طرح پرورش کلم قمری

کلم قمری (Brassica oleracea var. gongylodes) یکی از محصولات فصل خنک است و محصول یکساله ای از خانواده کلم ها یعنی بروکلی، کلم پیچ، کلم گل و بروکسل است. منشا کلم قمری شمال اروپا است و در قرن ۱۶ شناسایی شده است. این کلم یک غده گرد در روی ساقه درست بالای خاک تشکیل می‌دهد و برگها هم در محورهای دایره ای شکلی از روی این غده بیرون می‌آیند. بخش خوراکی این گیاه همان ساقه متورم شده است نه بافت ریشه. کلم قمری به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود. از نظر طعم تقریبا شبیه ساقه بروکلی و شلغم کمی ملایم وشیرین است. با پوست گرفتن آن بافت ترد و تازه آن مانند هویج قابل خوردن است. این محصول می‌تواند به صورت پخته، بخار پز، در سوپ یا در خورشتها استفاده ‎‌شود. این محصول در بهار هم در دسترس است ولی در بیشتر مناطق یک محصول پاییزه است.

این محصول پتانسیل خوبی برای روش فروش تازه خوری بخصوص در ماههای پاییز و زمستان را دارد. همچنین برخی ارقام آن قابلیت نگهداری در انبار و فروش زمستانه را دارند.
های کلم سر ، کلم چهل روزه ،نیز مینامند و در ایران زیاد کشت میشود .

اقسام مختلف کلم قمری عبارتند از :

۱) کلم قمری سفید .
۲) کلم قمری پیش رس .
۳) کلم قمری بنفش .
۴) کلم قمری بنفش پیش رس.

نکات لازم در کاشت این محصول

یکی از نکات مهم در کاشت محصولات مختلف انتخاب رقم مناسب است. کلم قمری یک محصول فصل خنک است که در فصل پاییز یا بهار رشد می‌کند. از نظر نور به آفتاب نیاز دارد. به دمای بین ۱۳ تا ۲۴ درجه سانتی گراد برای رشد نیاز دارد. این گیاه می‌تواند با بذر به شکل مستقیم و با نشا کاشته شود. برای کشت بهاره مستقیم می‌توان بذرها از اواسط اسفند تا اواسط فروردین در زمین کاشت و در کشت نشایی ۴ تا ۶ هفته قبل از انتقال نشا در گلخانه کاشته شوند. در کشت های پاییزه از اواسط مرداد تا اواسط شهریور ماه زمان مناسبی برای کشت این محصول است. رنگ ارقام مختلف کلم قمری از سبز کم رنگ و در برخی ارقام مایل به بنفش است.

انتخاب زمین مناسب برای کاشت کلم قمری

این محصول به خوبی در خاکهای حاصلخیز و با آبیاری مناسب کاشته می‌شود. همچنین خاک باید داری زه کش خوب و بافت متوسط باشد، البته به خاکهای سنگین هم نسبتا مقاوم است. pH مناسب خاک برای این محصول می‌تواند بین ۶ تا ۷ باشد. در کاشت ارقام تازه خوری تجاری فاصله بین بوته ها ۱۲ سانتی متر و فاصله بین ردیف ها ۳۶ تا ۵۲ سانتی متر است و در کشت ارقام مناسب انبارداری فاصله بین گیاهان در داخل ردیف تا ۳۰ ساتی متر است. همچنین عمق کاشت بذر در خاک بین ۳ تا ۳.۵ سانتی متر است. قبل از کاشت استفاده از کودهای استارتر یا پایه در زیر گودال کاشت نشا قابل توصیه است. در طول فصل رشد خاک باید مرطوب نگه داشته شود و به اندازه کافی آبیاری شود.

کوددهی مناسب برای رشد گیاه کلم قمری

قبل از استفاده از کودها انجام آزمایش خاک در بهار و پاییز توصیه می‌شود. میزان تقریبی کودهای ازته، فسفره و پتاسه در ۴۰۰۰ متر مربع به ترتیب زیر است. کودهایی مانند نیترات آمونیوم، اوره یا سولفات آمونیوم بسته به نوع خاک ۴۵ تا ۵۸ کیلو گرم، کودهای فسفره مانند سوپر فسفات تریپل به شکل قبل از کاشت به مقدار ۲۵ تا ۳۰ کیلو گرم در ۴۰۰۰ متر مربع مناسب است. مقدار کودهای پتاسیمی مانند سولفات پتاسیم در ۴۰۰۰ متر مربع مقدار ۳۶ تا ۴۵ کیلو گرم است.

برداشت و حمل و نقل کلم قمری

مدت زمان مورد نیاز تا برداشت در روش کشت مستقیم بذری ۵۰ تا ۶۰ روز و در روش کشت نشاء ۴۰ تا ۴۵ روز است. رایج ترین روش کشت این محصول کشت دستی است. روش بسته بندی و انتقال ریشه این محصول در کیسه های پلاستیکی و برگها به شکل دسته ای است. مقدار عملکرد این محصول ۱۰۰ تا ۲۰۰ جعبه در هر ۴۰۰۰ متر مربع است. دمای مناسب برای انتقال این محصول صفر درجه سانتی گراد در رطوببت نسبی ۹۸ درصد است. در دماهای کمتر از منفی ۶ درجه سانتی گراد آسیب می‌بیند. برگها ۳ تا ۵ روز و ریشه ها ۷ تا ۱۰ روز قابل انتقال است.

نکات مهم در کاشت گیاه کلم قمری

دماهای بالا و طول روز بلند ممکن است باعث گلدهی زودتر از موعد شود. pH ها بالاتر از ۷.۸ ممکن است باعث ایجاد عارضه سیاه شدن داخلی شود که استفاده از کودهایی مانند سلوبر به میزان ۲ تا ۴ کیلو گرم در هکتار می‌تواند این عارضه را کاهش دهد. این گیاه دارای تاثیر آللوپاتیک (یک گیاه مانع رشد گیاه دیگر می‌شود) روی گیاهان گلدار است. داشتن ریشه های سطحی و افقی بالا باعث می‌شود کاشت سطحی باشد و عملیات دیگر مانند وجین هم سطحی باشد تا ریشه آسیب نبیند. کاشت در خاکهای سبک باعث نیازمندی به مدیریت برنامه کودی این گیاه می‌شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید میکسر بتن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کلم قمری (کشاورزی) : ۰۱۱۲۵۱۲۳۱۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت پرورش میکسر بتن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کلم قمری (کشاورزی) : ۰۷۰۴۹۰۰۰ 

خواص کلم قمری

تقویت سیستم ایمنی :
کلم قمری حاوی میزان زیادی ویتامین C است. این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها لازم است.

بهبود عملکرد عضلانی و سیستم عصبی
این کلم حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم و آنزیم هایی است که برای عصب ها و عملکرد عضلانی مفید هستند. آنزیم بدن را در آمادگی لازم نگه می دارند. پتاسیم باعث بهبود عملکرد عصب ها می شود.

کاهش وزن
کلم قمری به کنترل قند خون کمک می کند. این کلم برای افرادی که مستعد دیابت هستند مفید است. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز می توانند از این کلم استفاده کنند
کلم قمری حاوی میزان زیادی مواد مغذی بوده و کالری آن بسیار اندک است. در نتیجه یک ماده غذایی ایده آل برای افرادی محسوب می شود که میل به کاهش وزن دارند. فیبرهای موجود در این کلم باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شوند و اجازه نمی دهند نشاسته و کربوهیدرات ها به چربی تبدیل شوند. به این ترتیب باعث کاهش وزن می شود.

سرشار از مواد مغذی
کلم قمری سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و فیبرها است. میزان بالای فیبر آن باعث سیری زودهنگام می شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش دستگاه گوارش
یک لیوان از این کلم ۱۹ درصد نیاز روزانه به فیبرها را تأمین می کند. فیبرها باعث رفع یبوست شده و روده ها را تمیز می کنند. این کار نیز به معنای داشتن دستگاه گوارش سالم و در نتیجه بدنی سالم تر است.

گردش خون بهتر
کلم قمری حاوی کلسترول و چربی اندکی است. چربی های اشباع شده باعث افزایش میزان کلسترول بد خون می شوند. این چربی ها و کلسترول نقش مهمی در بسته شدن عصب و رگ های خونی داشته و سلامت قلب را به خطر می اندازند. کلم قمری باعث کاهش میزان کلسترول شده و جریان خون را سالم نگه می دارد.

کنترل فشارخون
پتاسیم و ویتامین B موجود در این کلم باعث حفظ فشار خون در حد تعادل می شود. در نتیجه مصرف کلم قمری راهی برای کنترل فشار خون و کاهش آسیب های ناشی از آن می شود.

درمان مشکلات قلبی
میزان بالای پتاسیم موجود در این کلم برای قلب مفید است. این ماده معدنی باعث تنظیم ضربان قلب می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. میزان کلسترول موجود در این کلم اندک است بنابراین کلم قمری یک ماده غذایی مفید برای قلب محسوب می شود. می توانید بعد از ورزش های مربوط به قلب آب این کلم را میل کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

مقابله با آسم
آنتی اکسیدان های موجود در کلم قمری برای مقابله با آسم موثر هستند. این کلم برای پیشگیری و مقابله با مشکلات ریوی کارساز است. می توانید این کلم را با سبزیجات دیگر مصرف کرده و از فواید آن برای سلامت هر چه بیشتر ریه ها بهره ببرید.

پیشگیری از سرطان
کلم قمری حاوی میزان زیادی ترکیبات مفید است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان لازم و ضروری هستند. میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در این سبزی نیز برای مقابله با رادیکال های آزاد آسیب رسان مفید هستند. حتماً می دانید که رادیکال های آزاد باعث بروز انواع سرطان ها می شوند.

بهبود مشکلات پوستی
آب کلم قمری باعث تسکین انواع مشکلات پوستی می شود. مصرف صبحگاهی آب کلم با آب هویج و همچنین مصرف آب در طول روز باعث داشتن پوستی شفاف و از بین رفتن مشکلات آن می شود.

کاهش اسیدیته بدن
آنتی اکسیدان های موجود در کلم قمری برای مقابله با آسم موثر هستند. این کلم برای پیشگیری و مقابله با مشکلات ریوی کارساز است. می توانید این کلم را با سبزیجات دیگر مصرف کرده و از فواید آن برای سلامت هر چه بیشتر ریه ها بهره ببرید
آب کلم قمری یک نوشیدنی با خواص قلیایی محسوب می شود که حالت اسیدی بدن را کاهش می دهد. افرادی که از مشکل اسیدی خون رنج می برند می توانند این ماده غذایی را به طور مرتب مصرف کرده و تعادل بازی اسیدی بدن را بالا ببرند.

کاهش کلسترول خون
فسفر موجود در این سبزی غده ای به کاهش میزان کلسترول بد خون کمک می کند. می توانید آب کلم قمری را با آب سیب ترکیب کرده و برای کنترل و کاهش کلسترول خونتان مصرف کنید.

مقابله با سوءهاضمه
کلم قمری مشکلات مربوط به سوءهاضمه را برطرف می کند. آب کلم قمری، هویج، کرفس و سیب سبز به شما کمک می کند تا دستگاه گوارشتان را درمان کنید.

کنترل میزان قند خون افرادی مستعد دیابت
کلم قمری به کنترل قند خون کمک می کند. این کلم برای افرادی که مستعد دیابت هستند مفید است. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز می توانند از این کلم استفاده کنند. کلم قمری همچنین برای افرادی که از هیپوگلیسمی (قند خون پایین) رنج می برند نیز مفید است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش کلم قمری

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)