طرح تولید انواع چراغ خودرو

وقتی از سیستم روشنایی اتومبیل‌ها صحبت می‌کنیم، در واقع داریم از سیستمی حرف می‌زنیم که شامل چراغ جلو، فلاشرهایی در جلو و عقب و کنار و حتی گاه سقف خودرو و نیز چراغ‌ عقب و… است. این سیستم ایجاد شده است تا هم مسیر را برای کاربر اتومبیل روشن کند، هم باعث تشخیص اتومبیل توسط دیگران شود و هم پیام‌هایی به دیگران مخابره کند که این اتومبیل چه اندازه‌ای داشته و چه سرعتی دارد و در چه موقعیتی در حال حرکت است. این پیام‌ها برای خودروهای دیگر مخصوصا وقتی که خیابان‌ها شلوغ بوده و سرعت بالاست، اهمیت زیادی دارد. به این منظور نیز سعی شده است که در سراسر جهان، از رنگ‌هایی مشخص و استاندارد به این منظور سود برده شود تا کاربران اتومبیل سرگردان نشوند و تکلیف روشن باشد.

انواع چراغ‌ خودرو

در ابتدا بیایید به طور گذرا، انواع روشنایی و چراغ‌های موجود در یک اتومبیل را با هم مرور کنیم؛

انواع چراغ‌ داخل کابین

چراغ‌های نقشه‌خوانی (سقف)
چراغ‌های صفحه نشان‌دهنده‌ها و پنل جلوی راننده
چراغ جعبه داشبورد
چراغ صندوق عقب
چراغ مطالعه سرنشین عقب

انواع چراغ روی بدنه
چراغ بزرگ جلو

شاخص‌ترین جنبه استفاده از سیستم روشنایی اتومبیل در قسمت جلوی آن به چشم می‌خورد. در این قسمت شما با نور بالا و نور پایین و همچنین مه‌شکن و چراغ بغل و… روبه‌رو خواهید شد.

چراغ مه‌شکن

همان‌طور که از اسمش مشخص است، در هنگامه بارندگی یا مه‌آلود بودن جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نور سفید یا زرد، قرار است که سطح جاده را برای شما روشن و مشخص کند تا در سرعت‌های پایین، بتوانید به راه‌تان ادامه دهید. در مسیرهای پیچ در پیچ و هنگامه بارندگی و مه، این چراغ‌ها نقش حیاتی دارند و بدون آن‌ها مشکل بتوان طی مسیر کرد.

چراغ کنار

در برخی از اتومبیل‌ها نیز شاهدیم که از چراغ‌هایی به نام چراغ کنار استفاده می‌شود. البته استفاده از آن‌ها عمومیت ندارد. این چراغ‌ها در هنگام پیچیدن یا تغییر جهت ماشین، روشن شده و مسیر را برای راننده مشخص می‌کنند. این چراغ‌ها گاهی به چراغ راهنما و نیز گاهی به چراغ دنده عقب وصل شده‌اند تا کارکرد بهتری داشته باشند. معمولا هم این نوع چراغ‌ها روی آینه بغل‌های قرار می‌گیرند. البته در طراحی برخی از خودروها هم روی بدنه است.

چراغ گردان

این چراغ هم عمومیت زیادی برای رانندگان نداشته و صرفا برای نیروهای امدادی و امنیتی و پلیس و آتش‌نشانی و شبیه آن استفاده می‌شود. این چراغ‌ها به کاربران اتومبیل‌های دیگر این پیام را می‌دهد که باید راه و مسیر را باز کنند. این چراغ‌ها غالبا در انواع چراغ‌های گردان تولید می‌شوند. در مدل‌های جدیدتر نیز از سیستم مجهز به چشمک‌زن ال‌ای‌دی استفاده شده است. رنگ‌های مورد استفاده در این چراغ‌ها هم آبی و قرمز و زرد است. در کنار این سیستم، آژیر و آمپلی‌فایر نیز طراحی شده تا کاربران خاص آن‌ها، کنترل بیشتری بر مسیر داشته باشند.

چراغ راهنما

از مهم‌ترین بخش‌های سیستم روشنایی اتومبیل باید به همین چراغ‌های راهنما یا چشمک‌زن یا فلاشر اشاره کرد. به چراغ‌هایی گفته می‌شود که در گوشه چپ و راست جلو و عقب خودرو کار گذاشته شده است. وقتی که قرار است اتومبیل در مسیر خود تغییر جهتی بدهد، این چراغ‌ها به کار می‌افتند تا دیگر کاربران اتومبیل حاضر در جاده، بتوانند متناسب با آن واکنش نشان بدهند.

چراغ‌های خطر

اتومبیل‌سازان در راستای طراحی سیستم روشنایی خودرو، چراغ‌های خطر را هم ساخته‌اند. این چراغ‌ها قرار است که در شرایط خاص مثل نور کم، بارندگی، تاریکی، مه، تغییر در حالت و حرکت خودرو و…، به دیگران این پیام را منتقل کند که این خودرو در این موقعیت حضور دارد. چراغ‌های خطر روی بدنه و عقب خودرو نصب می‌شود. در هر سمت اتومبیل یکی از آنها را نصب می‌کنند. حالا در بعضی‌ها کاسه چراغ مستقل دارد و در بعضی‌های دیگر با چراغ ترمز، یک‌جا واقع شده است. این دیگر در اختیار سازنده است که چه مدلی را مناسب طراحی اتومبیلش می‌داند. طلق استفاده شده در این چراغ‌ها قرمز رنگ است. اگر هم طلق بی‌رنگ به کار رفته باشد، سعی می‌کنند حبابی قرمز رنگ دور چراغ طراحی کنند تا نور قرمز بگیرند.

چراغ‌های ترمز

یکی از حیاتی‌ترین چراغ‌های خودرو را باید چراغ ترمز آن بدانیم. اگر پلیس بفهمد که چراغ ترمز شما اشکال دارد، حتما برخورد تندی با شما خواهد داشت. شما وقتی که در سرعت‌های مختلف و با فاصله‌های مختلف نسبت به خودروهای دیگر حرکت می‌کنید، تنها راه درک این‌که ماشین جلویی چه رفتاری دارد، استفاده از چراغ ترمز است. در غیر این صورت در حالی که ماشین جلویی ترمز می‌کند، شما متوجه نشده و با همان سرعت تصادف خواهید کرد. این چراغ‌ها از لحظه اقدام به ترمز تا پایان آن روشن می‌مانند.
این چراغ‌ها در بخش عقب خودرو تعبیه شده و یک یا دو عدد هستند. طلق یا عدسی پیرامون این چراغ قرمز رنگ است. اگر هم طلق بی‌رنگ داشته باشند، باید لامپ‌شان حباب قرمز رنگ داشته باشد تا بتوانند نور قرمز رنگ بگیرند.

چراغ دنده عقب

چراغ دنده عقب به صورت دو جفت چراغ است که معمولا بر روی چراغ‌های عقب خودرو نصب می‌شوند و زمانی که شما خودرو را در دنده عقب قرار می‌دهید خودکار روشن می‌شوند. چراغ دنده عقب هم برای روشن کردن عقب ماشین و هم برای مطلع کردن اسایر راننده ها از جهت حرکت شما استفاده می‌شود. اگر در خیابان‌های شلوغ در حال دنده عقب گرفتن هستید بهتر است از فلاشر یا جفت راهنما نیز استفاده کنید.

چراغ داخل صندوق عقب

یکی از فضاهای کاربردی داخل خودرو صندوقعقب است که محل قرار گیری وسایل مختلف است. وجود چراق صندوق عقب مانند چراق داخل یخچال کمک میکند بتوان به راحتی داخل صندوق عقب را به خصوص در شب مشاهده کرد. چراق صندوق عقب معمولا به صورت تکی نصب می‌شود ولی در برخی مدل ها به صورت جفت و در دوطرف صندوق قرار دراد.

انواع مدل‌های چراغ ماشین

تا الان درباره چراغ‌های خودرو و انواع آن و کاربردهایی که دارند خواندید. اما بد نیست کمی هم درباره این‌که خود چراغ ماشین چه مدل‌هایی می‌تواند داشته باشد بدانید. انواع مدل‌های چراغ خودرو عبارتند از؛

نئون

قدیمی‌ترین مدل‌های چراغ اتومبیل است. در این مدل، الکتریسیته از طریق یک رشته فلزی از جنس کروم عبور داده شده و این رشته در خلأ داغ شده و نور تولید می‌کند. چون داخل این حباب اکسیژنی وجود ندارد، گرمای زیاد موجب اشتغال نمی‌شود.

هالوژنی

بعد از چراغ‌های نئونی، نوبت به چراغ‌های هالوژنی رسید. بیشتر آشنایی ما با تکنولوژی چراغ‌های خودرو به لامپ‌های هالوژنی بر می‌گردد. آن‌ها مدلی از لامپ‌های رشته‌ای هستند که هنوز هم کاربرد دارند. این لامپ‌ها از هالوژن در یک حباب شیشه‌ای استفاده می‌کنند که یک رشته تنگستن در آن وجود دارد و ساختار چراغ را تشکیل می‌دهد.

زنون

این لامپ‌ها نیز در سال‌های گذشته رواج یافته است. نور بالایی هم می‌توانند تولید کنند. لامپ این چراغ‌ها توسط گاز زنون پر شده است. سپس نور مورد نیاز از قوس الکتریکی ایجاد شده میان دو الکترود تولید می‌شود.

ال‌ای‌دی

یکی از رایج‌ترین لامپ‌های موجود در چراغ‌ها همین ال‌ای‌دی هستند. چون در طراحی آن‌ها از لنز و عدسی هم سود برده می‌شود، در نتیجه نور بهتری را می‌توانید بگیرید. این چراغ‌ها وضعیت بهتری نسبت به رشته‌ای‌ها دارند. نحوه نور گرفتن شما در این لامپ‌ها، کلا با لامپ‌های دیگری چون هالوژنی و زنون و… تفاوت دارد.

لیزری

در این لامپ‌ها از تکنولوژی لیزر استفاده شده است. با این‌که نسبت به لامپ‌های دیگر ابعاد کوچکتری دارند، ولی می‌توانند به همان اندازه و حتی بیشتر نور تولید کنند. این لامپ‌ها در خودروهایی چون بی‌ام‌دبلیو و آئودی و… مشاهده می‌شود. مسافت روشن شده توسط این لامپ‌ها، دو برابر لامپ‌های دیگر است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع چراغ خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

Farsi TitleSerial Code
چراغ راهنما و خطر خودرو سبک و نیمه سنگین۳۱۹۰۶۱۲۳۰۴
چراغ راهنما و خطر خودرو سنگین۳۱۹۰۶۱۲۳۰۵
چراغ جلوی خودرو سبک و نیمه سنگین۳۱۹۰۵۱۲۳۴۹
چراغ جلوی خودرو سنگین۳۱۹۰۵۱۲۳۵۰
چراغ مه شکن خودرو۳۱۹۰۵۱۲۳۵۱
چراغ پلاک خودرو۳۱۹۰۵۱۲۳۵۵
چراغ داخلی انواع خودرو سبک و نیمه سنگین۳۱۹۰۵۱۲۳۵۶
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع چراغ خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی چراغ خودرو ۸۵۱۲۲۰ میباشد.

فرایند تولید چراغ خودرو

برش کاری ( برای تولید کاسه چراغ ، نگهدارنده و قطعات اتصال چراغ به بدنه )
پرس کاری ( برای تولید کاسه چراغ ، قاب نگهدارنده و قطعات اتصال چراغ به بدنه )
لبه کاری ( در تولید کاسه چراغ )
لعاب ( لاک ) زنی ( در تولید کاسه چراغ ) و پخت لعاب
رسوب دهی با آلومینیوم ( در تولید کاسه چراغ )
چربی زدائی ( در تولید کاسه چراغ )
چسب زنی ( جهت اتصال شیشه و کاسه چراغ به قاب نگهدارنده )
نقطه جوش ( جهت اتصال قطعات چراغ به بدنه با قاب نگهدارنده )
مونتاژ نهایی ‌( با استفاده از پیچ تنظیم و واشر )

ضعیت واحد های فعال تولید انواع چراغ خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع چراغ خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع چراغ خودرو

نمودار واردات و صادرات انواع چراغ خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید انواع چراغ خودرو

ظرفیت تولید سالیانه بیل : ۳۹۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

 

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)