پرورش گوسفند نجدی

بز نجدی یکی از مشهوترین نژادهای بز ایرانی است که با نژادهای دیگر آمیختگی زیادی پیدا کرده است. باتوجه به هزینه پایین نگهداری، از تولید شیر و گوشت نسبتاً خوبی برخوردار است.

حوزه پراکنش بزنجدی

قسمت عمده پرورش بز نجدی از دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های زاگرس از مناطق شرقی و مرکزی خوزستان آغاز و تا سواحل خلیج فارس ادامه دارد. حوزه پرورش و نگهداری بز نجدی غالباً در استان خوزستان بوده ولی بندرت ممکن است در دیگر مناطق نیز یافت شود. ارتفاع این مناطق از ۶ متر از سطح دریا شروع شده و تا ۱۵۰ متر ادامه دارد. این مناطق دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و طولانی می‌باشند و درجه حرارت در طول سال از صفر درجه سانتی‌گراد در ماه‌های سرد تا حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد در تابستان متغیر است.میانگین جمعیت گله‌های بز نجدی بین ۷ تا ۲۳ رأس است. بز نجدی بر خلاف دیگر بزهای محلی، توان راهپیمایی و کوچ در مسافت‌های طولانی را ندارد. به همین دلیل این بز در بین گله‌های عشایر کوچ رو بندرت یافت می‌گردد و در گله‌های گوسفند در حال کوچ و چرای مداوم که از بز بعنوان جلودار گله استفاده می‌گردد، غالباً اثری از بز نجدی به چشم نمی‌خورد و بطور معمول آن را در مناطق شهری و در خانه‌ها به شکل سنتی نگهداری و پرورش می‌دهند. جهت تغذیه این دام علاوه بر تغذیه دستی، از مراتع حاشیه شهر (با فاصله حداکثر ۲-۳ کیلومتر) نیز استفاده می‌شود.

خصوصیات ظاهری گوسفند نجدی

این بز دارای دست و پای باریک و بلند، پوست نرم و براق با پوشش موی کوتاه و لطیف می‌باشد. رنگ عمومی بدن قهوه‌ای تیره و در مواردی از زرد آهویی یکدست تا سفید متغیر است‌. گوش‌ها پهن و افتاده، نیم‌رخ سر صاف و باریک و دارای خط سیاه پشتی از پس سر تا نوک دم و دارای دو منگوله در زیر گردن می‌باشد. در هر دو جنس حیوانات شاخ‌دار و بی‌شاخ وجود دارد. اما نسبت بزهای شاخ‌دار گله‌ها از بی‌شاخ‌ها بیشتر است. برآورد شده است که موجود حدود ۵۷ درصد ماده‌ها و ۵۴ درصد نرها شاخ دار و ۴۳ درصد ماده‌ها و ۴۶ درصد نرها بدون شاخ‌اند.

میانگین وزنی بزهای ماده نجدی در دوره پرورش

میانگین وزن بزغاله‌ها در دوره رشد از تولد تا یک سالگی

پرواربندی بز نجدی

بز نجدی، بز شیری بوده، دارای جثه نسبتاً کوچک که قدرت پروار شدن آن کم است، اما اکثر بزداران معمولاً بزغاله‌های نر نجدی خود را پس از شیرگیری از سن ۵ ماهگی به بعد پروار می‌نمایند. میانگین طول دوره پرواربندی ۱۳۸ روز بوده و غالباً در فصل پاییز انجام می‌گیرد. میانگین اضافه وزن یک دوره پرواربندی در بزغاله‌های بز نجدی ۶.۰۹ ± ۱۰.۹ کیلوگرم و اضافه وزن روزانه ۴۴ ± ۸۰ گرم می‌باشد. میانگین وزن بز ماده بالغ ۲۶.۷ و بز نر بالغ ۳۳.۷۵ کیلوگرم می‌باشد. این میانگین وزنی پس از سن بلوغ یعنی یک سالگی تا پایان ۴ سالگی می‌باشد.

ضرایب باروری، دوقلوزایی، زایش، بزغاله گیری در پرورش گوسفند نجدی

زایمان بهاره از اسفند آغاز گردیده و تا اوائل خرداد ماه ادامه می‌یابد در صورتی که زایمان پاییزه از شهریور ماه تا نیمه آبان می‌باشد. نتایج بدست آمده از ضرایب باروری، زایش، دوقلوزایی و بزغاله گیری در بز نجدی (جدول زیر) بسیار خوب است ولی تلفات در بزغاله نجدی نیز در هر فصل از سال ۳۳.۶۶ درصد است. درصد تلفات به عوامل مختلفی از جمله عدم مقاومت این بز به سرما، مرگ و میر در زایمان و نیز ضربات مکانیکی بستگی دارد. ساعت زایمان در شبانه روز و کنترل زایمان‌ها نیز از جمله عواملی هستند که در کاهش تلفات نقش مؤثری دارند.

شیر بز نجدی

بز نجدی یکی از بزهای شیری کشور محسوب شده، از نظر تولید شیر از بزهای برتر بشمار می‌آید و علیرغم شرایط نامناسب تغذیه، مدیریت و بهداشت، توانایی تولید شیر قابل توجهی دارد. در فصل بهار تولید شیر بز نجدی تا ۹٪ درصد بیشتر از سایر فصول سال می‌باشد. میانگین سن از شیرگیری بزغاله‌ها ۱۲۵ روز است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت پرورش گوسفند نجدی

کد آیسیک گوسفند (دامپروری) ۰۱۲۱۴۱۲۳۰۵
کد آیسیک گوسفند پشمی (دامپروری) ۰۱۲۱۵۱۲۳۰۶
کد آیسیک گوسفند گوشتی (دامپروری) ۰۱۲۱۵۱۲۳۰۷
کد آیسیک گوسفند شیری (دامپروری) ۰۱۲۱۵۱۲۳۰۸

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت پرورش گوسفند نجدی

کد تعرفه گمرکی گوسفند (دامپروری) ۰۱۰۴۱۰۰۰

خلاصه بررسی اقتصادی طرح پرورش گوسفند نجدی

ظرفیت پرورش سالیانه : ۱۰۰۰ راس
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)