طرح تولید کولتیواتور (کلتیواتور)

کشتکار یا کولتیواتور (به انگلیسی: Cultivator) یا (به انگلیسی: Rotavator) یکی از وسایل اصلی خاک‌ورزی ثانویه است که پشت تراکتور نصب می‌گردد. این وسیله برای آماده کردن بستر خاک جهت کاشت بذر و از بین بردن علف هرز استفاده می‌شود. کولتیواتورها معمولاً به صورت قاب‌هایی هستند که دندانه‌هایی به واسطه ساقه‌هایشان به آن متصل شده‌اند.
کولتیواتور موتوری یا تیلر کولتیواتور ، تراکتوری دو چرخ است که جهت انجام امور زراعی و باغی همچون شخم زدن، نرم کردن خاک، به هم زدن سطح خاک، کشت و جین و سله شکنی، سمپاشی، آب کشی، درو کردن، بارکشی، انتقال نیرو، علف کنی، جاروکشی، تیغ زدن و مسطح نمودن زمین، برف روبی و … کاربرد وسیعی دارند . مورد استفاده قرار می گیرد. کولتیواتورها در دو نوع دیزلی و بنزینی در بازار عرضه شده اند. شما می توانید ضمن مشاوره با کارشناسان فروش شرکت باغبان ماشین محصولی متناسب با نیاز خود خریداری نمائید.
تیلر یکی از دستگاه های سبک و بسیار مهم و کاربردی کشاورزی است . که با این دستگاه می توان کارهای زیادی را انجام داد
در باغات , مزارع , شالیزارها بیشتر از انواع تیلر مخصوص به آن کار استفاده می کنند .
در ایران تیلرهای گوناگونی وجود دارد که به واسطه کوچکی و ارزانی و آسانی کاربرد و کمی سوخت و تعمیر و نگهداری در واحدهای کوچک کشاورزی به کار می روند، علاوه بر این در زمینهای باتلاقی و شالیزارها و خصوصا در باغات با کشت درختان متراکم کاربرد وسیعی دارند
از کولتیواتور شخم زن برای عملیاتی چون نرم کردن خاک های سطحی ، سله شکنی ، کنترل علف های هرز، مخلوط کردن کود و کمپوست و … استفاده می کنند.
به طور کلی تر کولتیواتوربرای مخلوط کردن خاک نرم و مخلوط کردن کمپوست و کود با خاک طراحی شده است.توان مصرفی کولتیواتور از تیلر کمتر است و. برای شکستن خاک و نرم کردن لایه سخت خاک طراحی نشده است.
در واقع این حالت برای خاکورزی ثانویه استفاده می شود. ( همانطور که گفتیم در مرحله خاک ورزی اولیه که با استفاده از تیلر استفاده شده و خاک نرم شده ) که معمولا با لایه های نرم خاک سروکار دارد.
کلتیواتور یا کولتیواتور یکی از ماشین های خاک ورزی ثانویه است. کولتیواتورها خاک های سطحی را که در مرحله خاکورزی اولیه شکسته و از هم پاشیده شده را با هم به صورت دورانی مخلوط می کند، اما زمین را شخم نمی زند و برای هوا دهی بین لایه های خاک، آماده کردن بستر کشت نرم برای محصول و همچنین افزایش جذب آب و باران استفاده می شود. این ماشین با دندانه ها یا میله های خود خاک هایی را که به صورت خطی و افقی سفت شده اند، در عمق کم و نزدیک به سطح زمین سوراخ می کند. کلتیواتور از چندین دندانه، تیرک و دو یا سه چرخ تشکیل شده است. همچنین در زمانی که گیاه رشد کرد و علف های هرز در سطح خاک نمایان شد، علف های هرز نزدیک گیاه را که مانعی برای رشد آنهاست ریشه کن می کند یا اینکه برگ های علف های هرز را برای جلوگیری از مختل کردن عمل فتوسنتز در زمین دفن می کند.
کولتیواتور از لحاظ ظاهری شبیه به گاو آهن اما طرز کار آن متفاوت است. گاو آهن برای شکستن خاک های کلوخه ای و سفت و بیشتر در اعماق بالا به کار می رود اما کلتیواتور برای نرم کردن، سله شکنی و مخلوط کردن خاک سطحی و هم زدن خاک و کمپوست به کار می رود و خاک را از حالت یکدست خارج می کند. کولتیواتور کوچک برای مصارف خانگی و فضای سبز عمومی کاربرد دارد و توسط افراد روی زمین کشیده می شود. نوع دو چرخ آن که تراکتور دو چرخ هم نامیده می شود، توسط افراد روی زمین کشیده شده و گاهی اوقات به تیلر وصل می شود، که دراین صورت به آن تیلر کولتیواتور می گوییم.

انواع کولتیواتور
کولتیواتور بنزینی

توان آن بین ۵ الی ۱۲ اسب بوده و در اراضی و باغ های کوچک استفاده می شود. این کولتیواتور با هندل روشن می شود. ارتفاع فرمان آن با قد افراد قابل تنظیم بوده و بیشتر در اراضی شیب دار استفاده می شود. سیستم انتقال قدرت کولتیواتور بنزینی اغلب گیربکسی است. انواع برندهای کولتیواتور بنزینی شامل کاما، بی سی اس، دیاکو و غیره می شوند.

کولتیواتور دیزل

این نوع کولتیواتور در زمین های بزرگ استفاده می شود و زاویه چرخش فرمان آن ۳۶۰ درجه است. محل هندل، استارت، اگزوز و باک در سری های مختلف کولتیواتور دیزلی یکسان است. این مدل کلتیواتور برای استفاده در صیفی جات و شالیزار ها بسیار مناسب بوده و بالاترین قدرت مانور را دارد، چون وزن و عرض کار متعادلی دارد. انواع برندهای کولتیواتور دیزل شامل کاما، یوروسیستم، هوندا و غیره می شوند.

کولتیواتور دستی

این مدل دارای یک تیغه فولادی برای وجین علف های هرز و ۳ عدد تیغه گالوانیزه برای هوادهی (تیغه فولادی برای اینکه هنگام برخورد با سنگ ها نشکند) است. این کولتیواتور دستی برای اطراف تنه درخت که دسترسی به آن نداریم و استفاده از کولتیواتورهای چرخ دار در آنجا غیرممکن است مناسب است. در نتیجه با وجین علف های هرز و هوادهی خاک استفاده از سموم کشاورزی و علف کش ها که گاهاً گیاه مقاوم به آن شده، کاهش می یابد.
کولتیواتور دستی یا تراکتور دو چرخ یا تیلر کولتیواتور که در انواع مختلف، با قدرت های مختلف موجود است، برای شخم زدن زمین های سخت و در باغ هایی که امکان حرکت تراکتور شخم زن در بین درختان وجود ندارد کاربرد دارد و در مدل دو کاره برای درو کردن نیز استفاده می شود.
کولتیواتور دستی یا کولتیواتور کوچک می تواند با پمپ سمپاش، تریلر، پمپ آب، دروگر، چاله کن، نهر کن و غیره کوپل شود.

کاربرد کولتیواتور

همان طور که گفتیم مجموعه عملیات های آماده سازی خاک، از شخم زنی تا اختلاط آن، عمده فعالیتی است که از یک تیلر کولتیواتور انتظار تامین آن را خواهید داشت؛ اما این عملیات ها چه مراحلی دارند؟ و چه الزاماتی بر اجرای صحیح آنها حاکم خواهد بود؟

عملیات های سنگین در کار با کولتیواتور دیزلی
شخم زنی

شخم زدن زمین های زراعی از جمله مهمترین و در عین حال سخت ترین فعالیت های مقدماتی در کشاورزی است. به یقین می توان گفت که شخم زنی، مهمترین عملیات در مراحل مقدماتی کاشت محصولات زراعی می باشد. برای زمین های بزرگ، انواع تراکتور ها می‌ توانند بسیار مطلوب باشند؛ اما در زمین های کوچک زراعی که نمی ‌توان یک تراکتور بزرگ را راهی آن نمود، بهره ‌مندی از تیلر های کشاورزی با توانایی شخم زنی بسیار کارآمد خواهد شد. البته قیمت تیلر کشاورزی که می ‌تواند شخم هایی عمیق را برای شما به ارمغان آورد، در رنج بالاتری به نسبت انواع دیگر از کولتیواتور قرار خواهد گرفت.

شل کردن خاک های سنگین

شخم زنی، عملیاتی است که در آن سعی در زیر و رو شدن خاک خواهد شد؛ اما این خاک زیر و رو شده باید در مرحله ای دیگر از ساختار سخت و یکپارچه ای که دارد، خارج شده و به اندازه ‌ای که شکافتن آن برای گیاهان سخت نباشد، نرم شود. کولتیواتور های دیزلی به نوعی طراحی می شوند که می توانند همراه با شخم زنی عمیق خاک، این خاک زیر و رو شده را نرم نمایند. البته مرحله نرم سازی خاک نیز از جمله مراحل پس از شخم زنی، طی فرایند خاک ورزی صورت خواهد گرفت که می ‌توان با انواع کولتیواتور از نوع شخم زن بنزینی نیز این مراحل را تکمیل کرد.

شکستن لایه های سخت در عمق خاک

در شخم زنی خاک لازم است که خاک در سطوح زیرین نیز شکافته شود. از این رو طرح تیغه ها در کار با کولتیواتور دیزلی به گونه ‌ای است که می‌ تواند لایه ‌های عمیقی از خاک را نیز شکافته سازد. این اقدام باعث می ‌شود تا گیاه در آینده ‌ای نزدیک راحت ‌تر بتواند ریشه ‌های خود را در عمق خاک بگستراند.

عملیات ‌های سبک در کار با کولتیواتور ها

اصولا هدف اصلی در طراحی کولتیواتور ها، شخم زنی خاک نمی ‌باشد. چرا که به موازات این دستگاه، دستگاه دیگری با نام روتیواتور طراحی و تولید می ‌شود که می‌ تواند سطح خاک را شخم زنی کند. غالباً طرح ساخت کولتیواتور با روتیواتور به یک میزان است و تنها تفاوت در قدرت و یا طرح تیغه ها می باشد. اصولا روتیواتور همان کولتیواتور است که تیغه های آن را عوض کرده اند. از این رو اگر کولتیواتور به گونه ‌ای طراحی شود که بتوان به نوعی تیغه ‌های آن را تعویض نمود و یا طرح تیغه ها توانمندی بالایی داشته باشد، استفاده با هدف شخم زنی خارج از دسترس نخواهد شد.
در مقابل غالب فعالیت‌ ها در کار با شخم زن بنزینی از نوع کولتیواتور زمانی است که می ‌خواهید عملیات خاک ورزی را به انجام رسانید. این مراحل که غالباً در دسته عملیات های سبک در آماده سازی خاک محسوب می ‌شوند، در چند مرحله از قرار زیر هستند.

سله کشی و هم زدن خاک

غالبا شخم زنی یک عملیات مقدماتی در مراحل کاشت است که مدتی قبل از کاشت گیاهان زراعی به انجام می رسد. در فاصله زمانی از شخم زنی تا بذر پاشی و یا کاشت گیاه لازم است تا برای باری دیگر سطح خاک را بر هم زد تا فضای کلی در سطح خاک همگن، نرم و مطلوب شود. این اقدام را به اصطلاح سله کشی می‌ گویند و شخم زن کولتیواتور که همراه با تیغه های پهن شده باشد، می تواند به راحتی این فعالیت کشاورزی را به انجام رساند.

مخلوط کردن کود و کمپوست

از جمله اهداف اصلی در کار با شخم زن ها، همگن سازی خاک در زمانی است که عملیات کود دهی به خاک انجام شده است. اجتماع کود در یک مکان از خاک جدا از آنکه نمی تواند سطح غنی از خاک را حاصل آورد، باعث پوسیدگی در آینده گیاهان نیز خواهد شد. لذا لازم است تا کود در سطح خاک به خوبی و به شکل همگن در هم آمیزد. این اقدام همراه با کولتیواتور ها به درستی انجام خواهد شد.

ریشه ‌کنی علف های هرز

علف های هرز می توانند بسیار سریع در سطح مزارع رشد کنند. مخصوصاً که خاک از قبل شخم خورده و آماده باشد. در این صورت لازم است تا همراه با اختلاط خاک با کود با یکدست سازی آن، این علف های هرز نیز ریشه کن شوند. تیغه های پهن انواع شخم زن دیزلی و یا بنزینی به راحتی می ‌توانند تمام علف های هرز را در سطح مزارع ریشه ‌کن کنند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کولتیواتور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع کلتیواتور ۲۹۲۱۵۱۲۳۰۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کولتیواتور

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع کلتیواتور ۸۴۳۲۲۹۰۰ میباشد.

نمودار فرآیند تولید کولتیواتور

وضعیت واحد های فعال تولید کولتیواتور

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کولتیواتور در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید کولتیواتور

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کولتیواتور در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کولتیواتور

نمودار واردات و صادرات کولتیواتور در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کولتیواتور

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۶۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۰.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)