طرح پرورش ماهی سالمون 1

طرح پرورش ماهی سالمون

ماهی سالمون، ماهی آزاد دریای شمال یا به تلفظ فرانسوی سومُن Soumon، در ردهٔ آزادماهیان قرار دارد. آزادماهی‌ها به‌طور معمول در آب‌های شیرین به دنیا می‌آیند، سپس به اقیانوس‌ها رفته و برای تخم‌گذاری دوباره به آب‌های شیرین بازمی‌گردند. تحقیقات نشان داده‌است که آنها برای تخم‌گذاری به نقطه‌ای که در آن متولد شده‌اند بازمی‌گردند.

شرح مختصر از فرآیند طرح پرورش ماهی سالمون

فرایند لقاح ماهی سالمون پرورشی مشابه ماهی سالمون وحشی در آب تازه انجام می‌گیرد. تخم‌های ماهی در درجه حرارت ثابت در مخزن انکوباتور به مدت ۸۰ روز قبل از خروج از تخم قرار می‌گیرند. چهار تا شش هفته پس از تخم ریزی نوزاد ماهی قادر به تغذیه است و به مخازن آب تازه بزرگ انتقال داده می‌شود. با سپری شدن ۱۰ الی ۱۶ ماه در آب تازه، ماهی سالمون جوان آماده است تا به محیط زیست اصلی خود انتقال یابد. وزن هر ماهی در این مرحله ۶۰ الی ۱۰۰ گرم است. این مرحله از طریق فرایند اسمولتیفیکیشن انجام می‌گیرد. این تغییر سب می‌شود ماهی سالمون بتواند در آب دریا زنده بماند. سپس ماهی سالمون به مدت ۱۴-۲۲ ماه در داخل کیج در دریا پرورش داده می‌شود. با رسیدن وزن ماهی به ۴ الی ۶ کیلوگرم ماهی سالمون آماده پروسس می‌باشد. پرورش ماهی سالمون در قفس‌های دریایی سالم با رژیم غذایی سالم آغاز می‌گردد و مواد مغذی دریافتی توسط ماهی سالمون پرورشی مشابه مواد مغذی است که ماهی سالمون وحشی از دریا دریافت می‌کند. ماهی سالمون پرورشی مشابه ماهی وحشی به منظور تغذیه خود به دریا وابسته است.
ماهی سالمون به صورت جمعی زندگی کرده و به تنهایی زندگی نمی‌کند. حداقل ۵/۹۷ درصد از آب‌های آزاد کشور نروژ به پرورش ماهی سالمون اختصاص دارد. این امر به منظور رشد ماهی سالمون در آب‌های آزاد است تا ماهی سالمون بتواند در محیط طبیعی و تمیز به سایز نهایی برسد. رعایت استانداردهای مطلوب با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی سخت گیرانه، سلامت ماهی سالمون را از مرحله خارج شدن ازتخم تا بلوغ کامل، تضمین می‌کند تا مصرف کننده بتواند در هر زمان از بهترین ماهی سالمون موجود لذت ببرد. ماهی سالمون آتلانتیک پرورشی از نژاد سالمون وحشی است. در سالهای ۱۹۷۰ ماهی سالمون از ۴۰ رودخانه کشور نروژ جمع آوری گردید و فرایند پرورش و اصلاح نژادماهی سالمون آغاز گردید.
اکنون سالمون پرورشی نروژی از دیدگاه ژنتیک مشابه سالمون وحشی است و اصلاحاتی در نژاد آن انجام شده است تا بتواند سریع‌تر رشد کرده و دیرتر بالغ شود و مقاومت آن نسبت به بیماری‌ها افزایش یابد. سالمون پرورشی نروژ تحت نظارت تولید شده و شما می‌توانید تفاوت را احساس کنید. کشور نروژ استانداردهای بالایی در تولیدماهی سالمون ایجاد نموده است. مدل مدیریت پایدار مدیریت منابع دریایی اکنون در سراسر جهان شناخته شده است.

تغذیه ماهی سالمون

تغذیه سالمون بوسیله پلت های خشک شامل ۷۰ درصد موادخام گیاهی و ۳۰ درصد مواد خام دریایی انجام می‌گیرد.
ترکیب این پلت ها عبارتند از:
۵۰ درصدسبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات، ۱۹ درصد روغن گیاهی، ۱۷ درصد غذای ماهی، ۱۱ درصدروغن ماهی، ۱ درصدکنسانتره پروتئین ماهی
این پلت ها در بردارنده کلیه عناصر مغذی موردنیاز رشد سالمون پرورشی از جمله پروتئین ((غذای ماهی، روغن ماهی، پروتئین‌های گیاهی))، کربوهیدارت ((از منابع دریایی و گیاهی))، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین‌ها، عناصر ریزمغذی وآنتی اکسیدانت ها می‌باشد. زمانیکه حضور انگل‌ها به صورت طبیعی در دریا رخ می‌دهد با بهره بردن از ماهی‌های تمیز کننده خطر آلودگی ماهی سالمون کاهش می‌یابد.

طرح پرورش ماهی سالمون 3

هزینه های پرورش ماهی سالمون

برای شروع کار پیش از هر چیزی باید دانش مورد نیاز پرورش ماهی کسب شود. این دانش و مهارت می‌تواند به صورت تجربی هم منتقل شود.
با یک زمین صد متری هم می‌توان این کسب‌و کار را راه‌اندازی کرد. زیرا ماهی در دسته جانوارانی قرار می‌گیرد که مساحت کمی برای ادامه حیات نیاز دارند. ماهی نسبت به سایر موجودات پرورشی زمین کمتری برای رشد استفاده می‌کند.
هر ماهی کمتر از ۲/۰ متر مربع زمین برای رشد نیاز دارد. ضمن اینکه پرورش ماهی اغلب در اراضی درجه ۳ و ۴ غیر قابل استفاده در امر کشاورزی صورت می‌گیرد و یا اینکه از آب‌های داخلی مثل دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی، رودخانه‌ها، آبگیرها و آب‌بندان ها برای پرورش ماهی استفاده می‌شود که اختلالی در امر کشاورزی ایجاد نخواهد کرد. برای تهیه زمین و راه‌اندازی حوضچه سرمایه‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مورد نیاز است.
در صورت داشتن طرح توجیهی مناسب و سرمایه لازم (۳۰ درصد آورده شخص) برخی زمین‌های بایر و بلا استفاده یا زمین‌های سنگلاخی و صخره‌ای توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع به افراد متقاضی واگذار می‌شود. امر راه‌اندازی یک مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید زیر ۲۰ تن در سال، توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین برای شروع باید کار را با این حجم تولید در نظر بگیرید که برای راه‌اندازی آن لااقل به سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان احتیاج دارید، البته این مبلغ منهای هزینه‌های خرید زمین است.
هزینه‌ها شامل ساختمان اداری، انبار آذوقه، اتاقک نگهبانی، ساخت استخرها و کانال‌های ورودی و خروجی آب به مزرعه و نصب تجهیزات فنی مزرعه است، بنابراین از این مبلغ ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان برای احداث ساختمان اداری، انبار غذا و انبار لوازم و تجهیزات استفاده می‌شود (معمولاً در مزارع پرورش ماهی به جای احداث ساختمان‌های مجزا از یک ساختمان دو طبقه که طبقه زیرین شامل انبار غذا و تجهیزات و طبقه دوم هم ساختمان اداری و دفتر فروش و یک اتاق استراحت است استفاده می‌شود).
ساخت اتاقک نگهبانی هم هزینه آنچنانی برایتان ندارد و کمتر از پنج میلیون تومان تمام می‌شود. مهم‌ترین قسمت کار ساخت و طراحی استخرهاست که معمولاً در مزارع به‌صورت متداول از سه نوع استخر استفاده می‌شود؛ استخرهای ۱×۱۰ برای نگهداری بچه ماهی‌های یک تا سه گرمی، استخرهای ۵/۲ ×۲۰ برای نگهداری ماهیان پیش‌پرواری و استخرهای ۳×۳۰ متر برای نگهداری ماهیان پرواری. علاوه بر این، حدود پنج تا هفت میلیون تومان هم باید برای پمپ‌های برگشتی و تجهیزات آن هزینه کنید که برای استفاده در مواقع اضطراری یا در صورت کمبود منابع آبی می‌تواند خشی از مشکلات را برطرف سازد.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت طرح پرورش ماهی سالمون

بودجه: کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان
نام محصول : ماهی سالمون
تراکم پرورش ماهی سالمون: ۳۰ قطعه در هر متر مربع
ظرفیت پرورش ماهی سالمون: ۵ تن در دوره
زیر بنای مورد نیاز سالن پرورش ماهی سالمون : ۱۵۰ متر مربع
نرخ برابری دلار:۱۴۰۰۰۰ ریال
زمان برگشت سرمایه گذاری اولیه: کمتر از ۳ سال
قیمت ماشین آلات طرح پرورش ماهی سالمون : ۲۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی: ۳۱ %
سرمایه ثابت: ۱۵۰ میلیون تومان
سرمایه در گردش: ۴۰ میلیون تومان
سرمایه کل: ۱۹۰ میلیون تومان

۴.۴/۵ - (۸ امتیاز)