طرح تولید ورق پت (PET)

ورق پلاستیک PET یا ورق پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در برای تولید الیاف پلی استر (۷۰ درصد) رزین بطری ‌‏(۲۲ درصد) فیلم (۶ درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (۲ درصد) به کار رفته ، ولی در ایران این ‏پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی‎ ‎و ظروف بسته بندی مواد غذایی صنایع الکتریکی صنایع ‏دارویی و … استفاده می شود.
از ورق هایی که برای صنایع بسته بندی مورد استفاده زیادی دارد و با استقبال خوبی از سوی تولید کنندگان برخوردار بوده است ورق پت میباشد. ورق پت(P.E.T) از خانواده پلی استرها میباشد. خانواده پلی استرها از بزرگترین خانواده های دنیای پلیمری محسوب میشوند که از مصارف بسیار زیادی نیز برخوردار هستند. اما چرا ورق پت توانسته سهم عمده ای در بسته بندی صنایع و کارخانجات تولیدی داشته باشد؟ ورق P.E.T نسبت به سایر پلیمرها بهداشتی تر میباشد و همین موضوع یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این ورق در میان تولید کنندگان بخصوص تولید کنندگان محصولات غذایی و بهداشتی میباشد.
ورق وکیوم پت از خواص مکانیکی بسیار مطلوبتری برخوردار است که به همین دلیل برای بسته بندی بیشتر محصولات کارخانه ها مناسب میباشد. هیچ یک از محصولات پلیمری را نمیتوان یافت که به اندازه ورق پلاستیکی پت در برابر جربان برق عایق باشد. ورق پلیمری پت P.E.T از خواص الکتریکی بسیار خوبی برخوردار است که جریان برق را از خود عبور نمیدهد و خود یک مزیت محسوب میشود.
مقاومت ورق پت مثال زدنی است و یکی از مقاوم ترین محصولات خانواده پلیمری است. ورق پت P.E.T در برابر اسید ها، الکل ها، شوینده ها و نمک ها مقاوم است و در صورتی که با موارد نام برده شده تماسی داشته باشد خللی در بافتش ایجاد نخواهد شد.

شاید بتوان عدم تاثیرگذاری بر روی رنگ و مزه مواد غذایی را یکی دیگر از دلایل محبوبیت ورق پت در میان تولید کنندگان دانست. همانطور که گفته شد ورق پت یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری برای بسته بندی مواد غذایی است و همین موضوع جذابیت زیادی را درد تولیدکنندگان برای استفاده از این ورق ایجاد میکند. حتی اگر مدت زمان بسیار طولانی نیز مواد غذایی درون بسته بندهای ورق پت قرار بگیرند هیچ تغییری در رنگ و مزه آنها ایجاد نخواهد شد.ورق پت P.E.T به طور کامل بازیافت میشود و از تمام قسمت های آن میتوان برای تولید ورق پت جدید استفاده نمود. در حقیقت هیچ یک از قسمت های ورق پت بلا استفاده نخواهند ماند و بطور کامل بازیافت میشوند. شرکت هنر پلاست(واقف ظرف)تولید و عرضه کننده انواع ورق پت P.E.T با دستگاه ها و مواد اولیه با کیفیت میباشد که دوام و کیفیت ورق را تا حد زیادی بالا میبرد. شرکت هنر پلاست قیمت ورق پت P.E.T را از نازلترین قیمت ها برای رفاه حال مشتریان در نظر گرفته است که رضایت کامل مشتری را به همراه داشته است. برای خرید ورق پت از این شرکت تنها یک تماس تلفنی کافی است و کارشناسان این شرکت اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
این پلیمر برای تولید انواع بطریها، ورق، تسمه و قطعات تزریقی بکار می رود. بطریهای PET برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات از جمله :آب معدنی، نوشابه های گازدار روغنهای گیاهی،مواد دارویی و بهداشتی و آرایشی بکار می رود. امروزه این بطریها جایگاه بسیار منحصر بفردی در صنعت بسته بندی پیدا کرده اند.

مزایا و علل کاربرد ورق پلاستیک پت PET

۱- سرعت وکیوم ترموفرمینگ بالا
‏۲- کاملاًبهداشتی جهت بسته بندی مواد غذایی و دارویی نسبت به سایر پلیمرها
‏۳- خواص مکانیکی مطلوب
‏۴- خواص الکتریکی خوب(عایق بودن به لحاظ الکتریکی)‏
‏۵- مقاومت شیمیایی مناسب در برابر اسیدها، الکل ها و نمک ها
‏۶- مقاومت نسبی در برابر فرسایش آب و هوایی
‏۷- چقرمگی عالی
‏۸- شفافیت بالا در حالت آمورف
‏۹- بازیافت پذیری کامل
‏۱۰- عدم تأثیر روی رنگ و طعم مواد غذایی
‏۱۱- نفوذپذیری کم ‏

کاربری های ورق پلاستیک PET

به دلیل گستره وسیع خواص PET مانند توانایی کنترل میزان کریستالی شدن͵PET کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. کاربرد اصلی آن در بطری های نوشیدنی های گازدار است که دلیل آن خاصیت نفوذناپذیری بالا در برابر گازها در PET می باشد.برای این منظورPET آمورف در دمای بالای Tgو به صورت جهت دار میکشند تا خاصیت کریستالی پیدا کند. یک مشکلی که PET از خود نشان میدهد این است که بعد از مدتی تمایل به حالت کریستالی پیدا میکند که این باعث تغییر در خواص می گرددو می تواند منجر به تغییرات ابعادی شود (جمع شدگی و یا تاب برداشتن).
استفاده های دیگر از ورق پلاستیک PET: شامل الیاف برای استفاده در لباس ها͵ فیلم های از جنس ورق پلاستیک PET͵عایق های الکتریکی و قطعات تولید شده به روش قالبگیری دمشی است.در بسیاری از کاربرد ها از کوپلیمر ورق پلاستیک PET برای رسیدن به خواص بهتر استفاده میکنند.
البته کاربرد اول پت بازیافتی در دنیا و ایران: الیاف, ورق و تسمه و محصولات تزریقی و یا دمشی می باشد.

نکاتی کوتاه در مورد بازیافت ورق پلاستیک پت PET

PET تقریبا توسط تمامی روش های اصلی بازیافت از مکانیکی تا شیمیایی میتواند بازیافت شود اما بازیافت مکانیکی آن متداولتر می باشد.در هر صورت مشکلاتی در زمینه بازیافت آن وجود دارد.
برای مثال لیبل های چسبیده شده به بطری ها میتواند باعث تغییر رنگ و کاهش شفافیت آنها در حین بازیافت گردد.
یا به دلیل حساس بودن این ماده به رطوبت , هرگونه رطوبت باقی مانده میتواند منجر به تخریب شود و تخریب نیز باعث زرد شدن و تغییر خواص مکانیکی است. به تازگی مشخص شده است کهPET هم چنین از طریق پیرولیز نیز قابل بازیافت است که باعث تولید کربن فعال میشود.

نکاتی در مورد بازیافت ورق PET در ایران

ورق پلاستیک پت PET بازیافتی به دلیل حساسیت به پی وی سی نیاز به جداسازی بالایی دارد البته این موضوع در تمام خطوط بازیافت پت در سراسر دنیا بایست رعایت شود. ورق پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات
در هر صوررت برای رسیدن به پرک بازیافتی با کیفیت بالا حتما باید از خط هات واش با جداساز لیبل استفاده کرد.
ورق PET پت بازیافتی تنها پلاستیکی است که شاخصی برای میزان آلودگی دارد که به آن ppm گفته می شود که مخفف یک واحد در میلیون است.وقتی می گوییم پرک پت ۳۰۰ ppm پی وی سی دارد.منظور از این شاخص این است که میزان آلودگی در یک تن پت باید ۳۰۰ گرم باشد.
این آلودگی در کاربرد های غذایی مثلا تولید بطری از بطری بازیافتی یا اصطلاحا bottle to bottle باید زیر ۱۰ ppm باشد. برای کاربردهای الیاف باید بین ۲۰۰-۵۰۰ ppm باشد. طبیعتا هر چه آلودگی کمتر باشد از ارزش بیشتری برخوردار می باشد و قیمت بالاتری در بازار دارد.
بسیاری از کسانی که در ایران صاحب خط بازیافت پت هستند و بصورت سنتی فعالیت می کنند به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات لازم برای جداسازی کیفیت پرک بالایی ندارند و هنگام فروش آن به کارخانه داران الیاف متحمل درصد افت زیادی شده و باعث کاهش سود آنها می گردد.
در سال گذشته به دلیل نوسانات بازار در شش ماهه دوم شاهد افت قیمت و ارزش این پلاستیک بودیم اما پیش بینی می شود در سال جدید به دلیل آزاد شدن صادرات مواد بازیافتی ,قیمت پت بازیافتی نیز افزایش یابد و بازار آن رونق بیشتری یابد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق پت (PET)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک ورق پلاستیک پلی اتیلن ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۳
کد آیسیک ورق از پت ۲۵۲۰۵۱۲۸۷۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ورق پت (PET)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی ورق پت ۳۹۲۰۶۲۰۰ میباشد.

فرآِیند تولید PET

PET در دو مرحله تهیه میشود. مرحله اول شامل واکنش ترفتالیک اسید به همراه ۱-۴اتان دی ال در دمای C°۱۵۰~برای تهیه دی مر و تری مری که دارای دو گروه انتهایی هیدروکسیل هستند͵ میباشد .در دومین مرحله PET در حال تشکیل شدن توسط پلیمریزاسیون تراکمی است و به مخلوط تا دمای C°۲۶۰ حرارت میدهند به درجه پلیمرزاسیون بالایی میرسند. به طور معمول مواد با جرم مولکولی کم ( ۰۰۰͵۲۰~nM ) برای تولید الیاف به کار می روند در حالیکه برای سایر کاربری ها از جرم های مولکولی بالاتر استفاده میکنند.
انواع PET معمولا ورق پلاستیک PET در دو نوع زیر موجود است:
بطری: از این نوع PET برای تولید بطری ها استفاده میکنند که نوع گرید ͵کاربری بطری را تعیین میکند
الیاف : از این نوع PET نیز در لباس ها و انواع فیلم های PET استفاده میکنند
خواص ورق پلاستیک PET نظم موجود در ساختار زنجیر پلیمری باعث افزایش قابلیت کریستالی شدن است که برای تعیین خواص مکانیکی مهم است. گروه فنیلی موجود در زنجیر اصلی به استخوان بندی سختی می بخشد و عامل دمای بالای Tg و دمای ذوب است. مقاومت شیمیایی آن مانند نایلون هاست(پلی آمید) که موجب میشود از خواص نفوذناپزیری بسیار خوبی برخوردار گردد.
PET میتواند در هر دو حالت کریستالی و آمورف وجود داشته باشد و درجه کریستالیزاسیون آن توسط تاریخچه حرارتی ماده تعیین میشود. الیاف و فیلم های نازک PET به وسیله اکستروژن و خنک شدن در دمای محیط تهیه میشوند. ͵با توجه به این که بالاترین سرعت کریستالی شدن در دمای حدود C° ۱۷۰ رخ میدهد͵ درجه کرستالیزاسیون نیز میتواند توسط بازپخت annealingبین دمای ذوب (mT ) و دمای انتقال شیشه ای (Tg) باشد.البته تخریب حرارتی PETدررنج دمایی C° ۳۱۰ -۲۹۰ رخ میدهد.
فرار ترین محصولات حاصل: ترفتالیک اسید ,استالدهید و کربن مونواکسید است.در دمایC° ۹۰۰ تعداد فراوانی هیدروکربن به همراه کربن دی اکسید, کربن مونو اکسید و متان که از اصلی ترین مواد فرار است تولید میشود و امکان اکسیداسیون در حین فرآیند وجود دارد.گستره وسیعی از آنتی اکسیدان ها میتوانند برای جلوگیری از اکسیداسیون PET در حین فرآیند استفاده شوند.

روش تولید ورق پت PET :

فرآیند تولید طرح توجیهی ورق پت از گرانول پت جهت تولید فیلم مواد اولیه کارخانه جات تولید ظروف یکبار مصرف پت به روش وکیوم فرمینگ شامل قسمت سیستم کریستالیزاسیون مواد بوده که در این بخش هم از پرک پت بازیافتی و هم گرانول پت مواد تغذیه شده و اماده ورود به اکسترودر می شود در این بخش مواد با استفاده از انرژی برق درون ماردون یا مارپیچ های دستگاه ذوب شده و پس از عبور از توری دائم کار ناخالصی های مواد گرفته شده و با فشار از قالب دستگاه یا هد دستگاه عبور می کنند در نهایت فیلم خروجی از قالب اکسترودر با استفاده از سیستم کلندرین از بین غلطک های مخصوص عبور کرده و پس از تثبیت حرارتی و کششی در انتهای خط با استفاده از وایندر صلیبی یا جمع کن ورق رول می گردد.

بازار پت

برای بهبود اوضاع بازار پت، میزان صادرات این محصول از ابتدای سال جاری تاکنون به صفر رسیده و حتی واردات نیز داشتیم. چراکه با توجه به ثبت سفارش پت با دلار ۴۲۰۰ تومان و سپس ۸۰۰۰ تومان منطقی بود که تجار نسبت به ورود این محصول به کشور و فروش آن در بازار داخلی اقدام کنند.

وضعیت واحد های فعال تولید ورق پت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ورق پت در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات ورق پت

نمودار واردات و صادرات ورق پت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید ورق پت

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)