چرخ واگن

طرح تولید چرخ منوبلوک

چرخ منوبلوک که چرخ یکپارچه و چرخ بانداژدار هم نامیده میشود، از محور، هسته، بانداژ و رینگ نگهدارنده تشکیل شده است.به جهت ایمنی بالاتر و نصب راحتتر، استفاده از چرخ های منوبلوک در اکثر تجهیزات و ماشین آلات ریلی، مرسوم می باشد. چرخ‌های قطار می‌توانند قطرهای متفاوت با جنسهای متفاوتی را داشته باشند؛ این چرخ‌ها از قطرهای ۳۵۰ میلیمتر تا ۱,۲۵۰ میلیمتر می‌توانند باشند.
نوع دیگر چرخ، بانداژ دار یا بانداژی می باشد که در این نوع، بانداژ و هسته چرخ، از هم مجزا هستند و طی فرآیندهای خاصی، توسط رینگ فلزی به هم متصل می گردند.
در سال ١٣٧۵ و طی مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات راه آهن بر روی تجربیات دیگر کشورها مانند فنلاند، تصمیم بر این شد تا تولید چرخ لکوموتیو از جنس چدن نشکن آستمپر شده در دستور کار قرار گرفته و دانش فنی مربوطه جهت استفاده در صورت لزوم در کشور ایجاد گردد. البته در همین جا لازم به ذکر است که معدود کشورهایی که این فرآیند را تجربه کرده بودند فقط اقدام به تولید چرخ های واگن کرده و در خصوص تولید چرخ لکوموتیو از این فرآیند ما اولین در دنیا بودیم، (در سال های اخیر این موضوع مجددا مورد توجه قرار گرفته است).
اولین تجربه در راه آهن ایران در سال های ٧٣ و ٧۴ با تبدیل چرخ درزین از فولادی به چدن نشکن آغاز شد و پس از کسب نتایج مثبت پروژه تولید چرخ لکوموتیو تعریف و با کمک شرکت ایران نشکن و زیر نظر دکتر بوترابی استاد دانشگاه علم و صنعت (و همچنین تز کارشناسی ارشد مهندس بهرامی وحدت از دانشکده مواد دانشگاه تهران) و نظارت مرکز تحقیقات راه آهن به اجرا درآمد و پس از تولید نمونه های اولیه و انجام تست های مختلف بر روی مواد تولیدی و دستیابی به ترکیب دقیق مواد و فرآیند عملیات حرارتی مربوطه، اقدام به تولید حدود ٢٠ حلقه چرخ گردید که پس از انجام کنترل های لازم و تایید اولیه در سال ١٣٧۶ تعداد هشت عدد از آنها بر روی بوژی لکوموتیو مانوری نصب و در ۲ دستگاه لکوموتیو به کار گرفته شد، به طوریکه در هر لکوموتیو یک بوژی با چرخ های فولادی معمولی و یک بوژی با چرخ های چدنی نصب و به کار گرفته شد تا مقایسه عملی و در شرایط یکسانی به عمل آید و تا حدود چهار سال بازدید از ADI لکوموتیوها انجام می شد و تا آخرین بازدید عملکرد چرخ های چدنی به مراتب بهتر از نوع فولادی بود. زیرا چرخ های فولادی در آخرین بازدیدها پله کرده و نیاز به تراش داشتند ولی نوع چدنی با میزان بسیار کم سایش هنوز در شرایط ایده آلی قرار داشتند.
به دلیل نوع رفتار سایشی چدن نشکن آستمپر، سایش و آسیب وارده به ریل نیز مسلما پایین تر از چرخ های فولادی بوده و از نظر عملکردی نیز بهتر بوده ولی به دلیل مسائل اقتصاد تولید و دستیابی به خواص یکنواخت در حین تولید، ترجیح استفاده از چرخ های فولادی بیشتر است. (اکنون با موفقیت های کشور در کاربرد وسیع ADI این ضعف برطرف شده است).

هدف از تولید و کاربرد محصول

هدف از تولید ، توسعه کیفی و بالابردن سرعت و ضریب اطمینان حمل و نقل خطوط ریلی کشور و کاهش ریسک بازار ناشی از استفاده از کالای جایگزین (قطعات تعمیر شده و بانداژی) میباشد.

مواد اولیه برای تولید چرخ و محور واگن

شمش خام

نحوه تامین مواد اولیه

واحدهای تولید کننده داخلی

ماشین آلات مورد نیاز تولید چرخ و محور واگن

کوره ذوب القایی فولاد
کوره عملیات حرارتی فولاد
پرس مخصوص مونتاژ چرخ و محور با تجهیزات ثبت گراف مربوطه
ماشین سنگین تراش
ماشین تراش کاروسل
ماشین دریل

نیروی انسانی لازم برای تولید چرخ و محور واگن

کارشناس فنی
کارشناس اداری – مالی
کارشناس فروش
تکنسین فنی
کارگر فنی ماهر
کارگر فنی نیمه ماهر
کارمند اداری
منشی – راننده – نگهبان

خدمات

هزینه های ثابت ( سرمایه ثابت ) مورد نیاز تولید چرخ و محور واگن ، شامل موارد زیر است :
زمین
محوطه سازی و تسطیح و دیوارکشی
ساختمان سازی
حق انشعاب
تاسیسات زیربنایی
تجهیزات اصلی و نصب
لوازم اداری
وسائل نقلیه
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های پیش بینی نشده

چرخ واگن

بازسازی و جوشکاری انواع چرخ های منوبلوک ریلی

بازسازی پروفایل چرخ قطار های مسافری و باری به روش جوشکاری زیرپودری با ماشین آلات اتوماتیک و پودر جوش و سیم جوش های توپودری آلیاژی از دیگر فعالیت های تخصصی می باشد. از ابتدای دهه ۸۰ سیم جوش و پودر جوش مصرفی و دستورالعمل جوشکاری این شرکت مورد استفاده برای این خدمات بوده و در اختیار سایر شرکتهای فعال ریلی قرار گرفته است .
پس از سایش پروفایل فلنچ چرخ با روش جوشکاری مجدد این پروفایل اصلاح شده و با ماشینکاری ابعاد نهایی آن ایجاد می گردد و مجدد در روند مصرفی قرار می گیرد . با این فرآیند عمق باربرداری و دور ریز ماشینکاری کاهش پیدا کرده و چرخ ها برای دفعات و زمان های بیشتری قابل استفاده می باشند . متریال مصرفی جوشکاری مطابق خواص مکانیکی و سختی جنس پایه چرخ می باشد .

عرضه
تولید داخلی: با توجه به اطلاعات بدست آمده از سایت بهین یاب و سایر نهاد های رسمی ذیربط، هیچ یک از واحد های تولید کننده داخلی، چرخ های منوبلوک را تولید نمی کنند.
واردات: با توجه به بررسی های انجام گرفته، واردات این کالا تحت تعرفه گمرکی بشماره ۸۶۰۷۱۹۰۰ با عنوان ” محور، چرخ و اجزاء و قطعات آن ها، قطعات بوژی برای لکوموتیوهای راه آهن یا تراموا یا نواقل روی خط راه آهن” می باشد لذا با فرض آنکه کلیه واردات این کد تعرفه مربوط به چرخ های منوبلوک با شد، متوسط واردات طی ۵ سال گذشته ۱۰ هزار قطعه در سال برآورد شده است.

تقاضا
مصرف داخلی: با توجه به برآوردهای انجام شده در حال حاضر میزان تقاضای داخلی حدود ۴۵۰۰۰ قطعه چرخ تقاضا می باشد لیکن اغلب مصرف برای این نوع چرخ نبوده و شامل چرخ های بانداژی می باشد.
صادرات: با توجه به عدم تولید داخلی این محصول، میزان صادرات برای این کالا وجود ندارد.

برآورد کمبود عرضه در سال های آتی

به منظور توسعه کیفی و بالابردن سرعت و ضریب اطمینان حمل و نقل خطوط ریلی کشور و کاهش ریسک بازار ناشی از استفاده کالای جایگزین (قطعات تعمیر شده و بانداژی)، براورد تقاضا داخلی حدود ۵۰ هزار قطعه پیش بینی شده است

اهم واحدهای تولید کننده داخلی

ماشین سازی اراک و اصفهان کفریز در حال تولید چرخ های بانداژی کالای جایگزین این محصول می باشند.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید چرخ منوبلوک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید چرخ منوبلوک به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولLatin Titleکد آیسیک
چرخ واگن یکپارچهIntegrated wagon wheels۳۵۲۰۶۱۲۳۸۶

 

وضعیت واحد های در دست احداث طرح تولید چرخ منوبلوک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست احداث طرح تولید چرخ منوبلوک در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
اصفهاننجف آبادچرخ واگن یکپارچه۴۰۰۰۰عدد
زنجانابهرچرخ واگن یکپارچه۴۰۰۰عدد
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۴۴,۰۰۰عدد

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید چرخ منوبلوک

ظرفیت : ۶۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰ هکتار
زیربنای کل : ۳۰۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵۰۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۳۰۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)