طرح-پرورش-مرغ-اجداد-گوشتی-1

طرح پرورش مرغ اجداد گوشتی

اجداد ترجمه واژه انگلیسی Grand parent به معنای پدربزرگ و مادربزرگ می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت که نتایج مرغ‌های اجداد مرغ های مادر بوده و نتایج آنها همان پرندگانی هستند که محصولاتشان را در بازار می‌بینیم. یکی از مهمترین بخشهای صنعت طیور پرورش مرغ مادر است زیرا مولد گله‌های تجاری تولید کننده گوشت و تخم مرغ است. صنعت تولید گوشت مرغ از , بخش اصلی مزرعه لاین، مزارع اجداد گوشتی، مزارع مادر گوشتی، مزارع جوجه کشی و مزارع مرغ گوشتی تشکیل شده است. فرایند تولید جوجه یکروزه از پرورش گله های لاین آغاز و با پرورش گله های اجداد و مادر ادامه می یابد و در این مسیر یکطرفه، گله های لاین به عنوان تنها منبع ژنتیکی تجدید شونده و در راس هرم تولید و تامین جوجه در صنعت طیور قرار گرفته و از طریق گله های اجداد و مادر تولیدی ضمن تاثیر مستقیم بر کم و کیف جوجه های یکروزه مورد مصرف در واحدهای مرغداری، به عنوان نقطه شروع برای تمامی فعالیت ها در این صنعت محسوب می شود. مرغ مادر گوشتی نژاد ( سویه تجاری) رأس ۳۰۸ که توسط شرکت Aviagen تولید و عرضه می‌گردد در حال حاضر یکی از پر تقاضاترین نژادهای مرغ مادر گوشتی در دنیا و ایران می‌باشد به طوری که حدود ۷۵ ۷۳ درصد مرغ‌های مادر گوشتی ایران را این نژاد تشکیل می‌دهد. گله‌های اجداد گوشتی در نسل دوم خود مرغ و خروس هایی را تولید می‌کنند که گوشت آن‌ها در بازار به فروش می‌رسد.

مزارع جوجه اجداد گوشتی

دومین حلقه از زنجیره صنعت طیور کشور، مزارع اجداد گوشتی هستند که وظیفه تأمین جوجه یک روزه مزارع مادر گوشتی کشور را به عهده دارند. در حال حاضر ۲ واحد اجداد گوشتی در سطح کشور فعال می باشند و توان تولید این مزارع سالانه بالغ بر ۶ میلیون قطعه جوجه مرغ مادر گوشتی می باشند که قادر به تامین نیاز کشور نمی باشند.

مزارع جوجه مادر گوشتی

محصول مزارع جوجه اجداد را مرغ مادر میگویند که از آنها هیبریدهای تجاری گوشتی تولید میشود. این مزارع که در واقع حلقه میانی از زنجیره تولید گوشت مرغ میباشند در حال حاضر بیش از ۳۰۳ واحد دارای پروانه (حدود ۵۰ واحد نیز مجوز موقتی) مجوز دریافت نموده اند. مجموعا توان تولید بیش از ۱۰۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی در سال را دارا می باشند.

فرآیند تولید مرغ اجداد

گله‌ های اجداد معمولاً دارای چهار خط یا چهار نوع مرغ و خروس هستند که از نظر ژنتیکی با هم متفاوت بوده و اصطلاحاً خطوط A و B و C و D نامیده می‌شوند. خطوط A و B به ترتیب خروس و مرغ خط پدری هستند و خطوط C و D به ترتیب خروس و مرغ خط مادری نام دارند. مرغ و خروس خط پدری و نیز مرغ و خروس خط مادری به طور جداگانه پرورش یافته و سپس در سن بیست هفتگی مرغ و خروس خط پدری باهم و مرغ و خروس خط مادری نیز با هم مخلوط می‌شوند. از خط پدری (یعنی اختلاط خروس A و مرغ B) تخم‌مرغ‌ های خط پدری حاصل می‌گردد و از خط مادری (یعنی اختلاط خروس C و مرغ D) تخم‌مرغ‌ های خط مادری حاصل می‌گردند.

معرفی کد تعرفه گمرکی طرح پرورش مرغ اجداد گوشتی

جوجه اجداد گوشتی: ۰۱۰۵۱۱۲۰
جوجه مادر گوشتی : ۰۱۰۵۱۱۳۰

معرفی کد آیسیک طرح پرورش مرغ اجداد گوشتی

پرورش مرغ اجداد گوشتی : ۰۱۲۶

موارد کاربرد پرورش مرغ اجداد گوشتی

کاربرد اصلی این جوجه ها جهت مصرف در مرغداریهای تولید جوجه یک روزه می‌باشد یعنی این جوجه ها به مرغداری‌های تولید جوجه یک روزه فروخته می‌شوند و پس از پرورش این جوجه ها به مرغ مادرهای تبدیل می‌شوند که سالانه توانایی تولید تقریباً ۱۴۳ جوجه یک روزه گوشتی جهت عرضه به مرغداری های گوشتی را خواهند داشت.

طرح-پرورش-مرغ-اجداد-گوشتی--2

معرفی بازار هدف پرورش مرغ اجداد گوشتی

میزان پروتئین حیوانی مورد نیاز که حداقل مطلوب آن ۲۹ گرم در روز می باشد اگر حتی ۲۵ گرم در نظر گرفته شود ماحصل آن افزایش مصرف گوشت مرغ در سبد خانوار خواهد بود تا جامعه ما از توسعه انسانی عقب نیافتد، لذا پیش بینی مصرف سرانه حداقل ۱۵ کیلو گوشت مرغ برای جمعیتی در حدود ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ می بایستی از هم اکنون پیش بینی شود و این مقدار یک میلیون و پانصد هزار تن در سال و همین مقدار گوشت مرغ با توجه به اینکه هر ۱.۲۶۰کیلوگرم گوشت مرغ از یک قطعه جوجه گوشتی حاصل می شود تعداد جوجه گوشتی مورد نیاز در سال مقدار ۱.۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰قطعه خواهد بود و برای تولید این مقدار جوجه گوشتی میبایستی ۱۱.۹۰۰.۰۰۰ قطعه جوجه مادر در سال در مزارع مرغ مادر پرورش یابند یعنی همان مقدار رشد و برای تولید این مقدار مادر یعنی جوجه ریزی اجداد می بایست ۲۶۵.۰۰۰ قطعه در سال انجام شود و این یعنی ۳۵% رشد در واحدهای اجداد نیز می بایستی انجام شود. لذا احداث این واحد اجداد، اقدامی در راستای تحقق اهداف افق ۱۴۰۰ می باشد.

لیست تجهیزات مورد نیاز جهت پرورش مرغ اجداد گوشتی به شرح زیر است

سمپاش موتوری فرغونی
الکترو موتور کوچک
آسیاب میکسر
هواکش
آبخوری دستی و اتوماتیک
باسکول
قفس حمل مرغ
دستگاه اسپری واکسن
ریل دانخوری
هیتر
رطوبت ساز و خنک کننده

قیمت تجهیزات طرح پرورش مرغ اجداد گوشتی

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکتهای واردکننده ماشین آلات اروپایی، برابر با ۵۱۱،۱۱۱ یورو بر آورد شده است که به ازای هر یورو ۴۵۰۰۰ ریال ۲۳،۰۰۰ میلیون ریال محاسبه شده است. همچنین به همین صورت هزینه تجهیز آزمایشگاه ۸۱۰ میلیون ریال معادل ۱۸،۰۰۰ یورو و برای تجهیزات کارگاهی و ملزومات اداری نیز ۹۵۰ میلیون ریال معادل ۲۱،۱۱۱ یورو محاسبه شده است.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح پرورش مرغ اجداد گوشتی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰۰ قطعه
نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲ درصد

با ارزیابی کامل این عوامل و انجام یک مطالعه امکان سنجی جامع، می توانید پیش بینی های آگاهانه ای در مورد وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید سوربیتان مونولورات انجام دهید. بسیار مهم است که استراتژی های خود را بر اساس ماهیت پویای صنایع شیمیایی و روندهای بازارهای نوظهور تطبیق دهید. علاوه بر این، برای افزایش دقت پیش‌بینی‌های خود، با کارشناسان مالی و صنعتی مشورت کنید.



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۵/۵ - (۲ امتیاز)