طرح تولید کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن

استفاده از مواد جدید برای ساخت مصنوعات مختلف همیشه یکی از مهمترین دغدغه های متخصصین علم مواد به شمار می رود. مواد کلاسیکی که در ساخت مصنوعات مختلف به کار می روند مانند ترکیبات مختلف فلزی، پلاستیکی و چوبی، علاوه بر قیمت گزافشان موجبات از بین رفتن منابع طبیعی می شوند از طرف دیگر ماهیت طبیعی این مواد باعث می شود که خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آنها ثابت باشد و تغییرات زیادی را نتوان در آنها ایجاد کرد. برای حل این مشکل مهندسین مواد و شیمی دان ها دست به
ابداعات مختلفی زده اند. یکی از این ابداعات مواد ترکیبی موسوم به کامپوزیت هستند که کاربردهای مختلفی در ساخت مصنوعات مختلف پیدا کرده اند. این مواد در ساخت خودروها، هواپیماها، توربین ها، دیوارهای پیش ساخته، صندلی و مبلمان، لوله و اتصالات، ملزومات بسته بندی و بسیاری دیگر از مصنوعات به کار گرفته می شوند .
کامپوزیت ها در اصل از زمان های قدیم مورد توجه بشر بوده اند. از نمونه های قدیمی این نوع مواد میتوان به کاه گل و یا مومیایی اشاره نمود . در مهندسی، مواد کامپوزیت معمولاً به موادی گفته می شود که یک فاز زمینه (ماتریس) و یک تقویت کننده (پرکننده) تشکیل شده باشند. در انجمن متالورژی امریکا نیز کامپوزیت این گونه تعریف شده است:
ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند ماده مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد. کامپوزیت ماده ای چند جزیی است که خواص آن از هر کدام از اجزا بیشتر بوده و اجزای مختلف آن کارایی یکدیگر را بهبود می بخشند .
ماتریس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد. تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار می گردد. به طور کلی تقویت کننده می تواند به صورت فیبرهای کوتاه و یا بلند و پیوسته باشد .
رشد صنعت کامپوزیت از نظر ارزش در طی سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۳ ،حدود ۳ درصد بوده است که در میان بخش های مختلف، صنعت تولید برق توسط باد با %۲۰ ، هوافضا با %۹ ، خودرو با ۷ %و کشتی سازی %۷با ، رشد بیشتری را تجربه کردند
خواص کامپوزیت ها به خصوص نسبت بالای استحکام به وزن، آنها را برای استفاده در صنعت ساختمان بسیار مناسب ساخته است. کاربرد های جاری مواد کامپوزیت را در صنعت ساختمان می توان به صورت زیر دسته بندی نمود :
– پوشش بام و نما؛ شامل صفحات سبک نمای بیرونی ساختمان و قطعات جایگزین گچبری و سنگی
– درب و پنجره و اسکلت ساختمان
– سازه های داخلی؛ شامل دکور و پارتیشن بندی
– قطعات بهداشتی؛ شامل وان حمام، زیر دوشی و سینک
– کف؛ شامل کاشی و کفپوش کامپوزیتی
– مخازن آب و فاضلاب، سیستم های تهویه
– تقویت بتن (میلگرد های کامپوزیتی) و تقویت سازه از بیرون
– انواع کیوسک و ساختمان های پیش ساخته
– استخر
در سال های اخیر، کاهش قیمت مواد اولیه، روش های تولید خودکار و انبوه مواد، موجب کاهش قیمت قطعات کامپوزیت و نیز گسترش کاربرد این مواد شده است. همچنین برخی از محصولات کامپوزیتی، ظرفیت های جدیدی در این صنعت ایجاد کرده است .
ورق آلومینیوم کامپوزیتی نوعی ورق ترکیبی آلومینیومی است متشکل از آلومینیوم و پلی اتیلن فشرده، که آراسته ساختن هر سازه با آن مانند به تن کردن لباسی آلومینیومی جهت زیبایی بخشیدن و محافظت از سازه خواهد بود. در حالت کلی این کامپوزیت ها ، از دو ورق ۰/۵ میلی متری آلومینیومی در طرفین یک ورق ۳ میلی متری پلی اتیلنی تشکیل شده اند

 

 

توضیح موارد مصرف و کاربرد

استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیتی بسیار به صرفه و اقتصادی است. ذات تولید ورق آلومینیوم کامپوزیتی مبتنی بر تفکر نو و اقتصادگرایانه و با استفاده از تکنولوژی نوین است. با استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیتی محدودیت در ایجاد طرح های نو و متفاوت در نمای هر نوع بنا، تنها به قوه تخیل طراح و معمار منتهی می شود و با کاهش کیفیت و دوام در محصول مصرفی روبرو نخواهیم بود . چه تصمیم بر ساخت بنایی جدید، یا مرمت و نوسازی سازه ای قدیمی باشد، سطوح زنده و خوش رنگ و جزئیات زیبا در طراحی نما به ساختمان جان تازه ای خواهد بخشید. ورق آلومینیوم کامپوزیتی تضمین این دگرگونی است .

کاربردها :

ورق آلومینیوم کامپوزیتی به جز استفاده در نمای ساختمان های معمولی و برج های بند مرتبه، قابلیت استفاده در نمای جایگاههای پمپ بنزین، انواع پل ها، ساختمان های خاص (فرودگاهها و …) را داراست . همچنین در پوشش داخلی تونل ها و راهروها نیز می توان از ورق آلومینیوم کامپوزیتی استفاده کرد
استفاده دیگر ورق آلومینیوم کامپوزیتی در دکوراسیون داخلی ساختمان های اداری و همگانی است. اخیراً رنگ های متنوع و زیبای استفاده از ورق های آلومینیوم کامپوزیتی در دکوراسیون داخلی منازل را نیز، به انتخابی مدرن و زیبایی جویانه تبدیل کرده است .
همچنین از ورق های ترکیبی آلومینیوم در مصارف صنعتی مانند اتومبیل سازی و وسایل مربوط به امکانات بهداشتی ساختمان، ساخت صندوق ها و چمدان های محکم، ساخت Board Bill های تبلیغاتی، ساخت تابلوها و لباسهای چند جداره و … نیز استفاده می شود

کاهش هزینه های جانبی

با توجه به قیمت پایین ورق آلومینیوم کامپوزیتی در مقابل سنگ های گرانیتی مرغوب و سنگهای مهندسی، شیشه های رنگی با کیفیت و غیره انتخاب ورق آلومینیوم کامپوزیتی یک تصمیم به صرفه و کاملاً اقتصادی است. به جز کاهش هزینه ها در خرید با کاهش هزینه ها در نصب نیز روبرو هستیم . چرا که ورق آلومینیوم کامپوزیتی این قابلیت را دارد که به راحتی در کارگاه ساخت برش خورده، خمیده شود و به شکل مورد نظر درآمده و نصب گردد .
بدین ترتیب هزینه های انتقال مصالح شکل گرفته از کارخانه به محل پروژه و هزینه های بالای زیرسازی و نصب کاهش خواهد یافت .
نکته دیگر ساعت بالای نصب ورق آلومینیوم کامپوزیتی است. همچنین با توجه به پرت بالای مصالح سنگی نما چه در حمل و نقل و چه در هنگام نصب، ورق آلومینیوم کامپوزیتی از کمترین میزان خسارات اقتصادی در این مقوله برخوردار است
از بین رفتن محدودیت ها در استفاده از ایده های مختلف طراحی ورق آلومینیوم کامپوزیتی به راحتی در اندازه های موردنظر طراح و با رنگ های متنوع و زیبا برش می خورد و طرح موردنظر را حاصل خواهد نمود. خواست هر معمار حاصل شدن منحنی ها، کمان ها، چند وجهی ها، حلقوی ها … متنوع برای خلق چیدمان مطلوب و مورد نظر است.

دوام و عدم تغییر رنگ به هنگام تغییر شکل

شکل پذیری بالا جزء ذات ورق آلومینیوم کامپوزیتی است. مهم این است که شکل پذیری کامل و کم نظیر ورق آلومینیوم کامپوزیتی به هیچ وجه بر دوام و صافی سطح آن اثر نامناسبی نخواهد داشت. چرا که آلیاژ مناسب آلومینیوم استفاده شده، پلی اتیلن خالص و استفاده از تکنولوژی های مطالعه شده، این شکل پذیری و عدم ایجاد ترک روی سطح را تأمین می نما . ید نهایی سازی رنگ سطوح با تکنولوژی PVDF و PVDF Nano نیز ثبات رنگ و عدم ایجاد ترک و تغییر در شفافیت و وضوح رنگ ورق آلومینیوم کامپوزیتی را تضمین خواهد نمود .

رنگ های متنوع و حذف بازتاب نور خورشید

استفاده از رنگ های متنوع و نهایی سازی لایه محافظ (Fluride Vinylidene Poly (PVDF که نوعی Carbon Fluoro است، علاوه بر ایجاد زیبای های فراوان باعث حذف بازتاب نور خورشید از روی ورق آلومینیوم می شود.
Carbon Fluoro نوعی رزین است که نهایی سازی سطح با آن باعث می شود و خم کردن و فرم دهی، شکست یا ترکی در سطح رنگ ایجاد نمی کند.

مقاومت در برابر باران های اسیدی و اشعه ماورابنفش نور خورشید

رنگ های دارای لایه محافظ PVDF مقاومت بالایی در برابر UV نور خورشید دارند. همچنین بارانهای اسیدی نیز بر روی سطوح دارای محافظ PVDF اثری ندارد .
قابل توجه است که هیچ یک از مصالح نمای دیگر دارای چنین خواصی نیستند. به عنوان مثال گرانیت به سرعت در اثر باران های اسیدی و اشعه UV جلاء و سطح صیقلی خود را از دست می دهد. سیمان سفید به سرعت کثیف شده و رسوب باران در طول زمان بر روی شیشه باقی می ماند .

بی نیازی از شستشوی مداوم

یکی دیگر از ویژگی های ورق آلومینیوم کامپوزیتی در قیاس با دیگر مصالح مصرفی در نمای سازه، عدم جذب گرد و غبار است .
به خاطر وجود لایه PVDF بر روی ورق آلومینیوم کامپوزیتی، گذر جریان هوا در ورق الکتریسیته ساکن ایجاد نخواهد کرد. بدین شکل گرد و غبار معلق در هوا جذب سطح ورق نشده، سطح تمیز میماند. در صورت جذب شدن میزان کمی گرد و غبار نیز اولین باران سطح ورق آلومینیوم کامپوزیتی را دوباره پاکسازی خواهد نمود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک ورق آلومینیوم کامپوزیت (۲۵۲۰۴۱۲۶۰۲)

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی ورق آلومینیوم کامپوزیت ۷۶۰۶۹۲۹۰ میباشد.

روش های شکل دهی و فرم دهی آسان

ورق آلومینیوم کامپوزیتی به راحتی و با استفاده از ابزار معمولی و رایج صنعت مربوطه بریده شده، خم و کمانی می شود و به شکل های مورد نظر در می آید . در حالی که حتی افراد کم تجربه نیز با رعایت نکات مرتبط با محصول، می توانند نسبت به نصب آن اقدام نمایند .

 

فرایند تولید ورق کامپوزیت آلومینیومی
کوره نگهدارنده

داشتن ورق کامپوزیتی خوب مستلزم داشتن مواد اولیه خوب است. لذا تمامی کارخانجات مهم تولید کننده ورق آلومینیوم کامپوزیتی در دنیا، ورق آلومینیوم خود را خود می سازند و در این بین کوره
نگهدارنده و شمش ریزی نقش مهمی ایفا می کنند. زیرا عملیات آلیاژسازی در این دو مرحله انجام می شود. ضمن آنکه کوره نگهدارنده علاوه بر آلیاژسازی و ایجاد هماهنگی بین واحد ذوب و شمش ریزی، مذاب آلومینیوم را از لحاظ ترکیب شیمیایی و دمایی همگن ساخته و در نتیجه خواص متالورژیکی خوبی به ورق می دهد .

نورد گرم

به منظور تبدیل شمش ریخته شده به اسلب و بعد از آن به ورق از نورد گرم به صورت حرکت رفت و برگشتی استفاده می شود. نورد گرم آلومینیوم بسته به آلیاژ آن در دمایی بین ۴۵۰ تا ۵۸۰ درجه سانتی گراد صورت می گیرد. قبل از این مرحله ورق مورد عملیات حرارتی مورد نظر قرار می گیرد

نورد سرد

برای رسیدن به ضخامت ۰/۵ میلی متر از نورد سرد استفاده می شود. این عملیات در دمای محیط انجام شده و بعد از آن شستشوی ورق با مواد شیمیایی ضروری است .

مرحله آغشتن به رزین

بعد از شستشو و خشک شدن ورق آلومینیومی، آن را از محلول حاوی رزین ها و رنگ های مورد نظر عبور می دهند و پس از آن ورقی از پلی اتیلن بین دو ورق آلومینیومی قرار گرفته و اکسترود می شوند تکنولوژی و روش تولید ورق آلومینیوم کامپوزیتی در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام می گیرد ولی آنچه که در فرایند تولید دارای اهمیت است و محصول کشور های صنعتی را در درجه بالاتری قرار می دهد دو نکته است؛ نخست آنکه همانطور که ذکر شد در کشور ما تعدادی واحد تولیدی تنها نقش مونتاژ مواد اولیه به یکدیگر را دارند. و دیگر آنکه توان مهندسی واحد های تولیدی در انتخاب مواد پلیمری، آلیاژسازی و عملیات حرارتی آلومینیوم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

بی شک بیشترین استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیتی در صنایع ساختمانی است. ساخت ورق های ترکیبی آلومینیوم در ابتدا با هدف ایجاد مصالحی در جهت سبک سازی ساختمان و ایجاد آزادی کامل در طراحی معماری آن بوده است که متعاقباً در صنایع دیگر نیز به کار گرفته شد

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به اینکه مصرف عمده ورق های آلومینیوم کامپوزیتی در نمای ساختمانهاست و علت این امر نیز در درجه اول به خاطر زیبایی این نوع ورق ها است، گمان نمی رود که این محصولات در منطقه یا دنیای امروز از اهمیت استراتژیکی خاصی برخوردار باشد. اما توانایی در تولید ورق آلومینیوم کامپوزیتی به علت استفاده از دستگاه ها و تکنولوژی پیشرفته، دانش روز و نیز ظرافت و دقت کافی در پروسه تولید در مقیاس صنعتی، خود مقوله دیگری است که امکان تولید این نوع محصولات به طور انبوه را به هر کشوری نمی دهد.

شرایط صادرات

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی، هیچ گونه شرایط و محدودیتی وجود ندارند. لیکن از آنجاییکه ورق های آلومینیوم کامپوزیتی، یک کالای مهندسی و دستاورد دانش و تکنولوژی مدرن روز محسوب می شوند، از این رو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولید کننده از شرایط مساعد مالی، کیفی و … است .

وضعیت واحد های فعال تولید کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن

نمودار واردات و صادرات کامپوزیت آلومینیوم –پلی اتیلن در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کامپوزیت آلومینیومی

ظرفیت تولید سالیانه : ۴ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۵۲ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)