طرح تولید پلوپز

پلوپز دستگاهی برقی است که در آن پلو به وسیله ی الکتریسیته ای که به المنت‌های آن می‌رسد، دستگاه را گرم کرده و برنج، آب و روغن موجود در پیمانه(ظرف) را می‌پزد؛ این المنت‌ها در زیر پلوپز جای دارند. اصطلاح پلوپز یا Charleston Rice Steamer در گذشته برای وسایل مخصوص پخت و پز برنج اختصاصی غیر خودکار استفاده می شد ، که دارای تاریخ باستانی هستند (یک بخار برنج سرامیکی به تاریخ ۱۲۵۰ قبل از میلاد در موزه بریتانیا در معرض نمایش است). این وسایل ساخته شده مشابه دیگ بخار بزرگ با سوراخ هایی در نزدیکی بالای درج ساخته شده است تا امکان انتقال بخار ازمخزن آب به داخل درج فراهم شود. که اکنون بیشتر مربوط به اجاق گازهای خودکار است. پلوپزهای برقی در ژاپن توسعه یافته و در آنجا به عنوان suihanki)  known) شناخته می شوند.

ساختمان و اجزاء پلوپز

دیگ پلو پز
نگهدارنده درب پلوپز
دستگیره ای ازجنس کائوچو پلوپز
صفحه گرم کننده قرار داده شده بر روی المنت
لامپ خبر
پایه پلوپز
بدنه خارجی پلو پز
صفحه زیر پلو پز
کلید پلو پز
صفحه مشخصات دستگاه
هیتر یا گرم کننده
نگهدارنده فنر المنت
دوشاخه سیم رابط
در پوش کامل
در پوش بدون دسته
عایق در پوش
نگهدارنده عایق یا دسته در پوش
پیچ نگهدارنده دسته در پوش
ترموستات محافظت حرارتی

کاربرد پلوپز

محصول تولیدی طرح پلوپز برقی نیمه اتوماتیک است . پلوپز وسیله ای است با ظرفیت های مختلف که به سبب افزایش سرعت پخت برنج از آن استفاده می گردد . همچنین به دلیل سهولت در آماده نمودن برنج سبب شده که دراکثر منازل ، رستورانها ، هتلها و … مورد استفاده قرار گیرد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پلوپز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پلوپز برقی ۲۹۳۰۵۱۲۳۳۲
کد آیسیک پلوپز گازی

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پلوپز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پلوپز برقی ۸۵۱۶۶۰۰۰ میباشد.

تحلیل صنعت تولید پلوپز
موانع و مشکلات تولید

ممنوعیت واردات لوازم خانگی
رقابت در بازار جهانی در صورت بالا بردن کیفیت محصولات
نوسانات قیمت مواد اولیه

مزیت و نقاط قوت تولید

بازار صادراتی مناسب
برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت
برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت
دارا بودن استاندارد های جهانی

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده پلوپز برقی

این محصول جهت پخت برنج خصوصا درمصارف خانگی استفاده می شود . از این رو می توان اذعان نمود که تو لید ومصرف آن در بسیاری از کشورهای جهان عمومیت دارد . کشورهای چین ، کره ، ژاپن ، آلمان و فرانسه از عمده تولید کنندگان این محصول در دنیا می باشند و از جمله عمده ترین کشورهایی که این محصول را به ایران صادر میکنند کشورهای امارات متحده عربی ، چین و ترکیه می باشند . عراق و افغانستان نیز عمده کشورهایی هستند که بازارهای صادرات ایران را شامل می شوند .

اهمیت استراتژیک پلوپز

با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط با اهمیت استراتژیکی کالا محصول طرح در ایران دارای اهمیت استراتژیکی نمی باشد اما از قابلیت صادراتی کمی برخوردار می باشد که دلیل آن عدم توانایی شرکت های تولید کننده داخلی در طراحی های متفاوت و مورد پسند مشتری می باشد که این مسئله مانع از برخورداری این صنعت از شاخص های رقابتی می باشد . این محصول قابل تولید در اکثر کشورها بوده و در ضمن این کالا دارای موانع سیاسی ، اجتماعی و… جهت ورود به بازار را ندراد . دانش فنی و مهارت های لازمه جهت تولید این محصول و تکنولوژی مربوط به آن در کشور وجود دارد .

فرآیند تولید پلوپز

۱- نقطه جوش ( مواد اولیه : آهن کششی و نیمه کششی )
۲- پولیش کاری
۳- شستشو با آب
۴- آبکاری
۵- تفلون زنی
۶- برش ( مواد اولیه : آلمینیوم و آهن ضد زنگ )
۷- پرس کششی
۸- پرس ضربه ای
۹- تمیز کاری
۱۰- نقطه جوش
۱۱- چربی گیری
۱۲- سند بلاست
۱۳- تفلون زنی
۱۴- کوره پخت
۱۵- مونتاژ ( مواد اولیه : قطعات خریدنی شده )
۱۶- کنترل کیفیت
۱۷- بسته بندی ، محصول ( پلوپز برقی نیمه اتوماتیک )

ویژگیهای فرآیند ، نکات فنی و شرایط عملیاتی

تولید پلوپز برقی نیمه اتوماتیک به شکل مونتاژ قطعات مختلف ساخته شده در فرآیند تولید و قطعات که به صورت ساخته شده به واحد تولیدی وارد می شوند انجام می گیرد . قطعات ساخته شده در فرآیند تولید شامل کف قابلمه ، درب ، بدنه ، صفحه محافظ و صفحه زیرین پلوپز و قطعات ساخته شده در خارج از واحد تولیدی شامل المنت حرارتی ، اجاق آلومینیومی ، ترموستات ، قطعات باکالیتی ( شامل دسته های پلوپز، پایه ها و قاب تایمر ) پیچ ، سیم و فیش برق می باشند .
‐ ساخت کف قابلمه ، درب ، بدنه ، صفحه محافظ و صفحه زیرین پلوپز با برش ورقهای از نوع آهن کششی و نیمه کششی و ورق آلمینیوم و آهن ضد زنگ آغاز می گردد .
ورقه های مربوطه توسط قیچی برش ورق ، برش خورده سپس توسط ماشین پرس کششی با تناژ ١۵ تن مورد کشش قرار گرفته و سپس عملیات فرم دهی بر روی ورقه ها توسط ماشین آلات پرس ضربه ای با تناژهای ١۵، ۴٠، ١٠٠ ( باتوجه به قطعه مربوطه جهت ساخت ) انجام می گیرد
‐ در این مرحله ورقه های آهنی کششی بعد از نقطه جوش داده شده به قسمت پولیش کاری رفته و سپس با آب شستشو داده می شوند و بعد از آبگیری برای مونتاژ آماده می شوند .
‐ ورقه های فرم داده شده دیگر وارد مرحله تمیزکاری شده و بوسیله سود جامد مخصوص مورد شستشو و آبکاری قرار خواهند گرفت . آبکاری صفحه زیرین پلوپز جهت محافظت در مقابل خوردگی در خارج از کارخانه پیش بینی شده است .
‐ بعد از مرحله تمیزکاری قطعاتی که احتیاج به چربی گیری و سند بلاست دارند به مرحله چربی گیری وارد شده وچربی گیری قطعات از نوع برقی توسط اسید سولفوریک انجام می گیرد و سپس زنگارزدایی از سطوح قطعات به وسیله دستگاه سندبلاست و با ماسه سیلیسی انجام می پذیرد . در این میان بدنه پلوپز در وانهای آبکاری مس ، نیکل و کروم مورد عملیات آبکاری قرار می گیرد .
‐ قابلمه پلوپز به قسمت تفلون زنی رفته و در این قسمت پوششی از تفلون بر روی سطح درونی قابلمه کشیده می شود و درون کوره پخت الکتریکی پوشش تفلون بر روی سطح درونی قابلمه پخته می شود .
لبه تیز قابلمه و درب قابلمه توسط دستگاه فاس برگردانده شده و بقیه قطعات نیز مستقیما به مرحله مونتاژ می روند .
‐ پس از تهیه و تولید قسمتهای مذکور، عملیات مونتاژ قطعات انجام گرفته و محصول مورد کنترل نهایی انجام می گیرد و در صورت تائید ابتدا در نایلون و سپس در جعبه مقوایی بسته بندی شده و به انبار کالای ساخته شده تحویل می گردد .

وضعیت واحدهای فعال تولید پلوپز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پلوپز در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحدهای فعال تولید پلوپز

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پلوپز در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پلوپز

نمودار واردات و صادرات پلوپز در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پلوپز

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۰۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)