طرح احداث شهربازی دیجیتالی

شهربازی در حقیقت مجموعه ای از دستگاه های سرگرمی است که با هدف فراهم نمودن اوقاتی خوش برای گروه زیادی از مردم که به طور هم زمان، در کنار هم قرار گرفته اند. یک شهربازی عموما مجموعه ای کامل تر از یک زمین بازی ساده می باشد که گروه های سنی متفاوت اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در بر می گیرد شهربازی ها در اروپا ازشکل پارک های تفریحی وکارناوال های کوچک به سرعت مورد تغییر یافتند. BAKKEN قدیمی ترین شهربازی دنیا در سال ۱۵۸۳ میلادی در شمال شهر کپنهاک دانمارک با نام شهر بازی شروع به کار نمود. در ایالات متحده امریکا کارناوال های جهانی تاثیر بسزایی در رشد صنعت تفریحات گذاشت. بیشتر شهربازی ها از مکان ثابتی برخوردارند،نقطه ی مقابل این شهربازی ها، نمایشگاه ها و کارناوالهای سیار می باشند این شهربازی های کوچک و سیار معمولا برای چند روز یا چند هفته در سال حضور داشتند بعنوان مثال کارناوال های واقع در انگلستان ویا تماشا خانه های موجود در ایالات متحده آمریکا.
درکشور ما به‌ طور کلی تعریف دقیقی از شهربازی نداریم و کنار هم چیدن تعدادی وسیله بازی در فضایی محدود هم به‌عنوان سرمایه‌‌گذاری در شهربازی معرفی شده است درحالی که تعریف بین‌المللی این مجموعه‌های اقتصادی کاملا متفاوت و نیازمند تجهیزاتی کاملا تخصصی است. امروز وابستگی ۹۰ درصدی در صنعت ساخت تجهیزات به‌خصوص تجهیزات الکترونیکی شهربازی به خارج از کشور وجود دارد و برخی تولیدات مکانیکی موجود ایران دارای استانداردهای مناسبی نیستند و به‌ نوعی هزینه‌های نگهداری و البته اصول ایمنی را بالا برده‌اند. راه‌اندازی شهربازی‌های سرپوشیده دیجیتالی اگرچه با هدف پاخور کردن پاساژ یا مجتمع خریدها انجام می‌شود اما در نوع خودش می‌تواند حرکت مفیدی در راستای افزایش امکانات تفریحی و سرگرمی مردم باشد. اما سوال اینجاست که چرا اکثر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شهربازی‌های سرپوشیده تمایل دارند؟ اصلی‌ترین پاسخ به این سوال میزان متفاوت سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های روباز و سرپوشیده است.
در واقع سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شهربازی سرپوشیده بسیار کمتر است و وجود انواع گیم‌های مکانیکی (اترکشن‌ها) بزرگ در آنها ضرورت ندارد، همچنین تهیه فضای مورد نیاز برای شهربازی‌های روباز قدری دشوار است چرا که غالبا در فضاهای شهری این مکان‌ها در اختیار شهرداری ‌هاست و فرد سرمایه‌گذار با شهرداری وارد معامله و قرارداد می‌شود اما فضای سرپوشیده در مراکز خرید یا توسط صاحب مجتمع یا توسط پیمانکار به راحتی به شهربازی تبدیل می‌شود.
اما توجه بیش از پیش سرمایه‌گذاران در چند سال اخیر به راه‌اندازی شهربازی‌های سرپوشیده موجب شده تا بتوان گفت ایران بیشترین تعداد شهربازی‌های سرپوشیده در منطقه خاورمیانه را دارد. همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد این نکته اصلا منفی نیست اما مسئله اینجاست که می‌توان در راه‌اندازی انواع دیگر شهربازی‌ها اقدام کرد و نتایج بهتری به دست آورد.در دنیا اغلب شهربازی‌ها یا روباز است یا به شکل تلفیقی طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند، همچنین گیم ورک‌ها که نوعی از شهربازی‌های سرپوشیده برای اجرای تئاترها و کارناوال‌های تبلیغاتی استفاده می‌شوند هم بسیار رایج است.

سود ۲۵ تا ۵۰ درصدی برای شهربازی ها

مجموعه‌های شهربازی با توجه به فاکتورهایی مانند مکان شهربازی، تعداد وسایل بازی، وسعت آن و ایمنی وسایل می‌توانند سود خالصی از ۲۵تا۵۰درصد را در پایان ماه عاید سرمایه‌گذار کنند که این رقم به نسبت مشاغل دیگر رقم بالایی است.

سرمایه‌ مورد نیاز برای راه‌اندازی شهربازی دیجیتالی

مجموعه‌های سرپوشیده برای تامین تجهیزات و وسایل بازی در ازای هر هزارمتر به حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، این مبلغ به علاوه حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای امور طراحی، اجرا و دکوراتیو هزینه می‌شود. با ۲ میلیارد تومان می‌شود ۲۰ دستگاه مناسب برای مجموعه سرپوشیده طراحی کرد.
در نظر داشته باشید که اگر از وسایل بازی خارجی بهره می‌گیرید حدود ۴۰درصد تعرفه گمرکی به مبالغ مورد نیاز برای تهیه وسایل اضافه می‌شود.همچنین مجموعه‌های روباز برای تامین تجهیزات و وسایل بازی در ازای هر ۱۰۰۰ متر حدود ۵میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، این مبلغ به علاوه حدودا ۵۰۰ میلیون تومان برای امور طراحی، اجرا و دکوراتیو می‌شود. با ۵میلیارد تومان می‌شود حداقل سه دستگاه اترکشن برای مجموعه خریداری کرد.

نوسازی صنعت ماشین سازی، فرصتی برای سرمایه گذاری

مهم‌ترین موضوعی که باید در این بخش به آن پرداخته شود جوان‌سازی این صنعت است. صنعت تولید بازی‌های مکانیکی در کشور به روز نیست و علم کافی برای این رشته وجود ندارد که باید با واردات علوم مورد نیاز این دستگاه‌ها به روز شوند.
در این بخش هم پتانسیل‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما در همین حد بدانید که تفاوت‌های فاحشی از نظر کیفی و تنوع بازی‌ها بین انواع خارجی و ایرانی وجود دارد، مثلا قیمت یک قطار درجه ‌یک ایرانی نسبت به نمونه مشابه چینی آن ۲۰درصد کمتر است، یعنی این قطار از نوع ایرانی‌اش در بازار حدود ۴۰ میلیون و نوع چینی‌اش حدود ۶۵میلیون یافت می‌شود، نسبت به نمونه اروپایی آن که حدود ۱۵۰میلیون تومان به فروش می‌رسد، ۱۰۰درصد کمتر است و این اختلاف قیمت‌ها به دلیل عدم کارایی و کیفیت لازم برای این دستگاه‌ها است که نیاز است تا با حمایت دولت و ارگان‌های مربوط این صنعت تکان ویژه‌ای به خود بدهد.

بررسی بازار طرح احداث شهربازی دیجیتالی

با توجه به آمار رو به رشد گردشگران به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان در هر منطقه تامین امکانات رفاهی و تفریحی برای این افراد از الزامات حفظ و گسترش صنعت گردشگری می‌باشد. بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که جز در شهرهای محدودی شهربازی مجهز و دیجیتالی موجود نمی‌باشد. بنابراین ساخت تاسیسات تفریحی از جمله شهربازی علاوه بر افزایش سطح رضایت گردشگران از سفر، سبب رشد ورود گردشگران نیز خواهد شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)