طرح تولید رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یک ماده شیمیایی متشکل از دو جزء رزین و سخت‌کننده (Hardner) است. این دو جزء دارای مشخصات و نقش‌های متفاوتی هستند. برای اینکه رزین بتواند در معرض هوا خشک شود قطعا به حضور سخت‌کننده نیاز دارد.
اینکه شما می خواهید از رزین اپوکسی در کجا استفاده کنید، در تعیین نسبت اختلاط رزین و سخت‌کننده مهم است‌. بنابراین در خرید رزین اپوکسی به مشخصات فنی درج شده روی بسته توجه کنید تا انتخاب مناسب داشته باشید و در هنگام اجرا، این نسبت را کاملا رعایت کنید چون در غیر این صورت دچار چالش می شوید.
خوب است بدانید رزین اپوکسی کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ در تقویت، ترمیم و مقاوم‌سازی انواع سازه‌ها به کار گرفته می‌شود. این نوع از رزین بیشترین میزان مصرف را در بین رزین‌های متداول دیگر دارد. به نحوی می‌توان گفت این محصولات ۸۰ تا ۹۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده‌‌اند.
رزین‌های اپوکسی که امروزه کارایی بسیار بالایی موادی در تقویت، ترمیم و مقاوم‌سازی انواع سازه‌ها به‌خصوص در تولید محصولات کامپوزیتی متشکل از دو جزء رزین اپوکسی و سخت شونده‌ی هاردنر می‌باشند. این مواد که در ساخت قالب‌های مستحکم نیز استفاده می‌شوند، با خاصیت چسبندگی بسیار خوب به بسترهای مختلف، مقاومت شیمیایی بالا (به‌ویژه در محیط‌های شدید اسیدی و قلیایی) و استحکام کششی، فشاری و خمشی مطلوب استفاده گسترده‌ای صنعت ساخت‌وساز دارند.
همچنین از رزین در تولید انواع قطعات الکتریکی به دلیل عایق بودن و در صنعت هوافضا و هواپیماسازی و خودروسازی برای اتصالات داخلی و خارجی نیز استفاده می‌شود. اما با این وجود بیشترین کاربرد رزین اپوکسی را می‌توان در ساخت کامپوزیت‌های FRP مشاهده نمود.
از دیگر زمینه‌های استفاده از رزین اپوکسی، می‌توان به کار بردن این محصول به عنوان روکش در کف سالن‌ها، کارخانه‌ها و سایر سطوح جهت افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل خوردگی و مواد شیمیایی اشاره نمود.
روکش اپوکسی با ضخامت ۴ میلی‌متر مقاومت فشاری بتن را حدود kg/cm21100 افزایش می‌دهد. رزین اپوکسی با غلظت کم و قدرت نفوذ بالای خود دارای مقاومت اولیه و نهایی بالایی است.
رزین ترکیب طبیعی و یا مصنوعی می باشد که بسیار چسبناک بوده و حلال آن الکل می‌باشد اما در آب حل نمی شود. رزین ها بسته به ترکیب شیمیایی و مورد مصرف آن به روش های مختلفی طبقه بندی می شوند که کاربردهای زیادی در صنعت دارند و البته امروزه در عرصه هنر نیز از آن استفاده می شود.
رزین اپوکسی موادی دو جزئی متشکل از رزین اپوکسی و سخت شونده ی هاردنر می باشد. رزین های اپوکسی کارایی های بالایی دارد که بطور گسترده در تقویت، ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها به خصوص در تولید محصولات کامپوزیتی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین از آن در ساخت قالب های مستحکم استفاده می شود. این مواد دارای مقاومت بالا و خاصیت چسبندگی بسیار زیادی می باشد. رزین اپوکسی عایق الکتریکی بالایی می باشد در صورتیکه این ماده در تولید انواع قطعات الکتریکی مانند ژنراتورها در صنعت برق بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در هوافضا و هواپیما سازی برای اتصال قطعات داخلی و خارجی به یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع دریایی برای تعمیر بخش های مختلف کشتی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین در ساخت جلیقه ضد گلوله و … کاربرد دارد. اصلی ترین کاربرد رزین اپوکسی در ساخت کامپوزیت های FRP می باشد. از دیگر کاربرد رزین اپوکسی در صنعت خودرو سازی برای چسباندن و اتصال قطعات خودرو به یکدیگر می باشد. رزین اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مانند اسید ها و باز ها دارد، همچنین مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و آب دارد. این رزین نسبت به انواع دیگر رزین ها مانند رزین پلی استر جمع شدگی کمتری برخوردار است. نسبت به دمای محیط در زمان پخت حساسیت کمتری دارند. رزین های اپوکسی بسته به نوع می توانند در دمایی بین ۵ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد پخته شوند. با توجه گروه های حلقوی در ساختار رزین های اپوکسی این مواد در جذب تنش های مکانیکی و حرارتی مقاوم هستند. یکی دیگر از رایج ترین کاربرد رزین اپوکسی در زمینه ی پوشش محافظتی تحت عنوان روکش اپوکسی در کف سالن های ورزشی، کارخانه ها و زمین بیمارستان ها و … می باشد که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی مانند فرسایش و حمله مواد شیمیایی می شود. این پوشش با وزن سبک و کم حجم خود مانع از نفوذ آب، روغن، گرد و غبار و سایر مایعات خوردنده به سطح بتن می شود. روکش اپوکسی با ضخامت ۴ میلیمتر مقاومت فشاری بتن را حدود kg/cm21100 افزایش می دهد. رزین اپوکسی با غلظت کم و قدرت نفوذ بالای خود دارای مقاومت اولیه و نهایی بالایی است. این رزین ها در برابر سایش و ضربه نیز مقاوم و پایدار هستند.

 

ویژگی‌های رزین اپوکسی

چسبندگی قوی
بی بو و بی مزه
قابل استفاده در خانه
آتش‌‌زا نبودن؛ اما، ضد حریق نیست
استحکام کششی، فشاری و خمشی بسیار بالا
عایق جریان الکتریسیته و همچنین به عنوان رسانا مورد استفاده قرار می‌گیرد
مقاومت بالا در برابر دما پس از خشک شدن
تنوع رنگ زیاد
مقاومت خوب نسبت به مواد شیمیایی (اسیدها، بازها، چربی‌ها)

انواع هاردنرهای پرکاربرد برای اپوکسی

پرکاربردترین سخت کننده های اپوکسی به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:
هاردنرهای پلی آمین
هاردنرهای پلی آمید

کاربردهای رزین اپوکسی
رزین اپوکسی کفپوش

یکی از زمینه‌های پر‌کاربرد در استفاده از رزین اپوکسی، کفپوش اپوکسی است که به چند نمونه از انواع آن اشاره می‌کنم:
کفپوش اپوکسی صنعتی، مخصوص کارخانجات با مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار شدید؛
کفپوش اپوکسی آنتی‌استاتیک کانداکتیو، برای هدایت الکتریسیتۀ ساکن؛
کفپوش اپوکسی آنتی‌باکتریال، برای بیمارستان‌ها و مراکز حساس به آلودگی؛
کفپوش اپوکسی سه‌بعدی که از ایده‌های جدید به‌کاررفته در کف‌پوش منازل و کارهای تزیینی است و درآمد بسیار خوبی دارد.

رزین اپوکسی سنگ

اپوکسی سنگ را بیشتر در کارخانجات سنگبری برای کارهای زیر مصرف می‌کنند:
فراوری اصولی سنگ؛
استحکام‌بخشی فوق‌العاده به پشت و روی اسلب سنگ (ورق‌های بزرگ سنگ)؛
فراوری کوپ سنگ (قطعات بریده‌شده در معدن)؛
کاربرد در همۀ مراحل، قبل از برش کوپ تا انتهای مرحلۀ سایزینگ؛
جلادهی و درخشش فوق‌العاده بعد از ساب.

رزین اپوکسی چوب

زمینۀ جدید کار با رزین اپوکسی، ساخت میز و اجسام دکوراتیو با تلفیق رزین اپوکسی و چوب است که کاربرد‌های زیر را دارد:
مقاومت‌دهی به چوب و بستن منافذ آن؛
ساخت انواع مختلف میز ترکیبی؛
ساخت تایل‌های دکوراتیو؛
ساخت گردنبند رزینی و دستبند با کمک رزین اپوکسی چوب؛
جلادهی و نمایش زیبایی چوب با کمک رزین اپوکسی؛
این نوع کاربرد رزین اپوکسی در ساخت وسایل دکوراتیو، سود‌دهی چشمگیر و درآمد بسیار خوبی دارد.

رزین اپوکسی تزئینی

این نوع رزین اپوکسی استفاده‌های متفاوتی دارد. به انواع رزین‌ اپوکسی تزئینی دقت کنید:
رزین اپوکسی بدلیجات
رزین اپوکسی جواهرسازی
رزین اپوکسی تابلو آبستره
رزین اپوکسی ظروف حجمی و پذیرایی
در زمینۀ ساخت بدلیجات رزینی و سنگ‌های زینتی با رزین اپوکسی هم استقبال بسیار است. به‌دلیل سهولت انجام کار و بی‌نیازی به ابزار پیچیده می‌توان از آن به راحتی درآمد کسب کرد. انجام‌یافتن سریع کار و فروش آسان و بازدهی خوب از ویژگی‌های این نوع کار است.

 

رزین اپوکسی شفاف چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین های زیادی وجود دارند اما در میان این خانواده بزرگ رزین اپوکسی بیشترین استفاده را دارا می باشد. این نوع رزین به علت خواص مکانیکی زیادی که دارد و همچنین مقاومت زیادش در برابر تخریب های محیطی و مسائل بیرونی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. رزین اپوکسی به عنوان یک رزین مقاوم و با کیفیت در صنعت لمینیت بسیار مورد استفاده است و کارآیی دارد. این رزین در برابر آب نیز بسیار مقاوم است. همچنین رزین اپوکسی برای ساخت بدنه قایق بسیار کاربردی می باشد. اپوکسی شفاف برای ساخت قطعات تزئینی و همین طور ساختمان بسیار کارآیی دارد. برای خرید رزین اپوکسی شفاف دقت لازم را به خرج دهید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

کاربرد اپوکسی شفاف

موادی که از اپوکسی ها ساخته شده اند بسیار گسترده اند از این رو کاربرد آنها نیز بسیار گسترده است. ولی از مهم ترین کاربرد آنها می توان از اهمیت آنها در ساخت رنگ اپوکسی، ساخت موادی چون چسبها، کفپوش اپوکسی، کامپوزیتها و تقویت‌ کننده‌ها نام برد. خرید رزین اپوکسی شفاف را به شرکت های مطمئن که تنها مواد اصل می فروشند بسپارید. ساختار شیمیایی اپوکسی ها به گونه ای است که می توان با آنها بسپارهای گوناگونی با خواص بسیار زیاد و متفاوت تولید کرد. دلیل برتری اپوکسی ها نسبت به باقی رزین ها مقاومت شیمیایی و گرمایی، چسبندگی، خواص عالی مکانیکی، و مقاومت الکتریکی آنها می باشد. اپوکسی ها در موارد زیر کاربرد های فراوانی دارند :
رنگ‌ ها و پوشش ها
چسب‌ها
قالب‌های صنعتی و کامپوزیتها
سامانه‌های الکتریکی و الکترونیک
مصارف خانگی و دریایی
هوافضا
زیست ‌شناسی
هنر
کفپوشهای دکوراتیو
کفپوش اپوکسی گرانیت
کفپوشهای صنعتی
مصارف بیمارستانی و بهداشتی و مخابراتی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رزین اپوکسی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک رزین های اپوکسی به اشکال ابتدایی ۲۴۱۳۴۱۲۳۵۸
کد آیسیک رزین اپوکسی استر ۲۴۱۳۵۱۲۳۵۹
کد آیسیک رزین اپوکسی مایع ۲۴۱۳۵۱۲۳۶۰
کد آیسیک رزین اپوکسی جامد ۲۴۱۳۵۱۲۳۶۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رزین اپوکسی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی رزین اپوکسی ۳۹۰۷۳۰ میباشد.

 

عامل پخت

عامل پخت نقش بسیار مهمی در کیفیت رزین اپوکسی هنگام پخت دارد. دستورالعملهای عامل پخت متفاوتی وجود دارد؛ اما یکی از رایج‌ترین آن‌ها ترکیب آمید و پلی آمید است.

دما

دما نیز نقش بسیار مهمی در پخت اپوکسی دارد. گرما به زمان پخت سرعت می‌بخشد اما سرما فرآیند پخت را آهسته می‌کند. سرما برای زمان ذخیره و نگهداری اپوکسی مناسب است.

مراحل پخت اپوکسی
زمان قابل اعمال (حالت مایع)

به مدت زمانی گفته می شود که مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر همچنان مایع هستند و در واقع قابلیت اعمال به کار را دارند. کلیه اقدامات برای اعمال باید در این بازه زمانی صورت پذیرد. چرا که بعد از مدت زمانی مایع به شکل جامد در می آید و شکل قالب یا ظرفی که توی آن ریخته شده را به خود می گیرد.

پخت اولیه (حالت ژل)

در این حالت مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر شروع به سفت شدن کرده اند و حالت چسبناکی به خود گرفته اند. در این مرحله آنها دیگر قابلیت اعمالشان را از دست داده اند. اما اگر نیاز به اعمال لایه دوم وجود داشته باشد در این مرحله انجام می شود.

پخت نهایی (حالت جامد)

در این مرحله مخلوط کاملا به شکل جامد در آمده است و قابلیت شکل دهی و ساب پذیری را دارا است. پس از سپری شدن هفت روز مخلوط اپوکسی ۹۵ درصد مقاومت نهایی خود را به دست آورده است. از این رو در این مرحله می توانید کلیه گیره‌ها و فیکسچرها را جدا کنید.

وضعیت واحد های فعال تولید رزین اپوکسی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید رزین اپوکسی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات مواد رزین اپوکسی

نمودار واردات و صادرات مواد رزین اپوکسی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید رزین اپوکسی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۷۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)