طرح تولید دستکش یکبار مصرف پلاستیکی

ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای راه‌اندازی یک تولیدی دستکش در ایران، تولید دستکش یک بار مصرف پلاستیکی است که جنس آن پلی اتیلن است. این نوع دستکش از نوار پلی‌اتیلن (فیلم) تولید می‌شود. این دستکش در مکان‌هایی که بحث رعایت بهداشت مطرح است، مثل رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و…. مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ساخت ماده اولیه این دستکش در پتروشیمی کشور، از لحاظ قیمتی بسیار پایین و مقرون به صرفه است. دستکش های پلی اتیلن به عنوان دستکش CPE نیز شناخته می شوند، این دستکش ها سایزبندی خاصی ندارند و در سایز بزرگ تولید می شوند و برای استفاده در کارهای سبک که نیاز به تغییر دستکش دارند، مناسب است. این دستکش ها بسیار مقرون بصرفه هستند اما مدت زمان استفاده از آن ها کوتاه است و این خود دلیلی برای بهداشتی بودن این نوع دستکش ها می باشد.

از این نوع دستکش ها برای محافظت عالی در برابر انواع محصولات، همچنین در کار آزمایشگاهی، مواد غذایی، ایمنی، صنعتی، دامپزشکی، الکترونیک، نقاشی، چاپ و یا محیط عکاسی استفاده می شود. خط تولید این دستکش با خرید (فیلم به صورت آماده) در حدود ۹۰ میلیون تومان برای علاقه‌مندان هزینه دارد. دستگاه دوخت دستکش یک بار مصرف با هزینه کم در حدود ۲۰۰ دستکش در هر دقیقه تولید می‌کند اما اگر شخصی بخواهد صفر تا صد کار را خودش انجام دهد، باید دستگاه دیگری به نام دستگاه تولید فیلم پلی اتیلن یا دستگاه تزریق پلاستیک که قیمت آن ۱۵۰میلیون تومان است، خریداری کند. دستگاه اول که حدود ۹۰ میلیون تومان است در ایران تولید و مونتاژ می‌شود ولی دستگاه دوم کلا وارداتی است. در نتیجه با ۹۰ میلیون تومان، خط تولید ‌یک نوع دستکش را می‌توان راه‌اندازی کرد و با توجه به دوره بازگشت این سرمایه‌گذاری، در مدت یک سال هزینه سرمایه‌گذاری آن بازخواهد گشت. این روش سرمایه‌گذاری جزو بنگاه‌های زودبازده است و اشتغال‌زایی حدود پنج نفره دارد. سایر انواع دستکش، خط تولید پیچیده‌تر و گران‌تری دارد.

فرآیند تولید دستکش یکبارمصرف

تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید دستکش یک بار مصرف آلپ، با استفاده از فلز فولاتد به تولید رسیده است. لذا در تماس با هوا و رطوبت، از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.

  • نوار نقاله
  • جت پرینتر
  • ماشین برش
  • دستگاه بسته بندی
  • بخش تولید رول نایلون
  • ماشین دوخت دستکش
نحوه عملکرد دستگاه تولید دستکش نایلونی

فرآیند تولید دستکش توسط این دستگاه به این صورت می باشد که ابتدا نایلون مورد نیاز دستکش، با استفاده از دستگاه تولید رول نایلون فراهم می شود. پس از آن با توجه به تنظیمات دستگاه تولید دستکش آلپ، دستگاه برش میزان نایلون مورد نیاز برای هر دستکش را برش می زند. لازم به ذکر است که نایلون تولید شده توسط دستگاه تولید رول نایلون، از نوع عاج دار می باشد. در نهایت دستگاه دوخت دستکش، بخش های برش داده شده را بهم متصل نموده و محصول نهایی آماده بسته بندی خواهد بود.  دستگاه دستکش های تولید شده در جعبه یا کیسه های مورد نظر بسته بندی شده و برای درج تاریخ به جت پرینتر خط تولید دستکش یکبار مصرف منتقل می شود.

نحوه عملکرد دستگاه به این شکل است که دو ورقه پلی اتیلن آب شده و با حرارت به یکدیگر می چسبند. این دستکش ها عاری از پودر و همچنین لاتکس می باشند، که این ویژگی از بروز حساسیت در پوست دست جلوگیری می کند. بهمین دلیل از این نوع دستکش ها در صنایع غذایی هم استفاده می شود، همچنین از رزین های مختلف و فرآیندهای اکستروژن برای ساخت دستکش پلی اتیلن استفاده می شود. در نهایت لایه های محصول تولیدی توسط ماشین دوخت، بهم وصل می شوند و دارای خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی قابل توجهی خواهند بود که همانطور که گفته شد غیر حساسیت زاست و به دلیل تماس هوا با پوست دست استفاده طولانی مدت از آن بسیار راحت است.
۶۰ درصد از هر کیلوگرم رول نایلون توسط دستگاه دوخت به دستکش تبدیل می گردد. از این رو از هر کیلوگرم نایلون ۱۰ بسته ۶۰ گرمی حاوی ۱۰۰ عدد دستکش بدست می آید. همانگونه که بیان شد دستگاه دوخت دستکش یکبار مصرف ظرفیت تولید حداقل ۲۰۰ عدد در دقیقه دارد. قیمت فروش کلی دستکش به بیان مشتریان ما برای بسته بندی سلفونی بطور متوسط ۷۰۰ و برای بسته بندی کارتنی بطور متوسط ۹۵۰ می باشد.

اگر ظرفیت تولید دستگاه را بر اساس تعداد بسته در هر دقیقه محاسبه کنیم به عدد ۲ خواهیم رسید. از این رو دستگاه دوخت دستکش در هر ساعت ۱۲۰ و در هر شیفت کاری ۸ ساعته ۹۶۰ بسته دستکش یکبار مصرف تولید می کند. به عبارت دیگر دستگاه دوخت در هر شیفت ۹۶ کیلو گرم نایلون رول شده مصرف می کند.

وضعیت بازار دستکش یکبارمصرف

گرچه تقریبا تمامی انواع دستکش‌، میزان مصرفشان در بازار داخلی کشورمان زیاد است اما اهمیت استفاده از دستکش‌های خالدار برای تولیدکنندگان نفت و گاز باعث شده تا هشت برابر ظرفیت مورد نیاز کشور اکنون واردات داشته باشیم، یعنی تقاضای موجود فعلی کشورمان یکصد هزار جفت است اما اکنون نزدیک به ۸۰۰ هزار جفت واردات داریم.

بازار صادراتی دستکش‌های یک بار مصرف ایران، کشورهایی است که با ما رابطه خوبی دارند بخصوص کشورهای همسایه شمالی و غربی. دلیل اصلی خرید این کشورها از ایران، قیمت پایین‌تر تولیدات ایرانی است. در زمینه صادرات دستکش‌های کارگری درحال حاضر میزان این دستکش‌ها در کشور زیاد است و با وجود چند تولید کننده بزرگ، مقداری از این دستکش‌ها به دلیل بازار گسترده‌ای که داریم، وارد می‌شود.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید دستکش یکبارمصرف

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۹۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۸۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۱/۵ - (۱۷ امتیاز)