طرح تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی

لباس‌ها و پک‌های یکبار مصرف بیمارستانی محصولاتی هستند که ضمن سادگی و راحت بودن موجب جلوگیری از سرایت آلودگی در محیط‌های بهداشتی و بیمارستانی می‌شود. به دلیل استفاده از منسوجات بدون بافت در تولید به صورت کوتاه مدت قابل استفاده هستند. این محصولات در شرایط پاکیزه حاکم بر کارگاه‌های صنعتی محصولات بهداشتی، تولید و استریل می‌شوند و هدف از تولید آن‌ها پوششی سالم و عاری از آلودگی برای بیماران، کارد پزشکی و خدماتی بیمارستان‌ها می‌باشد. به گونه ای که پس از هر بار استفاده و آلوده شدن، تعویض و پوشش سالم و استریل باید جایگزین شود.

تنوع این محصولات زیاد بوده و شامل انواع لباس‌های چند تکه مورد استفاده در مراکز درمانی و تشخیص پزشکی همانند پوشش کامل پزشکان، جراحان و کادر اتاق عمل و بیماران می‌شود. این پوشش شامل پوشش کامل و روپوش‌های پزشکی، شلوار و گان بیمار، پیراهن، کاور کفش، کلاه و پک‌های استریل جراحی، ملحفه، زیرانداز و روبالشی یکبار مصرف بیمار است.

ویژگی‌های محصول البسه بیمارستانی

البسه یکبار مصرف محیط‌های درمانی و بهداشتی از منسوجات ویژه‌ای هستند که در فرایند تولید آن‌ها به جای بافت تار و پودی و نساجی نخ به شیوه و تکنولوژی ویژه دیگری ساخته می‌شوند. این محصولات از به هم آمیختگی منظم، تحت فشار حرارت با استفاده از مواد شیمیایی اتصال دهنده الیاف و فیلامنت‌ها تولید شده و بر پایه پلیمرهای های خاص (همانند پلی پروپیلن، پلی استر و هیدروفیل) بدون بافت به همدیگر اتصال یافته اند.

این روش قیمت تمام شده تولید این نوع محصولات را به عنوان مواد اولیه البسه یکبار مصرف بسیار پایین می‌آورد. این نوع پارچه‌ها با توجه به نوع مصرف در رنگ‌ها و در گرماژهای مختلقی تولید می‎شود. این نوع پارچه‌ها قابلیت جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم‌های آلوده کننده را دارد.

طراحی و دوخت البسه یکبار مصرف بیمارستانی

تولیدکنندگان نیز به دلیل ویژگی‌های این نوع پارچه قادرند طراحی و دوخت و تکمیل این محصولات را بسیار ساده تر از تولید البسه تار و پودی و با سرعت و ظرفیت بیشتری انجام دهند. همچنین امکان استفاده از تکنولوژی‌های نوین با کیفیت و سریع التراسونیک در دوخت و تولید محصولات خود را دارند. پارچه‌های اسپان باند به ضمن نرم و محکم بودن قابلیت نفود گاز استریل کننده داشته و با توجه به نوع محصول و نیاز هم به صورت دوخته شده و هم به صورت پوشش داده شده لامینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بخشی از محصولات به دلیل نیاز به کیفیت بالاتری از ایزولاسیون و نفودپذیری محصول از پارچه‌های بدون بافت چند لایه (همانند پارچه‌های sms) برای تولید البسه و پک‌های اتاق عمل استفاده می‌شود. وجود لایه‌های میانگین در این ماده اولیه البسه، استاندارد مورد نظر حفظ بهداشت و جلوگیری از نفوذ میکروارگانیسم‌ها در محیط بهداشتی مورد استفاده را از زمان استریل شدن تا انتقال پک‌ها به اتاق عمل تامین می‌نماید.

کالای جایگزین و مکمل البسه بیمارستانی

این محصولات با ظهور تکنولوژی نوین تولید پارچه‌های بدون بافت رقیب مناسبی برای پارچه‌های تار پودی، هم به لحاظ قیمت تمام شده و هم به لحاظ امکان فنی ساده‌تر و ایجاد تنوع در لایه‌های مختلف پارچه‌ها براساس نیازهای بهداشت فراهم نموده است. پارچه‌هایی مانند بافت اسپان باند جزء پارچه‌های یکبار مصرفی هستند که هم به دلیل قیمت و هم به دلیل کیفیت و قابلیت بازیافتی، آن را به عنوان محصولی موجه به لحاظ اقتصادی و فنی برای تولید البسه مراکز درمانی تبدیل کرده است. ضمناً تولید کننده البسه بیمارستانی با این نوع پارچه‌ها به لحاظ طراحی، برش، دوخت، تکمیل و استریل ساده‌تر است.

موارد کاربرد البسه یکبار مصرف بیمارستانی

البسه یکبار مصرف بیمارستانی در تمامی بخش‌های مراکز درمانی، بهداشتی، آزمایشگاه‌ها، برای پوشش بهداشتی پرسنل کادر پزشکی، بهداشت، درمان، خدمات بیمارستانی، بیماران و جهت تهیه پک‌های حفاظتی مختلف مورد نیاز اتاق های عمل کاربرد دارد.

ماشین آلات و تجهیزات خط تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی

تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تولید انواع البسه یک بار مصرف بیمارستانی عبارتند از:

دستگاه طاقه بازکن و قیچی برش عمودی، چرخ‌های دوخت و دوز صنعتی لبه و راستا دوز دستگاه‌های دوخت و پرداخت التراسونیک نقطه‌ای و خطی، پارچه اسپان باند و اس ام اس، دستگاه‌های تولید اتوماتیک محصولات، دستگاه بسته‌بندی دارای حافظه و کنترل دیجیتال، دستگاه و اتاقک استرلیزاسیون، سیستم مانیتورینگ و کنترل کیفیت خط تولید.

سرمایه گذاری مورد نیاز البسه یکبار مصرف بیمارستانی

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید البسه بیمارستانی با ظرفیت در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود ۴۸ میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از ۴۳ درصد بوده و در کمتر از ۳ سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است:

مزایای اجرای طرح تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی

مصرف مستمر و روز افزون کالاهای پزشکی هم در شرایط عادی و هم در شرایط همه‌گیری اپیدمی‌های بیماری‌زا به عنوان کالایی ضروری در بخش‌های بهداشت و درمان کشور درآمده و البسه و پک‌های یکبار مصرف با توجه به مزیت داشتن تولید مواد اولیه و تکنولوژی ساخت ماشین آلات در کشور به موازات تقاضای بالا، جذابیت قابل قبولی جهت سرمایه گذاری دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید  البسه بیمارستانی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع پوشش و لباس بیمارستانی یکبار مصرف : ۳۳۱۱۴۱۳۵۷۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید البسه بیمارستانی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع پوشش و لباس بیمارستانی یکبار مصرف : ۹۰۱۸۹۰۹۰ 

دانش فنی پروژه و فرایند تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی

سطح اتوماسیون و کنترل کیفیت سیستماتیک خط تولید انواع البسه یکبار مصرف مراکز درمانی و بهداشتی به تناسب توان سرمایه گذاری جهت فراهم آوردن امکان تولید انبوه و تنوع محصولات با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و اتوماتیک متفاوت است. مراحل تولید پوشاک و پک‌های یکبار مصرف به شرح ذیل انجام می‌گیرد.

مرحله اول: طراحی

برای تمامی محصولات براساس سایز و نوع آن توسط طراحان کارخانه الگوهای تولید طراحی و ساخته می‌شود.

مرحله دوم : برش پارچه

پارچه‌های خریداری شده پس از انتقال توسط دستگاه طاقه بازکن بر روی میز برش گسترده شده و بر اساس الگوهای طراحی و برنامه‌ریزی تولید برش داده می‌شود. برش‌های پارچه توسط دستگاه برش برقی صورت می‌پذیرد. برش‌های ایجاد شده تجمعی روی رول شیت‌های پارچه به گونه‌ای است که کمترین ضایعات مواد اولیه را داشته باشد.

مرحله سوم : لبه دوزی و دوخت

تعدادی از قطعات برش خورده پارچه در این مرحله لبه دوزی شده و آماده اتصال به سایر قطعات می‌گردد. تکه‌های گان، روپوش، شلوار و محصولاتی از این دست از تکه دوزی تا تبدیل به محصول کامل، توسط چرخکاران راستا یا لبه دوز به صورت زنجیروار دوخته می‌شود. در صورت نیاز کش دوزی هم می‌شود تا رمانی که کار دوخت به پایان برسد.

مرحله چهارم: آماده سازی و دوخت التراسونیک

تعدای از البسه محیط‌های بیمارستانی برای الزام به رعایت حداکثری استاندارد و جلوگیری از نفود عفونت و میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا لازم است یک تکه و بدون درز تولید شود. در این گونه موارد برای اتصال تکه پارچه‌های اسپان باند یا اس ام اس به همدیگر از دوخت استراسونیک که نوعی جوش یکپارچه قطعات بهم دیگر است، استفاده می شود. در این روش عملیات دوخت بدون نخ و سوزن و با استفاده از تکنولوزی التراسونیک در شرایط ایجاد حرارت ناشی از امواج مافوق صوت و اعمال فشار همزمان شرایط اتصال و دوخت مستحکم الیاف تکه پارچه‌های بدون بافت به همدیگر با کیفیت مناسب و سرعت بالا به وجود می‌آید.

مرحله پنچم: تولیدات اتوماتیک

تولید بخشی از محصولات یکبار مصرف بیمارستانی همانند کلاه، کاور آستین، کاور کفش را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک بدون دخالت دست از آماده سازی، برش و دوخت تا مرحله بسته‌بندی به صورت پیوسته انجام داد.

مرحله ششم : بسته بندی

البسه تولید شده شامل شلوار، پیراهن، کلاه، کفش، گان جراحی، روتختی، روبالشی و پک‌های جراحی می‌شود. جهت تهیه بسته‌بندی نهایی از دستگاه دوخـت با قابلیت انعطاف پذیری بسته بندی انواع محصولات تولید بکبار مصرف و مجهز به سیستم نمایش و دارای مرکز کنترل الکترونیکی PLC استفاده می‌شود.

مرحله هفتم : استریل کردن

برای استریل کردن پک‌های تولیدی از دستگاه استریل حاوی گاز اتیلن اکساید (به دلیل قابلیت نفور بخار حاصل از آن در پک‌های تولیدی) استفاده می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات البسه یکبار مصرف بیمارستانی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

بررسی بازار و رقبا البسه یکبار مصرف بیمارستانی
لباس و پک‌های یکبار مصرف پزشکی ساخته شده از پارچه‌های بدون بافت عمدتاً در حوزه بهداشت و درمان مورد مصرف قرار می‌گیرد. این محصول به ‌دلیل بهداشتی بودن، قابلیت بازیافت، قیمت مناسب نسبت به سایر کالاهای مشابه تار و پودی هم در بازار داخلی و هم در صادرات کشورهای همسایه (عراق، ترکیه، پاکستان و افعانستان) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کل جوازهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی البسه یکبار مصرف کشور تا پایان سال ۱۳۹۸تعداد ۴۳۱ فقره است که از این تعداد ۱۵۷ واحد به تولید رسیده و با ظرفیت۱۳۳۸۴۴۷۸۶ عدد البسه دارای پروانه بهره برداری هستند. تعداد ۲۷ طرح در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۶۰ درصد نیز در کشور وجود دارد که با ظرفیت اسمی ۱۵۶۵۴۰۰۰ عدد البسه بیمارسمانی در کشور در حال ساخت و ساز می‌باشند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱ میلیون عدد
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷۸۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :۳۷۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)