طرح بازیافت روغن سوخته خوراکی

افزایش جمعیت و ارتقا سطح زندگی منجر به تقاضای بیشتر روغن های خوراکی شده است زیرا آنها مواد مغذی و انرژی لازم برای فعالیت روزمره را تأمین می کنند. روغنهای خوراکی عمدتا از تری اسیل گلیسیرید (بیش از ۹۵٪) و اسیدهای چرب مختلف تشکیل شده اند. سایر ترکیبات از جمله اسیدهای چرب آزاد ، فسفولیپیدها ، فیتواسترول ها ، توکوفرول ها و سایر آنتی اکسیدان ها نیز در روغن های گیاهی یا چربی های حیوانی یافت می شوند.پسماند روغن سوخته خوراکی حاوی بسیاری از مواد مضر است ، بنابراین مصرف آن خطرات سلامتی جبران ناپذیری ایجاد میکند. از طرف دیگر دفع غیرقانونی و غیر بهداشتی آن میتواند باعث برخی آلودگیهای محیطی مانند بوی بد ، آلودگی آب و انفجار بخار شود.
روغن هایی که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد پس از تولید همواره دارای مقداری ناخالصی می باشند که باید حتما آن ها را برای استفاده تصفیه نمود. در روغن هایی که به صورت مایع مورد استفاده قرار ی گیرند مانند روغن های مایع و گیاهی وجود ذرات معلق و جامد در ترکیبات آن ها لزوم پاکسازی روغن را ایجاد می کند. پاکسازی روغن ها با استفاده از فیلتراسیون و یا مراحل شیمیای خاصی انجام می شود. ناخالصی های موجود در روغن های خوراکی تحت عناوین زیر شناخته می شوند.

منابع اولیه روغن خوراکی

با توجه به مشکل مزمن سلامتی ناشی از مصرف چربی های اشباع شده (به عنوان مثال ، سطح کلسترول خون افزایش می یابد) ، روغن های پخت و پز مدرن بیشتر از دانه های گیاهان گرفته می شوند (به عنوان مثال دانه آفتابگردان ، سویا ، زیتون و دانه کلزا) که در دمای اتاق مایع هستند که به منظور پخت و پز ، سرخ کردن و سایر انواع فرآوری در خانواده ها ، رستوران ها ، فست فودها و صنایع تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته اند. در طی این فرایندها ، تغییرات فیزیکی و شیمیایی در روغن پخت و پز به دلیل واکنش های شیمیایی از جمله هیدرولیز ، تخریب حرارتی ، اکسیداسیون و پلیمریزاسیون رخ خواهد داد. در نتیجه ، روغن سوخته خوراکی حاوی بسیاری از اسیدهای چرب آزاد است ، بنابراین بوی بد تولید می کند و باعث خوردگی عناصر فلزی و بتونی می شود. این نوع پسماند به عنوان یکی از زباله های شهری طبقه بندی شده است زیرا می تواند مشکلات جدی زیست محیطی ایجاد کند. از طرف دیگر این پسماند به ظاهر بی مصرف منبع باالقوهای برای تولید انرژیهای زیستی است.طرح بازیافت روغن سوخته خوراکی

ناخالصی های روغن خوراکی

-فسفاتید ها یا صمغ
-اسید های چرب جدا شده از زنجیره و آزاد
-ترکیباتی موثر بر رنگ و بوی روغن

مراحل تصفیه روغن خوراکی

هدف از تصفیه روغن زدودن ناخالصی های نامطلوب از روغن است به نحوی که کمترین آسیب به گلیسیرید ها رسیده و افت روغن به حداقل ممکن برسد. تصفیه روغن شامل صمغ گیری ، تصفیه قلیایی ، بی رنگ کردن و بی بوکردن است. موم گیری و زمستانه کردن فرایند خاص برای بعضی روغن های مایع است که در سرما )دمای یخچال( به دلیل رسوب موم ها و تری گلیسیرید های دارای نقطه ذوب بالا )نظیر استئارین( شفافیت خود را از دست می دهند. همچنین از آنجا که در گذشته مردم به استفاده از روغن جامد عادت داشته و به دلیل استفاده فراواناین گونه روغن ها در صنایع غذایی، از جمله فرایند های متداول علاوه بر مراحل تصفیه فرایند هیدروژناسیون روغن به منظور تولید روغن جامد صورت می پذیرد .
روغن های خام که از دانه های روغنی استخراج می شوند، دارای مقادیر جزئی مواد جامد معلق غیر محلول در روغن می باشند این مواد با فیلتراسیون ساده یا با بهره گیری از دکانتورهای سانتریفیوژی از روغن خارج می شوند . گروه اساسی ناخالصی های روغن، ترکیبات گوناگونی از گروه های شیمیایی مختلف هستند که در روغن محلول بوده و با بهره گیری از روش های خاصی از روغن خارج می شوند. ناخالصی های جزئی به گروه های شیمیایی مختلف تعلق دارند و در مراحل حذف ناخالصی های اصلی از روغن پاک سازی می شوند.
فسفاتید زدایی روغن: اولین مرحله پالایش روغن حذف فسفاتید ها از ترکیب آن ها می باشد. این مرحله با استفاده از آب، اسید فسفریک و اسید سیتریک انجام می شود. در این مرحله ابتدا روغن گرم می شود و با نسبت مشخصی از آب مخلوط می شود، پس از آن فسفاتید ها به دلیل خاصیت جذب آب بالایی که دارند از حالت محلول خارج شده و از روغن جدا می شوند. برخی ترکیبات محلول در روغن مانند کلسیم و منیزیم با استفاده از آب خارج نخواهند شد و آن ها را استفاده از اسید خارج می کنند. در این مرحله روغن تا دمای ۱۵۰ درجه گرم خواهد شد و با اضافه کردن مقدار بسیار ناچیزی اسید فسفریک با درصدی معلوم باعث پاکسازی روغن از این املاح خواهند شد.
پاکسازی اسید های چرب آزاد در روغن: خنثی سازی اسید های چرب با استفاده از سود انجام پذیر است. پس از انجام کارشناسی میزان اسید های چرب آزاد در روغن، میزانی از سود که برای خنثی سازی آن ها لازم است نیز تعیین می شود. در نهایت با افزودن سود به روغن گرم شده اسید های چرب از روغن آزاد می شوند. در این مرحله برخی از ناخالصی های مرحله قبل مانند فسفاتید ها، منیزیم، کلسیم و دیگر املاح به جا مانده نیز تصفیه خواهند شد.
رنگ بری و بو گیری روغن: برخی روغن ها به دلیل واکنش های شیمیای روغن دارای ترکیباتی مانند آلدهید ها، پراکسید ها و… خواهند شد . این ترکیبات بر بو و مزه روغن تاثیر خواهد گذاشت. در این مرحله ترکیبات فرار را با استفاده فشار بخار آب در دماهای بالا آزاد می کنند. پس از سرد شدن روغن، بسته بندی و به بازار ارائه می شود.طرح بازیافت روغن سوخته خوراکی

کاربرد روغن سوخته خوراکی

روغن سوخته خوراکی به روغنی گفته می شود که به دلیل استفاده مکرر از آن و ورود مواد شیمیایی و انواع ناخالصی به آن، کاربرد های اولیه خود را از دست داده است. به بیان دیگر مناسب استفاده در موارد پخت و پز و خوراکی نمی باشد. امروزه با استفاده از دستگاه های تصفیه روغن خوراکی سوخته می توان این نوع از روغن ها را جمع آوری نمود و نسبت به تصفیه آن ها اقدام کرد. پس از تصفیه این روغن ها می توان از آن ها در مصارفی مانند سوخت اتوبوس های شهری استفاده نمود از دیگر موارد مصرف روغن سوخته خوراکی تصفیه شده می توان به استفاده در صنایع صابون سازی، خوراک دام و طیور، شرکت های گریس سازی و … اشاره کرد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح بازیافت روغن سوخته خوراکی

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۶۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۹ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۶ امتیاز)