طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

دوده صنعتی Carbon Black یک افزودنی بسیار مهم برای لاستیک‌ها می‌باشد که الاستومرها را جهت بهبود خواص مکانیکی آنها تقویت می‌نماید. دوده جهت محافظت در مقابل نور، رنگ دهی و افزایش خواص عبور دهی استفاده می‌شود و از طریق کاه میزان لاستیک به کار رفته ) و قیمت آن(جهت حصول کارایی مکانیکی “سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. به جز استفاده در صنعت لاستیک سازی، دوده صنعتی در جوهر پرینت، استفاده به عنوان روکش پلاستیک‌ها و در پلیمرها و رزین‌ها برای خاصیت هدایت الکتریکی آن، کاربرد دارند. دوده صنعتی به شکل پودری سیاه رنگ است و اندازه ذرات آن با توجه به گرید آن بین ۱۰ تا ۵۰۰ نانومتر است. هر گرید از دوده صنعتی منجر به فرمولاسیون و خواص منحصر به فرد لاستیک می‌شود. در حالت کلی، هر چه اندازه ذرات دوده بزرگتر باشند، قیمت آن یایین تر و خاصیت تقویت کنندگی آن کمتر است.

کربن رنگ سیاه را می توان ماده ای با بیش از ۹۷٪ محتوای کربن بی شکل توصیف کرد. در بسیاری از زمینه های شیمی صنعتی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده اغلب در صنایع تولیدی پلاستیک و لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد ، در آنجا رسانایی الکتریکی و الکترومغناطیسی یا رسانایی گرمایی مواد پلاستیکی و لاستیک را بهبود می بخشد. به دلیل قابلیت های رنگدانه ای خود ، برای تولید جوهرهای چاپ مخصوص ، رنگ ها و لاک ها نیز استفاده می شود. به لطف ساختار متخلخل پیشرفته ، از آن به عنوان حامل کاتالیزور نیز استفاده می شود و از ویژگیهای قابل توجه جذب آن برای مثال برای صید آلاینده های گازی در گیاهان زباله سوز استفاده می شود.

کربن سیاه عمدتا شامل یک نوع رسانا از کربن است که ترکیبی از یک سطح خاص بسیار بالا و یک ساختار کاملاً توسعه یافته – ریز ​​تخلخل است. در عین حال ، از ذرات اولیه کربن تشکیل شده و دارای درجه بالایی از تجمع است. گروه بندی کربن سیاه تشکیل یک ساختار رسانا را در پلاستیک ها ، لاستیک ها و سایر کامپوزیت ها تسهیل می کند. از چنین تغییراتی می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد ، از ایجاد خواص آنتی استاتیک تا تنظیم هدایت پلیمر. یکی دیگر از ویژگی های ارزشمند کربن سیاه کربن الکتریکی توانایی عالی آن در جذب اشعه ماورا بنفش در طیف مرئی است ، یعنی به عنوان یک تثبیت کننده UV برای مواد پلاستیکی ، رنگدانه در جوهر چاپگر ، رنگ و لاک الکل ، یا برای رنگ آمیزی پلاستیک ، لاستیک و مهر و موم است.

سیاه کربنی رسانا (سیاه کربنی) به سیاه کربنی با مقاومت کم یا رسانایی بالا اشاره دارد و سیاه کربن رسانا نامیده می شود. سیاه کربنی رسانا را می توان به: کربن سیاه معمولی رسانا ، کربن سیاه فوق رسانا ، کربن سیاه مخصوص رسانا ، کربن سیاه رسانای بالا ، کربن سیاه رسانای کوره ، روش اسلات کربنی سیاه رسانا ، سیاه کربن رسانای استیلن و غیره تقسیم کرد.

کربن

کاربردهای دوده صنعتی (کربن بلک) چیست ؟
پودر کربن سیاه خوراکی بعنوان رنگ غذایی همچون رنگ سانست یلو و بتاکاروتن و بیت روت امروزه بخصوص در تولید بستنی و نان بستنی و و رژ لب و امثالهم کاربرد زیاد پیدا کرده است . متاسفانه بعلت قیمت بالا خرید و فروش کربن سیاه خوراکی در بازار کربن اکتیو بعنوان کربن سیاه غذایی و فودگرید فروخته میشود که رنگ دهی بسیار ضعیف تری دارد .
خواص تقویت کنندگی کربن سیاه باعث افزایش عملکرد و دوام ترکیبات لاستیکی می شود. کربن سیاه مورد استفاده در تولید لاستیک به رنگ های سیاه N100–N900 دسته بندی می شود و افزایش عدد N با کاهش سطح نیتروژن در ارتباط است.
کاربرد این ماده در تایرها مقاومت آنها در برابر سایش را افزایش می دهد و جالب است بدانید که حدود یک چهارم وزن یک تایر اتومبیل استاندارد از کربن سیاه تشکیل شده است.
در تولید تایر وسایل نقلیه ای که باید بار الکترواستاتیک آنها کمتر باشد مانند کامیون های حمل نفت و فرآورده های نفتی و چرخ دستی های بیمارستان کربن سیاه بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگدانه های کربن سیاه موجود در پلیمرهای سیاه یک ماده جاذب تقریباً کامل هستند و سطح انتقال نور از این پلیمرها به میزان کربن سیاه موجود در پلیمر بستگی دارد.
قبلا” این ماده فقط به عنوان ماده تقویت کننده در لاستیک استفاده می شد اما امروزه به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد ، کاربردهای این ترکیب گسترش یافته است و برای تولید رنگدانه ها ، تثبیت فرابنفش (UV) و تولید مواد رسانا یا عایق در انواع مختلف پلاستیک ، شلنگ ، تسمه نقاله ، جوهر و پوشش های خودرو استفاده کرد و ساخت انواع محصولات روزمره و خاص با کارایی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده در تولید پوشش هایی با کارایی بالا جهت کاربرد در اتومبیل ، قایق و کشتی ، صنایع تزئینی و چوب و پوشش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
افزودن کربن سیاه به رنگ ها و جوهرها فرمولاسیون آنها را بهبود می بخشد و انعطاف پذیری بیشتری برای برآورده سازی نیاز به رنگ های خاص ارائه می دهد.

شرح مختصر از فرآیند طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

دوده از احتراق ناقص هیدروکربن‌های نفتی در مجاورت شعله با تجزیه حرارتی تشکیل می‌گردد. در هنگام احتراق یا تجزیه حرارتی، هیدروکربورها با از دست دادن هیدروژن به رادیکال‌های کوچکتر تجزیه شده و با ادامه این عمل ذرات کربن حاصل می‌گردد، با جمع شدن این ذرات، دانه‌های دوده تشکیل می‌گردد. در هنگام تشکیل دوده، درجه حرارت هر چه بالاتر باشد زمان تشکیل دوده کوتاه و اندازه ذرات کوچکتر خواهد شد. کیفیت دوده بستگی به اندازه ذرات دارد. بنابراین با تغییرات شرایط عمل در هنگام تشکیل دوده می‌توان انواع مختلف دوده با کیفیت متفاوت تهیه نمود. البته کیفیت دوده، به نوع هیدروکربور نفتی که به ونوان ماده اولیه استفاده می‌شود بستگی دارد.
اکستراکت (Rubber oil) ابتدا توسط پمپ‌های موجود به داخل یک کوره (Preheater) انتقال می‌یابد و دمای آن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و سپس به راکتورهای حرارتی و عمودی مربوطه اسپری می‌شود. در این راکتورها روغن (قطران یا CFO) و (هوای گرم ۲۰۰ درجه سانتیگراد) به سیستم تزریق می‌شوند. اکستراکت ورودی بصورت ناقص سوخته و دوده به همراه گازهای همراه) شامل CO2، N2 و… تولید می‌شود در اثر سوختن ناقص اکستراکت، گرمای تولیدی سبب افزایش درجه حرارت راکتور تا حدود ۱۲۰۰ -۱۵۰۰ درجه سانتیگراد می‌گردد. دوده به همراه گازهای فرآیند یس از سرد کردن آنها توسط آب مقطر، دمای آن‌ها تا حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد افت پیدا می‌کند و پس از آن وارد برج خنک کننده می‌گردد. دوده و گازهای همراه سپس وارد Back filter ها می‌شوند و گازهای همراه از دوده جدا شده و دوده باقیمانده که دوده مرطوب می‌باشد توسط پمپ به سیستم انتقال هوا وارد شده و در نهایت یس از تشکیل گرانول‌های دوده به قطر تقریبی ۰.۵ – mm2 با رطوبت تقریبی ۵۰% گرانول‌های مرطوب وارد خشک کننده می‌گردند. در این قسمت با استفاده از هوای داغ تزریق شده به سیستم دانه‌های مرطوب خشک شده و در انتها رطوبت آنها به کمتر از ۱% می‌رسد سپس جدا کننده آهنربایی جهت جداسازی ذرات فلزی وجود دارد و سپس دانه‌های درشت آنها جدا می‌گردند. در پایان محصول بسته بندی می‌شود و در بسته‌های مختلف راهی بازار مصرف می‌گردد.

میزان ظرفیت طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

۱. بر اساس نرخ پیش بینی شده ۳.۸%، تولید دوده در سال ۲۰۲۱ به ۱۴.۸ میلیون تن می‌رسد.
۲. بیشترین نرخ عملیاتی در ۲۰ سال گذشته، (۸۵ -% ۸۶%) در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵) بوده است و کمترین نرخ عملیاتی ۷۱% در سال ۲۰۰۹ بوده است.
۳. با فرض نرخ عملیاتی ۸۵ -% ۸۶%، صنعت نیازمند ۱۷.۳ میلیون تن در سال ظرفیت اسمی خواهد بود.
۴. طرح‌های توسعه‌ای اعلام شده توسط شرکت‌های تولیدکننده دوده پاسخگوی نیازمندی‌های پیش بینی شده نیست.
۵. تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که سطح فعلی قیمت‌ها، برای سرمایه گذاری مجدد مناسب نیست.

میزان مصرف طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

چین با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید کننده دوده صنعتی و با سهم ۳۵% از مصرف جهانی، بزرگ‌ترین
مصرف کننده دوده صنعتی است. اما همچنان کمبود عرضه در دوده با مقاومت چرخشی پایین، دوده با عملکرد بالا و دوده با خاصیت هدایت الکتریکی وجود دارد. چین بزرگترین کشور تولیدکننده خودرو است که به همین دلیل بیشترین مصرف دوده صنعتی را به خود اختصاص می‌دهد. (۷۰% مصرف دوده در صنعت لاستیک سازی است).
در سال ۲۰۱۷، ۴۴ میلیون قطعه لاستیک در سال به ظرفیت تولید تایر اضافه شد که تضمین کننده رشد مصرف مثبت برای دوده صنعتی به میزان ۴.۹% سالیانه برای تمامی مصارف در طول ۲۰۱۶ – ۲۰۲۱ است. سایر کشورهای آسیایی ۲۱% از مصرف جهانی دوده را به خود اختصاص داده‌اند. مناطق جنوب شرقی و جنوب غربی آسیا، مناطق بزرگ مصرف کننده با نرخ رشد میانگین ۵% سالیانه برای ۲۰۱۶ -۲۰۲۱ هستند.
آمریکای شمالی دارای سهم ۱۴% از مصرف دوده است و با توجه به ظرفیت‌های جدید لاستیک سازی در آمریکای
شمالی، پیش بینی شده است که تقاضای این منطقه با نرخ ۳.۸% تا سال ۲۰۲۱ رشد کند. برای آفریقا نیز نرخ رشد ۳.۵% تا سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده است.

دوده‌های صنعتی خاص (کربن بلک)

۱. دوده‌های صنعتی خاص (Specialty blacks) دارای بیشترین پتانسیل رشد و بیشترین قیمت به ازای هر کیلو هستند و همچنین از تولیدکنندگان در مقابل چرخه‌های تجاری خودرو و لاستیک سازی محافظت می‌کند.
۲. تقاضا برای دوده‌های صنعتی خاص عمدتاً مربوط به پلاستیک، جوهر و صنایع ر نگ است.

انواع دوده صنعتی (کربن بلک)

با توجه به فرآیند تولید, دوده می‌تواند به سه دسته متفاوت تقسیم شود که عبارتند از:
الف) furnace black
ب) channel black
ج) thermal black

چالش‌های تهیه مستربچ سیاه (کربن بلک)

صنعت پلاستیک مستربچ سیاه کربن بلک تقاضای زیادی دارد. به علت نیروهای ون در والس و الکترو استاتیک بین ذرات ریز کربن بلک این ذرات به هم چسبیده توده‌های اولیه را تشکیل می‌دهند.
ذرات ریز دوده به هم می‌چسبند و کلوخه ها را تشکیل می‌دهند. بنابراین جداسازی آنها از هم و پخش آنها به طور ریز و یکنواخت درسطح ماتریس پلیمری بسیار کلیدی و سخت است. پخش شدگی ذرات به طور یکنواخت اثر مستقیم بر رنگ دهی و دیگر خواص دارد. سعی و تمرین‌هایی که برای پراکنش یکنواخت دوده درون پلیمر انجام شده است نشان می‌دهد که انجام این کار صرفاً به صورت مکانیکی خیلی سخت است. برای فائق آمدن براین مشکل استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد یکی از آنها افزودن عامل پراکنش است ‌. یک روش دیگر افزودن عامل اتصال (کوپلاژ کننده) است. از واکس درون مستربچ ها برای پراکنش پیگمنت ها و دیگر افزودنی‌ها استفاده می‌شود. واکس‌ها قابلیت فرآیند پذیری را افزایش و قیمت را کاهش می‌دهند. واکس‌ها سبب جریان پذیری بهتر مستربچ و همچنین سبب افزایش بیشتر خروجی محصول می‌شود. واکس‌ها خواص سطحی مانند درخشندگی و نرمی و آب گریزی را بهبود می‌دهند.

بزرگترین کشور های صادر کننده کربن بلک

طرح-تولید-دوده-صنعتی-(کربن-بلک)

چشم انداز بازار دوده صنعتی (کربن بلک) (۲۰۲۲-۲۰۳۲)

داده های تازه منتشر شده در مورد بازار جهانی کربن سیاه رسانا نشان می دهد که ارزش این بازار در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۱۷.۷ میلیون دلار بوده است و پیش بینی می شود که با CAGR بالای ۷ درصد افزایش یابد و تا پایان سال ۲۰۳۲ به ۸۶۹.۸ میلیون دلار برسد.

ارزش سال پایه (۲۰۲۱A)۴۱۷.۷ میلیون دلار آمریکا
ارزش سال پیش‌بینی شده (۲۰۳۲F)۸۶۹.۸ میلیون دلار آمریکا
ارزش CAGR (2022-2032)۷%
اشتراک ارزش جمعی: ۳ کشور برتر (۲۰۲۲E)۳۸.۴٪

طبق تحقیقات بازار، پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی کربن سیاه رسانا تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۸۴۹۱۷ تن برسد که رشد سالانه تقریباً ۶.۳ درصدی را ثبت می‌کند. از سال ۲۰۲۱، الکترودهای باتری بین ۲۰ تا ۲۲ درصد از ارزش جهانی کربن سیاه رسانا را تشکیل می دهند و پیش بینی می شود که نرخ رشدی در حدود ۷.۸ درصد در طول دوره پیش بینی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ ثبت کنند.
کربن سیاه رسانا تقریباً ۸ تا ۱۴ درصد سهم بازار کربن سیاه تخصصی جهانی را در اختیار دارد. پیش‌بینی می‌شود آسیای شرقی یک بازار منطقه‌ای برجسته برای تجارت کربن سیاه رسانا باقی بماند و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۲ با CAGR 7.2 درصد گسترش یابد.
دوده یا کربن بلک، مخلوط کربن و مواد آلی دیگر است که از سوختن ناقص هیدروکربن های سنگین تولید می شود. زمانی که هیدروکربن ها با اکسیژن بسیار پایین به صورت ناقص می سوزند، دوده معمولی به عنوان فرآورده فرعی به وجود می آید. دوده صنعتی نیز که از سوختن ناقص یا تجزیه حرارتی هیدروکربن های گازی یا مایع در شرایط کنترل شده به دست می آید، در مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
صنعت تولید دوده صنعتی، مانند صنعت تایرسازی به صنعت تولید خودرو در کشور وابسته است؛ بنابراین مصرف دوده و تایر در کشور را با توجه به میزان خودروهای تولیدی و موجود در کشور می توان برآورد کرد. طبق آمارهای موجود در کشور، سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید می شود که از این میزان ۹۳درصد خودروهای سواری هستند.
تولید خودرو در شرایط غیر تحریمی نیز می تواند سالانه به ۵/ ۱میلیون دستگاه برسد. حال اگر وزن هر تایر خودرو را ۱۱کیلوگرم فرض کنیم، با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در کشور با توجه به اینکه می دانیم هر خودرو به پنج حلقه تایر احتیاج دارد، می توانیم بگوییم که سالانه به ۵۵هزار تن لاستیک برای خودروهای تولیدشده نیاز داریم.
در تولید هر یک تن لاستیک به طور متوسط به ۲۵۰کیلوگرم دوده نیاز داریم؛ یعنی برای تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به ۱۳هزار و ۷۵۰تن دوده نیاز داریم. همچنین می دانیم که در کشور ۲۳میلیون دستگاه خودرو وجود دارد که به طور متوسط هر پنج سال یک بار نیازمند تعویض لاستیک های خود هستند؛ بنابراین سالانه ۲۵۰هزار تن لاستیک برای خودروهای موجود لازم است.
همچنین اگر برای موجودی فروشگاه ها ۵۰هزار تن لاستیک در نظر بگیریم، سالانه در داخل کشور به ۳۵۵هزار تن لاستیک نیاز خواهیم داشت. با توجه به اینکه ۲۵درصد لاستیک را دوده تشکیل داده است، در مجموع به ۸۸هزار تن دوده سالانه نیاز خواهیم داشت که در تولید تایر مورد مصرف قرار می گیرد. همچنین در کشور سالانه ۱۰۰هزار تن واردات لاستیک داریم که مربوط به لاستیک های باری و بزرگ است؛ اما کشور در حوزه تایرهای سواری به خودکفایی رسیده است و نیازی به واردات نیست؛ بنابراین مصرف ۸۸هزار تن دوده در سال پیوسته می تواند محقق شود.
در کشور چهار تولیدکننده دوده صنعتی وجود دارد که در مجموع، سالانه ۱۷۱هزار تن دوده تولید می کنند که از این میزان، ۱۰۰هزار تن در داخل کشور مصرف و ۷۱هزار تن صادر می شود. ۸۸درصد مصرف داخلی مربوط به مصرف در تولید لاستیک برای استحکام بخشی و انتقال حرارت است و بقیه در لاستیک و پلاستیک و صنعت جوهر و چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.
به طور کلی از دو روش احتراق ناقص و روش های تجزیه حرارتی برای تولید دوده صنعتی استفاده می شود که در روش احتراق ناقص می توان روغن آروماتیک هیدروکربن را در فرآیند کوره ای به دوده تبدیل کرد. همچنین می توان از روغن های معدنی و گیاهی با روش فرآیند لامپ بلک، دوده را تولید کرد. همچنین با استفاده از گاز طبیعی می توان با روش کانال یا کوره گاز، دوده تولید کرد.
در روش های تجزیه حرارتی نیز می توان دوده را از استیلن و گاز طبیعی با روش های تجزیه استیلن و روش های حرارتی تولید کرد. امروزه در دنیا بیشتر از روش احتراق ناقص کنترل شده با استفاده از روغن های آروماتیک هیدروکربن در فرآیند کوره ای برای تولید دوده استفاده می شود.
دوده های صنعتی در گریدهای مختلفی تولید می شوند که هریک کاربرد خاصی دارند. به عنوان نمونه، گرید N-539 در فرآیند لاستیک سازی برای جلوگیری از پارگی استفاده می شود. از این گرید در تولید شلنگ و تیوب استفاده نیز می شود. همچنین گریدهای N-239-375-347 که باعث افزایش ضریب آلاستیسیته لاستیک ها در حین ساخت می شوند، در طراحی و ساخت عاج لاستیک، قطعات هیدرولیکی ترمز و محفظه باتری مورد استفاده قرار می گیرند.
گرید N-220 تقویت کننده لاستیک هاست، گرید N-683 باعث افزایش خاصیت کشسانی و مقاومت سایشی می شود و گرید N-230 برای تولید نخ تایر، قطعات اکسترودی، عاج و حالت کلی لاستیک تایر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گرید N-550 در ساخت لوله های پلاستیکی، گرید N-660 برای زیره کفش و گرید N-772 برای تولید لاستیک هواپیما، تسمه پروانه و قطعات حساس به فشار مورد استفاده قرار می گیرد.
بهای تمام شده دوده عمدتا مربوط به مواد اولیه است که ۹۰درصد بهای تمام شده را به خود اختصاص می دهد؛ مابقی ۹درصد مربوط به هزینه سربار تولید و یک درصد نیز مربوط به هزینه دستمزد است. بنابراین بهای تمام شده دوده به طور مستقیم در گرو قیمت روغن مصرفی است. پس می توان این طور بیان کرد که تغییرات قیمت مواد اولیه برای تولید دوده وابسته به قیمت فرآورده های نفتی، تغییر بهای نفت جهانی و تغییرات نرخ ارز خواهد بود.
بهترین حالت برای سودآوری شرکت های تولیدکننده دوده زمانی خواهد بود که قیمت دلار بالا باشد و مواد اولیه قیمت پایینی داشته باشند.
شرکت های تولیدکننده دوده خریدار فورفورال اکسترکت از شرکت های نفت ایرانول، نفت سپاهان و نفت پارس هستند، همچنین CFO را از پتروشیمی جم، پتروشیمی مارون، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی بندرامام تهیه می کنند. قیمت فوروفورال اکسترکت هرماه بر مبنای ۸۰ تا ۹۵ درصد قیمت لوب کات که ماده اولیه شرکت های تولیدکننده روغن است، تعیین می شود.
قیمت لوب کات نیز وابسته به قیمت نفت خام و نرخ دلار است که از رابطه ۹/ ۰×۱۵/ ۱× نرخ ارز نیمایی × قیمت نفت کوره خلیج فارس به عنوان نرخ پایه تعیین می شود که شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تعیین کننده این نرخ است.
این صنعت با ریسک های متعددی نیز همراه است. اولین ریسک این صنعت، ریسک بازار است که با توجه به فرسودگی تجهیزات تولید و قدیمی بودن تکنولوژی تولید کیفیت محصول داخلی کمتر بوده و بهای تمام شده بالاتری دارد که رقابت با سایر تولیدکنندگان را در بازارهای صادراتی سخت کرده است. همچنین اشباع بودن صنعت در داخل کشور یعنی تولید بیش از نیاز داخل، باعث شده است تا رقابت منفی بین تولیدکنندگان برای کسب سهم بازار بیشتر شکل بگیرد. ریسک دوم متوجه تغییرات قیمت مواد اولیه است که با توجه به گام تاخیری در افزایش نرخ دوده به آسیب رسیدن به صنعت از این منظر منجر می شود.
ریسک بعدی مربوط به هزینه انرژی این شرکت ها می شود. همچنین ریسک مهم تر کاهش تولید لاستیک سازهاست که باعث افت تقاضای شدید برای دوده داخلی می شود.
شرکت های تولیدکننده دوده در کشور شامل چهار شرکت دوده صنعتی پارس با نماد «شدوص»، شرکت کربن ایران با نماد «شکربن» که مالک ۴۴درصد سهام دوده صنعتی پارس نیز است. شرکت دوده فام با نماد «شصدف» و همچنین یک نماد غیر بورسی به نام کربن سیمرغ است. شرکت دوده پارس در سال ۱۴۰۰ موفق به تحقق سود ۱۴۱میلیارد تومانی با تولید ۳۲هزار و ۸۴۰تن انواع دوده شده است.
شرکت کربن ایران با تولید ۴۴هزار و ۱۶تن موفق شده است ۲۶۵میلیارد تومان سود خالص محقق کند؛ شرکت دوده فام با تولید ۴۹هزار و ۱۹۹تن انواع محصول ۱۷۰میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است؛ کربن سیمرغ نیز با تولید ۳۸هزار و ۲۸۱تن دوده به سود خالص ۱۵۳میلیاردی دست پیدا کرده است. در جدول گزارش برآورد سود سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۱ این شرکت ها انجام شده و شرکت دوده صنعتی پارس کمترین نسبت قیمت به درآمد پیشرو را به خود اختصاص داده است.

کربن بلک
تجزیه و تحلیل مصرف دوده صنعتی (کربن بلک) از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در مقابل چشم انداز بازار برای سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲

درآمد حاصل از کربن سیاه رسانا از کاربرد در پلاستیک، الکترود باتری، رنگ و پوشش ، لاستیک و موارد دیگر (که شامل متالورژی، چسب، درزگیر ، کاغذ و غیره می‌شود) در مجموع در حدود ۴۱۷.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ بود. فروش کربن سیاه رسانا شاهد بود. نرخ رشد حدود ۵.۴ درصد از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰.
تغییر شدید در CAGR از دوره تاریخی به دوره پیش بینی شده به دلیل افزایش حوزه های کاربردی آن است. در سال‌های اخیر، تقاضا از سوی صنعت تولید باتری، به‌ویژه صنعت لیتیوم یون، به دلیل پذیرش سریع خودروهای الکتریکی در سراسر جهان ، با سرعت فوق‌العاده‌ای افزایش یافته است. انجمن بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۸ میلیون خودروی برقی در جاده ها وجود داشته باشد و خودروهای برقی از سال ۲۰۲۰ (بیش از ۶.۸ میلیون خودروی برقی) تا سال ۲۰۲۵ رشد بیش از ۳۰ درصدی را نشان خواهند داد.علاوه بر این، بهبود بخش‌های ساختمانی و خودروسازی باعث افزایش تقاضا برای باتری‌ها، لاستیک، پلاستیک و رنگ‌ها و پوشش‌ها می‌شود که تأثیر مثبتی بر مصرف کربن سیاه رسانای جهانی در سال‌های آینده خواهد داشت.

چه فرصت هایی برای تولیدکنندگان دوده صنعتی (کربن بلک) وجود دارد؟

کاربرد روزافزون گریدهای کربن سیاه رسانا در برس‌های کربنی، نانولوله‌های کربنی، تایرها و موارد دیگر فرصت‌های قابل توجهی را برای بازیگران بازار ایجاد می‌کند.برس‌های کربن سیاه رسانا – برس‌های کربنی برای انتقال جریان الکتریکی بین بخش بی‌حرکت و چرخان یک ماشین، مانند آرمیچر یا سیم پیچ استفاده می‌شوند. کربن سیاه استفاده شده در برس های کربنی در مقابل سایش و اصطکاک مقاومت می کند و در عین حال رسانایی کارآمد را حفظ می کند. کربن سیاه رسانا به دلیل خواص فیزیکی عالی، قادر است سطح مقاومت الکتریکی پایدار و در عین حال بهینه ای را در عملکرد برس های کربنی ارائه دهد.
تایرهای کربن سیاه رسانا – شرکت‌های تولیدکننده کربن سیاه رسانا بر پتانسیل قابل‌توجهی در بازیابی تایر تمرکز می‌کنند، که در نهایت می‌تواند منجر به بازیابی کربن سیاه به همراه نفت و فولاد از لاستیک‌ها شود. تامین کنندگان کربن سیاه رسانا می توانند روش های مقرون به صرفه برای بازیابی و استفاده مجدد کربن سیاه را کشف کنند. به عنوان مثال، شرکت های بازیافت تایر در حال تحقیق در مورد روش های بازیافت لاستیک بر اساس تجزیه در اثر حرارت هستند.

کربن
چه چیزی مانع رشد بازار دوده صنعتی (کربن بلک) می شود؟

برخی از جایگزین های سازگار با محیط زیست مانند سیلیس و سیلیکون ها در حال افزایش هستند و ممکن است بر تقاضای جهانی پودر کربن سیاه رسانا تأثیر منفی بگذارند. سیلیس و سیلیکون به دلیل عملکرد برتر و طبیعت دوستدار محیط زیست در مقایسه با کربن سیاه رسانا، جایگزین های بالقوه ای برای کربن سیاه رسانا هستند.
در همان زمان، کربن سیاه رسانا احتمالاً با رقابت سایر جایگزین ها روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، لیگنین مبتنی بر زیستی یک جایگزین بالقوه برای کربن سیاه رسانای مشتق شده از سوخت فسیلی است. لیگنین آسیاب گلوله ای در هنگام آزمایش، سطحی ۸۲ درصد بزرگتر از کربن سیاه رسانا و ۳۶ درصد رسانایی بیشتر را نشان می دهد.

<‌h5>کدام کاربرد دوده صنعتی (کربن بلک) تنظیم شده است که مهم باقی بماند؟

بخش پلاستیک به دلیل استفاده گسترده از آن در کاربردهای نهایی مختلف، بازار سیاه کربن رسانا را رهبری می کند. کربن سیاه رسانا در قطعات پلاستیکی برای کاربردهای مختلف مانند سیستم های تزریق سوخت و ورودی مخزن سوخت و همچنین قطعات قابل رنگ آمیزی الکترواستاتیک استفاده می شود.در صنعت خودروسازی، استفاده از کربن سیاه رسانا به دلیل خواص آن مانند محافظت در برابر تشکیل بار ساکن و اشعه UV زیاد است.
پلاستیک همچنین در نوارهای حامل، جعبه های حامل و سینی های حامل که برای جابجایی قطعات الکترونیکی استفاده می شود، کاربرد پیدا می کند. کربن سیاه رسانا همچنین در فیلم های آنتی استاتیک و رسانا، کیسه های زباله و فیلم های بسته بندی استفاده می شود. خاصیت رسانایی بالا را به پلاستیک ها می بخشد. از این رو، برای اتلاف الکترواستاتیک و محافظ عایق در سیم ها و کابل ها استفاده می شود.کربن سیاه رسانا همچنین برای جلوگیری از تشکیل بار استاتیک در لوله های سوخت و درپوش سوخت خودروها استفاده می شود.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک) به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Nam
کد آیسیک
دوده صنعتی
Industrial soot
۲۴۱۱۵۱۲۴۴۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط بطرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه اختصاصی برای این محصول یافت نشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک) در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)
وضعیت واحد های فعال طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک) در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید دوده صنعتی (کربن بلک)

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۷ درصد

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)