تهیه طرح توجیهی و نحوه نوشتن آن

همانطور که می دانید ، به دلیل محدود بودن منابع و افزایش روز افزون جمعیت ، دولت های جوامع جهانی به تکاپو در جهت افزایش راندمان تولید افتاده اند.
در تمام دنیا ، ایده و نوع آوری اصلی ترین عنصر در جهت شروع یک فعالیت اقتصادی می باشد و بدون شک کسی منکر این موضوع نمی باشد.
به همین منظور دولت های سراسر دنیا و از جمله کشور ما اقدام به وضع قوانینی در جهت ساماندهی و سوق دادن این ایده ها در چهارچوب علمی نموده اند.
به این ایده ها که در چهارچوب علمی و برنامه ریزی تعبیه شده اند ، طرح توجیهی اطلاق می شود.

طرح توجیهی را می توان این چنین نیز تعریف نمود ؛

” گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف بازار (فنی، مالی و اقتصادی) مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد و دستور العملی مطلوب و حساب شده، بر طبق این مطالعه و بررسی صادر می نماید.

قوانین وضع شده به موازات اجبار قانونی در جهت بهره گیری از طرح های توجیهی، امتیازاتی را نیز در نظر گرفته است که سبب تشویق سرمایه گذاران و کار آفرینان شده است.
در واقع طرح توجیهی که معادل لاتین آن feasibility study می باشد ، مطالعه و برآورد تمام شاخص های قابل محسابه یک ایده اقتصادی را مورد دستور قرار می دهد.

اگر بخواهیم امتیازات و مزایای طرح های توجیهی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی که پروژه خود را بر معیار طرح توجیهی پیش می برند، به صورت خلاصه وار بیان نماییم ، می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم :
• تخمین علمی و با خطای کم، سود آوری پروژه :
در طرح توجیهی که توسط افراد متخصص و کارشناس به نگارش می رسد ، تمامی شاخص ها و گزینه های سود آوری و زیان دهی پروژه لحاظ می شود و با مشخص کردن منابع مالی و هزینه های اقتصادی پروژه خط مشی روشن و شفافی در جهت برنامه ریزی به منظور تحقق ایده آل پروژه صورت می پذیرد.

طرح توجیهی

• مشخص کردن شاخص های زمانی بهینه در اجرای پروژه :
به منظور تحقق برنامه ریزی مدیران و دست اندرکاران یک پروژه ، میبایست ابعاد زمانی اجرای هر بخش از پروژه و اتمام پروژه به خوبی مشخص باشد تا سردرگمی های متداول در اجرای پروژه ریشه کن شود.
در واقع یک طرح توجیهی علمی و حساب شده ، بهترین و موثرترین بازه ی زمانی در جهت اجرا و اتمام پروژه را معین می نماید.
• برآورد و محاسبه ی علمی میزان سرمایه نقدی مورد نیاز :
طبعا هر فعالیت اقتصادی نیاز اساسی به نقدینگی دارد.
تصور نمایید که بر حسب روند سینوسی بازار، فروش و سود آوری پروژه در برخی از بازه های زمانی بسیار عالی و در برخی از بازه های زمانی متوسط و ضعیف باشد.
بالطبع در صورت عدم بهره مندی از پشتوانه مالی ، هزینه های جاری پروژه برطرف نمی شود و چه بسا تمام زحمت های دست اندرکاران پروژه به ورطه ی نابودی میل کند.
راه حل این موضوع و دغدغه می تواند ، پیشبینی و برنامه ریزی قبلی در چهارچوب طرح توجیهی باشد.
• شناسایی بُعد مکانی ایده آل اجرای پروژه :
توجه داشته باشید که ؛ هیچ پروژه اقتصادی با در نظر نگرفتن ظرفیت بازار منطقه و شاخص های مؤثر دیگر در رابطه با مکان اجرای پروژه به ثمر نمی نشیند.
لذا میبایست پروژه بر حسب مکان جغرافیایی و شاخص های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و … و نیازمندی بازار هر منطقه طرح ریزی شود.
تمام این طرح ریزی ها در قالب طرح توجیهی صورت می پذیرد و دغدغه های مالکان پروژه ریشه کن خواهد شد.
• دریافت وام و تسهیلات بانکی :
همانطور که بیان کردیم ، دولت ها به منظور حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان، فعالان اقتصادی و… اقدام به اختصاص وام ها و تسهیلات با نرخ سود کم نموده اند ولی پیش نیاز اعطای تسهیلات ارائه طرح توجیهی پروژه می باشد.
اکنون که از مزایا و فواید طرح های توجیهی آشنا شده اید بد نیست بدانید که؛ در کشور ما بسیاری از دستگاه های دولتی همچون ؛ اداره جهاد کشاورزی ، اداره صنعت و معدن ، اداره میراث فرهنگی و … اقدام به اعطای تسهیلات بانکی به کارآفرینان و فعالان اقتصادی مرتبط به حوزه ی کاری خود می نمایند.

لذا ارائه طرح توجیهی مناسب به این دستگاه ها الزامی می باشد.
به طور کلی برای هر پروژه کوچک یا بزرگ میبایست اقدام نگارش و تهیه طرح توجیهی علمی و حساب شده نمود.
متاسفانه ، شاهد افزایش فعالیت افراد کم صلاحیت در زمینه نگارش طرح توجیهی می باشیم که به سبب عدم تخصص در حوزه ی مربوطه، طرح های توجیهی کم کیفیت و اصطلاحا غیر عملی را به کار آفرینان و فعلان اقتصادی ارائه می دهند.
به همین منظور شرکت درسا صنعت تهران با بهره گیری از افراد متخصصی با بالاترین مدارج علمی و رشته های تخصصی اقدام به تهیه طرح توجیهی در همه ی زمینه ها برای هموطنان عزیز نموده است.

به طور کلی ، هر طرح توجیهی از قسمت ها و مفاهیم ذیل تشکیل می شود :
۱٫ مطالعات بازار (Market Study)
۲٫ توجیه پذیری فنی (Technical Feasibility)
۳٫ تجزیه و تحلیل مالی (Financial Analysis)
با این اوصاف می توانیم طرح توجیهی هر پروژه را همچون ماکتی در جهت معرفی بهتر آن پروژه در نظر بگیریم.

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)