طرح احداث هتل فرودگاهی

طرح احداث هتل فرودگاهی

هتل فرودگاهی(airport hotel) همانطور که از نام آن پیداست، هتلی است که در نزدیکی فرودگاه دایر شده باشد. البته این نوع از هتل ها لزوما چسبیده به فرودگاه نیستند و ممکن است چند کیلومتری با آن فاصله داشته باشند.(طرح احداث هتل فرودگاهی)
بیشتر هتل های فرودگاهی سرویس شاتل به و از فرودگاه دارند. بد نیست بدانید که هتل های فرودگاهی معمولا مطلوب مسافرانی هستند که پرواز آنها در میانه راه توقف دارد یا آنها که پروازشان کنسل و به زمان دیگری موکول شده است. اما برای توریست ها که دوست دارند هتل آنها در قلب شهر و نزدیک به مراکز دیدنی باشد، هتل های فرودگاهی چندان ایده آل نیستند. ضمن اینکه سروصدای ناشی از نشست و برخاست هواپیماها هم برای عده ای دیگر آزاردهنده است.
هتل های فرودگاهی، هتل‌هایی هستند که خارج از محدوده ترمینال فرودگاه اما در حوالی همان منطقه، خدمات اقامتی کوتاه و بلند مدت ارائه می‌دهند.اگر شما اهل سفر و به خصوص سفرهای هوایی باشید، احتمالاً با مساله تاخیر در پرواز رو به رو شده‌اید.
گاهی این تاخیرها طولانی و خسته کننده هستند و چند ساعت به درازا می‌‎انجامند. احتمالا تمایل داشته‌اید در این چند ساعت در یک مکان امن و راحت استراحت کنید. چه بهتر که این مکان هتلی با منظره فرودگاه و خدمات اقامتی مناسب باشد که هم استرس سفر را از شما دور و هم شما را برای داشتن سفری راحت و بی‌دغدغه آماده کند.
در حال حاضر در ایران ۲ هتل فرودگاهی ۴ و ۵ ستاره به نام رکسان و رمیس وجود دارد که هر دو از هتل‌هایی هستند که توسط برند مشهور هتل‌سازی آکور فرانسه در مجاورت فرودگاه امام خمینی (ره) ساخته شده‌اند. در سفرهایی با پروازهای متعدد، هیچ چیز خسته کننده تر از انتظار در فرودگاه برای پرواز بعدی نیست. حتی گاهی اتفاق می افتد که پروازی کنسل شود و یا چند ساعتی به تأخیر بیفتد. دلایل دیگری نظیر صرفه جویی در وقت و هزینه، فرار از ترافیک شهر برای جا نماندن از پرواز و یا هر عامل دیگری عده ای را نیازمند به اقامت در هتلی در نزدیکی فرودگاه می کند.(طرح احداث هتل فرودگاهی)
در اطراف فرودگاه های بین المللی سرتاسر دنیا، هتل هایی برای پاسخ به نیاز اینگونه مسافران احداث شده اند. این هتل ها را هتل های فرودگاهی می نامند.

تعریف هتل فرودگاهی

هتل فرودگاهی، هتلی در نزدیکی فرودگاه است و مسافران و خدمه پرواز می توانند از آن استفاده کنند. هتل لازم نیست به فرودگاه متصل باشد، برخی از هتل های فرودگاهی در مجاورت آن قرار دارند و یا گاهی ممکن است حتی چند کیلومتری با خود فرودگاه فاصله داشته باشند، ولی تمامی آنها سرویس حمل و نقل رایگان به فرودگاه را دارا هستند.

امکانات هتل های فرودگاهی

هتل های فرودگاهی از گذشته تا به امروز از پیشرفت چشمگیری برخوردار شده اند. امروزه این هتل ها با هدف جذب مسافران در سفرهای کاری، امکان تفریح و سرگرمی را نیز در اختیار آنها قرار می دهند. سبک جدیدی از سفر با نام سفر کاری تفریحی که در اصطلاح انگلیسی به آن Bleisure travel گفته می شود، به سرعت در دنیا در حال رشد است.
در این نوع سفر، مسافران تجاری در ابتدا و یا در انتهای سفر کاری خود، برای استراحت و یا تجدید قوا، چند روزی را بیشتر در مقصد کاری خود سپری می کنند. بنابراین هتل های فرودگاهی تنها برای افرادی که تنها به دنبال یک جای خواب هستند، ساخته نمی شوند.
در این هتل ها، شیوه ارائه خدمات در سطح بسیار بالایی قرار دارد. کیفیت مواد غذایی در رستوران های هتل عالی است و رستوران های آنها دارای سالن هایی شیک و امکانات رفاهی بسیاری است.
این هتل ها برای جذب بیشتر مسافران خود، تسهیلات ویژه ای در اختیار مهمانان قرار می دهند. به عنوان مثال ترنسفر رایگان از فرودگاه تا هتل یکی از آن تسهیلات است.
رستوران های هتل های فرودگاهی معمولاً غذاهای بسیار متنوعی محلی و یا بین المللی را ارائه می دهند. در برخی از این رستوران ها، غذاهایی با وعده های کوچک نیز ارائه می شوند که می توانید آنها را برای مسیرهای بعدی سفر خود خریداری کنید.
در بسیاری از هتل های فرودگاهی امکانات بسیار خوبی ارائه می شوند. امکاناتی نظیر استخر، ماساژ، سونا و جکوزی، زمین های بازی، باشگاه، کتابخانه و غیره. بنابراین می توان به آنها تنها به چشم یک جای خواب نگاه نکرد. بلکه ساعت های اقامت در این هتل ها را به ساعت هایی فراموش نشدنی و لذت بخش تبدیل نمود.

چرا باید اقامت در یک هتل فرودگاهی را انتخاب کنید؟

برای شروع این نکته را باید بدانید که در اینگونه هتل ها پذیرش در ساعت های غیر معمول، موضوعی طبیعی است و چیزی به نام ساعت ورود یا به اصطلاح Check in و ساعت خروج یا Check out در آنها معنایی ندارد. پذیرش مسافری در ساعت ۳ صبح برای کارکنان این هتل ها امری عادی به شمار می رود.
از آنجایی که در این هتل ها اقامت کوتاه مدت ارائه می شود، هزینه ها هم به صورت روزانه و هم در صورت تمایل به صورت ساعتی محاسبه می شوند. این مسئله کمک می کند که هزینه اقامت در هتل های فرودگاهی حتی در زمان اوج مسافر، به صرفه تر از هتل های معمولی باشد.
زیرا در هتل های معمولی در صورت رعایت نکردن ساعت ورود و یا خروج هزینه اضافه ای معادل نصف روز و یا یک روز کامل از مسافران دریافت می شود.
از آنجایی که این هتل ها درست در کنار فرودگاه قرار دارند و یا وسیله حمل و نقل مستقیم برای آنها از فرودگاه وجود دارد، بنابراین شما هیچ گونه مشکلی برای یافتن آدرس آنها نخواهید داشت حتی اگر در نیمه های شب نیز پرواز شما به زمین بنشیند، به راحتی آدرس آنها را پیدا خواهید کرد.
از مزیت های دیگر هتل های فرودگاهی آن است که نیازی به حمل تمامی چمدان هایتان ندارید. می توانید بدون آنکه هزینه بیشتری برای حمل و نقل چمدان های خود تا هتل بپردازید، آنها را به قسمت بار فرودگاه تحویل دهید و در نوبت پرواز بعدی خود آنها را تحویل بگیرید. این ویژگی برای افرادی که با فرزند خردسال خود سفر می کنند، بسیار مفید است. والدین می توانند بدون حمل وسایل اضافه، فرزند خود را اگر در خواب است و یا توانایی پیاده روی ندارد، بغل کنند و یا در کالسکه قرار دهند و با صرف زمان اندکی به هتل دسترسی پیدا کنند.
اقامت در هتل های فرودگاهی دغدغه مسافران را برای دیر رسیدن به پرواز از بین می برند. دانستن آنکه تنها چند دقیقه با هواپیمای بعدی خود فاصله دارید خیال شما را از هر گونه نگرانی راحت می کند. به ویژه برای مواقعی که پروازها تأخیر زیادی دارند، مسافران می توانند با خیال راحت به اتاق های خود بازگردند و در انتظار ساعت پرواز بمانند
در روزهایی که شرایط بد آب و هوایی وجود دارد، هتل های فرودگاهی مکان هایی نجات دهنده به شمار می روند. مسافران می توانند بدون معطلی و پرداخت هزینه اضافه برای حمل و نقل از ترنسفر رایگان هتل بهره مند شوند.
کارکنان این هتل ها به زبان های رایج بین المللی مسلط هستند بنابراین اگر به هر زبانی صحبت می کنید، بالاخره کسی را می توانید پیدا کنید که شما را راهنمایی کند. در سفرهای طولانی تر می توانید رزرو هتل فرودگاهی را به صورت آنلاین و از قبل انجام دهید تا هنگام ورود منتظر شما باشند.

برترین هتل های فرودگاهی دنیا
هتل کرون پلازا، سنگاپور
هتل کوردیس، فرودگاه پکن
هتل سوفیتل در فرودگاه هیترو لندن
هتل رگال، چین
هتل فرودگاهی دبی
هتل هیلتون، مونیخ

طرح احداث هتل فرودگاهی
هتل‌ های فرودگاهی ایران

در فرودگاه بین المللی امام خمینی در شهر تهران نیز دو هتل فرودگاهی وجود دارند. یکی از آنها هتل ایبیس تهران و دیگری هتل نووتل تهران است. امکان رزرو این دو هتل به صورت ساعتی و هم روزانه وجود دارد. هر بیست دقیقه یک بار ترنسفر فرودگاهی رایگان در دسترس مسافران قرار می گیرد و مسافران را از هتل به فرودگاه و بالعکس منتقل می کند.
هتل نووتل تهران
هتل ایبیس فرودگاه امام خمینی با نام سابق اکسیس
سفر کردن و البته انتخاب سفرهای هوایی ممکن است شما را با مشکلاتی روبرو کند که تاخیر در پرواز یکی از این مشکلات عمده است.گاهاً برخی از پرواز ها ساعت ها با تاخیر مواجه می شوند و مسافران خسته، در فرودگاه سرگردان و کلافه هستند.(طرح احداث هتل فرودگاهی)
هتل های فرودگاهی قرار است در این بین خستگی مسافران را کم کرده و به آرامش آنها کمک کنند. هتل‌ های فرودگاهی ایران همانند دیگر همتایان خود در جهان، فضا هایی آرام و دنج هستند که به شما کمک می‌ کنند تا در ساعات تاخیر پرواز، به دور از استرس و در آرامش کامل در این فضاها استراحت کنید. ایران در حال حاضر ۲ هتل فرودگاهی دارد که ۴ ستاره به نام رکسان و ۵ ستاره به نام رمیس هستند. این هتل ها را کمپانی و برند بین المللی و معروف هتل سازی آکور فرانسه ساخته است. هر دوی این هتل ها در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی قرار گرفته اند.

مزایا هتل‌ های فرودگاهی

در وهله نخست هتل های فرودگاهی مناسب افرادی هستند که مدت اقامت کوتاهی بین یک تا دو روز در آن شهر خواهند داشت. بنابرین در موارد زیر رزرو هتل فرودگاهی یا نزدیک فرودگاه منطقی خواهد بود:
۱-زمانیکه پرواز شما از نوع غیر مستقیم یا اتصالی بوده و مجبور به اقامتی کوتاه در فرودگاه واسط برای تغییر پرواز هستید و از طرفی مدت اقامت شما در مقصد نهایی نیزطولانی خواهد بود مثلا قرار است که یک ماموریت تجاری یا تعطیلات طولانی مدت بروید . در پاره ای موارد بین دوپرواز شما ۱۰ الی ۱۲ و حتی ۱۴ ساعت فاصله ممکن است وجود داشته باشد.
اگر شما قبلا جاذبه های شهر را دیده باشید ماندن در هتل و استراحت(برای مثال یک خواب کامل شبانه) برایتان منطقی تر است .علاوه بر این خوردن یک شام عالی در رستوران هتل در کنار سوپ و سالاد ارزشمند تر از غذتحوردن در اکثر کافه تریا های فرودگاه ها هست.
۲-زمانیکه هدف سفر شما بازدید از یک نمایشگاه و یا شرکت در یک کنفرانس میباشد. بطور مثال مرکز نمایشگاهی پال اکسپو (Palexpo) در دویست متری فرودگاه بین المللی ژنو واقع شده است.
۳-زمان پرواز شما نامناسب بوده و سیستم حمل و نقل عمومی شبانه از فرودگاه به مرکز شهر وجود ندارد. بنابرین اگر نمیخواهید هزینه های گزاف رفت و برگشت به شهر با تاکسی را متحمل شوید میتوانید تا صبح در هتلی نزدیک فرودگاه بمانید.
۴-زمانیکه شما قصد دارید پس از رسیدن به فرودگاه با اجاره یک خودرو در آن کشور بگردید.
تمامی موسسات حمل و نقل در فرودگاه ها خدمات اجاره خودرو را ارایه میدهند بنابراین شما پس از رسیدن پرواز میتوانید شب را در هتل گذرانده و صبح اول وقت با اجاره اتومبیل به سفرتان بپردازید .علاوه بر این هتل های نزدیک فرودگاه معمولا امکانات پارکینگ رایگان را در اختیار مهمانان قرار میدهند.
۵-زمانیکه شما با محاسبه تمام هزینه ها متوجه میشوید حتی با وجود بلیط های مجانی و اکسپرس به مرکز شهر بازهم اقامت در هتل فرودگاهی برایتان بسیار ارزانتر تمام میشود.
برای مثال هزینه اقامت یک شب در هتل فرودگاهی کوالیتی این هالیفاکس(Quality Inn Halifax Airport) همراه با هزینه ترانسفر رایگان برای میهمانان از یکصد دلار شروع میشود در حالیکه هزینه اقامت یک شب در شعبه اصلی همان هتل در مرکز شهر از شبی ۲۰۰ دلار شروع میشود!

طرح احداث هتل فرودگاهی
معایب هتل‌ های فرودگاهی
هتل های نه چندان گران قیمت فرودگاهی در مناطق صنعتی واقع شده اند و بنابرین وقتی از پنجره هتل بیرون را تماشا میکنید چشم اندازی جز مناظر صنعتی نخواهید دید و تفریحات شما محدود به غذا خوردن در هتل و تماشای فیلم خواهد بود.
لازم بذکر است که همه هتل ها هم فروشگاه ها ی مختلف و یا داروخانه ندارند بنابرین اگر از غذای هتل خسته شدید و یا سردرد دارید تنها گزینه پیش روی شما سوار شدن به شاتل و رفتن به سطح شهر است.
فراموش نکنید که حتما در مورد پارکینگ رایگان از هتل سوال کنید.اگر هتل در محوطه داخل فرودگاه واقع شده باشد احتمالا مجبور به پرداخت مقداری هزینه باشید.
در هتل های فرودگاهی بواسطه داشتن پنجره های ضد صدا ,پرده های ضخیم و عایق های صوتی غالبا صدای موتور هواپیما ها بگوش نمیرسد ولی اگردلتان خواست که پنجره های اتاق را باز کنید و یا هوس خوردن یک فنجان قهوه در تراس و خواندن روزنامه در بالکن هتل به سرتان زد اینکار فقط با زدن گوش بند یا محافظ گوش امکانپذیر خواهد بود!
مهم تر از همه قبل از اقدام به رزرو حتما اطلاعات دقیق درخصوص ترانسفر را از هتل سوال کنید.
بعضی مواقع مفهوم عبارت “فاصله تا هتل فقط در حد پیاده روی” ممکن است به معنی ۳۰ دقیقه پیاده روی در یک بزرگراه باشد. چنین اتفاقاتی میتواند اعصاب شما را بهم ریخته و هیچ امکاناتی در هتل مثل سالنهای زیبایی اندام رایگان,نوشیدنی رایگان به‌هنگام ورود به هتل و حتی تخت های بزرگ هتل هم تاثیری دربهتر کردن در بهبود وضعیت تان نداشته باشد!

طراحی و معماری

در راستای طرح توسعه فرودگاه امام خمینی ساخت مجموعه ی هتل اکسیس که در موقعیتی استثنایی در فاصله ی چند قدمی ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی امام خمینی قرار دارد ، آغاز شد و با بهره گیری از استانداردهای روز دنیا میزبانی جدید برای مسافران است.
این هتل که نخستین گروه از هتل های بین المللی فرودگاهی کشور است ، تحت عنوان اکسیس (۴ ستاره) و اکسیس پرایم (۵ ستاره)،در سال ۱۳۹۳ در مجاورت ترمینال اصلی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) افتتاح گردید.
این هتل فرودگاهی که در ساخت هتل فرودگاهی امام خمینی(ره) از معروف‌ترین برندهای دنیا استفاده شده است می‌تواند خدمات‌دهی مناسبی را به مسافران ارائه دهد تا در زمان تعویض پروازها یا تأخیرهای طولانی‌مدت، مسافران از خدمات فرودگاهی استفاده کنند.(طرح احداث هتل فرودگاهی)
ساختمان هتل شامل دو بخش مجزا با دو لابی و دو رستوران است که لابی این دو بخش از طریق یک راهرو به هم متصل می شوند.
عملیات اجرایی این پروژه از سال۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۲.۶ هکتار با زیربنای ۴۷ هزار مترمربع احداث شده است این هتل روبروی ترمینال مسافری شماره یک فرودگاه بین‌المللی امام(ره) واقع شده است و از طریق پل مکانیزه با ترمینال ارتباط مستقیم دارد.
این مجموعه که فضای گسترده ای از فرودگاه امام خمینی را به خود اختصاص داده، توسط خانم شیوا آقابابایی طراحی شده و نظارت اجرای پروژه نیز با ایشان بوده است.
هتل تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در قالب ۵۰۰ اتاق در ۱۲ طبقه ساخته شده است. ۷ طبقه از این هتل متعلق به میهمان، دو طبقه خدمات هتلداری، یک طبقه همکف و یک طبقه زیر همکف است.این هتل دارای ۳۰۰ اتاق ۴ ستاره و ۲۰۰ اتاق ۵ ستاره است که کادر پروازی از جمله متقاضیان استفاده از این هتل به شمار می‌آیند که مسافران هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
فضاهای خدماتی این هتل که در فاصله ی ۵۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده است ، شامل ۲ طبقه زیرزمین به عنوان پارکینگ ، فروشگاه و غرفه ، آسانسور ، تاکسی سرویس شبانه روزی ، اتاق های ویژه ی معلولین ، کتابخانه ، فضای سبز و فضای تابستانه در خارج از هتل ، سالن آمفی تئاتر و همایش ، رستوران و کافی شاپ است. رستوران ها و کافی شاپ های هتل الکسیس در فضایی مدرن و زیبا با سرو غذاهای و نوشیدنی های متنوع میزبان مسافران است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث هتل فرودگاهی

ظرفیت سالانه : ۸۰ اتاق
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
تعداد اتاق : ۸۰
رستوران و کافی شاپ : ۱۴۰۰ متر مربع
فضای تجاری : ۱۴۰۰ متر مربع
سالن همایش : ۲۸۰۰ متر مربع
پارکینگ : ۱۰۰ واحد
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵.۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۰ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)