طرح تولید مکمل غذایی و دارویی از میکرو جلبک

در برخی از کشورهای توسعه‌یافته، مردم محلی به‌دلیل مشغله و زندگی مدرن، غذاهای پر کالری مصرف می‌کنند. این نتایج منجر به مشکلات مختلف سلامتی مانند چاقی، فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌های قلبی می‌شود. برای داشتن زندگی سالم، ترکیبی متعادل از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و غیره مورد نیاز است. گونه‌های زیادی از میکروجلبک‌ها سرشار از مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و سایر ترکیبات فعال بیولوژیکی هستند. به گفته برخی محققان، میکروجلبک‌ها منابع عالی ویتامین‌های معدنی مانند ویتامین A ،B1 ،B2 ،B6 ،B12 ،C و E و مواد معدنی مانند آسپتاسیم، آهن، منیزیم، کلسیم و ید هستند.
در چین گونه‌های Nostoc از میکروجلبک‌ها در حدود ۲۰۰۰ سال به‌عنوان غذا مصرف می‌شدند و بعداً گونه‌های کلرلا و اسپیرولینا به‌عنوان غذاهای سالم عملکردی در تایوان، ژاپن و مکزیک مورد استفاده قرار گرفتند. در حال حاضر غذاهای تولید شده از میکروجلبک‌ها به‌صورت کپسول، قرص، پودر و مایع در صنعت موجود هستند. آن‌ها همچنین با شکلات، آدامس، اسنک‌ها، پاستا، نودل، غلات صبحانه، شراب و سایر نوشیدنی‌ها مخلوط می‌شوند.
برخی از گونه‌های میکروجلبک از جمله Spirulina plantesis ،Chlorella sp ،Dunaliella terticola ،Dunaliela saline و Aphanizomenon flosaquae به‌دلیل محتوای بالا پروتئین و ارزش غذایی بالا به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، در سال‌های اخیر گونه‌های کلرلا و اسپیرولینا به‌دلیل غنی بودن از مواد غذایی بر بازار جهانی میکروجلبک‌ها تسلط یافته‌اند؛ به‌طوری که در فروشگاه‌های مواد غذایی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. علاوه بر اینکه میکرو‌جلبک‌ها به‌عنوان مکمل غذایی برای انسان‌ها کاربرد دارند، منبع غذایی مفید برای بسیاری از گونه‌های آبزی، پستانداران، خوک‌ها، طیور و سایر حیوانات هستند. گزارش شده است که برخی گونه‌های میکروجلبک از جمله Spirulina ,Chlorella ,Tetraselmis Navicula ,Scenedesmus ,Crypthecodinium و Nannochloropsis Nitzchia به‌عنوان خوراک برای حیوانات خشکی و همچنین آبزیان استفاده می‌شوند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید مکمل غذایی و دارویی از میکرو جلبک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
مکمل دارویی و غذایی انسان بر پایه جلبک (قرص) : ۲۴۲۳۵۱۵۲۶۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید مکمل غذایی و دارویی از میکرو جلبک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

روش تولید مکمل غذایی و دارویی تولید مکمل غذایی و دارویی از میکرو جلبک

روش تولید و یا فرآیند تولید طرح توجیهی مکمل غذایی و دارویی ، طرح توجیهی تولید مکمل غذایی و دارویی از میکرو جلبک به این ترتیب می باشد که ابتدا پودر میلگروآلگ ها شامل اسپیرولینا و کلرلا یا همان میکرو جلبک ها پس از خرید از واحد های تولید کننده با استفاده از دستگاه هموژنایزر به اصلاح هموژنیزه شده سپس مخلوط همگن وردی دستگاه تولید سافت ژل خواهد بوده که پس از پر شدن کپسول توسط دستگاه کپسول پر کن بسته بندی می شود همچنین بخشی از تولید نیز با استفاده از دستگاه پرس قرص به صورت قرص تولید و بسته بندی و روانه بازار می گردد.

 

وضعیت واحدهای فعال تولید تولید مکمل غذایی و دارویی

نمودار واحدهای فعال تولید سیمان خاکستری خودر به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

مصارف جلبک ها

۱- صنایع غذایی.
۲- مکمل های غذایی.
۳- تهیه کود.
۴- منبع انرژی: به عنوان بیودیزل (بیودیزل سوختی تجدید پذیر و تجزیه پذیر است که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می آید. این سوخت را می توان به راحتی با گازوییل مخلوط و در خودروهای گازوییل سوز استفاده کرد)
۵- تهیه هیدروژن: جلبک ها در غیاب سولفور عوض رها سازی اکسیژن، هیدورژن تولید میکنند.
۶- مصارف دارویی.
۷- مصارف بهداشتی، آرایشی.
۸- کنترل آلودگی: زدودن دی اکسید کربن هوا، جذب پسماند کودها از رواناب های مزارع، تصفیه فاضلا بها.
۹- به عنوان علوفه.
۱۰- جایگزینی رنگدانه های شیمیایی با رنگدانه های جلبک.
۱۱- استخراج روغن از جلبک ها که مصارف صنعتی فراوان دارد.
۱۲- استتخراج آگار، آلژینات و کاراژینان.
– آگار(AGAR/AGAR-AGAR/KANTEN): نوعی پلی ساکارید است که از جلبک های قرمز استخراج میشود. آگار به عنوان محیط کشت باکتریها و قارچها، ملین، عامل تغلیظ کننده (در ژلاتین، بستنی، شیرینی ها، نوشیدنی ها و سوپ ها)، پایدار کننده، کنترل چاقی و دیابت، و مواد قالبگیری در دندانسازیها استفاده میگردد.
– آلژینات(ALGINATE): یا اسید آلژنیک یک صمغ چسبناک است، که در دیواره سلولی جلبک های قهوه ای به وفور یافت میشود. در آب نامحلول بوده اما جاذب آب است. طیف وسیع مصارف آلژینات شامل: در محصولات لاغری، تولید کاغذ و منسوجات، ضد آب و ضد آتش کردن منسوجات، عامل ژلاتین کننده و تغلیظ کننده (در نوشیدنی ها، بستنی ها و مواد آرایشی)، عامل سم زدا (جذب فلزات سمی از خون)، در تهیه آنتی اسید ها، مواد قالبگیری در دندانپزشکی، چسبها، رنگدانه ها و پوشش زخمها.
– کاراژینان(CARRA کلسیم، آهن، منیزیوم، سلنیوم، روی، مس، پتاسیم، سدیم، و کرم میباشند.
– حاوی ویتامینهای B1,B12,B2,B9، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین A به شکل بتاکاروتن میباشند.
– منبع پروتئین میباشند. به ویژه جلبک نوری(NORI) که ۲۵ تا ۳۵ درصد وزن خشک آن از پروتئین تشکیل یافته است.
– حاوی کلروفیل میباشند. کلروفیل از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری میکند.
-غنی از اسیدهای نوکلئیک DNA و RNA میباشند.
– حاوی اسید های چرب غیر اشباع امگا ۳ و ۶ میباشند.

تمایل و گرایش بازار

در سال‌های اخیر، مسائل مربوط به سلامتی رو به افزایش بوده و علاقه زیادی به مصرف غذاهای سالم یا غذاهای ممتاز وجود دارد. غذاهای ممتاز از نظر مواد مغذی دارای عملکردی متراکم هستند که فواید سلامتی آن را به همراه داشته و ممکن است مانع بروز برخی بیماری‌های مزمن و یا درمان آن‌ها شود. این موضوع فرصت‌های تحقیقاتی جدیدی را برای ارزیابی منابع مختلف در جهت تولید غذاهای سالم و کاربردی ایجاد کرده است. از میان محصولات تولیدی توسط میکروجلبک‌ها، گونه Spirulina spp با ۱۲۰۰۰ تن محصول در سال بالاترین میزان تولید محصول را دارد و به دنبال آن گونه‌های C. cohnii Haematococcus pluvalis ،A. flosaquae ،Dunaliella salina ،Chlorella spp و Shizochytrium به ترتیب با مقادیر ۵۰۰۰، ۳۰۰۰، ۱۵۰۰، ۷۰۰، ۵۰۰ و ۲۰ تن در سال، در مراتب بعدی قرار دارند. با این حال، این مقادیر در مقایسه با محصولات زمینی مانند روغن پالم که میزان تولید آن در سال ۴۰ میلیون تن است، بسیار پایین است.
در گزارش اخیر بازار درباره قیمت و ارزش محصولات جلبک نشان داده شده است که نرخ رشد سالانه ترکیبی از محصولات مبتنی بر جلبک ۵.۲ درصد است و ارزش بازار تا سال ۲۰۲۳ به ۴۴.۶ میلیارد دلار خواهد رسید. با توجه به افزایش تقاضای میکروجلبک‌ها، به‌ویژه گونه اسپیرولینا برای کاربرد در لوازم آرایشی و رنگ‌های طبیعی، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد سالانه در بازار جهانی اسپیرولینا تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۰ درصد باشد. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد سالانه مواد تولیدی توسط گونه کلرلا ۲۵.۴ درصد باشد و تا سال ۲۰۲۲ به ۷۰۰ میلیون دلار برسد. بازار جهانی منابع طبیعی آستاگزانتین در خوراک آبزیان، مواد آرایشی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده نیز پتانسیل استفاده از میکروجلبک‌ها را برای تأمین تقاضای بازار مربوطه نشان می‌دهد. شکل زیر برخی از نمونه‌ها و فواید میکروجلبک‌ها برای سلامت بشر را نشان می‌دهد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید مکمل غذایی و دارویی از میکرو جلبک

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰ هزار کیلو گرم در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ هکتار
زیربنای کل :  ۵۰۰۰ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)