اینفوگرافیک

اینفوگرافیک انرژی خورشیدی و باد بر اساس کشور

انرژی باد و خورشید بیش از یک‌دهم برق جهان را تولید می‌کنند. درمجموع، آن‌ها چهارمین منبع بزرگ برق، پس از زغال‌سنگ، گاز و آبی هستند.این اینفوگرافیک بر اساس داده‌های Ember، افزایش برق از این دو منبع پاک را در دهه گذشته نشان می‌دهد.

انرژی
اروپا درتولید انرژی باد و خورشید پیشتاز است.

انرژی باد و خورشید برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ ۱۰.۳ درصد از برق جهان را تولید کردند که از ۹.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و سهم آن‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که توافقنامه آب‌وهوای پاریس امضا شد دو برابر شد. درواقع، ۵۰ کشور (۲۶٪) بیش از یک‌دهم برق خود را از انرژی باد و خورشید در سال ۲۰۲۱ تولید کردند که هفت‌کشور برای اولین بار به این نقطه عطف رسیدند: چین، ژاپن، مغولستان، ویتنام، آرژانتین، مجارستان و السالوادور.
دانمارک و اروگوئه به ترتیب ۵۲% و ۴۷% به دست آوردند که پیشرو در فناوری یکپارچه‌سازی شبکه‌های تجدید پذیر بالا هستند.

نقشه برداری: انرژی خورشیدی و باد بر اساس کشور
از منظر منطقه‌ای، اروپا با ۹ کشور از ۱۰ کشور برتر پیشتاز است. از سوی دیگر، خاورمیانه و آفریقا کمترین کشورهایی رادارند که به آستانه ۱۰ درصد رسیده‌اند.

رشد بیشتر انرژی‌های تجدید پذیر برای دستیابی به اهداف جهانی آب‌وهوا موردنیاز است.

بخش برق بالاترین بخش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ بود.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، این بخش باید تا سال ۲۰۴۰ در سطح جهان به صفر خالص برسد تا به اهداف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه برسد. و برای رسیدن به این هدف، انرژی بادی و خورشیدی باید هرسال تا سال ۲۰۳۰ تقریباً ۲۰ درصد رشد کند.
علیرغم افزایش بی‌سابقه در انرژی‌های تجدید پذیر، رشد تولید برق خورشیدی و بادی در حال حاضر معیارهای لازم برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس را برآورده نمی‌کند. درواقع، زمانی که جهان در سال ۲۰۲۱ با افزایش بی‌سابقه تقاضای برق مواجه شد، تنها ۲۹ درصد از افزایش جهانی تقاضای برق باانرژی خورشیدی و بادی تأمین شد.(اینفوگرافیک انرژی خورشیدی و باد بر اساس کشور)

انتقال در حال انجام است.

حتی باوجوداینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش برق در بالاترین حد خود قرار دارد، نشانه‌هایی وجود دارد که انتقال جهانی برق در حال انجام است.
دولت‌هایی مانند ایالات‌متحده، آلمان، بریتانیا و کانادا در حال برنامه‌ریزی برای افزایش سهم خود از برق پاک در یک دهه و نیم آینده هستند. سرمایه‌گذاری‌ها نیز از بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت‌هایی مانند آمازون و اپل موقعیت‌های خود را درزمینهٔ انرژی‌های تجدید پذیر گسترش داده‌اند تا در کل به بزرگ‌ترین خریداران تبدیل شوند.(اینفوگرافیک انرژی خورشیدی و باد بر اساس کشور)
انرژی بادی و خورشیدی بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌ها اضافه می‌شوند و انتظار می‌رود که انرژی‌های تجدید پذیر اکثریت برق پاک موردنیاز برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی را تأمین کنند.


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۸ امتیاز)