طرح تولید کنسانتره کرومیت

کرومیت اکسید کروم منیزیم آهن می‌باشد: Fe، Mg)Cr۲O۴). تنها سنگ معدن کروم کانی کرومیت است. با توجه به شرایط کانسارکرومیت استخراج آن اغلب به دو روش روباز و زیرزمینى صورت مى‌گیرد. در صورتیکه توده‌هاى بزرگ کرومیت در نزدیکى سطح زمین قرار داشته باشند عملیات معدنکارى به صورت روباز خواهد بود. در حالیکه بیشتر کانسارهاى لایه اى (Stratiform)و انبانى (Padiform) به روش زیرزمینى استخراج مى‌شوند. از روش‌های عمده استخراج زیرزمینی کرومیت که برحسب شرایط زمین شناسی، مکانیک سنگ و… در کانسارهای مختلف متفاوت است می‌توان به روش‌های اتاق و پایه، انبانه ای و کندن و پر کردن اشاره نمود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کنسانتره کرومیت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کنسانتره کرومیت : ۱۳۲۰۵۱۲۳۵۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کنسانتره کرومیت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کنسانتره کرومیت : ۲۶۱۰۰۰۰۰

فرآیند تولید کنسانتره کرومیت

روش‌های ثقلی از قدیمیترین و متداول ترین روش‌های پرعیار سازی مواد معدنی می‌باشند. این روش‌ها فرآیندهای فیزیکی می‌باشند که برای جدایش یک یا چند کانی از باطله‌های همراه به کار می‌روند وبر مبنای حرکت نسبی ذرات در یک سیال (بویژه آب یا هوا ) نیروی ثقل، نیروی گریز از مرکز و بعضی نیروهای دیگر استوار است و علاوه بر جرم مخصوص،وزن، شکل ابعاد ذرات، نیروی مقاومت لایه‌های سیال نیز از جمله پارامترهای مهم در تعیین حرکت نسبی ذرات در این فرآیند می‌باشد.
در بسیاری موارد اگر چه روش‌های ثقلی بسیار ساده اند و هزینه عملیات با این روش‌ها پایین است. ولی به نحو مؤثری با دیگر روش‌های پرعیار سازی که پیچیده تر و گران قیمت ترند (مثل فلوتاسیون) قابل مقایسه می‌باشند، هزینه‌های کم نصب به ازای هر تن مواد معدنی نسبت به روش فلوتاسیون در شرایط یکسان، عدم مصرف مواد شیمیایی طی فرآیند جدایش، هزینه‌های کم انرژی در مراحل نصب، از ویژگی‌های مهم روش‌های ثقلی می‌باشند.
برای کانی هایی با عیار بالا مانند کانسنگ کرومیت به عنوان روش پرعیارسازی نهایی به کار می‌رود. به طورکلی در صورت وجود اختلاف جرم مخصوص لازم، مناسبترین روش پرعیارسازی، روش ثقلی میباشد. این اساس به دلیل اختلاف وزن مخصوص کرومیت (به طور متوسط ۳ Cm/gr 6/4 ) با کانی‌ها یا باطله‌های همراه آن بویژه دونیت با وزن مخصوص ۳ Cm/gr 35/3 و سرپانتین با وزن مخصوص۳Cm/gr 65/2 روش ثقلی به عنوان یک روش ساده و کارآمد مورد استفاده قرار گرفته و با پیشرفت تکنولوژی نه تنها از دور خارج نشده، بلکه وسایل جدید فرآوری نیز براساس آن ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است و به فراخور دانه بندی و خوراک اولیه وسایل پرعیارسازی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به طورکلی ابتدا از طریق درجه بندی (دست چین کردن)، شستشو، سد کردن، خرد کردن و آسیا نمودن سنگ ها، کانه کرومیت را از خاک جدا نموده و سپس از طریق روش‌های پرعیارسازی بویژه روش‌های ثقلی مبادرت به تولید کنسانتره کرومیت با دانه بندی مختلف می‌کنند، کنسانتره رامعمولاً از نوع نامرغوب کرومیت و یا خاکه (نرمه) آن بدست می‌آورند.
معمولاً دستگاه‌های پرعیارسازی ثقلی زیر برای فرآوری کرومیت به کار می‌روند.
– جدا کننده‌های واسطه سنگین : ( Heavy – Medium Separatord)
– کلاسیفایرها : ( Classifirers)
– سیکلون‌ها : ( Cuclons)
– جیگ‌ها : ( jigs)
– میز لرزان : ( Shaking tabels )

در واحدهای فرآوری کرومیت داخل کشور برای پرعیارسازی نهایی کرومیت عمدتاً از جیگ‌ها مارپیچ (Spiral) استفاده می‌شود.
معمولاً به منظور پرعیارسازی قطعات نسبتاً درشت در فرآوری مواد معدنی و جدایش کانی‌های سنگین از مواد معدنی همراه آن (گانگ) از جیگ استفاده می‌گردد، در پرعیار سازی کرومیت از جیگ در مرحله پرعیارسازی نهایی استفاده می‌شود، به طورکلی جینگ از مخزنی تشکیل شده که توسط یک سرند افقی به دو بخش تقسیم می‌شود، درسطح سرند ماده معدنی (کرومیت ) و در قسمت تحتانی دستگاه، آب در لایه مواد معدنی، حرکت نوسانی ایجاد می‌کند،بسته به اینکه چشمه سرند کوچکتر و یا درشتر از بار اولیه باشد و یا اینکه نحوه باردهی و خروج مواد در جیگ به چه شکلی انجام می‌گیرد جیگ‌های مختلفی (جیگ‌های با سرند ثابت، شامل جیگ هارتز، بوم، باتاک، IHC (محوری) و…) در پرعیارسازی ثقلی ساخته شده اند.
اصول و مکانیزم حرکت ذرات ماده معدنی (کرومیت ) بدینگونه است که جدایش کانی‌های با جرم مخصوص مختلف در اثر لایه بندی انجام می‌گیرد. (لایه انتقال در قسمت فوقانی لایه رافر در وسط و لایه جدا کننده در بخش تحتانی). بدین ترتیب که آب در جهت قائم در جیگ یک لایه بندی ایجاد می‌کند که طی آن ذرات ماده معدنی (کرومیت) به تناوب منبسط می‌شوند، برای اینکه ذرات زیر سنگین بتوانند در لایه نفوذ کنند و به سمت پایین منتقل شوند، باید میزان انبساط در لایه راکنترل نمود، این ذرات به بخش مخزن زیر جینگ منتقل شده و به محصول زیر سرند می‌روند، باید توجه داشت که ذرات درشت کانی سنگین (کرومیت) نیز مشابه همین وضعیت و در شرایط سقوط با مانع، به سرعت از لایه وسط (رافر) به لایه فوقانی (جداکننده منتقل شده و به سطح سرند رسیده و ته نشین می‌شوند و از آنجا به محل خروج کنسانتره هدایت می‌شوند. در حال حاضر در واحدهای فرآوری معادن کرومیت فاریاب، معادن کرومیت اسفندقه و معادن کرومیت خواجه جمالی نیریز از جیگ برای پرعیارسازی ثقلی کرومیت استفاده می‌شود. علاوه بر جیگ در واحدهای فرآوری معادن کرومیت کشور برای پرعیارسازی کرومیت کم عیار از مارپیچ (اسپیرال ) نیز استفاده می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید کنسانتره کرومیت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحد های فعال تولید کنسانتره کرومیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کنسانتره کرومیت

باتوجه به جستجو های انجام شده برای کد تعرفه گمرکی کنسانتره کرومیت اطلاعاتی درباره وضعیت واردات و صادرات آن یافت نشد.

اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید کنسانتره کرومیت

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید کنسانتره کرومیت اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کنسانتره کرومیت

ظرفیت تولید سالیانه :۱۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)