طرح تولید پروتئین بافت دار سویا (TVP)

این طرح توجیهی پروتئین بافت دار سویا یا TVP (Soybean textured protein substances) می باشد که به پروتئین بافت دار سویا یا پروتئین بافت دار گیاهی و یا پروتئین سویای بافت‌دار شده معروف می باشد. خواص پروتئین سویا بسیار زیاد بوده و برای بدن مفید می باشد. پروتئین بافت دار سویا یک محصول تولیدی خوراکی می باشد که پروتئین آن خاصیت جایگزینی با پروتئین حیوانی را داشته و در صنایع مختلف شامل بیسکویت سازی ، شیرینی پزی ، مصارف تولید محصولات گوشتی آماده و نیمه آماده و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
پروتئین بافت دار سویا یا پروتئین بافت دار گیاهی (TVP) عمدتاً از دانه سویا که روغن آن طی فرایندی گرفته می‌شود، تهیه می‌شود. همانگونه که از نام آن پیداست، برخلاف آرد سویا، ظاهری بافت دار و زبر دارد. پروتئین بافت دار سویا، در ایران در بسیاری از اوقات، به‌طور خلاصه با عناوین «پروتئین سویا» یا «سویا» خوانده می‌شود. این فراورده به عنوان جایگزین یا همراهی برای پروتئینهای حیوانی، در میان علاقه‌مندان خوراکهای گیاهی کاربری فراوانی یافته‌است.
پروتئین بافت دارسویا یا پروتئین بافت دار گیاهی(TVP) عمدتاً از دانه سویا که روغن آن طی فرآیندوتکنولوژی خاصی گرفته می‌شود، تهیه می‌شود.این فرآورده یکی ازبهترین منابع پروتئین گیاهی باحدود ۵۶% پروتئین می باشدو به عنوان جایگزین یاهمراهی برای پروتئین های حیوانی،درمیان علاقه مندان خوراک های گیاهی کاربری فراوانی یافته‌است.با تنوع این محصولات می توان در غذای های مختلف بجای گوشت گاو، گوشت مرغ و ماهی درانواع غذاهای خانگی مانند لازانیا،اسپاگتی، کتلت و …تولیدات صنایع غذایی مانند غذاهای آماده،برگرو…از پروتئینهای بافت دارشده استفاده نمود.این محصول فاقدبوی سویا،دارای چربی کم، بدون کلسترول،هضم وجذب آسان توسط بدن انسان می باشد وبرای افرادی که از رژیم غذایی خاص برای درمان تصلب شرایین، دیابت،بیماری های قلبی عروقی وهمچنین کاهش وزن بسیار مفیدمی باشد.ازسایر خواص استفاده از این محصولات دررژیم غذایی می توان به کاهش فشارخون، پیشگیری ازسرطان سینه و پروستات، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش علایم یائسگی اشاره داشت.

ارزش بیولوژیکی سویا

امروزه روش‌های گوناگونی برای تعیین میزان ارزش پروتئین‌های مختلف غذایی موجود است، ولی مؤثرینِ آن‌ها، روش تعیین ارزش بیولوژیکی یا BV می‌باشد. این شیوه به شکلی کاملاً کاربردی و دقیق‌تر از دیگر رویکردها، میزان فعالیت بیولوژیکی و نرخ جذب پروتئین مصرفی در هر گرم را به ما نشان داده و به عنوان یک قانون اجمالی، می‌توان اذعان داشت که پروتئین‌هایی که مقدار BV بالاتری دارند برای ابقای «نیتروژن» و کاهش احتمال از دست رفتن بافت‌های ماهیچه‌‌ای طی شرایط دشوار تمرینی و فیزیکی، مناسب‌تر بوده و ویژگی‌های ضد کاتابولیکی‌شان نیز بیشتر است.

انواع پروتئین سویا

سویا قبل از وارد شدن به چرخهٔ غذایی از فرآیندهای فراوانی عبور کرده و پس از خارج شدن روغن‌ سویا از ورقه‌های خشک شدهٔ آن برای استفاده به شکل‌های: پروتئین سویای ایزوله، کنسانتره پروتئین سویا و پروتئین سویای بافت‌دار شده، بهره گرفته می‌شود.
مکمل‌های پروتئین سویای به سه شکل: ایزوله، کنسانتره و بافت‌دار شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پروتئین سویای کنسانتره: محصول باقی مانده پس از فرآیند روغن‌زدایی «پروتئین سویای کنسانتره» نام داشته و حاوی ۶۵٪ پروتئین و غالب میزان کربوهیدرات سویا می‌باشد.
پروتئین سویای ایزوله: همانند پروتئین وی ایزوله، این نوع سویا حاوی بیشترین مواد مغذی بوده و از دانه‌های روغن‌زدایی شدهٔ سویا -پس از زدودن مواد نا مغذی و ضد مغذی- بدست می‌آید. (این گونه سویا حاوی ۹۰٪ پروتئین خالص می‌باشد)
پروتئین سویای بافت‌دار شده: این گونه سویا که از موارد کنسانتره گرفته می‌شود در تهیه بسیاری از پروتئین‌های بازسازی شده -مانند مرغ و گوشت گاو- بکارگرفته می‌شود.
پروتئین بافت‌دار سویا
پروتئین بافت دار سویا یا پروتئین بافت دار گیاهی (TVP) یکی از محصولات جانبی مهم سویاست که عمدتاً از دانه سویا که روغن آن طی فرایندی گرفته می‌شود، تهیه می‌شود. پروتئین بافت دار سویا، در ایران در بسیاری از اوقات، به‌طور خلاصه با عناوین «پروتئین سویا» یا «سویا» خوانده می‌شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پروتئین بافت دار سویا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
پروتئین بافت دار سویا۱۵۱۴۴۱۲۴۳۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پروتئین بافت دار سویا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
پروتئین بافت دار سویا۲۱۰۶۱۰۲۰

 

روش تولید طرح توجیهی پروتئین بافت دار سویا یا پروتئین بافت دار گیاهی

در ابتدا کنجاله سویا وارد کارخانه شده و بوجاری و یا به اصطلاح پاک می شود پس از مرحله تمیز کردن کنجاله سویا ، آسیاب می شود و سپس توسط میکسر های خاص با ترکیب با آب و افزودنی ها و طعم دهنده های مجاز به شکل خمیری در می آید. بعد از تولید خمیر سویا ، خمیر پروتئین بافت دار سویا تولید شده پخت می گردد به این صورت که با استفاده از حرارت بسیار بالا و در زمان کوتاه خمیر به گرانول تبدیل می گردد و در نهایت پس از خشک کردن و سرد شدن گرانول ها در بسته بندی های ویژه جهت حمل به بازار بسته بندی می گردند.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده پروتئین سویا

– کشورهای عمده تولید کننده محصول ایالات متحده، برزیل، آرژانتین، پاراثونه، کانادا
– کشورهای عمده مصرف کننده توان چین، اتحادیه ارویا، ژاپن، مکزیک، تایوانا، تایلند، اندونزی، کره، ایران، مصر

اهمیت استراتژیک تولید پروتئین سویا

در سالهای آغازین قرن بیست و یکم شاید بتوانا سویا را منبع اساسی و عمده تأمین پروتئین مصرفی مردمان قرن حاضر در سالهای آینده دانست. امروزه سویا بعنوان یک کالای استراتژیک نه تنها پاسخگوی مصارف مذاک متنوع و متعدد در زنجیره گسترده صنایع غذایی است ، بلکه مصرف صنعتی فراوانی یافته است. سویا یا لوبیانه روغنی از نباتات قدینی و بونی آسیاست که قرن ها به عنوان غذای مردمیر آسیا بخصوص کشور چین مطرح بوده است . حبوبات از منابع غنی از پروتئین و اسید آمینه لیزین می باشند و در بین آنها سویا بالاترین مقدار پروتئین و اسید آمینه لیزین را دارا می باشد و مکمل غلات محسوب می شود
آرد سویا از فراورده های پروتئین سویا است که جزء محصولات جانبی کارخانجات روغنکشی است بنایزاین تنها فراورده ارزان قیمت سویا محسوب می شود که قابل اختلاط با آرد گندار بوده در تهیه فراورده های گوناگون از جمله ماکارونی بکار می رود که غذای مناسب برای اقشار کم درآمد و غذای مورد علاقه کودکان است و تولید ماکارونی تقویت شده مطلوب و مورد پذیردش در صورتی است که آرد سویاک مورد مصرف انسانی در شرایط مناسب تهیه گردد و حرارت و رطوت و زمان برای پخت نا کامل کنترل گردد تا ازرد سویا دارای کیفیت خوب و جذب آب مناسب باشد. سویا از خانواده بقوات بوده و کشت آن مقدار زیادی ازته از نوع آلی به خاک می دهد و بعنوان یک گیاه پایدار کننده کشاورزی نامیده می شود . دانه سویا بدلیل داشتن مقدار پروتئین بالا دارای ارزش تغذیه اگه زیادی بوده و محصولات آنها مصارف تغذیه ای ( انسان و دام و مصارف صنعتی فراوان دارد. این گیاه با دارا بودن بیش از ۱۲۰۰۰ کونه ( واریته ) در جهان در طبقه بندی دو گانه رشد نامحدود و رشد محدود و در ۱۲ گروه رسیدگی با کلیه شرایط محیطی و امکانات زراعی تطابق داده شده است . دانه سویا منبع مهم تأمین روشن و پروتئین گیاهی در جهان می باشد و بسته به نوع استفاده از دانه سویا و به منظور استفاده هرچه بهتر از آن اللازم است واریته مناسب انتخاب و کاشته گردد. ارقام پیشرفته سویا دارای خصوصیات تکامل یافته نظیر مقاومت به آفات و امراض ، مقاوم نسبت به تنش های محیطی با عملکرد مطلوب می باشد . استویا در محدوده تولید ذرت برادی تولید می شود و در تناوب با ألا نقش ارزنده ای دارد. | سویا در ایران در شرایط دیدار و آبی در کشت اول و دوم کشته می گردد و تعدادی از کشاورزان توانسته اند عملکرد های مطلوبی در حد ۵۰۰ کیلوگرم تا ۴۷۰۰ کیلوگرم در هکتار منفی با ارقام خیلی قدیمی برداشت نمایند ، گرچه مقدار متوسط عملکرد بسیار کمتر از این حد است

صادرات سویا بافت دار

امروزه صادرات محصولات سویا از جمله سویا بافت دار ریزدانه به کشور های مختلف توسط بسیاری از بازرگانان در کشورمان صورت میپذیرد. در این بین نیاید فقط به فکر صادر کردن محصولی با قیمتی پایین بود زیرا کیفیت سویا امری است بسیار مهم که باعث میشود کشور هایی که این محصول را از ایران خریداری مینمایند همچنان بر این باور باشند که سویایی که در کشورمان تولید میشود، علاوه بر کیفیت مرغوبیت بالایی نیز دارد. همانطور که میدانید در ایران مراکز متعددی مشغول تولید و بسته بندی سویا بافت دار هستند که هر کدام از این محصولات دارای ویژگی ها و کیفیت منحصربفر خود می باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید پروتئین بافت دار سویا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پروتئین بافت دار سویا در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید پروتئین بافت دار سویا

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پروتئین بافت دار سویا در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پروتئین بافت دار سویا

ظرفیت تولید : معادل ۶۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)