طرح تولید تربانتین

تربانتین (به فرانسوی: Térébenthine) یا روغن تربانتین مایعی است روغنی که از تقطیر انگم انواع درختان کاج بدست می‌آید و مصارف صنعتی و دارویی دارد. ماده آلی آنها از گروه ترپن‌ها هستند و ساختار ملکولی گوناگون دارند. تربانتین یا Turpentine یک محلول شیمیایی به شکل روغن است این ترکیب مخلوطی از هیدروکربنهای دو حلقه‌ای با فرمول C10H16 است.
تهیه انگم از درخت پسته کوهی یکی از منابع اولیه تربانتین است اما بیشتر درختان کاج مانند کاج کره‌ای، کاج مدیترانه‌ای،سیاه‌کاج، کاج غربی و سوماترا دارای این انگم میباشند.

تربانتین را هم میتوان از تقطیر تخریبی قطعات خرد شده چوب درخت و هم میتوان از طریق تقطیر انگم جمع‌آوری شده از درخت تهیه نمود. روش‌های صنعتی پالایشگاهی نیز در تهیه وتغلیظ آن کاربرد دارند.

نوع درخت

یکی از منابع اولیه تربانتین، تهیه انگم از درخت پسته کوهی است اما بیشتر درختان کاج مانند کاج مدیترانه‌ای، کاج کره‌ای، کاج سوماترا و سیاه‌کاج غربی دارای این انگم هستند.

کاربردهای تربانتین

تربانتین برای درد سیاتیک مفید است. این محصول دفع‌کننده کرم‌های روده می‌باشد. از کاربردهای دیگر این محصول می‌توان به حل‌کننده سنگ‌های صفراوی اشاره کرد، همچنین برای رفع نزله‌های مزمن مثانه و مجرای ادراری از تربانتین استفاده می‌کنند. سقز همچنین به بسیاری از محصولات تمیز کردن و بهداشتی به علت خواص ضد عفونی‌کننده آن و “عطر پاک” آن اضافه شده است.
ضدعفونی کننده مجاری ادراری و تناسلی، محرک قوی و صفرابر، رفه کننده برونشیت های عفونی، برطرف کننده نزله های ششی، خارج کننده کرم های روده ای و حل کننده سنگ های صفراوی، زخم روده ها و مجاری ادراری، احتلام مکرر شبانه، رفع کزاز، درد سیاتیک،خروج اسپرم و نیز برای بیماری‌های سرخچه، تب تیفوئید، دیفتری، وبا و تب زرد نیز مفید میباشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تربانتین

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

تربانتین : ۲۴۲۹۴۱۲۵۷۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تربانتین

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته است.

روش تهیه

تربانتین را هم از راه تقطیر انگم جمع‌آوری شده از درخت، و هم از تقطیر تخریبی قطعات خرد شده چوب درخت می‌توان تهیه و تغلیظ کرد. روش‌های صنعتی پالایشگاهی نیز در تهیه وتغلیظ آن کاربرد دارد.

موارد مصرف

یکی از عمده موارد استفاده آن بعنوان حلال روغنی در رنگ‌ها و جلا‌ها است. برای رقیق کردن انواع رنگ‌های محلول در روغن کاربرد دارد. همچنین بسیاری از ترکیبات آلی مانند کافور، لینانول و گرانیول از آن تهیه می‌شود.

وضعیت واردات و صادرات تولید تربانتین

نمودار واردات و صادرات تولید تربانتین در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

ترکیبات تربانتین

تربانتین یا Turpentine یک محلول شیمیایی به شکل روغن است این ترکیب مخلوطی از هیدروکربنهای دو حلقه‌ای با فرمول C10H16 است که ترکیبات عمده آن α و β- پنن است. به این دلیل که تربانتین تنها از هیدروکربن تشکیل شده، درواقع یک روغن به شمار می رود. جرم مولی تقریبی آن برابر ۱۳۶ g/mol و دانسیته ی آن برابر ۰.۸۵-۰.۸۷] g/cm³ می باشد. نقطه ی ذوبی برابر -۵۰ درجه ی سانتیگراد و نقطه ی جوشی برابر ۱۵۰ تا ۱۷۰ درجه ی سانتیگراد دارد. در ۳۵ درجه ی سانتیگراد نیز آتش می گیرد.
تربانتین سیالی است که بوسیله ی تقطیر رزین حاصل از درختان بخصوص درخت کاج بدست می آید. درواقع تربانتین یک ماده ی خالص نیست ، بلکه مخلوطی است از ترپنها terpenes، بخصوص مونوترپنهای آلفا و بتا alpha-pinene و beta-pinene به همین دلیل داده های ارائه شده در بالا تقریبی هستند.
این ترکیب به صورت محصولات فرعی فرار با بازده ۵-۴ لیتر به ازای هر تن چوب (کاج) قابل استحصال بوده و به عنوان حلال مورد استفاده اند.
<

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)