عصاره ژلاتینی پای مرغ

طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ

ژلاتین یک پلی پپتید با وزن مولکولی بالاست که از کلاژن ها بدست می آید و اهمیت خاصی درصنایع دارویی صنعتی پزشکی و به ویژه در صنایع غذایی در تهیه مارمالادها ژله ها و شیرینی جات و بستنی داشته و به اسانی در بدن جذب شده و حتی به هضم سایر مواد غذایی از طریق تشکیل امولسیون کمک می نماید.
بخشی ازژلاتین تولید شده در جهان از پوست و استخوان خوک تهیه می گردد که مصرف آن از لحاظ شرعی درکشورهای مسلمان اشکال دارد همچنین بیماری جنون گاوی تاکنون دامهای زیادی را دراروپا و کشورهای دیگر مبتلا کرده است و خطر انتقال آن به انسان توسط ژلاتین تولیدی از پوست و استخوان این دامها وجود دارد.
همچنین سالانه مقادیر قابل توجهی از ژلاتین برای مصارف مختلف وارد کشور می شود از این رو استفاده بهینه از ضایعات مرغ این باقیمانده کم ارزش درجهت تولید ژلاتین باعث کاهش واردات آن به کشور که عمدتا از پوست خوک و ضایعات دامی تهیه شده می گردد با توه به اینکه ضایعات مرغ هیچکدام از معایب فوق را نداشته و درضمن با توجه به فراوانی و قابل دسترس بودن درتمام طول سال استخراج ژلاتین از ضایعات مرغی مورد بررسی قرارگرفته است.

ژلاتین پای مرغ

پای مرغ حاوی مقدار زیادی ژلاتین است، ژلاتین شکل پخته‌شده کلاژن است که نیمی از پروتئین بدن ما را تشکیل می‌دهد، ژلاتین تأمین‌کننده آمینواسیدی است که غضروف‌های سالم را افزایش می‌دهد و نهایتاً به اجتناب از درد مفصل کمک می‌کند.
مصرف پای مرغ باعث می‌شود تا لثه‌ها در سلامت باقی بمانند چراکه پای مرغ حاوی کلاژن، اسیدآمینه و مواد ژلاتین ساز است که باعث تقویت لثه‌ها می‌شوند. اسیدآمینه و گلیسین و پرولین در پای مرغ به‌وفور یافت می‌شود که باعث حفظ سلامت بدن و ناخن‌ها می‌شود. کسانی که به‌صورت روزانه از پای مرغ استفاده می‌کنند دارای ناخن‌های سالم‌تری هستند. ژلاتین یک ماده مغذی می‌باشد که باعث جذب کلسیم شده و برای سلامت ناخن مؤثر است.

آشنایی با خواص پای مرغ

پای مرغ (به انگلیسی: chicken feet) بخشی از مرغ است که همیشه دور ریخته می‌شود و حتی برخی از مردم، آن را چندش‌آور می‌دانند. اما پای مرغ برای عده‌ای دیگر بسیار خوش‌مزه و یکی از خوراکی‌های عالی روی سفره غذایشان است. پای مرغ از مواد غذایی محسوب می‌شود که در کشور ما از طرفداران زیادی برخوردار نیست، زیرا خیلی افراد نمی‌دانند پای مرغ چه خاصیت‌هایی دارد. جالب است بدانید بیشترین مصرف‌کننده پای مرغ کشورهایی مثل هند و چین هستند.
بافت نرم و طعم منحصربه‌فرد پای مرغ در کنار مواد غذایی دیگر یا جداگانه پختن آن با روش‌های مختلف می‌تواند علاقه بسیاری را به خود جلب کند. این روزها بیشتر مردم آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین پای مرغ می‌خورند. می‌توانیم بگوییم که چون کلسترول پای مرغ درحد مطلوب است و ازنظر ترکیبات چربی درحد بالایی قرار ندارد، دودسته از افراد جامعه، یعنی بچه‌های درحال رشد و افرادی که از سلامت جسمانی کامل برخوردارند، می‌توانند پنجه مرغ مصرف کنند.
پای مرغ حاوی مقدار زیادی کلاژن، اسیدآمینه و دیگر مواد ژلاتین ساز که اعصاب لثه‌ها را تقویت می‌کنند. مواد مغذی پای مرغ، ازجمله کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن، می‌توانند مفاصل بدن را قوی و از شکنندگی استخوانی در کهن‌سالی پیشگیری کنند.

خواص پای مرغ برای غضروف

مصرف این ماده غذایی برای کسانی که از نرمی غضروف رنج می‌برند بسیار مناسب خواهد بود، زیرا سولفات کندرویتین موجود در پای مرغ یک غضروف ساز طبیعی است که می‌توان از آن در کنار دیگر داروها استفاده کرد. جالب است بدانید پای مرغ، بهترین جایگزین برای افرادی است که از قرص‌های غضروف ساز خارجی استفاده می‌کنند

خواص پای مرغ برای بدن‌سازی

پای مرغ بیش‌تر از بافت همبند، پوست، غضروف، تاندون‌ها و استخوان‌ها تشکیل‌شده است. عصاره پای مرغ مملو از ویتامین D، ویتامین A، ویتامین B۹، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم و اسیدهای چرب همچنین سرشار از مواد غضروف ساز ازجمله «سولفات کندروئتین» است که به جلوگیری و ترمیم نکروز و ساییدگی مفاصل و غضروف‌ها کمک می‌کند. حدود ۷۰ درصد از کل محتوای پروتئین پای مرغ از کلاژن است.
کلاژن پای مرغ یک پروتئین ساختاری است که سلامت، قدرت و استحکام پوست، ماهیچه‌ها و استخوان‌های شمارا فراهم می‌کند. به همین خاطر پای مرغ برای بدن‌سازی هم مفید است.

خواص پای مرغ برای دیسک کمر

پای مرغ، بهترین بهبوددهنده کمردرد یا دیسک کمر است. طبق تحقیقات انجام‌شده”پای مرغ” حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها نیست. از همین جهت به افرادی که دچار مشکلاتی مانند: خمیدگی که ناشی از کمبود کلسیم است، پوکی استخوان، آرتروز، نرمی استخوان (راشیتیسم) در کودکان و بزرگ‌سالان، روماتیسم، شکستگی استخوان و به‌طورکلی تغییرات ساختمانی در استخوان‌ها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D را می‌توان با استفاده از این ماده غذایی درمان کرد.

پای مرغ برای زانودرد

یکی از مهم‌ترین دلایل دردهای زانو، وارد شدن فشار زیاد روی مفاصل زانو است. به گفته محققین بسیاری از بیماری‌های درد زانو به دلیل ضربه‌هایی است که به‌زانو واردشده‌اند و درنتیجه موجب التهاب و درنتیجه ورم زانو شده‌اند. کلاژن یکی از اجزای مهم بافتی است که موجب استحکام و قوام بافت‌های مختلف بدن به‌خصوص استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌شود. بنابراین با مصرف پای مرغ می‌توان کلاژن بدن را تأمین کرد و مانع بروز بیماری‌هایی مانند زانودرد و ورم زانو شد.

پای مرغ برای شکستگی و جوش خوردن استخوان

با افزایش سن، از مقدار کلسیم بدن کاسته می‌شود و بازسازی سلول‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد، اما مصرف مرتب پای مرغ این فرایند را تغییر می‌دهد. مواد مغذی پای مرغ، ازجمله کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن، می‌توانند مفاصل بدن را قوی و از شکنندگی استخوانی در کهن‌سالی پیشگیری کنند.

پای مرغ برای آرتروز

یکی از غذاهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آرتروز مورداستفاده قرار دهید خوراک پای مرغ می‌باشدکه برای این امر بسیار عالی است.

فرآوری پای مرغ و تولید ژلاتین

ژلاتین محصولی پروتئینی می‌باشد، که اغلب به‌صورت پودر و یا گرانول ساخته می‌شود. پودر ژلاتین دارای رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای بوده و بدون بو و مزه می‌باشد. ژلاتین در آب گرم حل‌شده و در دمای بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد، قادر است بین ۵ تا ۱۰ برابر وزن خود آب جذب نماید.
ژلاتین ماده‌ای پروتئینی می‌باشد، که با استفاده از مواد پروتئینی و منابع کلاژن‌ها تولید می‌شود. استخوان، گوشت، بافت هم بند و پوست دام‌ها، ماهیان، مرغ و خوک، ازجمله منابع تولید ژلاتین می‌باشند. اما با توجه به این‌که گوشت دام‌ها و ماهیان گران‌قیمت بوده و دارای مصارف خوراکی می‌باشند، معمولاً از ضایعات گوشت، پوست‌واستخوان ،پای مرغ و یا منابع پروتئینی غیرخوراکی برای تولید ژلاتین استفاده می‌شود.
پای مرغ یکی از منابع عمده تولید ژلاتین می‌باشد. ژلاتین مرغ نسبت به ژلاتین پستانداران، دارای وزن مولکولی، بلوم و نقطه ذوب بالاتری می‌باشد. همچنین میزان اسیدآمینه، کیفیت تغذیه‌ای و قدرت ژلی ژلاتین مرغ بیشتر از ژلاتین گاو می‌باشد. از ژلاتین در صنایع غذایی، دارویی، نظامی، چسب سازی و عکاسی استفاده می‌شود.

عصاره ژلاتینی پای مرغ

فرآیند استحصال عصاره ژلاتینی پای مرغ به شرح زیر می‌باشد:
مرحله اول: ابتدا عملیات توزین پای مرغ و جدا نمودن پوست و ناخن پای مرغ بدون ایجاد حرارت انجام می‌شود.
مرحله دوم: در این مرحله پای مرغ را با استفاده از آب سرد شستشو داده و با استفاده از چاقو، به قطعات ۳ تا ۴ سانتی‌متری برش می‌دهند.
مرحله سوم: با استفاده از خردکن آزمایشگاهی، قطعات پای مرغ را به مدت ۴ دقیقه خرد می‌کنند.
مرحله چهارم: مخلوط بدست آمده را با استفاده از آب شستشو داده، خون و سایر باقیمانده‌های آن را نیز حذف می‌کنند.
مرحله پنجم: به مخلوط تولیدشده، اسید هیدروکلریدریک اضافه کرده و به مدت‌زمان ۲ ساعت، با استفاده از مگنت مکانیکی هم می‌زنند، زمانی که PH مخلوط به ۱ برسد، تفاله جداشده را با آب مقطر ترکیب می‌کنند.
مرحله ششم: در طی دو مرحله به مدت ۱۰ دقیقه، مخلوط را شستشو می‌دهند. بدین طریق PH تفاله یا اوسئین به ۳ می‌رسد.
مرحله هفتم: آب مقطر را به دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسانده و اوسئین را به آن اضافه می‌کنند.
مرحله هشتم: این مخلوط را در دمای ۴۵ درجه به مدت‌زمان ۱ ساعت، با استفاده از همزن مکانیکی مخلوط می‌کنند.
مرحله نهم: ژلاتین بدست آمده را با استفاده از پارچه فیلتر کرده و PH آن را با سود نرمال ۷ تنظیم خواهند کرد.
مرحله دهم: مایع شفاف رویی ظرف را جدا کرده و به مدت‌زمان ۴ روز درون یخچال نگهداری می‌کنند. طی این مدت PH مایع را اندازه گیری خواهند کرد.
مرحله یازدهم: سپس محصول بدست آمده را با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌کنند.
مرحله دوازدهم: درنهایت مایع بدست آمده را در آون به مدت‌زمان ۲۸ ساعت، تحت دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد خشک خواهند نمود.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
عصاره ژلاتینی از استخوان دام و طیورGelatin derived from bons of livestock and poultry۱۵۴۹۵۱۲۳۳۵

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولproduct nameکد تعرفه گمرکی
عصاره ژلاتینی از استخوان دام و طیورGelatin derived from bons of livestock and poultry۳۵۰۳۰۰۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ
وضعیت واحد های فعالطرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید عصاره ژلاتینی پای مرغ

ظرفیت : ۶۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۷ امتیاز)