شاخص چسب کارتن

طرح تولید چسب های کارتن با پاره شوندگی آسان

وقتی سخن از بسته بندی و پلمپ کردن کارتن به میان می‌آید مهم‌ترین کاری که به ذهن می‌رسد. انتخاب چسب کارتن مناسب می‌باشد.
عموماً برای چسباندن و بسته بندی کارتن از نوار چسب پهن بسته بندی استفاده می‌شود. نوار چسب پهن کارتن به چسب‌های عریض گفته می‌شود که در عرض‌های ۵ سانتی، ۶ سانتی، ۷ سانتی، ۱۰ سانتی متر تولید و روانه بازار می‌شود.
اصولاً چسب‌های کارتن را به نام‌های چسب پهن، چسب کریستال و چسب شیشه‌ای نیز می‌شناسند. این نوار چسب‌ها ویژگی‌های بارزی دارد که یک چسب فشاری قوی به حساب می‌آیند.

تاریخچه تولید چسب

از گذشته تا کنون، ساخت و مصرف انواع چسب‌ها و همچنین چسب کارتن رایج بوده است. قبلاً از موادی مانند قیر و یا صمغ درختان به عنوان چسب استفاده می‌کردند. همچنین در قرن نوزدهم چسب‌ها منشاء حیوانی و یا گیاهی داشته‌اند.
چسب‌های بدست آمده از پروتئین حیوانی برپایه کلاژن بودند که پروتئین اصلی پوست، استخوان و رگ و پی است و چسب‌های گیاهی از نشاسته و دکسترین دانه‌های گندم، سیب زمینی و برنج تهیه می‌شدند.

انواع چسب کارتن مورد استفاده

چسب‌های کارتن در دو نوع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که عبارتند از :
۱) چسب تولید شده در یک مرحله
چسب یک مرحله‌ای از نشاسته تولید می‌شود و نشاسته مورد استفاده قرار گرفته در این نوع چسب، نشاسته خام است. تنها کاری که برای تولید این چسب انجام می‌شود، اصلاح ساختار نشاسته است که بتواند آب بیشتری جذب نماید.
۲) چسب تولید شده در دو مرحله که به چسب حامل نیز معروف است.
در نوع دو مرحله‌ای از همان نشاسته استفاده می‌شود؛ اما تنها تفاوت در این حالت، عملیاتی است که بر روی نشاسته ذرت و گندم انجام می‌شود تا غلظتی بالاتر و همچنین بافت و ساختاری بهتر داشته باشد.

چسب-کارتن
فرآیند تولید چسب کارتن

تولید فرمولاسیون چسب کارتن در ۴ بخش اصلی صورت می‌گیرد که عبارتست از:
بخشی که در آن از نشاسته پخته شده استفاده می‌شود.
بخش استفاده از نشاسته خام در فرآیند تولید
اضافه کردن سود به محصول
استفاده از بوراکس در تولید
همانطور که از نام مراحل مشخص است، دو مرحله اول مربوط به ماده اصلی در ساختار تولید محصول است؛ اما بوراکس به عنوان بازدارنده در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهم‌ترین نقش این ماده در فرآیند تولید،
جلوگیری از سفت شدن و خشک شدن چسب است. پس برخلاف باور عام، بوراکس مانع از خشک شدن چسب می‌شود، نه باعث خشک شدن.
سود به عنوان محصول کمک کننده در فرمولاسیون چسب کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهم‌ترین وظیفه این محصول ایجاد تورم در گرانول نشاسته به منظور ایجاد چسبندگی و همچنین کشسانی بیشتر است.
سود با خاصیت قلیایی که دارد می‌تواند تورم زیادی در گرانول‌های نشاسته ایجاد نماید. انجام این مراحل باید بر اساس فرمولاسیون چسب کارتن و همچنین محاسبات دقیق انجام شود تا محصول نهایی کیفیت بالایی داشته باشد.

مزایا و چالش‌های پیش رو

در چسب کارتن تولیدشده در یک مرحله، نیازی به مواد اولیه و همچنین تجهیزات گسترده ندارید؛ زیرا در این نوع از چسب، خود ترکیبات و ساختار اصلی که دارند، کافی هستند.
اما مهم‌ترین عیبی که این نوع چسب دارد، ویسکوزیته غیر قابل تغییری است که دارد. در این نوع از چسب حدود ۳ تا ۴ برابر وزن نشاسته‌ای که در تولید چسب استفاده می‌شود، آب نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، چسب یک مرحله‌ای قیمت تمام شده بیشتری نسبت به نوع دو مرحله‌ای دارد.
از این چسب به دلیل وزن بالا، نمی‌توانید در تولید کارتن‌های ۵ لا استفاده کنید؛ اما چسب کارتن حامل که به دو مرحله‌ای نیز شناخته می‌شود، قدرت بسیار بالایی در چسبندگی دارد و بهترین نوع برای تولید کارتن ۵ لا می‌باشد.
علاوه بر این، چسب حامل قیمت تمام شده پایین‌تر دارد و ویسکوزیته این چسب نیز قابل تغییر است و می‌توان به نسبت نیاز، این فاکتور اساسی را تغییر داد.
از مزایای این نوع چسب، می‌توان به سختی استفاده از این محصول اشاره کرد؛ زیرا در هنگام استفاده از این نوع چسب باید دقت بالایی داشته باشید.
در برخی موارد ممکن است چسب کف کند و ساختار کارتن را خراب نماید. علاوه بر این، خرید نشاسته مرغوب و باکیفیت در تولید این محصول اهمیت بسیار بالایی دارد.

ویژگی‌ها

ویژگی مهمی که یک چسب کارتن باید داشته باشد، دوام و چسبندگی بالا است تا بتوانید با اطمینان کامل از آن استفاده نمایید
این اقلام قدرت ارتجاعی بالایی دارند و بسیار محکم هستند.
از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های این مدل از چسب، قیمت مقرون به‌صرفه آن‌ها است.
قابلیت چاپ روی این محصولات وجود دارد. بدین صورت که شما می‌توانید تصاویر و نوشته‌های دلخواه خود را روی آن‌ها چاپ کنید. این مزیت باعث می‌شود که شرکت‌های گوناگون بتوانند با چاپ لوگو و آرم شرکت خود روی چسب،
بیشتر در معرض دید مشتری قرار بگیرند و به‌نوعی به برندسازی خود کمک کنند.
مقاومت بسیاری از چسب‌های کارتن تا حدی است که حتی از نفوذ آب به داخل جعبه بسته‌بندی هم جلوگیری می‌کنند.این نوع چسب‌ها اکثراً ضد آب هستند.
برخی از آن‌ها هم فقط با اندکی فشار دست روی سطح مورد نظر می‌چسبند و هیچ نیازی به گرما ندارند

کاربرد چسب کارتن
کاربرد چسب کارتن در پلمپ کردن
چسب کارتن از انواع چسب‌های امروزی است که کاربرد زیادی برای پلمپ کردن جعبه‌ها دارد. وقتی تمام کارتن‌های مورد نظر خود را با ابعاد مختلف جمع کردید و آماده شدید که آن‌ها را بسته بندی کنید احتیاج به یک چسب قوی دارید که از وسایل شما محافظت کند و کارتن را پلمپ کند. چسب کارتن می‌تواند بهترین گزینه‌ای برای شما باشد که از آن برای پلمپ کردن استفاده می‌کنید.
کاربرد چسب کارتن در اسباب کشی
چسب‌های کارتن کاربردهای گوناگونی دارند. یکی از کاربردهای چسب کارتن این است که برای بسته بندی و چسب زنی کارتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت چسب کارتن موجب می‌شود که زمانی که قصد دارید وسیله‌هایی را جابجا کنید به شما کمک کند که راحت‌تر کارتن‌ها را بسته بندی کنید.
کاربرد چسب کارتن پهن در بسته بندی محصولات
در بسته بندی محصولات معمولاً از چسب کارتن پهن استفاده می‌شود. شکل ساختاری چسب کارتن به این صورت است که لایه‌ای از مواد چسبنده روی نوارهایی با جنس‌های متفاوت مانند کاغذ و فیلم و پلاستیک و فویل و یا فلزی و پارچه پوشیده شده است.
چسب‌های کارتنی پهن به اندازه پنج سانتی متر و یا بیشتر عرض دارند و نسبت به چسب کتاب قدرت چسبندگی بیشتری دارند.

کد آیسیک مرتبط با تولید چسب های کارتن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک تولید چسب های کارتن به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد آیسیک
چسب های نشاسته و دکسترین ( starch and dextrin adhesive )۲۴۲۹۵۱۲۵۸۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید چسب های کارتن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی تولید چسب های کارتن به شرح جدول ذیل می باشد.

شرحشماره تعرفه گمرکی
دکسترین و سایر نشاسته‌ها و فکول‌های تغییر یافته (از جمله، مثلاً نشاسته‌ها و فکول‌های از قبیل ژلاتینیزه یا استریفیه شده)؛ چسب‌ها براساس نشاسته یا فکول، یا براساس دکسترین یا سایر نشاسته‌ها و فکول‌های تغییریافته.۳۵۰۵

 

وضعیت واحد های فعال تولید چسب های کارتن

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید چسب های کارتن در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانظرفیت
دوام سازان زنده روداصفهان۳۰۰
آرد آذین نشاستهاصفهان۳۲۵۰
خلیل نظریآذربایجان شرقی۱۰۰
طیف نوین آذینسمنان۵۰
پارس خوشه پردازفارس۲۰۰۰
علی محمودیتهران۴۶۸
تعاونی نوین شیمی کویریزد۳۰۰
صنایع شیمیایی پیشگام سریر یزدیزد۶۷۵۰
پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دناکهگیلویه و بویر احمد۳۵۰۰
گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنامالبرز۵۰۰۰
تولیدی بازرگانی کیمیا پایش تاراالبرز۲۰۰۰
مجتمع صنایع چسب استحکام قمقم۱۰۰۰
کیمیا بن فوژان البرزالبرز۱۵۰۰
گلوکوزانقزوین۱۸۷۵

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید چسب کارتن

ظرفیت : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴/۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)