طرح تولید فوم سرد و گرم

در واقع خانواده فوم ها ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که به حرارت مستقیم و غیر مستقیم در کوره ها ساخته شده و در داخل آنها سلول توزیع می گردد، یک سلول خلع کوچکی است که در حین تولید فوم توسط گاز در داخل پلیمر ایجاد می شود این سلول های توزیع شده می توانند باز، نیمه باز و بسته باشند.
فوم ها به نسبت ابر و اسفنج از ماندگاری بالاتری برخوردارند به همین دلیل در کالا های با کیفیت به صورت گسترده استفاده می شود.
فوم ترکیبی شیبمیایی است که از دو حالت گاز و جامد تشکیل می شود. فوم موارد استفاده فراوانی دارد که از جمله آن می توان به کاربرد آن در صنعت مبلمان اشاره کرد. فوم مورد استفاده در این صنعت پلی یورتان نام دارد که این نوع فوم به دو شکل سرد و گرم عرضه می شوند.

فوم گرم

فوم گرم برای پخته شدن به دمای بالایی احتیاج دارد و به همین دلیل نیز سفت تر از فوم سرد است و خاصیت ارتجاعی کمی نیز دارد. این نوع فوم معمولاً بصورت بلوکهای اسفنجی تولید می شوند.

مواد اولیه فوم گرم

مواد اوّلیه تولید فوم های گرم تقریبا با موّاد اولیه لازم برای تولید اسفنج‌های پلی یورتان یکسان است. با این تفاوت که در تولید اسفنج‌های پلی یورتان می توان از انواع مختلف پلی ال ها استفاده کرد. اما در تولید فوم های گرم در داخل کشور تنها از پلی اتر پلی ال معمولی استفاده می شود که جرم مولکولی ۳۵۰۰ آن در داخل کشور بسیار رایج می باشد.
امروزه همچنین استفاده از پلی ال های پایه گیاهی در تولید این نوع فوم‌ها در داخل کشور رایج شده‌است.
از دیگر تفاوت های اصلی در موّاد اولیه فوم های گرم نسبت به فوم سرد، می توان به مقدار زیاد نشاسته موجود در ترکیب اشاره کرد. حضور نشاسته برای تولید فوم گرم ضروری نیست، اما به دلیل افزایش رقابت پذیری قیمتی فوم های گرم نسبت به فوم های سرد، معمولا مقدار قابل توجهی پودر نشاسته که به نسبت سایر مواد اوّلیه ارزان قیمت می باشد، در ترکیب مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم به ذکر است با وجود یکسان بودن موّاد اولیه لازم برای تولید اسفنج و فوم گرم، این دو دارای فرمولاسیون های متفاوت نسبت به یکدیگر می باشند.

فوم سرد

نوع دیگری از فوم های پلی یورتتان فوم سرد است که دمای کمی برای ساخت آن مورد نیاز است. این دمای کم و یا حرارت غیر مستقیم موجب شکل گیری بهتر مولکول های آن شده و همین موضوع نیز موجب ایجاد حالت ارتجاعی بیشتر فوم می شود و نرمی آن قابل لمس تر از فوم گرم می شود. از این رو فوم سرد در طبقه فوم های سلول باز قرار می گیرند. به همین دلیل نیز سلول ها با یکدیگر در ارتباط هستند به شکلی که هنگام اعمال فشار بر فوم سرد، هوای دورن سلول ها جابجا شده و این خاصیت موجب انعطاف پذیری و نرمی فوم می شود. بعد از برداشته شدن فشار از روی فوم دوباره از طریق جرای باز سلول ها هوا وارد فوم شده و فوم به حالت قبل از اعمال فشار بر می گردد. تفاوت دیگر فوم های سرد با گرم طول عمر بیشتر فوم سرد و عدم از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن است. به عنوان مثال در صندلی اتومبیل ها از فوم سرد استفاده می شود و همان طور که تجربه کرده اید پس از گذشت چندین سال فقط احتیاج به تعویض روکش صندلی دارید نه فوم داخل آن. اما بهتر است بدانید فوم ها در اندازه و ضخامت های مختلف ۱۰، ۱۳ و یا ۱۵ سانتی متر ساخته و روانه بازار می شوند بنابراین برای ساخت دسته مبل، قسمت های نازک و ظریف یک مبل به جای فوم از اسفنج های نازک استفاده می شود. شایان ذکراست که فوم مورد استفاده در صنعت مبلمان دارای دو قالب ساده یا تخت، عدسی و یا محدب است. در قالب ساده هر دو سمت وم تخت و در قالب محدب یک طرف فوم تخت و طرف دیگر محدب می باشد که از قالب محدب در نقاطی از مبل مانند نشیمن گاه که به برجستگی نیاز دارد استفاده می شود.
در دمای کم یا حرارت غیرمستقیم ساخته میشود که دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول های این فوم میدهد
به این دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و نرم تر از فوم گرم می باشد .

تفاوت فوم گرم با فوم سرد

علت نامگداری فوم گرم به این دلیل است که آن را در دمای بالا پخته می شود ولی فوم سرد از حرارت غیر مستقیم و دمای کم تولید می شود که فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول ها است و به همین دلیل حالت ارتجاعی فوم سرد از فوم گرم بیشتر است و نرم تر از فوم گرم است معمولا از فوم سرد در قسمت کف در مبلمان راحتی به دلیل نرم بودن و طول عمر آن نسبت به فوم گرم استفاده می کند.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فوم سرد و گرم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک فوم سرد (پلی اورتان) : ۲۵۲۰۵۱۲۴۱۵
کد آیسیک فوم گرم (پلی اورتان) : ۲۵۲۰۵۱۲۴۱۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فوم سرد و گرم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به کربنات کلسیم (ماده موثر دارویی) اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.
کد تعرفه گمرکی فوم سرد و گرم (پلی اورتان) : ۳۹۲۱۱۳۹۰

فرآیند تولید فوم گرم

فرآیند تولید این دسته از فوم‌ها نیز مانند سایر ترکیبات پلی یورتانی، دارای یک مرحله اصلی اختلاط مواد و تخلیه می باشد. دیگر فرآیند مهم که قبل از فرآیند اختلاط باید انجام شود نیز تنظیم دمای مواد اوّلیه می باشد.
اما تفاوت اصلی در تولید فوم گرم نسبت به ابر و اسفنج، در همین بخش فرآیندی تولید می باشد. برخلاف ابر و اسفنج که بطور صنعتی در قالب های بزرگ و در باز تولید می شود، فوم های گرم پلی یورتان در قالب های اختصاصی کوچکتر و استاندارد در اندازه های مختلف، مناسب برای کف مبلمان یا صندلی های مختلف تولید شده. همچنین فرآیند قالب گیری این فوم‌ها بصورت بسته بوده، و گاز های حاصل از واکنش از طریق مجراهای مختلفی که روی درب قالب تعبیه شده است تخلیه می‌شوند.
دیگر فرآیند مهم و اصلی در تولید فوم های گرم، که دلیل نام گذاری این فوم های به این اسم نیز می باشد، آخرین مرحله اصلی تولید آن فرآیند پخت در کوره های با دمای نسبتا بالا (حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی گراد) می باشد.

وضعیت واحدهای فعال تولید فوم سرد و گرم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فوم سرد و گرم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فوم سرد و گرم

نمودار واردات و صادرات فوم سرد و گرم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید فوم سرد و گرم

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۸.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)