طرح تولید تسمه تایم خودرو

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ قسمتی از موتور احتراق داخلی است که زمان‌بندی سوپاپهای موتور را کنترل می‌کند. در بعضی از موتورها برای این کار به جای تسمه از چرخ دنده استفاده می‌شود.
به صورت کلی انرژی ناشی از سوختن بنزین در محفظه احتراق، عامل اصلی حرکت ماشین محسوب می‌شود. تولید نیروی محرکه در خودروهای احتراقی با چهار عملیات اصلی یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه در موتور صورت می‌گیرد؛ در این میان قطعات مختلفی درگیر هستند که تسمه تایم یک قطعه کلیدی و بسیار مهم در انجام هر چهار عملیات اصلی موتور است.
این قطعه پلاستیکی وظیفه هماهنگی سرعت گردش میل‌لنگ و میل سوپاپ با یکدیگر را بر عهده دارد؛ در واقع میل‌لنگ را به میل سوپاپ متصل می‌کند تا طبق یک زمان‌بندی مشخص، عملیات باز و بسته شدن دریچه سوپاپ متناسب با موقعیت قرارگیری پیستون‌ها انجام گیرد.
تسمه از لاستیک ساخته شده‌است.
رشته‌های فیبری در آن وجود دارد که آن را محکم تر میکند.
هم چنین تسمه با دندانه هایی پوشانده شده‌است تا از لغزش جلوگیری کند. ​
نکته مهم: اگر به هر دلیلی زمان‌بندی باز و بسته شدن دریچه سوپاپ به هم بریزد، عملکرد موتور دچار مشکل اساسی خواهد شد.
در گذشته در خودروها به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده می شد و تا زمانی که آسیب جدی به موتور خودرو نرسانده بود تعویض نمی شد ولی امروزه تسمه جایگزین زنجیر شده و زمان تعویض آن برای هر مورد خاص مشخص است. البته اکنون نیز در برخی از ماشین های سنگین از زنجیر استفاده می شود. بین این دو تفاوت اساسی وجود دارد. زنجبر تایم به خاطر جنس فلزی خود از آسیب هایی که احتمال رویت آن ها در تسمه تایم وجود دارد در امان است و می توان گفت عمر تعویض به اندازه عمر خود پیشرانه است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد
محل قرار گیری تسمه تایم در خودرو های مختلف متفاوت است اما در بیشتر موارد در سر سیلندر خودرو جایگذاری می شود البته بسیار مواظب باشید قرار دادن تسمه تایم و نصب آن به همین سادگی ها نیست و اگر فقط چند دندانه جابجا آن را نصب کنید یا دندانه های تسمه تایم را به اشتباه قرار دهید عملکرد موتور شما دچار مشکل میشود و سوپاپ و پیستون به یکدیگر ضربه وارد می کنند.
زمانبندی موتورها در ابتدا توسط زنجیر انجام می‌شد که باعث می‌گردید موتور ماشین با سر و صدا و اصطلاحاً سنگین کار کند. به همین دلیل و همچنین به علت سادگی استفاده، هزینه کمتر، عدم نیاز به روغن کاری و راندمان بالاتر، به تدریج زنجیر جای خود را به تسمه داد.
ابعاد تسمه تایم بسته به نوع خودرو متفاوت است ولی در ساده‌ترین حالت یعنی SOHC تسمه تنها به فولی سر میل‌لنگ و فولی میل‌سوپاپ وصل است و در حالت ِ DOHC تعداد میل‌سوپاپ به دو عدد افزایش یافته است. در برخی خودروها و اکثرا شش سیلندرها نیز زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده که خود مبحث جداگانه است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال میتسوبیشی پاجرو با وجود داشتن موتور شش سیلندر وی شکل زنجیر تایم ندارد و از تسمه تایم استفاده می‌کند که البته سبب کارکرد نرم‌تر موتور شده است. لازم به ذکر است که در خودروهای سنگین بجای تسمه یا زنجیر از دنده تایمینگ استفاده می‌شود البته دنده تایمینگ در بعضی خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های دهه ۷۰ نیز به چشم می‌خورد.
اولین تسمه تایم در سال ۱۹۴۵ مورد استفاده قرار گرفته‌است. در سال ۱۹۶۲، خودروی آلمانی «گلاس ۱۰۰۴» اولین خودرویی بود که از تسمه تایم استفاده می‌کرد و به تولید انبوه رسید. سپس در سال ۱۹۶۶ پونتیاک برای اولین بار در آمریکا از تسمه تایم در محصول Tempest خود استفاده کرد. در سال ۱۹۶۶ شرکت Vauxhall تولید طراحی جدیدی از موتورهای ۴ سیلندر را آغاز کرد که در آن از تسمه تایم استفاده می‌شد و همین ترکیب بندی امروزه در غالب خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد

 

عملکرد تسمه تایم خودرو

در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک(ها) متصل می‌کند، تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپ‌ها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ‌ها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که تسمه تایم این کار را انجام می‌دهد. این تسمه دارای دندانه‌هایی است تا به وسیلهٔ آن، میل بادامک(ها) را هم‌زمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحی‌های موتور، تسمه تایم همچنین می‌تواند برای به حرکت درآوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود

تعویض تسمه تایم

تسمه تایم یکی از اجزای اصلی خودرو می باشد از همین رو بایستی به موقع تعویض شود,در اکثر خودروهای امروزی تسمه تایم بر طبق زمانبندی که در دفترچه خودرو مشخص شده است تعویض می شود, به عبارتی دیگر برای جلوگیری از صدمات جدی به خودرو بایستی تسمه تایم به موقع تعویض شود,در صورتی که تسمه تایم فرسوده شود و به دلیل استهلاک بالا و تنش های وارده به آن دچار پارگی شود آسیب جدی به موتورخودرو وارد می شود.دلایلی که باعث بروز آسیب تسمه تایم می شود نیز به صورت زیر می باشد:
– استفاده از دور بالای موتور در دفعات بسیار
– عدم استفاده از دنده مناسب در سر بالایی ها یا سرعت گیرها
– زیاد سفت نمودن تسمه
– خرابی تسمه سفت کن
وظیفه تسمه تایم در به حرکت در آوردن ادوات خودرو حائز اهمیت می باشد زیرا با چرخش میل لنگ، سوپاپها به حرکت در آمده و زمانبندی حرکت این سوپاپهای موتور بر عهده تسمه تایم می باشد. در واقع تسمه تایمینگ سوپاپهای موتو احتراق داخلی را در هر دور یکبار دور میل لنگ باز و بسته می کند،با هر ۱۸۰ درجه چرخش موتور، ۹۰ درجه میل بادامک می چرخد و به نوبت باز و بسته شدن دریچه سوپاپها را کنترل می کندو میل لنگ را به میل بادامک ها اتصال می دهد. از دیگر کاربرد های تسمه تایم در برخی از موتور ها به حرکت در آوردن پمپ آب و پمپ روغن نیز می باشد.
برای اینکه کارکرد موتور در بهترین شرایط قرار بگیرد باید سیلندها در هر بار از مخلوط سوخت کاملا پ شود و احتراق سوخت در زمان دقیق انجام شود و دود حاصل از آن از سیلندرها به بهترین شکل خارج شود و در صورت پاره شدن تسمه تایم و یا شل شدن تسمه تایم اختلال در این چرخه منظم به وجود می آید و خسارات سنگینی به موتور و سیلندها وارد می شود.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تسمه تایم خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تسمه نقاله پلاستیکی ولکانیزه شده ۲۵۱۹۵۱۲۳۵۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تسمه تایم خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تسمه نقاله پلاستیکی ولکانیزه شده ۴۰۱۰۱۲۰۰ میباشد.

فرایند طراحی و تولید تسمه چگونه است؟

تولید تسمه بخش‌های فراوانی دارد که به اختصار بدین شرح است. بخش اول ترکیب مواد اولیه است که هر شرکت فرمول‎هایی مختص خود برای محصولات مختلف دارد. پس از این مرحله، لایه‌های نخ و پارچه با شیوه‌های خاصی توسط ماشین‎آلات پیشرفته روی مواد اولیه چیدمان می‎شوند. پس از آن نوبت به مرحله چیدمان تسمه‎های خام در قالب‎ها می‎رسد. درنهایت مرحله پخت تسمه است که مرحله پایانی بوده و تسمه شکل نهایی را به خود می‌گیرد. تا قبل از حالت پخت هرگونه تغییری را می‌توان روی تسمه انجام داد اما پس از آن امکان تغییر روی آن وجود ندارد. البته شیوه تولید تسمه‎های خاص و خودرویی کمی متفاوت است.

بررسی بازار تسمه تایم

طبق اطلاعات کارشناسان در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از تسمه تایم و دینام بازار قطعات یدکی از محصولات وارداتی تامین می شود و ظرفیت بالایی برای تولید این محصول در داخل وجود دارد، از این رو به نظر می رسد شرکت های بزرگ قطعه سازی می توانند به تولید این محصول ورود کنند و شاید شفاف سازی توان شرکت های که مدعی تولید هستند می تواند راه را برای شرکت های دانش بنیان باز کند. بنابراین خودروسازهای بزرگ می توانند فراخوان تولید و تامین بازار تسمه تایم و دینام را به شرکت های جدید اعلام کنند تا در آینده بازار این قطعات به دور از شوآف تامین شود.

وضعیت واحد های فعال تولید تسمه تایم خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید تسمه تایم خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات تسمه تایم خودرو

نمودار واردات و صادرات تسمه تایم خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تسمه تایم خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۳/۵ - (۴ امتیاز)