طرح بهره برداری از معدن سنگ لاشه

سنگ لاشه ، سنگی است که نتوان آنرا بعنوان سنگ تزئینی بکار برد، سنگ لاشه ولی قابلیت استفاده جهت ساخت دیواره ها و استفاده در ساخت پلها و… را داشته باشد. همچنین در کارخانه های سنگ لاشه از سنگ لاشه برای تولید پودر سنگ استفاده می شود. عموم سنگهاى ساختمانى که بصورت مالن (سنگ تراشیده و چکش سنگ لاشه خورده) یا اشکال غیرمنظم براى پى ساختمان، دیوار و پایه پل بکار مى روند در ردیف سنگ لاشه قرار دارند. به عبارت دیگر معادن سنگى که سنگ قواره و کوپ نمى دهند بصورت سنگ لاشه مورد استفاده و بهره بردارى سنگ لاشه قرار مى گیرند.

چرا سنگ لاشه ، سنگ تزئینی نیست

سنگ لاشه در طبیعت موجودند و حاوی کانه قابل تفکیک در شرایط کنونی نیستند. بنابراین عمل آوری آن رایج و معمول و یا مقرون به صرفه نیست. بنا به تشخیص وزارت معادن و فلزات سنگ تزئینی نیست اما مشخصات سنگ لاشه با توجه به کاربرد آن در صنعت مطرح می شود. در مورد سنگ لاشه نیز همین‌طور است. به عنوان مثال : سنگ‌های پی و دیوار، سنگ‌های دیواره های سنگی، سنگ‌های قابل مصرف در راه سازی و… از مصارف عمده سنگ لاشه می باشند که هر یک از این سنگ‌ها دارای مشخصاتی مانند نوع بافت، وزن مخصوص، مقاومت فشاری است.

معادن سنگ لاشه

معادن سنگ لاشه تابع نزدیکى به شهر یا محل مصرف و سهولت در استخراج و ضخامت لایه است به نحوى که براحتى بتوان از آن، قطعات مناسب و قابل حمل، استخراج نمود. در صورتى که سنگ لاشه داراى کلیواژ، دیاکلاژ و درزه وشکاف باشد و درزه‌هاى موجود در سنگ لاشه نسبت به هم داراى فاصله کمى باشند به هنگام استخراج نیز مقدار زیادى سنگ لاشه ایجاد مى‌شود. در صورتى که مقاومت سنگ کم باشد نیز مقدار زیادى سنگ لاشه تولید مى شود به عنوان مثال سنگ آهکهاى مارنى که درصد کمى رس دارند به سادگى برش خورده و صیقل داده مى شوند. سنگ لاشه نسبت به سنگ آهکهاى خالص مقاومت کمترى دارند و به زودى فرسوده مى شوند و به هنگام استخراج میزان زیادى سنگ لاشه تولید مى شود. براى اغلب سنگهاى ساختمانى مقاومت فشارى در حدود ۴۰۰ کیلوگرم کافى است ولى حتى المقدور باید میزان مقاومت فشارى سنگ لاشه بیش از این مقدار باشد.

کاربرد سنگ لاشه تراورتن (کربنات کلسیم) در صنعت

سنگ لاشه حاصل از استخراج سنگ تراورتن در صنایع مختلف کاربرد دارد که در مطالعه حاضر صنایع مصرف کننده این مواد شناسایى گردیده اند. از جمله موارد مصرف سنگ لاشه در صنعت عبارتند از ساخت سنگ لاشه (ساخت ظروف سنگى، سرغلیان، حجارى ودیگ سنگى)، مصنوعات هنرى، مجسمه سازى، یادبودها، پودر سنگ و خرده سنگ (پودرسنگ و خرده‌سنگ براى تولید دى‌اکسید کربن، پوست‌کنى برنج، خمیر کاغذ، صابون سازى و صنعت شیشه سنگ لاشه مورد استفاده قرار مى گیرند)، سنگ موزائیک، سنگ مصنوعى، مصرف به عنوان پرکننده (به عنوان پرکننده در تهیه آسفالت، کود شیمیایى، حشره کشها، رنگ سازى، لاستیک سازى، پلاستیک سازى و سنگ لاشه مصالح ساختمانى مورد استفاده قرار مى گیرد)، سنگ لاشه در صنایع شیمیایى، آرایشى، تولید کاغذ، سنگ‌فرش و یا سایر مصالح ساختمانى نظیر سیمان، پرکردن بین دیوارها، شفته ریزى، ملات بتن، آسفالت، شن و ماسه مى‌باشد که در استحکام و دوام سنگ لاشه ساختمان بسیار مؤثر و مفید واقع مى‌شوند. در اینصورت سوددهى سنگ لاشه معدن بیشتر شده و از طرفى باطله معدن بنحو مطلوبى کاهش مى‌یابد. خوشبختانه به دلیل صنعتى بودن منطقه، تعداد صنایعى که مى توانند از این ماده به عنوان ماده اولیه استفاده کنند زیاد است (۵۹ مورد) ولى میزان مصرف صنایع مذکور چندان زیاد نبوده و در حدود ۱۰ درصد کل میزان لاشه هاى موجود، مورد مصرف قرار مى گیرد و حجم زیادى از سنگ لاشه معادن تراورتن همچنان بلااستفاده باقى مى ماند که براى رفع این مشکل سنگ لاشه احداث یک کارخانه سیمان در منطقه، مناسب به نظر مى رسد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت بهره برداری از معدن سنگ لاشه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
سنگ لاشه ساختمانی (استخراج) : ۱۴۱۰۴۱۲۳۲۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت بهره برداری از معدن سنگ لاشه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
سنگ لاشه ساختمانی (استخراج) : ۲۵۱۷

فرایند تولید و روش استخراج سنگ لاشه

سنگ لاشه از سنگ های ساختمانی که بعنـوان مصـالح سـاختمانی درسـاختمان سـازی و پلسازی و طرحهای عمرانی استفاده می شود . جهت استخراج ماده معدنی با اسـتفاده از بلدوزر عملیات تسطیح و آماده سازی انجام شده و سپس توده معدنی باروش پلکانی و روباز استخراج می شود و جهـت اسـتخراج بـا اسـتفا ده از دریـل واگـن و یـا پرفراتـور عملیات حفاری انجام شده و خرجگذاری چالها با استفاده از دینامیت پودر آنفو و چاشنی
الکتریکی صورت می گیرد .
سپس عملیات آتشباری انجام شده و قطعات خرد شده سنگ توسط لودر جهت حمل به داخل کامیون بارگیری می شود. چالها در حفاری با دریل واگن معمولا” با قطر ۶۴ و یا ۷۶ میلی متر و عمق ۶ یا ۱۲ متـر و عرض پله ۱۵ الی ۲۵ متر فاصله چالها از یکدیگر ۵/۱ الی ۲ متر و از سطح آزاد حـدود ۴ متر، بسته به موقعیت و سختی م اده معـدنی و نقشـه آتشـباری و نـوع آر ایـش چالهـا خواهد بود.

وضعیت واحد های فعال بهره برداری از معدن سنگ لاشه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای بهره برداری از معدن سنگ لاشه در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات معدن سنگ لاشه

در نمودار زیر واردات و صادرات معدن سنگ لاشه در کشور به تفکیک استان آمده است .

بازارهای سنگ

سرانه مصرف سنگ ساختمانی ایران در رتبه نخست دنیاست. در ایران به دلیل وفور معادن و منابع خدادادی از دیرباز سنگ جزء اصلی ترین مصالح ساختمانی به شمار می رفته است . و به تبع آن وجود بازارهای سنگ در سطح شهرها بسیار زیاد است. مصرف کنندگان سنگ های ساختمانی جهت خرید سنگ مورد نیازشان یا مستقیما به کارخانه های سنگبری مراجعه می کنند و یا به دلیل بعد مسافت و یا تنوع کم تولیدات هر کارخانه به بازارهای سنگ مراجعه می نمایند. این بازارهای سنگ در کلان شهر ها به صورت مجتمع و بازار سنگ می باشد و در شهرهای کوچکتر به صورت انبارهای سنگ در حاشیه شهرها مشغول فعالیتند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح بهره برداری از معدن سنگ لاشه

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۵ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۳۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲۲ میلیار تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)