منابع کلیدی در مدل کسب و کار

بخش منابع کلیدی به این سوال مهم می پردازد که برای کار کردن یک مدل کسب و کار چه منابعی مورد نیاز است.هر مدل کسب و کاری به منابع کلیدی احتیاج دارد. این منابع به یک سازمان این توانایی را می دهند که به تولید و ارائه ارزش پیشنهادی خود بپردازد، به بازار هدف دسترسی پیدا کند، با مشتریان روابطش را حفظ کند و جریان درآمدی ایجاد کند. نوع منابع مورد نیاز بر اساس نوع مدل کسب و کار متفاوت است. برای مثال در یک کارخانه تولید میکروچیپ به تجهیزاتی نیاز داریم که تا حد ممکن هزینه ها را کاهش دهد، اما در یک کارگاه طراحی میکروچیپ منبع کلیدی ما نیروی انسانی متخصص است.منابع کلیدی می تواند فیزیکی، مالی، معنوی یا انسانی باشد. هر منبع کلیدی می تواند تحت مالکیت خود سازمان باشد یا اجاره شود و یا حتی تحت مالکیت شرکای کلیدی باشد.

معمولا سوالاتی که برای تشخیص منابع کلیدی مطرح می شوند به شرح زیر هستند :

هر ارزش کلیدی شما نیازمند چه منابعی است ؟
هر کانال توزیع چه منابعی نیاز دارد ؟
ارتباط با مشتری چه منابعی نیاز دارد ؟
هر جریان درآمدی چه منابعی نیاز دارد ؟

انواع منابع کلیدی برای کسب و کار

منابع کلیدی را به طور کلی میتوان به ۴ دسته تقسیم‌بندی کرد.

فیزیکی :

این دسته بندی شامل دارایی های فیزیکی مانند تجهیزات کارخانه ای، ساختمان ها، ماشین ها، اتوموبیل ها، سیستم ها، سیستم های نقطه فروش و شبکه های توزیع می شود. خرده فروشانی مانند وال مارت یا آمازون به شدت مبتنی بر منابع فیزیکی هستند که اغلب سرمایه بر هستند. وال مارت شبکه توزیع جهانی قدرتمندی از مغازه ها و زیرساخت های لاجستیکی دارد و آمازون زیر ساخت های قدرتمندی از IT ، انبارداری و لاجستیک.

معنوی :

دارایی های معنوی همچون برند، دانش اختصاصی، پتنت یا حق کپی، حق مشارکت و اطلاعات مشتریان، که اهمیت آنها روز به روز بالاتر می رود، اجزایی از یک مدل کسب و کار قدرتمند محسوب می شوند. برای تولید منابع معنوی زحمت و هزینه های زیادی را باید متحمل شد، اما پس از تولید هر یک ارزش افزوده بسیار بالایی برای شرکت بوجود می آید. محصولاتی مانند تولیدات شرکت نایکی یا سونی به شدت از کیفیت برند خود استفاده می برند. ماکروسافت و SAP ارزش آفرینی زیادی بواسطه نرم افزار ها و دارایی های معنوی پیرامون آن داشته اند. همچنین کوالکام که طراح میکروچیپ های دستگاه های موبایل است در آمد بسیار بالایی از فروش حق لایسنس تولید محصولاتش بدست می آورد.

انسانی :

البته که هر سازمانی نیاز به نیروی انسانی دارد، اما نیروی انسانی در برخی کسب و کارها نقش برجسته ای ایفا می کنند. برای مثال نیروی انسانی نقش اساسی در سازمان های دانش بنیان و نوآور ایفا می کنند. برای مثال صنایع دارویی مانند Novartis به شدت متکی به نیروی انسانی متخصص خود است. مدل کسب و کار این شرکت کاملا مبتنی بر دانشمندان حرفه ای و نیروی فروش توانمند است.

مالی :

برخی مدل های کسب و کار نیاز به منابع مالی و/یا پشتیبانی مالی مانند پول نقد، خطوط اعتباری یا فروش پیش از موعد سهام برای تامین نیازهای خود دارند. برای مثال شرکت ارتباطی اریکسون از منابع مالی برای بهبود مدل کسب و کار خود بهره برد. برای مثال آنها ترجیح دادند از بانک و بازار سرمایه کمک بگیرند تا تجهیزات خود را تقویت کنند که در نتیجه مشتریان نیازهای خود را به آنها، به جای رقبا، سفارش دهند.

سخن آخر

به طور کلی هر منبعی که بتواند باعث شود ما به درآمد برسیم جزو منابع کلیدی به حساب می آید.  اگر شما کارمندی دارید که می‌تواند تعامل خوبی با مشتری داشته باشد و فروش شما را تضمین کند، آن کارمند جزو منابع کلیدی شما به حساب می آید.یا مثلا اگر محصولی دارید که آن را از طریق سایت به فروش می‌رسانید، سایت شما یکی از منابع کلیدی شماست. ثبت اختراع هم یکی منبع کلیدی به حساب می آید. چون از طریق ثبت اختراع می‌توانید به درآمد برسید.منابعی که ارتباط ما را با بخش‌های مختلف مشتریان حفظ می‌کنند نیز جزو منابع کلیدی ما  حساب می شود. شاید یک شماره تلفن رند یا ۴ رقمی که مشتری آن را راحت به یاد بسپرد یکی از همین منابع کلیدی برای کسب و کار شما باشد.

 

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)