طرح تولید سولفات منیزیم

منیزیم سولفات (به انگلیسی: Magnesium sulfate) موسوم به نمک حمام و نمک اِپسوم Epsom salt با فرمول شیمیایی MgSO۴

جزییات ماده منیزیم سولفات

فرمول مولکولی: MgO۴S
جرم مولی: ۱۲۰,۳۶۸gr/mol
نقطه ذوب: ۱۱۲۴ºC
نقطه جوش: ۳۳۰ºC
انحلال‌پذیری: در آب مخلوط
شکل ظاهری: جامد سفید رنگ

شرح ماده منیزیم سولفات

منیزیم سولفات پودر یا کریستالی سفید رنگ با طعم تلخ، شور و خنک‌کننده و محلول در آب است.

خصوصیات منیزیم سولفات

سولفات منیزیم کریستالهای بی رنگ و بی بو است که جاذب رطوبت می باشد.
منیزیم سولفات براحتی در آب حل می شود و نامحلول در استون است.
منیزیم سولفات بطور ناچیز در الکل و گلیسیرین حل می شود.

کاربرد سولفات منیزیم

سولفات منیزیم بسیار محلول در آب است و این حلالیت با لیپیدهای معمولا مورد استفاده در لوسیون‌ها مهار می‌شود. نمک اپسوم در حمام و مخازن جداسازی استفاده می‌شود. در پزشکی، سولفات منیزیم برای درمان التهاب پوستی مانند جوش‌های کوچک یا عفونت‌های موضعی استفاده می‌شود. به عنوان کاهش دهنده فشار خون سیستولیک کاربرد دارد، اما فشار خون دیاستولیک را تغییر نمی‌دهد، بنابراین پرفیوژن خون جنین به خطر نمی‌افتد.
در کشاورزی، سولفات منیزیم برای افزایش مقدار منیزیم یا گوگرد موجود در خاک، شکل غیرهیدرات آن معمولا به عنوان ماده خشک‌کن در ترکیبات آلی به علت وابستگی آن به آب و شکل هپاهیدرات آن برای حفظ غلظت منیزیم در آکواریوم های دریایی حاوی مقادیر زیاد مرجان های سنگی (زیرا در فرایند آهکی شدن به تدریج از بین می رود) کاربرد دارد. دیگر موارد مصرف این ماده عبارتند از:
– ملین
– عامل ضدآریتمی
– به عنوان برونکودیلاتور و عامل آنتی‌کولینرژیک (در کاهش علائم آسم حاد)
– کاهش دهنده خطر پیشرفت بیماری پره‌اکلامپسی و تبدیل آن به اکلامپسی
– جلوگیری و درمان تشنج اکلامپسی
– منعقدکننده برای تولید توفو

منابع منیزیم

عنصر منیزیم به مقدار زیادی در کانی های منیزیم دار نظیر منیزیت ( Magnesite ) و دولومیت ( Dolomite ) یافت می شود. همچنین مقداری نیز در آب دریاها و اقیانوس ها به صورت محلول وجود دارد که باعث ایجاد سختی در آب می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سولفات منیزیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک سولفات منیزیم : ۲۴۱۱۵۱۲۳۷۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سولفات منیزیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی سولفات منیزیم : ۲۸۳۳۲۱۰۰

روش تولید سولفات منیزیم

متداول ترین روش تولید سولفات منیزیم، واکنش مستقیم محلول رقیق شده ی سولفوریک اسید با کانی منیزیت (کربنات منیزیم معدنی) می باشد. در این روش منیزیت پودر شده با مخزن واکنش ضد اسید که حاوی محلول رقیق شده ی سولفوریک اسید با آب می باشد ریخته شده و به خوبی هم زده می شود. افزایش دما با استفاده از بخار داغ می تواند سرعت و راندمان انحلال را افزایش دهد. طی این واکنش منیزیم به آرامی شروع به حل شدن در اسید نموده و محلول سولفات منیزیم تولید می شود.

(MgCO3(s) + H2SO4(l) → MgSO4(l) + CO2(g) + H2O(l

پس از حل شدن منیزیم در اسید، محلول حاصله جهت جداسازی مواد نامحلول معلق، توسط دستگاه فیلتر پرس فیلتر می شود و در صورت وجود کاتیون های مزاحم، توسط رسوب دهنده ها پالایش و جداسازی می شوند. محلول حاصله حاوی منیزیم سولفات خالص خواهد بود که پس از تغلیظ، در وان های مخصوص ( معمولا از جنس پلی اتیلن) تبدیل به کریستال های هفت آبه ی منیزیم سولفات خواهد شد. همچنین می توان با استفاده از دستگاه اسپری درایر ( Spray dryer ) محلول را مستقیما خشک نموده و پودر سفید رنگ سولفات منیزیم خشک را به دست آورد. سولفات های منیزیم موجود در بازار ایران معمولا به صورت کریستالی بوده و حاوی ۱۳-۱۴ درصد عنصر منیزیم می باشند. مقدار کمتری نیز خشک بوده و با منیزیم حدود ۲۰% به بازار عرضه می شوند.

وضعیت واحد های فعال تولید سولفات منیزیم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سولفات منیزیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سولفات منیزیم

جدول واردات و صادرات سولفات منیزیم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

فروش سولفات منیزیم

منیزیم سولفات در طبیعت نیز  از بسترهای خشک دریاچه و سایر منابع طبیعی مانند پساب آب دریا استخراج می گردد. لازم به ذکر است به طور کلی  روش تولید این  محصول ترکیب هیدروکسید منیزیم با دی اکسید گوگرد و هوا  است.

خرید و فروش سولفات منیزیم
  فروش منیزیم سولفات به صنعت نساجی نیز برای سفیدگری  پارچه پنبه ای و  ابریشم و همچنین   برای برطرف نمودن مواد نباتی موجود در پشم  برای  رنگرزی نیز  انجام می گیرد.منیزیم سولفات در صنعت پزشکی و دارویی کاربرد بسیار گسترده ای دارد: به عنوان درمانی برای بیماری‏های پوستی مانند آکنه و جوش، ماده ملین، مراقبت از مو، کمک کننده جایگزینی الکترولیت با هایپرمگانیسمی، کاهش استرس و افزایش آرامش و ضد تشنج، ضد عفونی کننده،  برای معالجه بیماری های قلبی، برای درمان هیپرترمی بدخیم، ورم مفاصل، درد مفاصل، درد عضلانی، جلوگیری از زایمان زودرس، جلوگیری از حملات آسم، به صورت وریدی باعث کاهش مقاومت در مجاری هوایی و تسهیل جریان طبیعی هوا و  به علت نقش در ترشح انسولین کمک به دیابتی‌ها بکار می رود .
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید سولفات منیزیم

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۴۲۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)