طرح احداث و راه اندازی بوتیک هتل

صنعت هتلداری با شتاب در حال پیشروی است و به نظر می رسد ایده های خلاقانه در آن پایانی نداشته باشند. هر روز یک نوع هتل به لیست هتل های موجود اضافه می شود و قشرهای مختلفی علاقه مند به اقامت در این هتل ها می شوند. یکی از محبوب ترین انواع این هتل ها، بوتیک هتل است که مشتاقان زیادی دارد و در همه جای جهان هم به چشم می خورد.
بوتیک هتل(Boutique Hotel) در واقع هتلی با یک تِم خاص است؛ درست مانند پارک های موضوعی. بنابراین هر کدام از اتاق ها بسته به اینکه تم کلی هتل چه باشد، تم های مختلفی دارند. برای مثال می توان به هتل هایی با تم کارتونی، آکواریوم یا فرهنگی متفاوت اشاره کرد. به عبارت دیگر هچ دو اتاقی در یک بوتیک هتل از طراحی مشابهی برخوردار نیستند.

تاریخچه بوتیک هتل

از سوی دیگر و در زمانی که کانسپت استورهای سبک زندگی و بوتیک‌ها در دنیای فروش در بورس بودند دو آمریکایی ایدهٔ خلاقانه‌ای ابداع کردند. در دهه ۱۹۷۰ «یان شراگر و استیو روبل» که مدیران اپرای تفریحیات شبانه استودیو ۵۴ بودند به دلیل توسعه و ساخت مفهومی رؤیایی از تفریحات شبانه شهرت بین‌المللی به دست آوردند. این استودیو خانه اُپرای گالو بود و به‌عنوان یک استودیوی CBS مورد استفاده قرار می‌گرفت. شراگر و روبل از زیرساخت تئاتر استفاده کردند تا ظاهر و حس کلاب را تغییر دهند و مهمانی‌های در جستجوی تجربه با درون‌مایهٔ «یک‌شبه» را با «هنرهای نمایشی» میزبانی کنند. آن‌ها سپس به فکر کلاب شبانه جدیدی به نام پالادیوم در ساختمان قدیمی آکادمی موسیقی نیویورک افتادند و معمار ژاپنی مشهور یعنی آراتا ایسوزاکی را به خدمت گرفتند تا سالن موسیقی قدیمی را با حفظ فضا به یک کلاب شبانه تبدیل کند. پالادیوم اولین کلابی بود که در آن هنر، نقطۀ کانونی تجربه به‌شمار می‌آمد. آن‌ها متوجه شده بودند که قدرت بالای یک معمار باید بر روی یک محیط تأثیر بگذارد.
تمایل آن‌ها به ایجاد حس اصیل و مرتبط با نیازها و سبک زندگی نسل جدید آن‌ها را به سمت دنیای هتل داری سوق داد. آن‌ها که به‌خوبی اشتیاق و تمایلات مردم را شناخته بودند، توانستند الگو نمونه‌ای ایجاد کنند که مفهوم پیشین از آنچه هتل بود را تغییر داد. آن‌ها با شناخت بازار و نیازهای آن دوران به دنبال چیزی متفاوت بودند؛ هتلی که علایق و سبک زندگی آن‌ها را منعکس نماید و جایگزین سرگرم‌کننده‌ای نسبت به هتل‌های آرام و عمومی بازار آن روز باشد. ازاین‌رو فرصت را برای یک نوآوری واقعی غنیمت شمردند و هتل خود را تأسیس کردند. هتل مورگانز در سال ۱۹۸۴ برای پر کردن این‌جای خالی افتتاح شد. هتلی که صنعت هتل داری را تغییر داد. هتل آن‌ها به‌سرعت مشهور شد و مفهوم سبک زندگی بوتیک هتل را به جهان معرفی کرد. پس از موفقیت مورگانز، آن‌ها هتل‌های به‌شدت موفق رویالتون هتل و پارامونت هتل را افتتاح کردند که هر دو توسط فیلیپ استارک طراحی شد. شراگر در مجموعه‌های جدید خود، مفهوم معاشرت در لابی را معرفی کرد که در آن لابی تبدیل به مکان جدیدی برای دورهم جمع شدن مهمانان هتل و همچنین افراد مقیم شهر نیویورک و طبقه موسوم به «شیک ارزان‌قیمت» شد که در آن خدمات لوکس مقرون‌به‌صرفه در یک محیط خاص و سطح بالا عرضه می‌گردید. شراگر همچنین به خاطر ابداع «اقامتگاه شهری» با هتل دِلانو در میامی و موندریان هتل در وست هالیوود مشهور شد که این دو نیز توسط استارک طراحی شدند. پس‌از آن، هتل هادسون در نیویورک به‌طور کامل مفهوم «هتل به‌عنوان سبک زندگی» را نمایش داد و در شهرهایی مانند سانفرانسیسکو با هتل کلیف و در لندن با هتل سنت مارتینز لین و هتل ساندرسون ادامه پیدا کرد که هر سه این هتل‌ها نیز توسط فیلیپ استارک طراحی و ساخته شدند

نخستین بوتیک هتل های جهان از کجا سربرآوردند

این نوع از هتل ها برای نخستین بار در دهه ۸۰ میلادی در شهرهایی مانند نیویورک، لندن و سان فرانسیسکو ظاهر شدند. در حقیقت دو تا از نخستین بوتیک هتل های جهان در سال ۱۹۸۱ درهای خود را به روی عموم باز کردند: هتل بلیکس(Blakes) در کنسینگتون جنوبی در لندن که حاصل کار یک طراح معروف به نام انوسکا همپل(Anouska Hempel) بود و هتل بدفورد(Bedford) در سان فرانسیسکو که اولین هتل از مجموعه ۳۴ تایی هتل بوتیک های معروف کیمپتون(Kimpton) بود.

ویژگی های بوتیک هتل چیست؟

شاید مهم ترین تفاوت بوتیک هتل با هتل معمولی را بتوان در تعادل بین مجلل بودن و راحتی، طراحی داخلی شیک و در عین حال فضایی دنج و شبیه خانه دانست. ضمن اینکه این نوع هتل ها به طور خاص بر خدمات مشتری متمرکز هستند. به طور مثال در یک هتل معمولی شاید برای یک بطری آب معدنی مجبور به پرداخت هزینه باشید، اما بوتیک هتل آن را به طور رایگان در اختیار تمام مشتریان خود قرار می دهد. به همین دلیل است که این هتل ها پرسنل بیشتری دارند و یک نفر مسئول تمام بخش ها نیست.

بوتیک هتل ها چندان بزرگ نیستند

بیشتر متخصصان عرصه هتلداری بر این نظر هستند که یک هتل برای اینکه بوتیک هتل باشد، نباید چندان بزرگ باشد. به این معنا که بیش از ۱۰۰ اتاق نداشته باشد. البته بوتیک هتل نباید چندان هم کوچک باشد؛ مثلا هتلی که کمتر از ۱۰ اتاق دارد را نمی توان بوتیک هتل دانست.

بوتیک هتل ها هویت منحصر به خود را دارند

بوتیک هتل چیزی کمتر از هتل های ستاره دار ندارد. خدمات آن باید منحصر به فرد و کامل بوده و تلاش کند تا در نوع خود بهترین باشد. اینکه این نوع هتل ها به صورت مستقل اداره شوند یا زیرمجموعه ای از یک برند هتلداری پر اسم و رسم باشند؛ فرقی نمی کند. باید همه چیز در جهتی باشد که وابسته نباشد و هویت مستقلی برای خود داشته باشد.

بوتیک هتل ها دکوراسیون مدرن و پرشوری دارند

نمای ظاهری و دکوراسیون این نوع هتل ها اهمیت زیادی دارد. به نظر می رسد که یک بوتیک هتل باید دکوراسیون مدرنی داشته باشد و بتوان رقص رنگ های پرشور را در چهره آن تماشا کرد. مبلمان های زرق و برق دار مصنوعی جایی در بوتیک هتل ندارند.

موقعیت مکانی بوتیک هتل ها به آنها اعتبار می بخشد

بوتیک هتل ها با توجه به مکان نه چندان بزرگی که اشغال می کنند، می توانند جایی در مرکز شهر را به خود اختصاص دهند. این موقعیت مکانی نوعی سرزندگی هم به آنها می بخشد که با روحیه شان سازگار است. هرچند در مناطق مجلل شهر هم می توان این هتل ها را دید. به هرحال بوتیک هتل چه در یک منطقه شهری باشد و چه منطقه روستایی، باید به شما یادآوری کند که کجا هستید.

در بوتیک هتل ها به غذا و نوشیدنی اهمیت زیادی داده می شود

در بسیاری از این نوع هتل ها رستوران ها و کافه های مرغوبی وجود دارد که می توانید کل جمعیت یک شهر را در آنها ببینید. حتی دستپخت خیلی از سرآشپزهای معروف را می توانید در رستوران بوتیک هتل ها بچشید. منوی غذا و نوشیدنی این هتل ها بسیار متنوع تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

در بوتیک هتل ها قوانین دست و پاگیر کمتری وجود دارد

خبر خوب این است که این دسته از هتل ها اصول و محدودیت های کمتری در مقایسه با هتل های معمولی دارند. بیشتر این هتل ها حتی به مهمانان خود اجازه می دهند تا حیوانات خانگی خود را هم همراه بیاورند. فضای بوتیک هتل ها در مقایسه با هتل های معمولی صمیمانه و خودمانی تر است

راه‌اندازی بوتیک ‌هتل‌ ها چه توجیهی دارد؟

راه‌اندازی بوتیک‌ هتل‌‌ ها با کارکردهای مختلف با رویکرد تاریخی-فرهنگی در بناهای باقی‌مانده از چند سده اخیر مانند خانه‌ها و کاروانسراها با هدف ترویج فرهنگ کشور، هدف اصلی ایجاد این‌گونه اقامتگاه‌هاست. در این راستا، از آنجایی که اغلب شهرهای کشورمان از ظرفیت مناسبی برای راه‌اندازی بوتیک‌هتل‌‌ها برخوردارند، با توجه به اینکه عناصر فرهنگی موجود در معماری و تزئینات بنا، آرایش و چیدمان اتاق‌ها، نوع پوشش کارکنان هتل، تهیه خوراک‌های سنتی مربوط به دوره‌ای خاص، با استناد به دستورهای آشپزی بازمانده از دوره‌های مختلف و سرو غذا به شیوه مرسوم در میان مردمان دوره‌های مختف تاریخی و حتی آداب غذا خوردن آنان می‌تواند تجربه جالبی را برای گردشگران رقم بزند، این اقامتگاه‌ها از جایگاه ویژه‌ای میان توریست‌ها برخوردار هستند.
بنابراین، به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کنونی که شیوع ویروس کرونا برای صنعت گردشگری به‌وجود آورده است با بهره‌گیری از فضاهای این‌چنینی بتوان رونق بیشتری به این صنعت داد.

معرفی بوتیک‌ هتل ‌های مطرح ایران

«بوتیک‌‌‌ هتل زندیه» در شیراز، «بوتیک ‌هتل صفویه» در اصفهان از مهمترین اقامتگاه‌هایی هستند که با ادغام تجربه زندگی انسان‌های گذشته و امکانات مدرن فضایی ایده‌آل را برای گردشگران علاقه‌مند فراهم آورده‌اند. در ادامه نام چند بوتیک‌هتل مطرح کشور را برایتان آورده ایم.
هتل باغ مشیر الممالک (یزد)
خانه تاریخی بخردی (اصفهان)
خانه فروغ الملک (شیراز)
سرای عامری ها (کاشان)
خانه خالو میرزا (یزد)
هتل طوبی (تهران)
هتل ایرمان (قشم)
هتل لاله کندوان (تبریز)
هتل سنتی نیایش (شیراز)
خانه مرشدی ها (کاشان)

بوتیک ‌هتل ‌ها به صنعت گردشگری کشور کمک می‌کنند

نکته اساسی در ایجاد مکان‌های این‌چنینی بهره‌گیری از عنصر آموزش است. به بیان دیگر، موسیقی سنتی، پوشاک سنتی ایرانی، سبک زندگی اقوام کهن، سوژه‌های مناسبی برای طراحی یک بوتیک‌هتل به شمار می‌روند که می‌توانند جدا از وجهه گردشگری با آموزش و معرفی گونه‌های مختلف آنها کارکردی منحصربه‌فرد به این اقامتگاه‌ها بدهند.
چنانچه پیش از این نیز ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پیرامون ایجاد این هتل‌ها گفته بود: در ایران انواع کاخ‌ها و کاروانسراها وجود دارد که می‌توان با یک تغییر کاربری از آن ها به عنوان یک مرکز اقامتی و پذیرایی استفاده کرد.
بنابه گفته وی، چنین اقدامی علاوه بر معرفی هنر، معماری، هویت فرهنگی و بومی، آداب و رسوم و فولکلور یک کشور، به برطرف کردن کاستی‌های زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی نیز کمک می‌کند.

ویژگی‌های مورد نیاز برای ایجاد بوتیک‌هتل‌ها

بر اساس ضوابط ابلاغ شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بوتیک‌هتل‌ها باید حداقل یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
قدمت تاریخی داشته باشند.
ارزش تاریخی داشته باشند؛ یعنی با یک واقعه یا شخصیت تاریخی مهم (ملی یا منطقه‌ای) در گذشته یا در دوران معاصر ارتباط داشته باشند یا یادگاری برجسته از یک دوره تاریخی باشند.
از نظر معماری، هنری، فرهنگی یا سایر ویژگی‌های زیبایی شناختی ارزشمند باشند.
بر این اساس به مکان‌هایی مجوز داده می‌شود که شروطی را دارا بوده و یا رعایت کنند. این موارد در ادامه آمده است:
تبدیل و تغییر کارکرد بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی و یا دارای لوح و ابلاغ ارزشمندی بنا، نباید باعث تغییرات اساسی بنا و صدمه به اصالت آن شود.
تغییر کارکرد بنا باید صرفا در چارچوب طرح مصوب مرمت و احیای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.
مالک یا مؤجر باید متعهد شود که در اجرای فرآیند مرمت و تبدیل از اهل فن و خبرگان امر استفاده کند و دارای برنامه دائمی مرمت، تعمیر و نگهداری باشد.
برنامه دائمی مرمت، تعمیر و نگهداری باید مکتوب بوده و به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.
کلیه تغییرات و تعمیرات بنا باید براساس برنامه تعمیر و نگهداری صورت گیرد.
در خصوص اقامتگاه‌های سنتی غیرتبدیلی (غیرتاریخی)، لازم است کلیه قسمت‌های بنا از قبیل محوطه، طبقات، مقاطع طولی و عرضی، نماها، نقشه های تاسیساتی و محاسباتی طوری طراحی و اجرا شود که با اصول معماری سنتی ایرانی همخوانی داشته باشد.
اقامتگاه های سنتی باید از مکان هایی پر سر صدا و آلوده نظیر پمپ بنزین، مراکز نظامی، تعمیرگاه های بزرگ، مدارس و بیمارستان ها که از نظر بهره بردای، متناسب همجواری با اقامتگاه‌های سنتی نیستند، فاصله مناسبی داشته باشد.
بر اساس ابلاغیه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها باید بر حسن اجرای این ضوابط نظارت داشته باشند.

الزامات کلی برای صدور مجوز بهره برداری اقامتگاه ها

_ تبدیل و تغییر کارکرد بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی و یا دارای لوح و ابلاغ ارزشمندی بنا، نباید باعث تغییرات اساسی بنا و صدمه به اصالت آن شود.
_ تغییر کارکرد بنا باید صرفا در چارچوب طرح مصوب مرمت و احیای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.
_ مالک یا مؤجر باید متعهد شود که در اجرای فرایند مرمت و تبدیل از اهل فن و خبرگان امر استفاده کند و دارای برنامه دائمی مرمت، تعمیر و نگهداری باشد.
_ برنامه دائمی مرمت، تعمیر و نگهداری باید مکتوب بوده و به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.
_ کلیه تغییرات و تعمیرات بنا باید براساس برنامه تعمیر و نگهداری صورت گیرد. در این برنامه باید موارد زیر به روشنی مشخص شده باشد:
نقشه های معماری از جمله نقشههای مجموعه، محوطهسازی، طبقات، مقاطع طولی و عرضی، نماها، معماری داخلی و نقشه های تاسیساتی و محاسباتی و تغییرات مورد نظر
در بخش فنی ساختمانی و تأسیسات و تجهیزات به معماری بنا و ویژگی میراثی بودن آن توجه کامل شود و جزئیات مربوط به نصب تاسیسات، تعمیر و نگهداری آنها مشخص شود.
مقررات الزامی حریم بناهای تاریخی و میراثی با توجه به ضوابط ملی در آن مشخص شده و رعایت گردد.
_ در خصوص اقامتگاه های سنتی غیرتبدیلی، لازم است کلیه قسمت های بنا از قبیل: محوطه، طبقات، مقاطع طولی و عرضی، نماها، نقشه های تاسیساتی و محاسباتی طوری طراحی و اجرا شود که با اصول معماری سنتی ایرانی همخوانی داشته باشد.
تبصره: اقامتگاه های سنتی باید دسترسی مستقیم به معبر با حداقل عرض مندرج در جدول فوق را داشته باشد. در خصوص اقامتگاه های تبدیلی، با تائید کمیته فنی یا کمیسیون درجه بندی، صرفاً تعداد اتاق و عرض معبر، می تواند کمتر میزان ذکر شده در جدول فوق باشد.
_ اقامتگاه های سنتی باید از مکان هایی پر سر صدا و آلوده نظیر پمپ بنزین، مراکز نظامی، تعمیرگاه های بزرگ، مدارس و بیمارستان ها که از نظر بهرهبردای، متناسب همجواری با اقامتگاههای سنتی نیستند، فاصله مناسبی داشته باشد.
تبصره: در خصوص اقامتگاه های غیرتبدیلی، رعایت حداقل ۵۱۱ متر فاصله الزامی است.

پیش‌بینی رشد آتی بازار

با توجه به تغییرات مستمر در سبک زندگی به ویژه در نسل جوان، اقبال عمومی به جاذبه‌های گردشگری نزدیک به شهرهای بزرگ و در عین حال برخوردار از استانداردهای مناسب برای سکونت رو به افزایش است. از این رو این هتل بوتیک بتواند به گزینه مناسبی برای گردشگری به ویژه در نسل جوان تبدیل شود.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید احداث و راه اندازی بوتیک هتل

نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)