طرح تولید سگدست و میل تعادل

میل موجگیر یا میل تعادل وسیله ای است در خودرو که زمانی که سرعت خودرو زیاد است یا هنگام عبور از پیچ های تند ثبات خودرو توسط این وسیله حفظ می شود. میل موجگیر زیر کاپوت نصب می شود
میل موجگیر در ماشین هایی که سیستم تعلیق مستقلی دارند زیر بازوها نصب می شود .
در ماشین های امروزی این میل تعادل اکثرا در قسمت جلو نصب می شود. و در بعضی از ماشین های اسپرت هم میل تعادل در عقب نصب می شود.
معمولا میل موجگیرهایی که در بازار آزاد وجود دارد نسبت به مدل های استانداردی که روی خودرو ها نصب می شود از استقامت بیشتری برخوردارند .
همونطور که در بالا اشاره کردیم این میله تعادل در پیچ های تند با ایجاد کردن گشتاور مخالف مانع از جدا شدن چرخ های خودرو از زمین می شود و از چپ شدن خودرو جلوگیری می کند.
در حقیقت میله موجگیر به سیستم تعلیق خودرو کمک می کند تا لاستیک ها از زمین جدا نشوند.
سیستم تعلیق خودرو به گونه ای است که که در هر شرایطی که باشد لاستیک خودرو را با سطح زمین به صورت موازی نگه می دارد .
بعضی از ماشین ها مثل بی ام و , در حالت استاندارد لاستیک های خودرو با زاویه ی خیلی کمی نسبت به زمین نصب می شوند. اما باز هم کمکی به جلوگیری از چپ شدن خودرو نمی کند و ما بیشتر اهمیت میل تعادل را در می یابیم .
این میل موجگیرها با تمام محاسنی که گفتیم دارای معایبی نیز هستند
یکی از معایب این میل ها این است که فنرهای سمت چپ و راست را به هم وصل می کند که این عمل اجازه نمی دهد فنر ها به تنهایی کار کنند . در صورتی که سیستم مستقل تعلیق به هریک از چرخ ها این امکان را می دهد که به تنهایی کار کنند و خود را با جاده هماهنگ نمایند . مثلا در بعضی مواقع لازم می شود که یکی از چرخ های ماشین بالا برود و دیگری پایین بیاید.
پس اگه در چنین وضعی دوتا چرخ به هم وصل باشند یکی از چرخ ها تماس خودش را با جاده از دست می دهد پس اگه میل موجگیر خیلی سفت باشد امکان دارد در پیچ های شدید یکی از لاستیک ها کلا از زمین جدا بشه

سگدست

سگدست یکی از قطعات بخش فرمان خودرو ها می باشد ، که پس از حرکت غربیلک به وسیله راننده و میله اصلی فرمان به هزاره خاری و میله های رابط فرمان ، حرکت به سگدست انتقال یافته و در نهایت حرکت غربیلک فرمان سبب حرکت خودرو خواهد شد .
محوری که چرخ حول آن دوران می‌کند و روی آن یاتاقان بندی می‌شود یا به عبارتی دیگر لولایی که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده می‌شود، سگدست خودرو یا همان نشیمنگاه چرخ گفته می‌شود. سگ دست روی محور یا سیبک خودرو نصب می‌شود. در ماشین‌های قدیمی با اکسل غیرمستقل مانند کامیون‌ها و ماشین‌های شاسی بلند سگدست، روی میل سگدست می‌چرخد. سگ دست در واقع یک میله فلزی در دنباله اتومبیل است که حرکت را از فرمان به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

وظیفه سگدست در خودرو

بر اساس تعاریف بالا سگدست دو وظیفه عمده در خودرو را بر عهده دارد:
انتقال وزن بدنه خودرو به چرخ‌ها
انتقال نیرو برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها به سمت چپ و راست

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرو بخش جلوبندی آن است این قسمت که در زیر خودرو جای گرفته وظیفه تعلیق و یا هندلینگ در چاله‌ها، دست انداز، پیچ‌های جاده و سطوح ناصاف را بر عهده دارد. جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها وظایف مختلفی را در خودرو بر عهده دارند. این اجزا عبارت‌اند از:
ـ میل موج گیر
ـ میل تعادل
ـ طبق
ـ سگ دست
ـ شغال دست
ـ کمک فنر
ـ فنر
ـ سیبک ‌ها
ـ سیستم فرمان
ـ دستگاه تعلیق
ـ اکسل
سگ دست خودرو هم از اجزا تشکیل دهنده جلوبندی به حساب می‌آید و در سیستم مکانیزم فرمان نقش مهمی در هدایت خودرو در مسیر مورد دلخواه و به حرکت درآمدن چرخ‌ها دارد. این قطعه به وسیله یک پین بزرگ نسبت به محور، لولا شده که قابلیت چرخش نسبت به آن را پیدا می‌کند. اگر سیستم فرمان، شغال دست را بچرخاند سگ دست هم به چرخش در می‌آید که سبب به حرکت درآمدن چرخ‌های خودرو می‌شود.

قطعات متصل شونده به سگدست خودرو

سگدست خودرو اصلی‌ترین قطعه تشکیل دهنده چرخ به حساب می‌آید که سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت یا سایر اجزاء تشکیل‌دهنده چرخ خودرو به آن وصل می‌شوند.
سگ دست مربوط به چرخ‌های جلو دارای بازویی است که به منظور زاویه دار کردن و فرمان پذیر کردن نشیمنگاه چرخ‌های جلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سگدست پلوس ماشین (وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ را دارد) و کاور دیسک ترمز به آن وصل می‌شوند. اما در سگدست چرخ عقب یک بازو برای اتصال طبق بالا و یک بازو برای اتصال طبق پایین وجود دارد اما خبری از بازویی که مربوط به فرمان پذیری خودرو است دیده نمی‌شود.
از دیگر قطعاتی که به سگ دست خودرو متصل می‌شوند می‌توان اشاره‌ای به بلبرینگ چرخ کرد. بلبرینگ چرخ مجموعه‌ای از چندین قطعه کوچک و بزرگ است که در دو شکل ثابت و متحرک (چرخان) وظایف خود را انجام می‌دهند. قسمتی از بلبرینگ که با چند پیچ بر روی سگدست متصل می‌شود بخش ثابت و قسمتی که نسبت به بخش ثابت می‌چرخد قسمت متحرک بلبرینگ را تشکیل می‌دهند. وجود دو ردیف ساچمه مابین این دو بخش امکان چرخیدن را فراهم می‌سازد.
اتصال مجموعه بلبرینگ به سگ دست به وسیله پیچ و مهره صورت می‌گیرید بدین شیوه که مجموعه بلبرینگ به وسیله ۴ پیچ به سوراخ‌هایی تعبیه شده بر روی سگ دست وصل و به وسیله مهره سفت می‌شوند. معمولا سوراخ‌های سگ دست خودرو رزوه شده و دیگر نیازی به استفاده از مهره نیست.
سگدست ها طوری طراحی شده‌اند که پلوس بتواند نیرو را از گیربکس بگیرد و آن را به قسمت متحرک بلبرینگ منتقل کند. اگر چرخ خودرو فقط بچرخد و نیروی از گیربکس نگیرد یعنی چرخ غیر متحرک است که در این حالت شکل سگدست تغییر می‌کند که به طور عمده به صورت مخروطی شکل هستند. البته بعضی از سگدست‍های مخروطی هم متحرک هستند به گونه‌ای که وسط آن‌ها توخالی و پلوس از مرکز آن می‌گذرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سگدست و میل تعادل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سگدست ۳۴۳۰۵۱۲۴۰۱
کد آیسیک میل تعادل (میل موج گیر) ۳۴۳۰۵۱۲۳۹۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سگدست و میل تعادل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی میل تعادل (میل موج گیر) ۸۷۰۸۸۰

فرایند اجرای طرح توجیهی تولید سگدست فرمان و میل تعادل ، شامل مراحل زیر می باشد

۱. فورج گرم
۲. عملیات حرارتی
۳. عملیات تکمیلی ماشین کاری
۴. رنگ و عملیات فینیشینگ

کشور های عمده تولیدکننده و مصرف کننده تولید سگدست فرمان و میل تعادل

سگدست فرمان و میل تعادل دو قطعه ای می باشند ، که در صنعت خودرو سازی دارای کاربرد هستند . بنابراین کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده خودرو نیز ، عمده تولید کنندگان و مصرف کنندگان این قطعه می باشند .
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده خودرو عبارتند از : آمریکا ، ژاپن ، چین ، اروپای غربی ، اروپای مرکزی و شرقی ، آسیا و اقیانوسیه

اهمیت استراتژیکی قطعات خودرو

تولید قطعه های خودرو یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این قطعه ها خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند. از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. در حال حاضر صدها واحد صنعتی مشابه در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند. خودروهای صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این صنعت نیز برای همگان روشن و شفاف می باشد. بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

وضعیت واحد های فعال تولید سگدست و میل تعادل

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سگدست و میل تعادل در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سگدست و میل تعادل

نمودار واردات و صادرات سگدست و میل تعادل در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید سگدست و میل تعادل

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۳۳ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)