طرح تولید انواع کندانسور

چگالنده یا کُندانسور (به انگلیسی: Condenser) وسیله یا واحدی است که وظیفه خنک کردن سیال، و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. از چگالنده در نیروگاه‌ها برای خنک‌کردن سیال در فرایند تولید برق استفاده می‌شود. همچنین در تأسیسات پالایشگاهی و تهویه مطبوع ساختمانی نیز از مبردهای صنعتی استفاده می‌شود. کندانسورها انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف کاربردی هستند یکی از انواع پر کاربرد آن‌ها نوع هواخنک است در صنایع تبریدی (سرمایشی) استفاده می‌شود.

انواع کندانسورها

کندانسور ها بر اساس کاربرد و نوع سیالی که در آن جریان دارد به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
کندانسور هوایی
کندانسور آبی
کندانسور تبخیری

کندانسور هوایی (هوا خنک)

عملکرد مدل هوایی به گونه ای است که عمل تقطیر را به طور مستقیم و بدون مصرف آب و تنها با جریان هوای فن ها، انجام می دهد. کاربرد کندانسورهای هوایی در سیستم های تهویه مطبوع متوسط و کوچک در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.
مهم ترین دلیل آن نیز احتمالا این است که این نوع کندانسورها نیازمند تعمیر و نگهداری زیادی نیستند.
این ویژگی گاها عوامل دیگری هم چون هزینه برق مصرفی، دوام و عمر کمپرسور و راندمان سیستم را حداقل در نظر بسیاری از صاحب خانه ها و همچنین خریداران سیستم تهویه مطبوع کوچک تحت الشعاع قرار می دهد.
کندانسورهای هوایی خود به دو نوع تقسیم می شوند:
کندانسور هوایی با جریان طبیعی
کندانسور هوایی با جریان اجباری
کندانسور هوایی با جریان طبیعی در دو مدل صفحه و لوله و یا میله و لوله ساخته می شوند. در نوع میله و لوله از یک لوله مارپیچ مسی یا فولادی استفاده می شود که تعداد زیادی میله بر روی آن جوش داده شده است که باعث افزایش میزان انتقال گرما از کندانسور می شود.
کندانسورهای هوایی با جریان اجباری از بین تعداد زیادی پره آلومینیومی لوله های مسی عبور می کنند تا به این وسیله سطح تبادل گرما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. همچنین برای به گردش درآوردن هوا از یک یا چند فن نیز استفاده می شود.

کندانسور آبی

در جاهایی که آب مناسب، فراوان و ارزان در اختیار هست استفاده از این کندانسورها به صرفه تر محسوب می شود. البته باید احتمال خوردگی ناشی از آب یا دفع فاضلاب را نیز مورد توجه قرار دهیم. برای واحدهای بیش از پنج تن که به آب زیادی نیاز است معمولا از یک برج خنک کن استفاده می شود.
کندانسورهای آبی در ساخت به سه نوع تقسیم می شوند:
پوسته و لوله
پوسته و کویل
لوله داخل لوله
در هر سه نوع کندانسورهای آبی گرمای ماده سرمازا به وسیله آب جذب می شود و سپس به یکی از روش های زیر دفع گرمای آب انجام می شود.
۱- در صورتی که آب تازه با قیمت ارزان در دسترس باشد، آب گرم از کندانسور خارج شده و به رودخانه یا دریاچه می ریزد و دوباره آب سرد تازه وارد کندانسور می شود.
۲- آب گرم خروجی از انواع کندانسور به یک چاه خشک ریخته شده که به این ترتیب آب گرم به زمین منتقل می شود.
۳- گرمای آب به هوای اطراف را به وسیله یک برج خنک کن، استخر پاشش، منتقل می کند.

کندانسور تبخیری (ترکیبی)

مدل تبخیری در حقیقت ترکیبی از کندانسور های هوایی، آبی به همراه برج خنک کن هستند. روش کار به این صورت است که ابتدا سیال با درجه حرارت بالا درون لوله های کندانسور تبخیری جریان پیدا می کند و به وسیله آبی که روی لوله ها پرتاب می شود تقطیر می گردد.
پس از آنکه به صورت بخار درآمد توسط یک فن در همان سیستم قسمتی از آب که گرم شده است، خنک می گردد.
کندانسورهای نوع تبخیری به نسبت انواع کندانسور آبی و هوایی کاربرد کمتری دارند.
کندانسور های تبخیری نیز از نظر کاربرد در صنعت در سه نوع زیر قرار می گیردند:
کندانسور چیلر
کندانسور سردخانه
کندانسور صنعتی

کندانسور نیروگاهی

یکی از قسمت های مهم نیروگاه کندانسور می باشد که از آن ها معمولا در تقطیر بخار خروجی از توربین های تولید انرژی استفاده می شود.
عملکرد آن ها به این صورت است که با استفاده از آب خنک کننده حرارت بخار را از بین می برند. اگر این قسمت از کندانسور دچار نشتی شود، باعث ورود آب خنک کن آلوده به قسمت آب سیکل می شود که منجر به خسارت های فراوانی به بویلر، توربین و دیگر اجزای نیروگاه می شود.
این نشتی ها معمولاً در اثر خوردگی های سمت بخار یا سمت آب است که البته سمت آب سهم بیشتری دارد. اساس کار نیروگاه ها چرخه رانکین است که در تمام دنیا بر همین اساس ساخته می شوند.
چرخه رانکین بر عناصری مانند ژنراتور، توربین، کندانسور بخار و پمپ استوار است.

انواع کندانسور ازنظر کاربرد

کندانسورهای پرکاربرد در صنعت به سه نوع کندانسور چیلر، کندانسور سردخانه و کندانسور صنعتی تقسیم می‌شوند:
کندانسور چیلر: معمولاً در چیلر تراکمی هوایی و چیلر تراکمی آبی استفاده می‌شوند.
کندانسور سردخانه: یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از کندانسورها در سردخانه‌ها است که به‌نوعی همان چیلر تراکمی محسوب می‌شود که به آن یونیت کندانسینگ می‌گویند.
کندانسور صنعتی: به کندانسورهای پوسته و لوله، هوا خنک و . . . کندانسورهای صنعتی می‌گویند که برای انجام فرآیند تقطیر در ماشین آلات صنعتی بکار می‌روند.

کندانسورها از نظر سیال و فرآیند خنک کاری به سه دسته تقسیم می شوند

– کندانسورهای خنک شونده با هوا یا کندانسورهای هوایی یا ACC : در این نوع کندانسور از هوا به عنوان عامل تقطیر استفاده می شود.
– کندانسورهای خنک شونده با آب یا WCC : این نوع کندانسور برای تقطیر مبرد از آب استفاده می کند.
– کندانسورهای تبخیری : در این نوع کندانسور، هوا و آب تواما به عنوان عامل تبخیر مورد استفاده قرار می گیرند. در کندانسورهای خنک شونده با آب و هوا، حرارت دفع شده به وسیله بخار، موجب افزایش دمای سیال خنک کن می شود. در کندانسورهای تبخیری با وجود افزایش دمای هوای عبوری، تقطیر مبرد بیشتر توسط تبخیر آب پاشیده شده روی کندانسور انجام می شود و وظیفه هوا دور کردن بخار آب حاصل از تبخیر و افزایش شدت تبخیر می باشد.
در کندانسورهای هوایی از هوا به عنوان عامل تقطیر کننده استفاده می شود. هوا به صورت طبیعی، یا به وسیله فن یا دمنده جریان پیدا می کند. در صورتی که جریان هوا طبیعی باشد، مقدار هوای جریان یافته در کندانسور کم بوده و سطح تقطیر بیش تری لازم خواهد بود. این کندانسورها به دلیل ظرفیت کم، فقط در کاربردهای کوچک و بیش تر در یخچال های خانگی به کار برده می شوند و معمولا از نوع صفحه ای یا لوله ای پرده دار هستند.
در صورت استفاده از لوله های پرده دار برای کاهش مقاومت در مقابل جریان آزاد هوا، معمولا پره ها را با فاصله زیادتری نسبت به هم تعبیه می کنند. با زیاد کردن فاصله پره ها، امکان کثیف شدن کندانسور در اثر ورود آلاینده ها کاهش می یابد.

عملکرد کندانسورها

همانطور که می دانید، کاربرد این وسیله بیشتر جهت تبدیل گاز یا بخار به مایع در موتورها و توربین های تولید کننده انرژی می باشد. کندانسورها اجزای نام آشنایی برای کنترل دما در یخچال ها، سیستم های تهویه مطبوع، پمپ های گرمایی و چیلر ها هستند. در چرخه خنک کننده یک سیستم تبرید، گرما توسط مبرد بخار در اواپراتور جذب می شود و به دنبال آن فشرده سازی مبرد توسط کمپرسور انجام می شود.
توجه داشته باشید که ماده ای که قرار است از حالت گاز به حالت مایع تغییر فاز دهد را مبرد می گویند. فشار بالا و درجه حرارت بالا سبب می شود مبرد بخار شده و سپس در مجرا به مایع تبدیل شود. این سیستم طوری طراحی شده است تا بخار مبرد فشرده شده و به طور موثر متراکم شود. یک پمپ حرارتی وظیفه انتقال گرما از منبع حرارتی با دمای پایین به یک سینک با دمای بالاتر را بر عهده دارد و گرما در جهت مخالف جریان می یابد که این همان اصل در قانون دوم ترمودینامیک می باشد. این چرخه برودتی با استفاده از یک موتور الکتریکی واقع در داخل کمپرسور برای هدایت کمپرسور انجام می شود. اگر بخواهیم عملکرد کندانسور را در جمله ای خلاصه کنیم باید بگوییم، وسیله ای است که در عملیات تقطیر، بخار در آن به حالت مایع تبدیل می شود.

راندمان کندانسور

تمام کندانسورها با خارج کردن گرما از گاز یا بخار کار می کنند.
بعد از حذف گرمای کافی، مایع شدن رخ می دهد.
برای برخی از کاربردها، تنها کاری که لازم است صورت گیرد، انتقال گاز از طریق لوله بلند است
(معمولاً به صورت سیم پیچ یا شکل فشرده دیگری است) تا گرما بتواند از هوا خارج شود.
از یک فلز رسانای گرمایی، مانند مس، معمولاً برای انتقال بخار استفاده می شود.
برای افزایش راندمان کندانسور معمولا از تکنیک چسباندن باله ها (به عنوان مثال، ورق های مسطح فلز رسانا) به لوله برای تسریع در حذف حرارت استفاده می کنند.
کندانسورها اندازه های متفاوتی دارند که از اندازه نسبتا کوچک تا واحدهای بسیار بزرگ در صنعت کاربرد دارند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع کندانسور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کندانسور ۲۹۱۹۵۱۲۴۲۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع کندانسور

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کندانسور ۸۴۱۸۹۹۹۰ میباشد

وضعیت واحد های فعال تولید انواع کندانسور

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع کندانسور در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید انواع کندانسور

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع کندانسور در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع کندانسور

نمودار واردات و صادرات انواع کندانسور در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید انواع کندانسور

ظرفیت تولید سالیانه : ۹۵۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲.۶ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)