استراتژی های بازایابی محصول جدید

محصولی که از دید مشتریان قبلا در بازار نبوده و به تازگی عرضه شده است، جدید نامیده می‌شود. محصولات جدید ممکن است کاملا نو باشند یا در اثر اصلاح و تعدیل محصولات قبلی یا تحقیق و توسعه ایجاد شده باشد. استراتژی بازاریابی محصول شاخه ای از بازاریابی است که هدف آن تمرکز بر یافتن مشتری مناسب برای یک محصول خاص است و یک بستر جذاب برای عرضه آن ایجاد می کند. بازاریابی محصول به پروسه آوردن محصول به بازار، تبلیغ کردن محصول و فروختن آن به مشتری است.

تعریف خریداران محصول

مخاطبان هدف شما در طراحی و ایجاد محصول جدید چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سوال اولین قدم ورود به بازار است.شما به عنوان یک بازاریاب باید بدانید چه کسانی خواهان محصول شما هستند. شناخت از مخاطب و نیازهای او شما را به شناخت دقیقی از بازار محصول ارائه شده می رساند که مخاطب هدف شما چه کسانی هستند. به همین جهت تولید محتواهای بازاریابی شما باید با مخاطبان شما همخوانی داشته باشد تا بتوانید مشتری خود را جذب کنید.

ارزیابی سازگاری محصول

هر چه محصول شما با مصرف کننده سازگاری بیشتری داشته باشد، استراتژی توسعه بازار پایه های مستحکم تری را خواهد داشت و در بازارهای رقابتی آسان تر به فروش می رسد. نکته مهم در این مرحله، کمک به شما برای شناسایی بازار فعلی فروش محصول تان و همچنین شناسایی تغییر پیش بینی شده ای است که ممکن است در آینده بازار رخ دهد.

توصیف محصول

قصد و هدف فروش چه چیزی دارید؟ در پاسخ به این سوال اهمیت توصیف محصول را درک می کنیم. مشخص کنید که محصول تان چیست. تعریف محصول دلیل و توصیف محصول مزایای محصول را بیان می کند. توصیف محصول سبب می شود مشتریان خواهان محصول شما باشند نه محصول رقیبتان. تعریف محصول باید ویژگی هایی داشته باشد که عبارتند از:

مشخص

باید درک آن برای مشتری آسان و به روشنی قابل تشخیص باشد.

دست یافتنی

عریف شما باید حقیقی باشد و مشتری که محصول شما را می خرد، باید این حقیقت را حس کند.

مطابق تصور

محصول شما باید با تصویری که در تعریف محصول ارائه داده اید، مطابق باشد.

قابل درک

تعریف طولانی فقط مشتریان را گیج می کند! مطمئن شوید که تعریف شما به سادگی قابل درک است؛ آیا یک دانش آموز کلاس پنجم، تعریف محصول شما را متوجه می شود؟ اگر چنین نیست باید در آن تجدیدنظر و آن را بازنویسی کنید.

به سادگی قابل انتقال

آیا تعریف شما به سادگی منتقل می شود یا مصرف کننده باید چند بار پیام شما را بررسی کند تا منظورتان را متوجه شود؟

نام محصول

نامی که انتخاب می کنید، در تمام عمر محصول شما همراه آن باقی می ماند و می تواند بر آگاهی مصرف کننده از محصول شما تأثیر بگذارد. پس، این مرحله ای نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد. ذهن مصرف کننده را به چالش بکشید؛ ایده جمع آوری کنید؛ نظرسنجی کنید و سپس نامی را که انتخاب کرده اید، ارزیابی کنید. باید نخستین انتخاب شما واقعاً راضی کننده باشد، چراکه تغییرِ نام موفقیت آمیز محصول بسیار دشوار است. اگر محصول خود را به کشورهای خارجی ارائه می دهید، باید اطمینان حاصل کنید که نام محصول به درستی ترجمه شود و معنی بدی نداشته باشد.

طراحی محصول

طراحی محصول رکن اصلی معرفی و فروش محصول است تمایز یک کالا از کاهای دیگر موجود در بازار و محصولاتی که رقبا آنها را تولید می کنند، هم در تبلیغات و هم در نقطه فروش بسیار مهم است.طراح محصول مسئول همه ارکان ظاهری محصول است، به نحوی که همخوانی ویژگی های ذاتی محصول با المان های ظاهری آن وظیفه طراح محصول است. از شکل ظاهری یک محصول گرفته تا بسته بندی و هزینه تولید آن می تواند بسته به نظر طراح محصول انجام شود.

منحصر به فرد بودن محصول

بعد از تحقیقات در مورد مشتریان و پیدا کردن اطلاعات در مورد آن ها شما نیازها ، چالش ها و مشکلات آن ها را شناسایی کنید و به آن ها نشان دهید که محصول شما چطور می تواند این مشکلات را برای آن ها رفع کند. این به معنای متمایز کردن شما از سایر رقبا نیست، چون نیاز ها به همین شیوه مشابه حل می شود. کلید متمایز کردن محصول خود از رقبا جایگاه و پیام آن است. جایگاه و پیام محصول به سوالاتی که مشتریان ممکن است در مورد محصول شما و دلیل خاص بودن آن داشته باشند پاسخ می دهد و سپس این پاسخ ها را به عنوان نکات اصلی استراتژی بازاریابی محصول شما باز می گرداند. این کار شما به عنوان یک بازاریاب محصول است که مطمئن شوید که مخاطبان شما پاسخ این سوالات را می دانند و لازم نیست که به دنبالشان بگردند.

توصیف عملکرد و لیستی از خصوصیات و منافع

ابتدا باید فهرستی از عملکرد، خصوصیات و مزایای محصول را ارائه دهید و آنها را مشخص کنید. این توصیف باید دقیق باشد و نه تنها عملکرد، خصوصیات و مزایای فعلی محصول، بلکه پیشرفت های مورد نظر را نیز شامل شود. فایده این ملاحظات این است که به شما در حفظ صنعت خود و پیش افتادن از رقیبان تان کمک می کند. خصوصیت یعنی اینکه محصول چه ویژگی هایی دارد. از طرف دیگر، مزیت یعنی کاری که محصول انجام می دهد و عملکرد توصیف می کند که محصول چگونه عمل می کند. هنگام ظاهرآرایی محصول، می توانید از فهرست خصوصیات، مزایا و عملکرد در سطحی وسیع استفاده کنید. پس به سادگی از این مرحله عبور نکنید.

مشخص کردن جایگاه محصول در بازار

یکی از مهم ترین بخش های کار شما مشخص کردن جایگاه محصول در بازار است. به این پروسه به صورت داستان سرایی نگاه کنید، جایگاه شما نیازمند این است که شما داستانی را برای محصول خود بوجود آورده و تعریف کنید. به عنوان یک بازاریاب محصول، شما باید با تیم گسترده تر بازاریابی و تیم محصول کار کنید تا این داستان را با پاسخ دادن به این سوال های مهم ایجاد کنید
• چرا این محصول ایجاد شده است؟
• این محصول برای چه کسانی ایجاد شده است؟
• چه چالش هایی را می توان با این محصول برطرف کرد؟
• چه چیزی باعث خاص بودن این محصول می شود؟

به روز باشید

در طول زمان نیاز ها تغییر می کند و به همین سبب انتظارات هم نیز تغییر خواهد کرد. این به معنی تغییر و یا اصلاح محصول و متناسب سازی با نیازها و انتظارات مشتریان است. و همانطور که محصول خود را دچار تغییر و تحول می کنیم می بایست شیوه های تبلیغاتی و کانال های ارتباطی هم نبز به روز رسانی شوند و همسو با نیاز های مشتریان خدمات خود را ارائه دهند

آزمایش بازار

در این مرحله، آزمایش محصول و بازاریابی آن در موقعیت‌های واقعی بازار اجرا می‌شود. آزمایش بازار منجر به شناسایی و برطرف‌ نمودن مشکلات و نواقص احتمالی شده و اطلاعاتی را که پیش از معرفی محصول به بازار مور‌دنیاز است برای تصمیم‌گیرندگان فراهم می‌نماید. هدف اصلی از آزمایش بازار، قرار دادن محصول در بازار واقعی به صورت آزمایشی است.

رفتار مصرف کننده و استراتژی محصول

هنگامی که رفتار مصرف کننده را درک کردید، می توانید دقیقاً تعیین کنید که مشتریان تان به دنبال چه محصولاتی هستند، سپس می توانید از این اطلاعات برای طراحی استراتژی محصولی که احتمال موفقیت محصولات شما را در بازار افزایش دهد، استفاده کنید. می توانید این کار را انجام دهید، چراکه از نیاز مصرف کننده و اینکه چه مزایا و خصوصیاتی می تواند او را به سمت خرید از شما سوق دهد، درک خوبی دارید. استراتژی نفوذ در بازار شرکت هایی که آگاهی صحیحی از رفتار مشتریان دارند، اغلب بر پایه ارائه محصولاتی استوار است که دارای خصوصیات و مزایای طلب شده در بازار است. این کسب وکارها تقریباً همیشه از رقیبان خود جلوتر هستند.

محصولات جدید را به بازارهای جدید عرضه کنید

سخت ترین استراتژی بازاریابی این است که محصولات جدید را به بازارهای جدید عرضه کنید. مانند: داستان آیپاد، آیفون و آیپد که به یک‌باره اَپل را به ارزشمندترین شرکت دنیا تبدیل کردند، مثال خوبی از ارائه محصولات جدید به بازارهای جدید است.

منحنی عمر کالا

همه محصولات بعد از مدتی که در بازار با رقبای خود دست و پنجه نرم می کنند، خسته و خلاقیت لازم را در محصولات از دست می دهند و سیر نزولی پیش میگیرد. این فقط منحصر به یک کالا نیست و برای همه محصولات صدق می کند حال آن که عده ای از رقبا همچنان بازار آن ها گرم است. علت این امر خلاقیت در ارائه محصولات است، بسیاری از کارخانه ها و شرکت های موفق دنیا همواره محبوبیت خود را در هر برهه ای از زمان داشته اند زیرا محصولات جدیدی همراه با خلاقیت وارد بازار رقابتی می کنند و موجب محبوبیت می شوند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)