طرح بازسازی تایرهای OTR

شرکت‌هایی مانند بریجستون، میشلن، تایتان و … لاستیک‌های غول آسا در سایز ۵۹/۸۰R63s با قابلیت تحمل وزن تا ۱۰۰ تن تولید می‌کنند که در اصطلاح به آنها لاستیک‌های OTR می‌گویند و ارتفاعی معادل ۴ متر و وزنی در حدود ۵.۵ تن دارند. این تیپ لاستیک‌ها با فشار هوایی معادل ۱۱۰ psi پر می‌شوند تا بعنوان مثال ۶ عدد از آنها بتوانند دامپتراک عظیم ۷۹۷ کاترپیلار را به همراه بار ۳۸۰ تنی‌اش به دوش بکشند.لاستیک از نظر هزینه، دومین یا حداقل سومین رده را در میان عناوین هزینه‌های کاربری ماشین‌آلات لاستیکی در سایت‌های عمرانی و معدنی را به خود اختصاص می‌دهد. رده اول و گاهاً دوم عبارتند از سوخت و نیروی انسانی (بر اساس آمار های بین المللی). از این رو مدیران ماشین‌آلات و پروژه‌های معدنی عموماً به دنبال راه‌هایی برای کاهش این هزینه‌ها بوده‌اند. این افراد لاستیک را به عنوان یکی از ماشین‌آلات خود می‌بینند، و نه یک بخش از تعدادی از ماشین‌آلات، این امر خود نشان دهنده اهمیت این اجزاء گران قیمت می‌باشد. مدیران ماشین‌آلات می‌دانند که کارایی و قابلیت استفاده از لاستیک‌ها محدودیت‌هایی دارد که تلاش‌ها برای افزایش بهره‌وری این اجزاء بایست در داخل این مرزها تعریف شود.
آسیب دیدگی لاستیک‌های OTR در مراحل مختلفی پیش روی می‌کند. داغ شدگی در اولین مراحل به سایش سریع تر مواد تشکیل دهنده سطح لاستیک منجر می‌شود. ادامه شرایط دمایی نامناسب به آسیب دیدگی و جداشدگی اجزاء از یکدیگر کمک می‌کند. مواد لاستیکی در دمای بالا حالت نرم و اسفنجی پیدا می‌کنند و آسیب پذیرتر می‌شوند. سیم‌های فولادی نیز در چنین شرایطی از دل لاستیک بیرون زده و با ادامه این روند لاستیک حالت خمیری و سپس مایع پیدا می‌کند.گرما همچنین می‌تواند به تسمه و بید اطراف تایر آسیب بزند، اگرچه این آسیب دیدگی در مراحل ابتدایی به راحتی قابل شناسایی نیست، ولی با گسترش این آسیب ممکن است با یک تسمه جدا شده و روی زمین افتاده مواجه شوید. تسمه در نواحی گوشه ای دچار فرسایش شده و این امر به شکل گیری یک حباب هوا در دیواره جانبی تایر و جداشدگی بید منجر میشود.
بر اساس چنین دیدگاهی، اهمیت تایر برای یک ماشین بزرگ معدنی بر اساس یک نگاه بلند مدت، به اهمیت یک موتور، گیربکس و یا سیستم ترمز طعنه می‌زند. از طرف دیگر، آشنایی با بهترین نسخه‌های نگهداری از چنین قطعات گران قیمتی می‌تواند به کاهش مدت زمان خواب ماشین‌آلات کمک نماید. یک لاستیک صاف ممکن است با ترکیدن نابهنگام، به از دست رفتن یک نصف روزکاری و حتی بیشتر منجر شده و از این طریق یک زنجیره عملیات ناقص مانده و هزینه‌هایی را به راندمان کاربری سایت یا معدن تحمیل کند.

مزایای بازسازی تایرهای OTR

بازسازی می تواندبا به حداکثر رساندن عمر لاستیک ، در کاهش هزینه های کارکرد وسیله نقلیه کمک کند.یک تایر OTR بازسازی شده می تواند مانند یک تایر جدید به نظر برسد و عملکرد آن را داشته باشد ، و در نتیجه باعث صرفه جویی قابل توجهی بین هزینه بازسازی وخرید تایر جدید شود.درخدمات بازسازی تایرمیتوان آج هایی با الگوها و ترکیبات سفارشی ارائه می داد که با مقاومت در برابر حرارت و مشخصات سایش مطابقت دارند.در برش آج با کامپیوترالگوهای آج و ترکیبات لاستیکی برای کاربردها و شرایط خاص برش داده می شوند و می توان بدون در نظر گرفتن طرح آج اولیه تایر را بازسازی کرد.

شاخص TKPH

یکی از شاخص‌های مورد استفاده برای لاستیک‌های OTR در سایت‌های معدنی، عبارتند از کیلومتر- تن بر ساعت یا همان TKPH این معیار بر اساس یک سری محاسبات مهندسی بدست می‌آید و از آن برای اطمینان از گرم نشدن تایرها استفاده می‌شود. اما مدیران و مسئولین ماشین‌آلات می‌توانند از همین اصول مهندسی برای پیشگیری از خواب دستگاه و به حداکثر ساندن بهره‌وری این اجزا استفاده کنند. برای اندازه گیری این معیار از فرمول:
TKPH= بار * سرعت استفاده می‌شود.
با یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که هرچه بار سنگین‌تر باشد، برای ثابت نگه داشتن این شاخص بایست در سرعت پایین‌تر اقدام به کاربری دستگاه نمود. متقابلاً اگر لازم است که سرعت حرکت دستگاه افزایش یابد باید میزان بار را کمتر نمود. شاخص TKPH برای لاستیک به صورت یک گراف و برای سایت به عنوان یک عدد مورد نظر قابل تعریف است. TKPH سایت به مواردی همچون اندازه، طراحی و نوع مواد لاستیک بستگی دارد. گراف حاصله برای تایر نشان دهنده محدودیت‌های آن از نظر سرعت و بار می‌باشد. برای یک سایت کارگاهی، عدد TKPH نشان می‌دهد که ماشین‌آلات حمل بار تا کجا می‌توانند طی مسیر کنند. برای جلوگیری از داغ شدن و آسیب دیدن تایرها، عدد TKPH سایت باید پایین‌تر از گراف TKPH لاستیک قرار گیرد.

ناهمواری‌ها در شاخص TKPH

میزان ناهمواری‌های موجود در سایت معدنی نیز می‌تواند بر حرارت ایجاد شده در لاستیک‌ها در حین کار تاثیرگذار باشد. بالا رفتن یا پایین آمدن دامپتراک‌ها از شیب‌های مختلف به تغییر شکل لاستیک و گرم شدن آن منجر می‌شود. سرعت حرکت نیز مشخص می‌کند که این تغییر شکل با چه زمان بندی و الگویی تکرار می‌شود. در چنین شرایطی احتمال آسیب دیدن تایر به شدت افزایش پیدا می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که با تغییر میزان شیب، طول، شعاع و تعداد پستی بلندی‌های موجود در سایت، باید TKPH آن را مجدد محاسبه نمود.
برای انجام این محاسبات می‌توان از استاندارد SAE J1098 استفاده نمود. توجه به این نکته مهم است که تنها TKPH نیست که محدودیت‌های استفاده از تایر را مشخص می‌کند. شاخص‌های دیگری نیز مانند میزان مسافت طی شده در ساعت باید مورد محاسبه قرار گیرند تا محدودیت‌های واقع بینانه برای لاستیک‌ها و شاخص‌های صحیح برای انتخاب آنها در دسترس قرار گیرد.

فرآیند بازسازی تایرهای OTR

در مرحله اول ، لاستیک آسیب دیده تمیز می شود ، کاملاً بررسی می شود و درجه آسیب آن اندازه گیری می شود. قطعات لاستیکی سست یا سیم های لاشه آسیب دیده برداشته می شوند. ناحیه آسیب دیده خشن شده و پچ تقویت کننده در موقعیت قرار گرفته است. سپس منطقه آسیب دیده با لاستیک ترمیم کننده MTR پر می شود. اگر میزان آسیب رسیدن به یک تایر OTR زیاد باشد ، ممکن است تا ۱۲ کیلوگرم پرکننده لازم باشد.
به دنبال آن فرآیند ولکانیزاسیون انجام می شود که در آن مخلوط لاستیک پر شده در یک اسکین ولکانیزه می شود. دو فرایند مختلف ممکن است: سیستم یک طرفه یا دو طرفه ، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. مزیت فرآیند ۱ طرفه زمان تعمیر سریع است زیرا ناحیه آسیب دیده و تکه تقویت کننده در یک مرحله کاری جوشانده می شوند.
برای تایر با آسیب دیواره جانبی ، این بدان معناست که مثلاً می توان بعد از ۱۰ تا ۱۲ ساعت ولکانیزه شدن و یک دوره خنک سازی ۲ تا ۳ ساعته دوباره از آن استفاده کرد. در مقابل ، در سیستم دو طرفه ، فقط منطقه آسیب دیده تحت آتش فشانی گرم قرار می گیرد. وصله آرماتوربندی متعاقباً سرد ولکانیزه می شود. این فرآیند بیشتر طول می کشد اما مخصوصاً برای تایر نوع است زیرا گرما فقط در ناحیه آسیب دیده اعمال می شود.
تفاوت قابل توجهی بین هر دو فرآیند ، قیمت تجهیزات مورد نیاز است. اتوکلاوهای گرمایشی بزرگ و تجهیزات جوشکاری لازم برای سیستم یک طرفه بطور قابل توجهی گرانتر از دستگاههایی مانند Thermopress است که در فرآیند آتشفشانی دو طرفه استفاده می شود. اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نتیجه نهایی است – و این به همان اندازه برای هر دو سیستم خوب است.
همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، کیفیت تعمیر لاستیک مستقل از روند انتخاب شده است. آنچه تعیین کننده است ، سیستم کامل تعمیر لاستیک OTR همراه با مواد مصرفی سازگار با آن مانند تکه های تقویت کننده ، لاستیک تعمیر ، محلول های جوشکاری و ابزارهای مورد استفاده برای تعمیر است. متخصصان  به منظور دستیابی به اطلاعات دست اول در مورد آسیب دیدگی ، کار مورد نیاز و نیازهای کارگاه ها ، مرتباً از کارگاه های تعمیر تایر OTR در سراسر دنیا بازدید می کنند. این اطلاعات پایه ای برای بهینه سازی و گسترش مستمر سبد محصولات است.

تاسیس و پروانه بهره برداری و احداث واحد بازسازی تایرهای OTR

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و احداث واحد بازسازی تایرهای OTR اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح بازسازی تایرهای OTR

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.

در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)