طرح تولید رادیاتور خودرو

رادیاتور وسیله فلزی یا نیمه فلزی است که جنس آن بسته به نوع کاربردش می‌تواند متفاوت باشد. اغلب رادیاتورها به عنوان ناقل دمای آب عمل می‌کنند.

رادیاتور یک مبدل حرارتی که برای خنک کردن موتور های درون سوز استفاده می‌شود و عمدتاً در خودرو ها مورد استفاده است ولی در انواع موتور دیزل ژنراتور، هواپیما، قطار دیزلی، موتور سیکلت و هر وسیله‌ای که با سامانه مشابه کار می‌کند کاربرد دارد.

یکی از کاربردهای رادیاتور در خودروها جهت خنک کردن آب برگشتی از موتور است. استفاده آن در منازل جهت انتقال حرارت آب گرم رسیده از بویلر به داخل ساختمان است.
جنس رادیاتورها متفاوت است، از جمله می‌توان به رادیاتورهای آلومینیومی، فولادی، مسی و چدنی اشاره کرد. به‌طور کلی رادیاتور منازل یک نوع مبدل حرارتی است که گرما را از سیال یعنی آب داغ در سیستم حرارتی گرفته و به محیط از طریق تماس سطحی با هوا و از طریق تابش گرمایی انتقال می‌دهد. از لحاظ انتقال حرارت مس بهترین انتقال را دارد اما به دلیل گرانی مقرون به صرفه نیست. پس از مس بهترین فلز آلومینیوم می‌باشد که بیشترین بازده حرارتی را دارا بوده و زنگ نمی‌زند.
در تولید رادیاتورهای آلومینیومی دو روش تولید وجود دارد
رادیاتور های پنلی تک و دو کنوکتوره می باشند. رادیاتور های پره ای با توجه به مساخت فضا و نوع رادیاتور انتخابی ( طول پره و آکس آن) انتخاب میشوند و رادیاتور های پنلی نسبت به طول آنها انتخاب می شوند. رادیاتور پره ای معمولا از آلومینیوم ساخته شده اند و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و رسوب موجود در آب و خوردگی دارند.
از آنجا که میزان رسوب در سیستم های موتورخانه مرکزی با دیگ آبگرم بسیار بالا می باشد بهترین رادیاتورها برای استفاده در این سیستمها نوع پره ای آلومینیومی می باشند. رادیاتورهای پانلی یا پنلی از فولاد ساخته شده اند که نوع اصلی آن در ترکیه با ورق ۱٫۱ میلیمتر و نوع ایرانی آن با ورق ۱٫۱۵ و ۱٫۲ در ایران مونتاز می شود. با توجه به فولادی بودن این رادیاتورها با افزایش ضخامت ورق آنها راندمان حرارتی آنها (نسبت به رادیاتور های آلومینیومی با اندازه یکسان) کاهش پیدا می کند.

 

رادیاتور خودرو از چه اجزایی تشکیل شده‌است؟

رادیاتور خودرو سیستم پیچیده‌ای ندارد و اجزای تشکیل دهنده آن، شامل چند بخش می‌شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:
شبکه رادیاتور
قسمت اصلی رادیاتور، شبکه آن است. در قسمت پشت و جلوی شبکه رادیاتور، دو فن قرار دارد که هوا را از میان شبکه‌ها عبور داده و موجب خنک شدن آب رادیاتور می‌شوند. آب گرمی که از موتور وارد رادیاتور می‌شود، به واسطه پروانه رادیاتور یا همین دو فن، خنک شده، به محفظه پایین رادیاتور منتقل و دوباره در جریان سیستم خنک کننده قرار می‌گیرد.
محفظه پایین رادیاتور
این قسمت محل جمع شدن آب سرد شده داخل رادیاتور است. آب سرد به‌دلیل وزن بیشتری که دارد، در این محفظه جمع شده و در نهایت به لوله انتقال آب به موتور هدایت می‌شود.
لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور
لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور، در پایین‌ترین قسمت رادیاتور قرار دارد. این لوله آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد.
لوله انتقال آب از موتور به رادیاتو
آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور بازگردد. پس، این آب گرم، از طریق لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور، به محفظه رادیاتور منتقل می‌شود.

نقش رادیاتور در خودرو چیست؟

در موتور خودرو به دلیل اعمال عمل احتراق طبیعتا حرارت زیادی تولید می شود و این حرارت به قطعات داخل موتور می رسد. طبیعی است که دستگاهی باید وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند تا از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری شود. حرارت تولید شده در اثر عمل احتراق به بیش از۲۰۰۰ درجه سانتی گراد می رسد. نکته اینجاست که کمبوذ حرارت یعنی پایین بودن بیش از حد دما موتور هم باعث آسیب رسیدن به موتور می شود. پس یک حرارت و دوای متعادل چاره کار است. مناسبترین حرارت برای موتور خودرو حدود ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد. پس نتیجه می گیریم یک سیستم خنک کننده با طراحی دقیق می تواند دمای موتور را ثابت نگه دارد و وجود آن به منظور جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور الزامیست. رادیاتور خودرو همین سیستم خنک کننده که خود از بخش هایی تشکیل شده و خراب شدن هر قسمت در کم شدن آب رادیاتور خواهد شد که در ادامه دقیق تر به آن می پردازیم.

 

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور عبارتند از:

فن بخاری
ترموستات
منبع انبساط
لوله برگشت آب از موتور
شبکه رادیاتور
محفظه پایین رادیاتور
فن
واتر پمپ
لوله ورودی آب به بخاری
لوله برگشت آب از بخاری
بخاری

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رادیاتور خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد

کد آیسیک رادیاتور خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۵۴۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رادیاتور خودرو

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رادیاتور خودروتعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی رادیاتور خودرو ۸۷۰۸۹۱ میباشد

 

فرآیند تولید رادیاتور

فرآیند تولید رادیاتورپروسه تولید رادیاتورهای آلومینیومی به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا در صورت عدم وجود نقشه، از روی نمونه محصول، ساختار رادیاتور با روش مهندسی معکوس استخراج گردیده و نقشه رادیاتور تهیه می گردد.
  • پروسه تولید با تهیه مواد اولیه مناسب از تامین کننده های معتبر آغاز می گردد.
  • پس از پیاده سازی مواد اولیه در محل شرکت، کلیه مواد اعم از نوار، پروفیل های با سطح مقطع های مختلف و سایر قطعات تشکیل دهنده شبکه رادیاتور مطابق نقشه برش خورده و توسط ماشین آلات مختلف سایز و فرم دهی می شوند.
  • پس از تکمیل قطعه سازی، قطعات تهیه شده در محلول مناسب به صورت ۱۰۰% چربی زدایی گردیده و عاری از آلودگی می گردند و سپس آبکشی شده و خشک می شوند.
  • قطعات منفصل در فیکسچرهای مخصوص قرار داده می شوند و شبکه مونتاژ می گردد.
  • پیش از بریز شبکه کلیه قطعات شبکه توسط روانساز مخصوص بریز آلومینیوم آغشته گردیده و آماده بریز می گردند.
  • در مرحله بریزینگ پس از بی اثر کردن محیط کوره توسط روشهای مختلف و گرفتن رطوبت احتمالی شبکه، دما تا نزدیک دمای ذوب آلومینیوم بالا برده می شود.
  • پس از اطمینان از اتصال کامل قطعات به یکدیگر مرحله خنک کاری آغاز می گردد. پس از خنک کاری شبکه از جیک و فیکسچرها جدا شده و به قسمت جوشکاری منتقل می گردد.
  • پیش از جوشکاری جهت اطمینان بیشتر از سطح تمیز و دارای قابلیت جوش کلیه شبکه های از کوره خارج شده در اسید شستشو داده شده و رطوبت گیری می گردند.
  • در مرحله جوش با توجه به نقشه و یا نمونه ارسالی توسط مشتری مخازن مناسب روی شبکه توسط جوش تحت گاز محافظ خالبندی شده و جوش تکمیلی انجام می پذیرد.
  • پس از اتمام جوشکاری و تنش زدایی حرارتی کلیه رادیاتورها وارد مرحله تست نشتی می گردند در این مرحله کلیه مجاری ورود و خروج سیال به رادیاتور به جز یکی که هوای فشرده توسط موتور به آن دمیده می شود مسدود می گردد و فشار هوا مدت زمانی حدود ۵ دقیقه در آن حبس می گردد.
  • رادیاتور ساخته شده با توجه به نظر مشتری و تجربه کارشناسان تا حدود ۱.۵ تا ۲ برابر فشار کاری تست گردیده و از آب بند بودن و مقاومت رادیاتور اطمینان حاصل می گردد.
  • پس از حصول اطمینان از آب بندی رادیاتور جهت رنگ آمیزی نهایی پرداخت می گردد و پس از اتمام پیش زمینه های لازم رادیاتورها نقاشی می گردند.
  • در پایان کار رادیاتورها بسته بندی شده و به همراه شناسنامه محصول و برگ ضمانت نامه به مشتری ارسال می گردند.
  • لازم به ذکر است پس از تمامی مراحل گفته شده واحد کنترل کیفی محصول را بررسی نموده و در صورت وجود هر نوع ایراد یا عدم تطابق با نقشه، رادیاتور برای اصلاح به قسمت قبل ارجاع داده می شود.
ملاحظات طراحی رادیاتور

طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که خودرو ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.

وضعیت بازار رادیاتور خودرو

وضعیت بازار در خصوص خودرو و تولید رادیاتور خودروجهان در طول چند دهه گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیاری در صنعت خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که در مقایسه با سایر موارد بسیار مشهود و با اهمیت است؛ پدیده جهانی سازی تولید خودروست که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران این صنعت بوده است. گواه روشن این موضوع، تغییر محل تولید خودرو در سطح جهان است. در روزگاری نه چندان دور اروپای غربی، آمریکای شمالی و ژاپن تنها مناطق تولید خودرو بودند؛ در حالی که با گذشت چند دهه و اجرای سیاست جهانی­ سازی تولید، کارخانه­ های مهم خودروسازی از مناطق یادشده به کشورهای در حال توسعه و به ­ویژه قاره آسیا منتقل شدند و تولید در این مناطق نیز پا به پای کشورهای صاحب صنعت گسترش یافت.
از سوی دیگر در خلال سال­های گذشته افزایش رقابت بین تولیدکنندگان جهانی خودرو و فشار فزاینده برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه­ های تولید، بیشترین تأثیر را بر تشدید جهانی سازی این صنعت داشته است. به این ترتیب در طول ٢۰ سال گذشته که در واقع دوران گذار از تولید متمرکز و سنتی به تولید جهانی قلمداد می­شود، کارخانه ­های خودروسازی در اروپای شرقی و آسیا بیشترین میزان جذب سرمایه­ های خارجی و افزایش کیفیت و کمیت تولید را شاهد بوده اند. در اوایل دهه گذشته میلادی، بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو در کشورهای اروپای شرقی به­ویژه کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلواکی گزارش شد. این کشورها علاوه بر برخورداری از نیروی کار فراوان و ارزان، شرایط و قوانین مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی داشتند. این سرمایه گذاری­ها تنها به کشورهای یادشده محدود نشد و به تمام مناطق جهان تسری یافت. به این ترتیب ظرف مدتی نزدیک به یک دهه، تولید خودرو افزایش چشمگیری پیدا کرد. با افزایش تولید، نیاز به قطعات یدکی برای خودروهای تولید شده، صنعت قطعه سازی را نیز دستخوش تغییرات بنیادی و توسعه چشمگیر کرد. صنعت خودرو به عنوان یکی از بخش­های پیشرو توانسته از طریق ایجاد ارتباط­ های پسین و پیشین با زیربخش­های اقتصادی مانند صنایع فلزی، نساجی، شیمیایی و … نقش مؤثری در اقتصاد ایفا کند؛ به طوری که در کشورهای توسعه یافته، خودروسازان سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند.

 

وضعیت واحد های فعال تولید رادیاتور خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده رادیاتور خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است
.

 

وضعیت واردات و صادرات تولید رادیاتور خودرو

نمودار واردات و صادرات تولید رادیاتور خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است
.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید رادیاتور خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)