طرح تولید آبلیمو

آبلیمو , آب لیمو ترش حاصل از فشردن لیموی تمیز, سالم و رسیده به نام Aurantifolia-Sitrus از خانواده Rutacea می باشد که پس از فشردن به روش حرارتی پاستوریزه شده و در ظروف غیر قابل نفوذ بسته بندی می شود .

آبلیموی تولید شده دارای ویژگیهای زیر می باشد :

– آب لیمو باید طعم مخصوص لیموی ترش را داشته و عاری از هرگونه طعم خارجی باشد .

– بوی آب لیمو باید فاقد هیچگونه بوی خارجی ناشی از فشار یا گندیدگی و اکسید شده باشد و بوی خاص آبلیمو را دارا باشد .

در اغلب فروشگاه ها و مغازه ها آبلیموهایی با برندها و قیمت های مختلف به فروش می رسد. بعضی از این محصولات مزه آب یا اسانس می دهد، برخی تلخ مزه است، تعدادی از آنها به قدری ترش و شور است که انگار فقط از ترکیب اسید و نمک تهیه شده است و در مقابل، تعدادی هم به رنگ و طعم آبلیمو شباهت دارد .

سرمایه اولیه

برای تولید آبلیمو دو گزینه تولید سنتی یا صنعتی در مقابل علاقه مندان به سرمایه گذاری وجود دارد. اما نکته اینجاست که تولید سنتی که حداکثر با رقمی معادل۵۰ میلیون تومان قابل راه اندازی است محدود به بازار محلی و فعالیتی کوچک است درحالی که تولید صنعتی می تواند صادرات محور باشد.

برای احداث یک کارگاه تولید آبلیمو به صورت صنعتی که تولیدی حدود ۸۰۰ تن در سال داشته باشد سرمایه مورد نیاز تقریبا ۳۰ میلیارد تومان برای کلیه مخارج احداث کارخانه، خرید تجهیزات مدرن با فناوری بالا، سرمایه در گردش و… در یکی از شهرک های صنعتی است.

این سرمایه گذاری با توجه به بازارهای موجود حداکثر طی مدت ۲۴ ماه به نقطه سر به سر خواهد رسید. از سوی دیگر سرمایه گذاری فوق زمینه اشتغال زایی ۲۵ نفر را به طور مستقیم ایجاد کرده و می تواند تقریبا ۲۰۰ نفر دیگر را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار کند.

مجوزها

برای احداث یک کارگاه یا کارخانه تولید آبلیمو به صورت صنعتی لازم است ابتدا برای شروع طرح توجیهی در اختیار داشته باشید و آن را به اداره های استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تایید ببرید تا مسئولان با درنظر گرفتن اولویت های سرمایه گذاری مجوزهای لازم را صادر کنند.

پس از این مرحله باید سازمان استاندارد مراحل تولید و همچنین سالن های مورد نظر شما را تایید و گواهی استاندارد برای محصولات شما صادر کرده و اجازه تولید را بدهد، در عین حال نباید فراموش کنید این مجوز دائمی نیست و براساس بازرسی های دوره ای یا اتفاقی تمدید خواهد شد.

با دریافت این دو مجوز تقریبا کار تمام است چون می توانید انواع انشعاب های گاز، آب و برق را نیز دریافت کنید، البته این انشعاب ها اگر در شهرک صنعتی فعالیت خود را آغاز می کنید مهیاست فقط باید هزینه های مورد نظر را پرداخت کنید.

استاندارد های آبلیمو
فلاونوئید

فلاونوئیدها شاخه‌ای از پلی فنل‌های طبیعی هستند که در گیاهان و مواد غذایی با ماهیت گیاهی وجود دارند و عمدتاً بسیاری از عوامل طعم و رنگ میوه ها و سبزی ها را تشکیل می دهند. این ترکیبات گلیکوزید بوده و به گروه‌های مختلفی تقسیم می شوند که در آب لیموترش عمده‌ترین انواع آن شامل:

فلاونوتها[۱] مانند اریوسیترین[۲] و هسپریدین

ویژگی‌های فیزیکی شیمیایی آبلیمو

 

وضعیت ظاهری

آب لیمو ترش باید از نظر ظاهری یکنواخت بوده و با توجه به اینکه وجود ذات پالپ میوه (گوشت میوه) در تثبیت رنگ، کاهش نقطه انجماد و تثثبیت حسی آب لیمو ترش موثر است، لذا این ذرات می تواند در حد معین، به صورت معلق یا ته‌نشین شده، در آن وجود داشته باشد. میزان گوشت میوه (لرد) در آب لیمو ترش باید بین ۲ تا ۷ درصد باشد.

یادآوری۱- درصورت تولید آب لیمو ترش از کنسانتره طبیعی آب لیمو ترش، فرآورده فاقد گوشت میوه (لرد) می باشد.

یاد آوری۲- ته نشین آب لیمو ترش در طی مدت زمان مجاز نگهداری به شرط اینکه باعث تغییر رنگ و چند لایه شدن یا زلال شدن یک لایه نشود مورد قبول است. وجود فرایند مناسب همگن سازی (هموژنیزاسیون) و پاستوریزاسیون در طی مراحل تولید سهم بسزایی در جلوگیری از دو فاز شدن فرآورده دارد.

رنگ

آب لیمو ترش باید رنگ طبیعی لیمویی داشته باشد. ارزیابی رنگ باید در ظروف شفاف و بی رنگ انجام شود.

طعم و بو

آب لیمو ترش باید بوی طبیعی لیمو ترش را دارا باشد و عاری از هرگونه بوی خارجی، کپک زدگی و گندیدگی باشد.

آب لیموترش باید دارای طعم طبیعی و عاری از هر گونه طعم نامطلوب تخمیر، اکسید شدگی و تلخی شدید باشد.

مواد خارجی

فرآورده باید عاری از شن و خاک و هرگونه آفت زنده یا مرده و آثار و بقایای آن‌ها مثل تخم، شفیره و لارو باشد. فرآورده باید بدون بقایای گیاهی مانند پوست، هسته و بخش محفظ آندوکارپ لیمو ترش باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آبلیمو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک ماشین آلات تولید آبلیمو : ۲۹۲۵۴۱۲۳۵۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آبلیمو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه ماشین آلات تولید ابلیمو : ۸۴۳۸۸۰۰۰ – ۸۴۳۵۱۰۹۰

روند تولید آبلیمو های صنعتی

لیمو پس از ورود به کارخانه شسته و خشک شده و برشی به آن می زنند و سپس آن را حرارت می دهند تا علاوه بر حذف آلودگی های احتمالی، با نرم شدن بافت لیمو آب بیشتری از آن خارج شود. در مرحله بعد آبلیمو از صافی رد شده و دوباره پاستوریزه می شود. در این فرآیند تا حدود زیادی ویتامین های لیمو، بویژه ویتامین c تخریب می شود و هر چه از زمان تولید محصول بگذرد از میزان ریزمغذی های آن کاسته و می توان گفت چند هفته بعد از تولید آبلیمو دیگر خوردن آن خاصیت چشمگیری ندارد و فقط به دلیل طعم ترش باعث ایجاد تنوع در سالاد و برخی غذاها می شود .

البته در برخی کارخانه ها در مراحل پایانی تولید، ویتامین c را به طور مصنوعی به آبلیمو می افزایند که با ویتامینc طبیعی، قابل مقایسه نیست. در ضمن به دلیل آن که برای حفظ رنگ، طعم و جلوگیری از کپک زدگی آبلیمو از مواد نگهدارنده استفاده می شود، مصرف لیموی تازه گزینه مناسب تری است.

وضعیت واحد های فعال تولید آبلیمو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید آبلیمو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات آبلیمو

نمودار واردات و صادرات آبلیمو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

میزان صادرات آبلیمو

آبلیموی ایران به کناره‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های عربی مثل عمان، دوبی، باکو و افغانستان صادر می‌شود اما به دلیل این‌که نظارت بنیادی نسبت به این موضوع وجود ندارد نمی‌توان آمار صادرات را عنوان کرد.

جایگاه آبلیمو ایرانی در دنیا

کشور ایران از جمله کشور هایی است که در مناطق مختلف آن شرایط برای رشد و پرورش لیمو فراهم می باشد. می دانیم که از لیمو فراورده های مختلفی وارد بازار می شود که از جمله این موارد می توان به آبلیمو اشاره کرد.

بنابراین در شهر های مختلف کارخانه های تولیدی متعددی برای تولید آبلیمو وجود دارد که محصولات را در نمونه های متنوعی در بازار عرضه می کنند. آبلیمو ایرانی با وجود لیمو هایی مرغوب از سطح کیفی عالی برخوردار است و به همین سبب علاوه بر فروش در داخل کشور به بازار دیگر کشور ها نیز ارسال می گردد، بنابراین دارای جایگاه بسیار خوبی می باشد.

در بازار های دنیا آبلیمو ایرانی را وقتی جست و جومی کنیم نام برند های مختلفی مشاهده می شود که با قیمت خاصی عرضه می گردند. آبلیمو درجه یک از نمونه محصولات پر طرفدار است که می توان آن ها را در شهر های مختلفی از کشورمان در فروشگاه ها جست و جو کرد.

تولید کنندگان آبلیمو در ایران

همان طور که گفتیم باغات بسیاری در کشور ما هستند که درختان لیمو در آن ها پرورش داده می شود و با این وجود زمینه برای تولید آبلیمو به طور عمده فراهم می آید.

تولید کنندگان فعال برای تولید آبلیمو در کشور ما بسیار است و با این وجود در موقع خرید با نام برند های مختلف مواجه هستیم. آبلیمو تازه محصولاتی پر فروش هستند که می توان آن ها را به صورت فله و بسته بندی تهیه کرد و اغلب در منازل با استفاده از دسنگاه های آبمیوه گیری تولید می شود.

به طور کلی می توان تولید کنندگان را به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم کرد که هر کدام از آن ها در سطح کیفی خاصی عرضه می گردند. در این میان اگر مرغوب ترین را بخواهیم معرفی کنیم آبلیمو خانگی گزینه مناسبی است. زیرا این محصولات بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده صنعتی هستند که به بدن انسان ضرری وارد نمی کنند.

قیمت روز انواع آبلیمو ایرانی

انواع آبلیمو ایرانی را اگر می خواهید بخرید خوب است ابتدا در این زمینه اطلاعات کامل کسب نمایید. با وجود تنوع بسیار انتظار قیمت های متفاوتی می رود که زمینه را برای انتخاب خریداران گسترده تر می کند.

شرکت های تولید کننده به منظور رفاه حال مشتریان لیست هایی از قیمت ها را ارائه می کنند تا افراد در موقع خرید بتوانند اطلاعات کاملی به دست آورند. عوامل بسیاری در قیمت روز آبلیمو تاثیر گذار است که نرخ آن ها را افزایش و یا کاهش می دهد.

قیمت آبلیمو در بازار های اینترنتی و حضوری با همدیگر تفاوت دارد و خریداران می توانند در بازار های آنلاین با هزینه کمتری آن ها را تهیه کنند. دلیل این امر نبود واسطه ها در جریان معاملات است که افراد می توانند تنها با یک کلیک ثبت سفارش کنند.

آب لیمو بر اساس عواملی که در ادامه ذکر می کنیم قیمت گذاری می شوند

بسته بندی آبلیمو
روش فروش آبلیمو
تولید کننده آبلیمو
وزن بسته بندی آبلیمو
میزان عرضه و تقاضای آبلیمو

وارد کنندگان آبلیمو ایرانی در آسیا

آبلیمو ایرانی علاوه بر این که در داخل کشور ما به فروش می رسد به بازار های خارجی نیز صادر می گردد که از جمله این موارد کشور های آسیایی هستند.

انواع مختلف محصولات از طریق فروشگاه های آنلاین به نمایش گذاشته می شود تا وارد کنندگان بتوانند آن ها را در دسترس خریداران قرار دهند و روند معاملات را سریع تر کنند.

از نمونه محصولات مورد توجه آبلیمو ارگانیک است که به عنوان بهترین نوع آبلیمو ها معرفی می گردد. آبلیمو ارگانیک را اگر بخواهیم تعریف کنیم باید بگوییم که از لیمو های ارگانیک حاصل می شود و لیمو ارگانیک لیمویی است که مراحل رشد و پرورش خود را به دور از هر گونه کود و مواد سمی طی می کند.

تبلیغ آبلیمو در رسانه های متعددی انجام می شود که این امر زمینه را برای ایجاد بازار فروش عالی فراهم می آورد. همان طور که می دانید تبلیغات در میزان فروش تاثیر بسیار می گذارد و افراد بر همین مبنا انتخاب خود را انجام می دهند و خرید می کنند.

محصولات وارداتی به کشور های خارجی در قالب بسته بندی هایی هستند که در موقع انتخاب نقش مهمی را ایفا می کند تا بتوانند بازار های فروش عالی را ایجاد کنند.

تجارت آبلیمو صنعتی و ارگانیک در کشور

آبلیمو هایی را که شرکت های تولید کننده وارد بازار می کنند در نمونه های متنوع هستند که آبلیمو صنعتی و آبلیمو ارگانیک گزینه های مد نظر می باشد.

آبلیمو صنعتی آبلیمو هایی است که در شرکت های تولیدی با استفاده از دستگاه های صنعتی آماده فروش می شود. آبلیمو ارگانیک نیز آبلیمو هایی هستند که به دور از هر گونه کود و مواد سمی لیموی آن ها آماده آبگیری می شود. از نظر کیفی در درجه های متفاوتی محصولات قرار دارند که این عامل در قیمت آن ها تاثیر مستقیم می گذارد.

با وجود مشتریان زیاد برای خرید و شرایط متفاوت شان روش های فروش با هم فرق دارد که در این جا می خواهیم به خرید و فروش آن ها در سطح جهانی بگوییم که زمینه را برای ایجاد تجارت های کلان فراهم می آورد.

آبلیمو با کیفیت مناسب ترین نوع آبلیمو برای تجارت می باشد که اغلب از طریق خدمات آنلاین ثبت سفارش می شوند تا شرکت های بازرگانی آن ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

بازار فروش آبلیمو ایرانی

با توجه به این که آبلیمو های ایرانی از سطح کیفی عالی برخوردار هستند توانسته اند مشتریان زیادی را با خود همراه کنند که این امر به نفع تولید کنندگان می باشد.

محصولات مورد نظر دارای بازار فروش عالی هستند که این بازار ها را می توان در شهر های مختلفی از کشورمان جست و جو کرد و علاوه بر این شاهد فروش آن ها در کشور های خارجی هستیم.

خریدار آبلیمو می تواند محصولات را با قیمت های متفاوتی تهیه کند که خود یک مزیت عالی است که افراد با شرایط اقتصادی متفاوت می توانند آن ها را خریداری کنند.

در موقع خرید فروشنده ممکن است محصولات را با تنوع بالایثی معرفی کند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارا می باشند. از جمله این موارد آبلیمو لرددار می باشد که خریداران بنا به نظر خود اقدام به خرید می کنند.

بازار فروش آبلیمو ها به میزان فروش آن ها بستگی دارد و هر چه فروش بیشتری داشته باشند محصولات بازار های پر رونق تری خواهند داشت. با وجود این بازار ها تولید کنندگان نیز بیشتر برای تولید عمده ترغیب می شوند تا محصولات را هم در داخل و هم در خارج از کشور به فروش بگذارند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آبلیمو

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۴۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :  ۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۸ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)