طرح تولید صفحات نمایشگر LED و OLED

صفحه نمایش یکی از مهمترین اجزای تلویزیون ها و لپ تاپ هاست که کیفیت تصویر خروجی به آن وابسته است. انواع صفحه نمایش را می توانید در بازار و در برند های معتبر تلویزیون مشاهده کنید. در این بین LCD، LED، پلاسما و OLED شناخته شده ترین و پر مصرف ترین صفحه های نمایش هستند. لازم به ذکر است که مدل LCD دیگر بعنوان صفحه های نمایش خانگی تولید نمی شود. مدل LED و پلاسما بسیار پر استفاده تر از دیگر مدل ها هستند. OLED مدل به نسبت جدید تری است و با داشتن ویژگی های منحصر به فردی که در ادامه بیشتر راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد توانسته توجه قشری را به خود جلب کند که روز به روز به تعدادشان افزوده می شود.

صفحه نمایش OLED چیست؟ آشنایی با تکنولوژی OLED

OLED مخفف دیود ساطع کننده نور ارگانیک ، یک تکنولوژی نمایشگری است که اخیراً توسعه یافته و در آن یک لایه از ترکیبات آلی، هنگامی که جریان الکتریکی از میان آن در کنار ترکیبی از فیلتر ها و پالاینده رنگ برای تولید تصاویری با وضوح بالا عبور می کند، نور ساطع می کند. این، ورق ها را بر اساس کربن بین دو الکترود باردار جمع می کند و شامل یک کاتد فلزی و یک آند شفاف است. لایه های ارگانیک، لایه شفاف حفره، لایه گسیلشی و لایه حمل الکترون داخل آن را احاطه می کند. هنگامی که جریان به سلول OLED وارد می شود، بار های مثبت و منفی در لایه گسیلشی مجددا ظاهر می شوند و یک نور الکتریکی درخشانی را ایجاد می کنند. نمایشگر های OLED دستگاه های گسیلنده ای هستند و بیشتر از تعدیل یا انعکاس نور، بر روی انتشار نور کار می کنند.
هرچند “LED” و “OLED” هر دو از تکنولوژی “دیود ساطع کننده نور” استفاده می کنند، در واقع روند طراحی هر کدام کاملاً متفاوت است. در حالی که نمایشگر های LED از آرایه ای از LED ها به عنوان نور پس زمینه در نمایشگر های LCD قدیمی استفاده می کنند، در نمایشگر های OLED، لایه ارگانیک، منبع نور خود را برای هر پیکسل ایجاد می کند. این امر منجر به ارتقاء وضوح و رنگ تصاویر می شود.

نگاهی اجمالی به تکنولوژی OLED

ورق های مورد استفاده در دستگاه های OLED از مواد ارگانیکی بر اساس کربن تهیه می شوند که هنگامی که جریان از طریق آن ها وارد می شود روشن می شوند. استفاده از آن ها بسیار کارآمدتر و ساده تر از LCD ها است چرا که به نور پس زمینه و فیلتر ها وابسته نیستند. آن ها کیفیت تصویر بسیار زیبا همراه با وضوح بی نظیری را فراهم می کنند. آن ها همچنین ویژگی های رنگی درخشانی را ارائه می دهند؛ سرعت پاسخ نسبتاً سریع و دامنه وسیع تری را از زوایای دید دارند. آن ها همچنین برای ساخت چراغ های OLED نیز استفاده می شوند. این تکنولوژی در اوایل دهه ۱۹۸۰ اختراع شده است. این روش بیشتر برای جایگزینی روش LCD توسعه یافته است زیرا تکنولوژی های OLED نسبتاً درخشان تر، باریک تر و سبک تر از LCD هستند و همچنین نسبت به LCD مصرف کمتری دارند و ویژگی های کنتراست بالاتری را ارائه می دهند. جذاب ترین مزیتی که نسبت به LCD ها دارند این است که ساخت آن ها نسبتاً ارزان تر است و از این رو مقرون به صرفه تراند.

نحوه کار صفحه نمایش OLED

تکنولوژی OLED بر اساس یک اصل بسیار ساده کار می کند. هرگاه جریانی به الکترود ها اعمال شود، در نتیجه یک میدان الکتریکی در اطراف آن ایجاد می شود و بار ها در دستگاه شروع به حرکت می کنند. الکترون ها از کاتد دور می شوند و حفره ها از سمت آند در جهت معکوس حرکت می کنند. نیروی الکترواستاتیک الکترون ها و حفره ها را به هم نزدیک می کند و آن ها یک فوتون تشکیل می دهند که یک حالت محدوده ی الکترون و حفره است. این ترکیب مجدد بار ها، فوتون را توسط فرکانس مشخصی که بوسیله‌ی شکاف انرژی ایجاد شده بین سطح LUMO و HUMO مولکول های تابشی ایجاد می شود، ایجاد می کند. این نیروی الکتریکی ای که به الکترود ها وارد می شود به نوری که از دستگاه تابش می شود تبدیل می شود.
از مواد متفاوتی برای تولید رنگ های متفاوت نور استفاده می شود و این رنگ ها با هم ترکیب می شوند و منبع سفید نور را ایجاد می کنند. به طور کلی، ماده آند از اکسید قلع ایندیم ساخته شده است زیرا در برابر نور مرئی شفاف است و عملکرد بالایی دارد. این ماده به تزریق حفره در سطح HOMO لایه ارگانیک کمک می کند. برای ساخت الکترود های کاتدی معمولاً از موادی مثل باریم و کلسیم استفاده می شود زیرا عملکرد کمتری دارند و می توانند باعث تزریق الکترون به سطح LOMO لایه ارگانیک شوند. این مواد همچنین باید توسط فلزاتی مانند آلومینیوم پوشانده شوند زیرا ماهیت آن ها بسیار واکنش پذیر است و اغلب باید یک ورق محافظ روی آن ها باشد.

مواد مورد استفاده در OLED

ساختار اصلی OLED شامل یک کاتد برای وارد کردن الکترون، یک لایه گسیلشی و یک آند برای خارج کردن الکترون از آن است. اگرچه OLED های مدرن لایه های بیشتری دارند، اما عملکرد ابتدایی در انواع OLED یکسان است. انواع مختلفی از مواد OLED وجود دارد که در ساخت OLED مورد استفاده قرار می گیرند. اساسی ترین تقسیم، OLED های مولکول کوچک و OLED های مولکول بزرگ است. تمام OLED های تجاری مورد استفاده براساس مولکول های کوچکی هستند که SMOLED نامیده می شود. آن ها عملکرد بهتر و کارآمدتری دارند. مواد ساطع کننده ای که در OLED استفاده می شوند، فلورسنت یا فسفر هستند. طول عمر مواد فلورسنت بیشتر است اگرچه نسبت به ماده دیگر خلاقیت کمتری دارد. بیشتر OLED ها از مواد فسفری استفاده می کنند زیرا خدمات بهتر و طولانی تری را ارائه می دهند.
AMOLED و PMOLED اصطلاحاتی مربوط به نمایش OLED هستند. دامنه و وضوح PMOLED محدود است هرچند نسبت به AMOLED مقرون به صرفه تر است. ساخت این نمایشگر ها بسیار پیچیده است اما استفاده از آن ها کارآمد است و می توان به آن ها ابعاد بزرگتری را نیز داد. از نمایشگر های PMOLED در تولید دستگاه های کوچک تر استفاده می شود در حالی که از نمایشگر های AMOLED در دستگاه های تلویزیون، تبلت ها و تلفن های هوشمند استفاده می شود.

کاربرد های OLED

از تکنولوژِی OLED در برنامه های تبلیغات تلفن های همراه، پخش کننده های رسانه دیجیتال، رادیو های اتومبیل، دوربین دیجیتال، تلویزیون و غیره استفاده می شود. از نمایشگر های قابل حمل در این ساز و کار ها استفاده می شود، بنابراین طول عمر کوتاه دیگر برای این منظور مطرح نیست. این همچنین می تواند برای روشن سازی های چند منظوره و همچنین برای نمایشگر ها و منابع نور پشت در نمایشگر های LCD، چراغ های راهنمایی رانندگی، علائم اضطراری یا برنامه های کاربردی خودرو استفاده شود.

مزیت تکنولوژی OLED

فناوری OLED دروازه های وسیع تری را برای بسیاری از پیشرفت ها و توسعه ها در زمینه ماشین آلات، ابزار ها و تجهیزات الکترونیکی گشوده است. مزایای این تکنولوژی بدین شرح است :
از هیچ ماده مایعی استفاده نمی کند و از ساختار جامد تشکیل شده است، در نتیجه مقاومت بهتری دارد.
می توان آن ها را از هر زاویه ای تماشا کرد و لذت زیادی از تماشای منظره را به ما می دهد. علی رغم این، ما هیچوقت هیچگونه اعوجاج در صفحه نمایش و یا عیب و اشکالی در کیفیت احساس نمی کنیم.
ضخامت آن می تواند به اندازه ۱ میلی متر باشد که این حتی کمتر از نصف ضخامت LCD است. در نتیجه وزن کمتری دارند.
زمان پاسخگویی OLED ها ۱۰۰۰/۱ LCD ها است.
می تواند در کمترین دما کار کند حتی اگر دما منفی ۴۰ درجه باشد.
نسبت به ساخت آن، از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است.
آن ها نوری درخشان تر و مصرف برق کمتری دارند.
بازده بالاتر و منابع سطح بزرگتری را ارائه می دهد.
صفحه نمایش انعطاف پذیر و پخش تنظیم پذیر

چالش هایی که OLED با آن روبرو است

اگرچه در چند وقت اخیر این تکنولوژی پیشرفت های بزرگی داشته است، اما هنوز هم چالش های متعددی برای صنایع OLED وجود دارد. این چالش ها بدین شرح اند :
طول عمر مواد OLED ها
عملکرد OLED قابل حل
توسعه ظرفیت روشنایی OLED ها
تعادل رنگ
آسیب دیدگی در اثر آب

تحولات اخیر در صفحه نمایش OLED

تکنولوژی OLED در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است و طبق تحقیقات بسیار موفق است. سامسونگ امروزه تولید کننده ای پیشرو در نمایشگر های AMOLED است. هر ساله بیش از ۲۰۰ میلیون نمایشگر تولید می کند و قرار است به زودی قابلیت تولید ساخت آن ها را افزایش دهد. سامسونگ روی نمایشگر های کوچکتر ۵-۱۰ اینچی متمرکز است که این روز ها در تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده می شود.
ال جی همچنین در حال تولید OLED های صفحه نمایش بزرگتر است. ال جی برای تولید واحد های تلویزیون با نمایشگر ۵۵ تا ۷۷ اینچ از OLED استفاده کرده است.
حتی اگر هر دو این شرکت ها هر ساله تعداد کافی ای OLED تولید کرده باشند، باز هم حجم تولید نسبتاً کند تر بوده است. از آنجایی که هر دو شرکت در مورد توسعه ظرفیت های تولیدی خود گزارش داده اند، انتظارات برای تولید بیشتر OLED افزایش یافته و مردم نیز منتظر رونمایی محصول جدید هستند.

صفحه نمایش LED چیست؟ آشنایی با تکنولوژی LED

LED مخفف واژه های Diode Light Emitted یا دیود ساطع کننده نور میباشد.
دیودهای ساطع‌کننده نور در اصل جزو خانواده‌ دیودها هستند و دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها میباشند
خاصیتی که LED ها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور ازآنها ساطع می‌شود.
LED ها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولیدکنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.
تکنولوژی LED یکی از ابزارهای مهم در صنایع دیجیتال و نمایشگر های امروزی است. استفاده از مانیتور LED و چراغ LED در سال های اخیر رشد بسیار بالایی داشته است. امروزه در ساخت انواع تلویزیون های صفحه تخت و همینطور انواع نمایشگر های رایانه و لپ تاپ از فناوری LED استفاده شده است. LED را می توان نوعی تکنولوژی در دیود های نورانی دانست. استفاده از این ابزار ها به دلیل افزایش استفاده از آن‌ها و راحتی استفاده از آن‌ها رشد بسیار بالایی داشته است و استفاده از دیود های اِل‌ای‌دی در مانیتور ها و صفحه نمایش ها بسیار رواج پیدا کرده است.
اِل‌ای‌دی ها برای اولین بار در سال های ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز تولید می شدند. این نوع از دیود ها که به عنوان لامپ در ابزار ها و دستگاه های الکترونیکی قرار گرفته بودند تنها استفاده از اِل‌ای‌دی ها بودند. بعد ها و در اوایل دهه ۹۰ میلادی از آن‌ها به صورت گروهی در نمایشگرها و صفحه های دیجیتال استفاده شد.
با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این LED ها رشد بسیار بالای پیدا کرده و بازدهی بالا و مصرف انرژی بسیار کم و طول عمر بسیار مناسب باعث شد که این دیود ها به راحتی در ابزارها و صفحه های نمایشگر و مانیتور ها قرار گیرند و باعث رشد و بهبود صنعت نمایشگرها و تلویزیون ها و مانیتور های اِل‌ای‌دی در دنیا شوند.
امروزه با ترکیب کردن ال‌ای‌دی ها می‌توان از آن‌ها به صورت مجتمع استفاده کرد. در واقع مجتمع شدن اِل‌ای‌دی ها را به صورت مانیتور LED نشان می دهند. مانیتور LED شامل چندین و شاید چندین هزار ال ای دی مختلف است که هر کدام می توانند نورهای مختلفی را از خود ساطع کنند.
در این بین در مانیتور LED به دلیل اینکه رنگ سفید به خوبی از سمت اِل‌ای‌دی ها ساطع نمی‌شد دارای مشکلاتی هستند که ا مرور و پیشرفت تکنولوژی کمتر شده است. استفاده از لامپ اِل‌ای‌دی در مانیتور LED شهری به دفعات استفاده شده است و کاربرد بسیار زیادی در این تلویزیون های شهری دارند.
یکی از مزیت هایی که باعث شده است استفاده از اِل‌ای‌دی در مانیتور ها رشد بسیار بالایی داشته باشد این است که این مانیتور ها توانایی بازگشت به چرخه طبیعت را دارند و به راحتی بازیافت پذیر هستند. همچنین مانیتور LED بهتر توانایی نشان دادن نور های تیره و یا همان بخش تاریک را نسبت به مانیتور های قدیمی دارا می باشد. در مانیتور اِل‌ای‌دی سرعت خاموش شدن تصویر به مراتب بالاتر از دیگر مانیتور ها است و همچنین دارای کنتراست بسیار بالاتری نسبت به مانیتور های قدیمی می باشند.

کاربردهای LED

LED ها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموما برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LED ها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کنند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولا داخل یک شیشه گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت هستند و به سختی می‌شکنند.
LED ها فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفشی هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد می‌کنند و LED ها به سلامت چشم و محیط آسیب نمی‌رسانند. LED های سفید قابلیت تولید همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژی بسیار کمی در مقایسه با سایر لامپ‌ها و LED های قدیمی، برای تولید روشنایی استفاده می‌کنند. به همین دلیل روزبه‌روز استفاده از آن‌ها بیشتر شده است.
با توجه به مزایای استفاده از لامپ‌های LED پپش‌بینی می‌شود تا کمتر از ۴ سال آینده شاهد تحولات عمده‌ای در عرصه محصولات روشنایی و حتی تصویری باشیم.
لامپ‌های‌ LED همچنین شماره‌ها را روی ساعت‌های دیجیتالی نشان می‌دهند، اطلاعات را از کنترل تلویزیون می‌فرستند و نور آن‌ها نشان می‌دهد که چه زمانی تلویزیون روشن است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید صفحات نمایشگر LED و OLED

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نمایشگر رنگی (OLED) 3230512307
کد آیسیک نمایشگر (LED) 3000512369

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید صفحات نمایشگر LED و OLED

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی نمایشگر رنگی (OLED) 85287200
کد تعرفه گمرکی نمایشگر (LED) 847160

وضعیت واحد های فعال تولید صفحات نمایشگر LED و OLED

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید صفحات نمایشگر LED و OLED در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید صفحات نمایشگر LED و OLED

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید صفحات نمایشگر LED و OLED در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات صفحات نمایشگر LED و OLED

نمودار واردات و صادرات صفحات نمایشگر LED و OLED در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید صفحات نمایشگر LED و OLED

ظرفیت تولید سالیانه: ۴۰۰ هزار مترمربع
نرخ برابری دلار : ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۹۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۹۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۰ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)