طرح تولید سالاد آماده

تاریخچه مصرف سالاد فصل به عنوان پیش غذا، به دو هزار سال پیش بر می گردد.سالاد کاهو، یا همان سالاد فصل، ترکیبی از سبزیجات تازه مانند کاهو، گوجه فرنگی، خیار، هویج و کلم است که در سفره ایرانیان موجود است.
مصرف سبزیجات به همراه غذا دارای فوایدی است که مهمترین فایده آن وجود فیبر فراوان در آن است.فیبر غذایی نیز بسیار برای بدن سودمند است که می توان به نقش آن در هضم بهتر غذا اشاره کرد.
همچنین مصرف سالاد سبزیجات به عنوان پرکننده حجم معده برای رژیم های لاغری بسیار مناسب است.
امروزه با توجه به اهمیت رعایت بهداشت در تهیه سالاد در رستوران ها، سالاد بسته بندی نیز با احراز مجوز های لازم مراجعه نظارتی صنعتی و بهداشتی تولید و مورد استفاده رستوران ها، کترینگ ها،تالارها و مردم قرار می گیرد.
در تولید بهداشتی سالاد فصل به صورت سالاد بسته بندی، انجام آزمایشات لازم در واحدهای تولیدی، از شیوع بیماری هایی مانند وبا و بیماری های میکروبی، ویروسی و انگلی جلوگیری می کند.
مصرف سبزیجات همراه غذا و یا به عنوان سالاد از بهترین عادات غذایی ایرانیان است که قرون متمادی در سفره غذایی ایرانیان موجود بوده است.
برای بسته بندی مواد غذایی مانند سالاد فصل هنگام بسته بندی از دستگاه وکیوم استفاده میشود.
دستگاهی که برای بسته بندی مواد غذایی با ماندگاری کوتاه مورد استفاده قرار میگردد دستگاه وکیوم است که علاوه بر غیر قابل نفوذ بودن هوا به داخل بسته، مقداری از هوای درون بسته خارج می شود.
در عوض در روش پیشرفته بسته بندی اصلاح اتمسفر (Modified Atmosphere Packaging) بعد از خروج هوای درون بسته (وکیوم)، گازی داخل بسته می شود که مخلوطی از گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و اکسیژن با نسبت های مخصوص آن محصول.
سالاد فصل غذایی زنده است، تا زمان مصرف دارای تنفس است و از لحاظ ماندگاری بسیار حساس و لطیف است.لذا نیازمند بسته بندی وکیوم با اصلاح اتمسفر است.
چنانچه هنگام بسته بندی سالاد فصل از وکیوم و اصلاح اتمسفر صرف نظر شود، سالاد به سرعت فاسد خواهد شد.کاهو قهره ای رنگ می شود، هویج و خیار نیز تغییر شکل می دهند و با اکسیژن موجود در داخل بسته واکنش داده و تولید گاز متان می کنند.

فرآیند تولید سالاد فصل

ابتدا مواد اولیه سالاد، سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی، خیار، کلم و… به صورت تازه وارد کارخانه می‏شوند.
– در ابتدا از طریق نوار بازبینی چشمی، بخشهای زائد و ناسالم کاهو، کلم و دیگر مواد جدا شده و ماده اولیه سالم وارد خط تولید می‏ گردد.
– بعد ازبازبینی، عملیات شستشوی به صورت کاملاً اتوماتیک در دو مرحله شستشو انجام می گیرد. در مرحله ابتدایی محصول وارد سیستم شستشوی اولیه می شود که متشکل از سه وان شستشو مجهز به سیستم تزریق حبابهای هوا به درون آب است. حباب های هوا باعث ایجاد تلاطم در آب میگردند و این امر موجب گل زدایی و انگل زدایی و جدا سازی مواد زاید از سبزیجات می‏گردد. در پایان سیستم اولیه شستشو، آب تمیز روی سبزیجات اسپری میگردد و سپس مواد اولیه وارد مرحله بعدی شستشو می‏ شود.
– عملیات شستشوی ثانویه و ضدعفونی (ازوناسیون)، در ادامه فرایند شستشو علاوه بر سیستم های ایجاد حباب هوا و فشار شدید آب، جهت ضدعفونی کردن محصول گاز ازون-(o3) توسط دستگاه تولید گاز ازون درون آب تزریق می‏ شود. به علت مشکلات فراوان استفاده از کلر در ضدعفونی کردن سبزیجات از قبیل ایجاد ترکیبات و باقی‏مانده‏ های سرطانزا، سالاد با گاز ازون ضدعفونی می گردد. گاز ازون از نظر قدرت و سرعت از بین بردن میکروارگانیسم‏ها، بسیار قویتر از کلر است و در عرض چند دقیقه به گاز اکسیژن تبدیل می شود. بنابراین در سالاد باقی مانده مواد ضدعفونی کننده وجود نخواهد داشت.
– آبگیر گریز از مرکز، بعد از اینکه محصول کاملا شسته و تمیز شد توسط آبگیر خشک می شود.
– عملیات خرد کردن، کاهو و سایر سبزیجات توسط دستگاه اتوماتیک کاتر با تیغه استیل در اندازه های یکنواخت خرد می‏شوند که بدین ترتیب از آسیب بافتی و از دست رفتن ویتامین‏ها و سایر مواد مغذی جلوگیری میگردد.

خط تولید سالاد آماده شامل :
۱- نوار بازبینی چشمی
۲- شستشو
۳- ازوناسیون(ضدعفونی)
۴- نوار انتقال
۵- آبگیر گریز از مرکز
۶- کاتر
۷- پر کن
۸- بسته بندی

فضاها و سالن ها برای تولید انواع سالاد

– محل دریافت و نگهداری موقت مواد اولیه مجزا
– سردخانه بالای صفر جهت نگهداری مواد اولیه
– سردخانه زیر صفر(C˚ ۱۸-) جهت نگهداری گوشت مرغ و سایرمواد اولیه
– سالن آماده سازی مواد اولیه
– سالن آماده سازی و شستشوی سبزی ها
– سالن دستگاه های قطعه بندی و خردکن
– سالن تولید مجهز به سیستم هواساز
– سردخانه بالای صفر جهت نگهداری محصول نهایی با چیدمان مجزا متناسب با روش نگهداری آنها مطابق بند ۴-۲-۷
– سالن سرد( C˚ ۴-۰) و ایزوله شده نگهداری ضایعات خط تولید
– محل دریافت و نگهداری محصولات برگشتی با دمای C˚ ۱۸-

بازار مصرف سالاد آماده

همواره افزایش تقاضا در خصوص هر محصولی سبب ایجاد رقابت و تنوع بین تولید کنندگان و کیفیت محصول می شود. سالاد هم از این قاعده مستثنی نیست. تقاضا و میل افراد جهت تیهه سالاد های آماده مصرف و بسته بندی شده بویژه سالاد هایی که در کارخانجات معتبر بهداشتی تولید و عرضه می گردند، سبب ایجاد تنوعی بی نظیر در تهیه انواع سالاد های ایرانی و خارجی و بسته بندی آنها گردیده است. بطوریکه دیگر نیازی نیست که برای خوردن سالادی خاص و سس منحصر بفرد آن به رستوران خاصی برویم. می توان با خرید از فروشگاههای عرضه محصولات غذایی از تنوع سالاد و سبزیجات آماده مصرف در فضای دلپذیر خانه لذت برد و سالاد بار حرفه ای خود را بدون صرف کمترین هزینه و زمان در هر کجا که بخواهیم داشته باشیم.
بسیاری از کارخانجات تولید سالاد با داشتن فروشگاه آنلاین یا پخش در سراسر کشور و حتی صادرات به کشورهای همجوار، انواع مختلفی از سالاد های آماده که شامل سالاد فصل، سالاد کلم، سالاد شیرازی، سالاد سزار، سالاد ذرت، سالاد یونانی، سالاد اسفناج و بسیاری دیگر از آنها است را در خط تولید و عرضه خود دارند و براحتی میتوان با آنها در تماس بوده و از خدماتشان بهرمند شد. اما نکات حایز اهمیتی در انتخاب برند خاصی از این قبیل محصولات وجود دارد که باید به آنها توجه نمود.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید سالاد آماده

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۲۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)