تولید رژ لب

تولید رژ لب به زبان ساده از طریق ترکیب کردن پیگمنت (رنگدانه) در داخل مخلوط روغن و واکس انجام می شود.انواع پیگمنت ها و مواد اولیه مجاز برای تولید رژ لب به وسیله قوانین بهداشتی هر کشور تعیین می شود.روغن های مورد استفاده عبارتند از: روغن کرچک، روغن های معدنی یا پترولاتوم، و واکس ها شامل موم زنبور عسل، صمغ کارنوبا، کاندلیلا و اوزوکریت می باشند. واکس ها را می توان به صورت پودر ، پولک، گرانول یا تکه های جامد استفاده کرد. ترکیبات سیلیکون هم در بعضی از فرمولاسیون ها استفاده می شوند. سایر مواد اولیه برای تولید رژ لب عبارتند از: نرم کننده ها، پخش کننده های پیگمنت، نگهدارنده ها و عطرها. بعضی از محصولات دارای ویژگی های اضافی مانند حفاظت در برابر UV و درخشش اکلیلی هم هستند. نسبت کلی واکس، پیگمنت و روغن غالبا به صورت زیر است:
روغن: ۵۰ الی ۷۰ درصد
واکس: ۲۰ الی ۳۰ درصد
پیگمنت: ۵ الی ۱۵ درصد
تولید بالم لب نیز فرمولاسیون مشابهی دارد.اما به جای پیگمنت شامل نرم کننده بیشتر، عوامل ضد آفتاب یا عوامل موثری نظیر کافور هستند.

فرایند رایج تولید رژ لب

رژ لب عموما در بچ های کوچک تولید می شود. فرایند کلی تولید آن به صورت زیر است:
روغن در مخزن اصلی تا دمای ۸۰ الی ۸۵ درجه سانتیگراد گرم می شود. واکسها در یک مخزن جداگانه همزندار ذوب می شود. معمولا بخشی از روغن به عنوان کمک فرایند به واکس اضافه می شود تا زودتر ذوب شود. فاز واکس به فاز روغن اضافه می شود. انواع مختلفی از همزنها برای مخلوط کردن این دوفاز استفاده می شود. خمیر پیگمنت از مخلوط کردن پیگمنت پودری با بخشی از روغن با استفاده از تریپل رول میل، آسیاب مهره ای ( Bead mill ) یا آسیاب های مشابه ساخته می شود. استفاده از پیگمنتهای میکرونیزه نیز روبه افزایش است، این نوع پیگمنتها نیازی به آسیاب کردن ندارد اما درجاتی از نیروهای برشی برای شکستن گلوله ها و کلوخه های ذرات نیازاست. پیگمنتهای مایع که مستقیما قابل استفاده هستند. باوجود قیمت بالاترشان بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد می توانند بدون فرایند قبلی بطور مستقیم به روغن یا واکس اضافه شوند. پیگمنت خمیرشده به فاز روغن/واکس اضافه شده و تازمانیکه مخلوط همگن بدست آید، میکس میشود. ممکن است دراین مرحله نیاز به عبور از کلوئیدمیل یا تجهیزات مشابه باشد. مخلوط قبل از افزودن عطرها، مواد نگهدارنده و سایر مواد اولیه کمی سرد می شود. قبل از اینکه محصول نهایی قالبگیری و جامد شود، در دمای پایینتر نگهداری می شود. برای براق کردن سطح رژ لبهای جامد شده از حرارت مستقیم شعله استفاده می شود.

مشکلات رایج تولید کنندگان رژ لب

فرایند تولید رژ لب به روش فوق ممکن است با برخی از مشکلات زیر مواجه شود:
۱-برای ذوب کردن واکس به زمان نسبتا طولانی نیاز است.
۲-در صورتی که تکه های بزرگ در داخل واکس وجود داشته باشد، نیاز است قبل از ذوب خرد شود.
۳-مخلوط کردن خمیر پیگمنت یا پیگمنت مایع آماده با مخلوط روغن و واکس به علت اختلاف زیاد ویسکوزیته نسبتا مشکل و زمانگیر است.
۴-برای آنکه محصول نهایی کاملا همگن و پایدار شود غالبا نیاز است که از کلوئید میل یا آسیاب های مشابه عبور داده شود.

راه حل تولید رژ لب

با استفاده از میکسر هموژنایزر تحت خلا می توان؛
کیفیت و پایداری محصول را افزایش داد.
زمان فرایند را به طرز چشمگیری کاهش داد.
نیاز به استفاده از تریپل رول میل، کلوئید میل و آسیاب های مشابه را از بین برد یا به حداقل رساند.

با میکسر هموژنایزر تحت خلا (با روتور استاتور کف گرد) فرایند به صورت زیر خواهد بود:
مرحله ۱-روغن و واکس ها پس از توزین مستقیما داخل مخزن اصلی فرایند ریخته می شود.دمای مخزن به مقدار مورد نیاز تنظیم می شود. همزن و اسکرابر داخلی استارت می شود تا دما به صورت یکنواخت به مواد داخل مخزن برسد. پس از اینکه بخشی از واکس ذوب شد، میکسر هموژنایزر استارت می شود. سرعت زیاد چرخش روتور، نیروی مکشی زیادی ایجاد می کند، که ذرات واکس و دیگر مواد اولیه را به داخل هد میکسر هموژنایزر می کشاند.
مرحله ۲-نیروی گریز از مرکز مواد را به کناره هد دستگاه می راند، در آنجا مواد در فاصله بین تیغه روتور و دیواره استاتور تحت نیروی برشی بسار شدید قرار می گیرند. مواد همگن شده از طریق منافذ استاتور مجددا به توده مواد داخل مخزن باز می گردد.
مرحله ۳-ورود و خروج مواد به داخل هد روتور / استاتور باعث می شود که کلیه مواد موجود در مخزن طی زمان کوتاهی، چندین بار از داخل هد میکسر عبور کنند. ترکیب عواملی چون گرما، اختلاط شدید و کاهش اندازه ذرات باعث میشود فرایند ذوب واکس شدیدا تسریع شود. پیگمنتها به سرعت در محیط روغن/واکس شکسته می شوندکه باعث میشود درداخل محصول کاملا یکنواخت و همگن شون

مزایای استفاده از میکسر هموژنایزر در فرایند تولید رژ لب

کاهش قابل توجه زمان فرایند
بهبود پایداری و بافت محصول
حذف برخی از مراحل فرایند مانند عبور از کلوئید میل یا تریپل رول میل و ….

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رژ لب

کد تعرفه گمرکی آرایشی (cosmetics) (برای آرایش لب ، چشم ،…) عمدتاً در فصل ۳۳ کتاب مقررات صادرات و واردات (کد تعرفه ۳۳۰۴) طبقه بندی می شود و حقوق ورودی آن ۲۶ درصد ارزش است

وضعیت واردات و صادرات رژ لب

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات فرآورده‌ها برای آرایش لب در کشور به تفکیک سال آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید رژ لب

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)