طرح فرآوری کائولینیت

کائولینیت با فرمول شیمیایی Al2Si2O5(OH)4 یک کانی رسی است و در گروه کانی‌های صنعتی قرار دارد. کانی‌های مشابه کائولینیت، شامل ایلیت، هالویزیت و دیکتیت، توسط اشعه X و پاسخ‌های شیمیایی از آن قابل تفکیک می‌باشد. این کانی را می‌توان به فراوانی در آلمان، چک‌واسلواکی، انگلستان، فرانسه و چین یافت. کائولینیت به لحاظ تئوریک دارای ۵۴/۴۶ درصد سیلیکا (SiO2)، ۵/۳۹ درصد اکسید آلومینیم (Al2O3) و ۹۶/۱۳ درصد آب است. تنها دو سوم موقعیت‌های اکتاهدرال توسط اتمهای آلومینیم پر شده است. اتم‌های آلومینیم توسط چهار اکسیژن و هشت هیدروکسیل احاطه شده است. بار الکتریکی در واحدهای ساختمانی رس‌های گروه کائولین متوازن است. تفاوت بین کانی‌های گروه کائولین بستگی به روش پشته شدن لایه‌ها بر روی هم دارد. خاک‌هایی که دارای کائولینیت زیادی هستند اصطلاحاً رس چینی یا کائولین نام دارند. کائولین نام یکی از استان‌های کشور چین است که مقادیر قابل ملاحظه‌ای از این نوع خاک را دارد. کائولینیت ماده اصلی ظروف چینی و خاک سفید و نرمی است که از هوادهی شیمیایی کانی‌های سیلیکات آلومینیوم همچون فلدسپار به ویژه در آب و هوای گرم و مرطوب مثل جنگل‌های حاره‌ای به وجود می‌آید. هر چه به سمت مناطق خنک‌تر و خشک‌تر می‌رویم کائولینیت کم می‌شود و در عوض نسبت کانی‌های رسی همچون ایلیت (در هوای سردتر) و یا اسمکتیت (در هوای خشک‌تر) افزایش می‌یابد. در برخی مناطق دنیا آلودگی با اکسید آهن باعث شده است که رنگ این کانی‌ها به قرمز متمایل شود. کائولینیت را در سرامیک‌سازی، طب،‌ افزودنی‌های خوراکی، خمیر دندان و مواد لامپ‌های مهتابی و مواد آرایشی بکار می‌برند. کائولینیت دارای ظرفیت چروک-تورم و نیز ظرفیت تبادل کاتیونی اندک است و به راحتی و با سرعت و با مقدار اندکی آب اشباع شده و خمیر ایجاد میکند. خمیر کائولینیت بعد از پختن در ۵۳۰ درجه سانتی‌گراد، حالت سفتی پیدا می‌کند. از این خاصیت برای تولید «ظروف چینی» استفاده می‌شود. اگرچه غیر از کائولینیت مواد و خاک‌های دیگری نیز به آن افزوده می شود. کائولینیت به دلیل ساختار ساده و بدون بار الکتریکی خود، دارای ظرفیت جذب آب بالایی نیست، قدرت تبادل کاتیونی ندارد و قادر به ایجاد سوسپانسیون در غلظت‌های کم نیست. به همین دلیل کارایی چندانی در جیره غذایی طیور ندارد. با این وجود رس‌های کائولین را می‌توان برای افزایش راندمان انرژی جیره بکار برد، بدون اینکه در جهت افزایش رشد و بهبود کیفیت لاشه جوجه‌ها از آن انتنظاری برود. هر چه ذرات کائولین ریزتر باشد بهتر است. کائولین خوب، انرژی هر گرم غذا را به اندازه دو کالری افزایش می‌دهد. دلیل آن کاهش سرعت عبور مواد از دستگاه گوارش است.

تاریخچه کائولینیت

در اواسط دوران تانگ، قبل از میلاد مسیح، صنعتگران چینی قدم های نخستین را در تصفیه و پاک نمودن مواد اولیه جهت تولید کالاهایی برتر و عاری از نقص برداشته بودند. این تحولات ابتدا منجر به ساخت برخی ظروف سفالین با سنگ‌نما به رنگ سفید شد که در تهیه آنها از خاک کائولن استفاده می‌گردید. آمیختن فلدسپات ها با کائولن منجر به تهیه ظروف مزبور گردید. که نوع بدنه آنها از استحکام، سفیدی متمایل به زرد و شفافیت متوسطی برخوردار بوده است.
به علت استقبال فراوان از این ظروف، عرضه آنها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد. اولین کارخانجات صنعتی ظروف پرسیلن یا چینی در چینگ ـ ته ـ چن تأسیس شد که صدها سال در این زمینه فعالیت می‌کردند. یکی از کشفیات قابل توجهی که در آن زمان حاصل گردید و بعدها مورد تقلید و دوباره سازی سایر صنعتگران قرار گرفت. استفاده از کبالت بخاطر رنگ آبی حاصل از آن در ترسیم نقوش بر روی ظروف مزبور بود. کبالت قبلاً بوسیله ایرانیان بر روی ظروف سفالین مورد استفاده قرار گرفته و از طریق آنها نیز به صنعتگران چین منتقل شده بود. بطور کلی تمام مراحل ساخت، اصول اولیه و فرمول چگونگی تهیه چینی آلات همیشه نزد چینیان مخفی نگهداشته می‌شد و آنها همواره این اسرار را بصورت گنجی پاسداری می‌کردند.

سنگ کائولن برحسب نوع پیوندهایش به دو گروه پیوند نرم و سخت طبقه بندی می شود:

مصارف سنگ کائولن با پیوند نرم عمدتاً در صنایع کاشی، چینی و سرامیک سازی است.
مصارف سنگ کائولن با پیوند سخت در صنایع لاستیک سازی و کاغذ سازی می باشد.

کاغذسازی

استفاده از کائولن در کاغذسازی باعث نرمی کاغذ خواهد شد و جذب جوهر، درخشندگی، ارزانی و پوشش مناسب از دیگر مزیت های استفاده از کائولن در صنایع کاغذسازی است.
کاغذ حتی اگر خلل وناهمواری های بین الیاف سلولزی آن بوسیله پر کننده معدنی پر شده باشد به منظور استفاده در فرآیندهای کارهای چاپی مدرن، تا زمانی که پوشش سطح را نداشته باشد مناسب نیست. استفاده از پر کننده در خمیر کاغذ بخشی از شکاف ها و درزهای بین الیاف سلولز را پر کرده، لذا بسیاری از نقاط ریز مرکب چاپ در این نقاط بدرستی قرار نگرفته و کیفیت کار چاپ کاهش می‌یابد. پوشش سطحی در روی کاغذ بعث نرمی، جلاء و قدرت جذب مرکب چاپ می‌شود. پوشش مناسب باعث افزایش کاربرد کاغذ می‌گردد.

رنگ سازی

استفاده از کائولن در رنگ سازی پلاستیک سبب کنترل ویسکوزیته می شود. ۱۰ % کائولن در رنگ سازی مورد مصرف دارد و باعث بالا رفتن قدرت پوشش‌دهی، روان کنندگی و پخش‌کردن رنگ می‌شود. در رنگ سازی از کائولن مرغوب و خالص به صورت ماده رنگی و پرکننده بهره می گیرند. در رنگ‌هایی که با آب شسته می‌شِوند نیز انواع کائولن درشت‌دانه نوع مات و انواع کائولن ریزدانه نوع شیشه‌ای را ایجاد می‌کنند.

لاستیک سازی

در صنعت لاستیک سازی نیز کائولن را به عنوان ماده پرکننده به کار می برند. کائولن مقاومت در برابر سایش و صلبیت آن را افزایش می‌دهد.از کائولن خالص و نرم در لاستیک های نرم نظیر کاشی های لاستیکی و کائولن ناخالص در تهیه در لاستیک های سخت نظیر پاشنه و کف در کفش ها و لاستیک خودرو ها استفاده می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت فرآوری کائولینیت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک فرآوری کائولینیت ۱۴۱۰۴۱۲۳۳۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فرآوری کائولینیت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی مواد ضدعفونی کننده ها ۲۵۰۷۰۰۹۰ / ۲۵۰۷۰۰۱۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال فرآوری کائولینیت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فرآوری کائولینیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فرآوری کائولینیت

نمودار واردات و صادرات مواد فرآوری کائولینیت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع معدنی

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع معدنی اینجاکلیک کنید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)