طرح تولید کفش اسپرت

کفش ایرانی همواره یکی از محصولات باکیفیت ایران بوده است که هیچ گاه کیفیت آن بانی کمیت نشده است. هرچند کفش دست دوز در ایران هنوز جایگاه ویژه ای دارد و به اسطه بهره برداری از دانشگاه تلاش می کند تا جوانان را به سمت و سوی رونق و حفظ این صنعت هدایت کند اما کفش ماشینی نیز از این عرصه عقب نمانده و در حال جذب سرمایه گذار خارجی و افزایش همکاری با خارجی ها است. روند تولید کیف و کفش و صنایعی که به این حوزه وابسته است، پیچیدگی ها و از طرفی تنوع ویژه ای دارد، از زیره کفش گرفته تا تودوزی و یراق کیف و دستگاهها و ماشین آلات ویژه ای در این صنعت در حرکت هستند و کار را پیش می برند و متخصصانی نیز حضور دارند. ارتباط مستقیم کیف و کفش و حوزه چرم موجب می شود تولیدی کفش اسپرت در ایران، پیشرفت بسیار زیادی در تولید کفش های با کیفیت خوب، استاندارد و مدل هایی با طرح های جدید و مشتری پسند داشته اند و این باعث رضایت فروشگاه داران و فروشندگان کفش زیادی از تولیدی ها و کارخانه ها یا پخش کنندگان ایرانی شده است. مالیات بر ارزش افزوده، مشکل واردات مواد اولیه، افزایش هزینه های تولید، تامین نقدینگی کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت نبود استراتژی های منطقی در زمینه بازارهای صادراتی همه و همه دست به دست هم داده است تا با افزار از صنعت ایران در آید. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند صنعت کفش ایران دومین صنعتی است که می تواند در سال حمایت از کالای ایرانی ارزش افزوده بالایی به اقتصاد کشور هدیه داده و در زمینه اشتغالزایی بخش قابل توجهی از متقاضیان شغل را به کار گیرد. میزان تولید انواع کفش در ایران حدود ۲۱۰ میلیون عدد می باشد. بی توجهی به امتیاز تولید کفش در ایران نه تنها باعث شده سرانه مصرف کفش داخل بازارهای کشورمان از ۲.۸ به ۲.۷ جفت نزول داشته باشد؛ بلکه کوچک شدن بازار این صنعت، رتبه جهانی کشورمان نسبت به سال ۲۰۱۲ را نیز نزولی کرده است. به صورتی که جایگاه دهمی ایران امروز براساس آمارها متاسفانه در مقام دوازدهم صنعت کفش جهان قرار گرفته است.
این افت جایگاه باعث شده تا در سال گذشته علی رغم صادرات ۸۵.۸۲ میلیون یورو نسبت به دوره قبل صادرات کفش ایران به بازارهای بین المللی منفی ۷.۸ درصد برآورد شده باشد. این در حالی است که در همین دوره حتی اگر از واردات قاچاق چشم پوشی کنیم می بینیم واردات رسمی سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل رشدی معادل ۱۱۰ درصد یعنی ۳۳.۴۵ میلیون یورو بوده است که حکایت از تعطیلی هرچه بیشتر کارگاههای تولیدی دارد. بر اساس آمارهای بین المللی میانگین صادرات کفش جهان به کشورمان طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی ۳۰۲.۷۲ میلیون یورو است در حالی که گمرک جمهوری اسلامی ایران حداکثر ۷.۷۴ میلیون یورو را ثبت کرده است. در این طرح به بررسی توجیه پذیری اقتصادی تولید کفش اسپورت در یزد پرداخته خواهد شد.
کفش ، کالایی که از بدو تولد خود به عنوان یکی از اقلام ضروری مردم تبدیل شده است در گذر زمان و جوامع متفاوت کارکردهای متفاوتی را به خود گرفته است. رفاه، سطح درآمدی و رشد فناوری به عنوان نمونه هایی از عوامل کلیدی، منجر به تفاوت رویکردهای تولید و خرید در این صنعت شده است، تفاوت هایی که پایپوش را برای گروهی از مصرف کنندگان از کالایی صرفا مصرفی و ضروری به کالایی پرستیژی و لوکس تبدیل ساخته است. بررسی های بعمل آمده از نوشته ها و کتیبه های آثار باستانی مبین آن است که مصریان و ایرانیان باستان (آریایی ها و در مراحل بعدی رومیان، اولین تمدن هایی بودند که در ساخت کفش نقش داشته اند. اولین تجربه این تمدن ها تولید کفش از الیاف گیاهی به نام پاپیروس بوده که مواد دیگری همچون تکه ای چوب و پوست حیوانات نیز در ساخت آنها به کار برده می شد. با گذشت زمان تزیینات متعددی بر کفش افزوده شد که در واقع تزیین کفش، محیطی که کفش در آن پوشیده می شد و سلایقی مردم آن زمان را نشان میداد. آمریکا اولین کشوری بود که اولین خط تولید کفش ماشینی را با موفقیت آغاز کرد و در سال ۱۸۴۵، اولین جایگاه دائمی خود را در صنعت کفش باز نمود و سپس در سال ۱۸۴۶ ماشین دوخت و در سال ۱۸۷۵ ماشین تولید انواع مختلف کفش تهیه شد. تولید کفش در ایران به روش صنعتی و با اتکا به تکنولوژی روز از سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵ پایه گذاری گردید که در این راستا اولین کارخانه کفش ماشینی به نام کفش مهشید و سپس واحد سه ستاره افتتاح گردید که در ادامه این راه واحدهای کفش ملی، بلا و وین بزرگترین مجموعه های تولیدی بودند که گام به عرصه صنعت کشور نهاده و توسعه یافتند. در سال ۱۳۴۰ کفش ملی با سرمایه گذاری های مشترک با برخی از تولید کنندگان اروپایی و ژاپنی به بزرگترین تولید کننده کفش ماشینی ایران و خاورمیانه تبدیل گردید. رشد و توسعه این صنعت از سال ۱۳۵۰ به بعد با سرمایه گذار یهای هنگفتی که در آن صورت پذیرفت از شتاب فزاینده ای برخوردار گردید.

۱۰ برند برتر کفش جهان هما
۱. آدیداس

آدیداس یک برند کفش ورزشی است که دنیا را رهبری می کند. این برند در سال ۱۹۴۸| توسط آدولف داسلر به وجود آمد. بر طبق یک برآورد این شرکت در سال ۲۰۱۰ به میزان ۱۲ میلیارد یورو درآمد داشته است. آدیداس به دلیل تنوع فوق العاده ای که در انواع محصولات و کفش ها شامل فوتبال، کریکت، راگبی، بسکتبال، دو، گلف، تنیس و غیره دارد، بسیار مشهور است.

٢. نایک

نایک از جمله بزرگترین فروشندگان کفش به ورزشکاران در تمام دنیا است نایک در سال ۱۹۶۴ و با نام Blue Ribbon Sports تاسیس شد و بعدها در سال ۱۹۷۸ نام آن به نایک تغییر پیدا کرد.

٣. پوما

پوما یک کمپانی کفش آلمانی است که به خاطر لباس ها و کفش های ورزشی اش مشهور شده است. این کمپانی توسط دو برادر شکل گرفت، آدولف داسلر و رودولف داسلر در سال ۱۹۲۴ اما بعدا تقسیم شدند و نتیجه آن دو شرکت جداگانه کفش ورزشی شد

۴. ریبوک

ریبوک از سال ۲۰۰۵ یک تابع از آدیداس است، اگر چه این برند توسط J. W . Foster و پسرانش در سال ۱۸۹۵ شکل گرفت. بعدها در ۱۹۵۸ نوههای آنها نام آن را به ریبوک تغییر دادند.

۵. آندر آرمور

آندر آرمور در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد. این برند در سال ۲۰۰۶ شروع به کار بر کفش های ورزشی کرد. در آمد این شرکت در یک رشته خاص در سال ۲۰۰۹ به میزان ۷۳۶. ۱۶ میلیون یورو بوده است. همچنین این کمپانی در سال ۲۰۰۸ جایزه Billie را به خاطر تاکتیک های ابداعی و اختراعی را از آن خود کرد.

۶. کیدز

کیدز در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد. این یک برند کفش آمریکایی است که کفش هایی با کفی لاستیکی ارائه می کند. اکثر مردم آنها را به نام اسنیکرزمی شناسند، کیدز به این دلیل به این نام مشهور شده است که به دلیل داشتن کفی لاستیکی مردم می توانند با آنها به طور آرام و بی صدا حرکت کنند.

۷. نیوبالانس

NBAS – New Balance Athletic Shoes Inc در سال ۱۹۰۶ و با اسم New Balance Arch Support Company تاسیس شد. در آمد این شرکت در سال ۲۰۰۶ حدود ۱ . ۳۳۳ میلیارد یورو بوده است. اسم این برند به دلیل بهترین و برجسته ترین کفش های ورزشی در دنیا مطرح شده است.

۸. کا سوییس

کا سوییس در سال ۱۹۶۶ به وسیله دو برادر تاسیس شد. این کمپانی در ابتدا کفش های ورزشی برای بازیکنان تنیس تولید می کرد که پس از گذر زمان بسیار معروف و مشهور شد.

۹. های تک

های تک در سال ۱۹۷۴ به وجود آمد. اسم این برند در زمانی معروف و محبوب شد که کفش های High Tec Squash را تولید کرد. این کفش ها به طور تخصصی برای بازیکنان اسکواش تولید و طراحی شده بودند. این کمپانی در حال حاضر در بازار کفش های ورزشی مطرح بوده و درآمد سالیانه ۲۱۵ میلیون یورویی دارد.

۱۰. فیلا

فیلا یکی از معروف ترین و مطرح ترین برندهای کفش ورزشی است. این برند در سال ۱۹۱۱ در ایتالیا مشهور شد.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کفش اسپرت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کفش ورزشی تزریقی با تخت لاستیکی ۱۹۲۰۵۱۲۳۷۳
کد آیسیک کفش ورزشی تزریقی با تخت پلی اورتان ۱۹۲۰۵۱۲۳۷۴
کد آیسیک کفش ورزشی تزریقی با تخت پی وی سی ۱۹۲۰۵۱۲۳۷۵
کد آیسیک کفش ورزشی تزریقی با تخت ترمورابر ۱۹۲۰۵۱۲۳۷۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کفش اسپرت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید کفش اسپرت ۶۴۰۴۱۱ میباشد.

بررسی بازار

صنعت کفش ایران در دهه های اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. کاهش سرانه مصرف از یک سو و افزایش و کاهش بی رویه واردات و صادرات از سوی دیگر در کنار حجم انبوه قاچاق، صنعت کفش کشور را با چالش های متعددی روبه رو کرده است. به گفته فعالان این صنعت، ظرفیت های موجود در تولید کفش در کشور، قابلیت تامین ۹۰ درصد از نیاز داخل را دارد. در همین راستا و براساس آمار به دست آمده، در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۰۰ میلیون جفت انواع کفش در کشور تولید و حدود ۲۰۶ میلیون جفت کفش مصرف شده است. این میزان مصرف، ایران را در رتبه های آخر کشورهای مصرف کننده کفش در خاورمیانه قرار داده است. اگرچه گفته می شود که ظرفیت های تولید کفش در کشور دوبرابر میزان تولید فعلی است، اما نبود برخی زیرساختها و وجود برخی مشکلات موجب شده ایران در میان کشورهای خاورمیانه در حوزه تولید کفش جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۲ در رتبه هفتم تولید کفش آسیا و بعد از کشورهای چین، هند، ویتنام، اندونزی، پاکستان و بنگلادش قرار داشت. وضعیت تولید کفش در حال حاضر میزان تولید کفش در جهان حدود ۲۴. ۳ میلیارد جفت است که چین، با بیشترین سهم حدود ۶۵ درصد تولید کفش جهان را در اختیار دارد. پس از چین، هند، حدود ۹ درصد از تولید کفش جهان را به خود اختصاص داده است. در این میان سهم ایران از کل تولید کفش جهان تنها یک درصد است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی جامعه صنعت کفش ایران، در حال حاضر ۹ هزار واحد صنفی و صنعتی تولید کفش در کشور و حدود ۵۰۰ هزار نفر در زنجیره تولید کفش فعالیت می کنند که تولیدات این واحدهای صنفی و صنعتی از طریق حدود ۴۰ هزار واحد توزیع در سراسر کشور به دست مصرف کننده می رسد.
نگاهی به پراکندگی جغرافیایی بیشترین تعداد واحدهای تولید کفش در ایران نشان می دهد که استان های آذربایجان شرقی با ۳۴ درصد، قم با ۳۰ درصد، تهران با ۲۲ درصد، خراسان رضوی با سه درصد، یزد با دو درصد و سایر استان ها هم با ۹ درصد تولید کفش و بازار تولید پایپوش را در اختیار دارند. اعداد و ارقام نشان می دهد که مصرف سرانه کفش در کشور به طور متوسط ۲ . ۷ جفت است، در حالی که ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی شناخته شده در کشور حدود ۳۰۰ میلیون جفت در سال برآورد می شود اما این تولیدی ها با ظرفیت واقعی ۶۶ درصد فعالیت می کنند.
بر اساس گزارشات منتشره توسط AOICCAPS تولید جهانی کفش در سال ۲۰۱۴ به ۲۴۰۳ میلیون جفت کفش رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۸ درصد افزایش داشت. آسیا یک درصد بیشتر به سهم تولید غالب خود اضافه کرد و به ۸۸ درصد صعود کرد. سهم اروپا با حرکت آفریقا به مسیری مخالف کمی کاهش پیدا کرد. از لحاظ کشوری، سال گذشته، چین رهبری خود را در کشورهای تولید کننده کفش کمی تقویت کرد و به آستانه دو سوم سهم نزدیکتر شد و ویتنام به مقام سوم صعود کرد.
برزیل در رده چهارم تنها کشور غیر آسیایی در میان پنج تولید کننده بزرگ در دنیاست. در رده های بعدی این جدول، ترکیه، مکزیک و ایتالیا قرار دارند. ده تولید کننده بزرگ کفش در دنیا ۹۰ درصد از کفش جهان را تولید می کنند. این گروه بسیار ثابت است؛ تنها تازه واردی که پس از پنج سال وارد این فهرست شده است، بنگلادش است که جایگزین تایلند شده است. آسیا علاوه بر اینکه بزرگترین قاره مصرف کننده کفش است، بلکه سهم ۵۲ درصدی آن از مجموع مصرف دنیا هنوز خیلی پایین تر از سهم ۶۰ درصدیست که از لحاظ جمعیت دارد. آفریقا با ۸ درصد مصرف و ۱۵. ۵ درصد جمعیت، میزان تولید و مصرفش به دلیل در دست نبودن آمار دقیق، درست تخمین زده نمی شود. در طرف دیگر، سهم اروپا و آمریکای شمالی از مصرف کفش کاملا بیشتر از جمعیتش است. چین بزرگترین بازار کفش است و از لحاظ حجم با فاصله زیادی از هندوستان و آمریکا قرار دارد.

وضعیت واحد های فعال تولید کفش اسپرت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کفش اسپرت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کفش اسپرت

نمودار واردات و صادرات کفش اسپرت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کفش اسپرت

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰.۰۰۰ جفت
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۸۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)