آینده صنعت کشاورزی با استارت آپ های فناورانه

حوزه کشاورزی و زراعت یکی از قدیمی‌ترین مشاغل جهان است. بشریت طی هزاران سال در زمینه تولید و پرورش محصولات راهی طولانی را طی کرده و فناوری‌های مختلفی را نیز معرفی کرده است. با ادامه رشد جمعیت جهان و کمبود زمین، مردم باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند و در مورد نحوه کشاورزی مؤثرتر عمل کنند. همچنین باید از زمین کمتر برای تولید محصولات بیشتر استفاده کنند و بهره‌وری و عملکرد زمین‌ها را افزایش دهند.
کشاورزی در سطح جهان یک صنعت ۵ تریلیون دلاری است و اکنون این صنعت به فناوری‌های دیجیتال روی آورده است. بنابراین فعالان بازار ازجمله استارت‌آپ‌ها در زمینه فناوری کشاورزی می‌توانند از فناوری نسل بعدی مانند دیجیتالی‌سازی داده‌ها و پلتفرم‌های داده، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا و موارد دیگر، برای کمک به تولید محصولات سالم، کنترل آفات، نظارت بر خاک و شرایط رشد، سازمان‌دهی داده‌ها برای کشاورزان و بهبود طیف وسیعی از کارهای مربوط به زنجیره تأمین مواد غذایی استفاده کنند.استارت‌آپ‌های فناورانه آینده صنعت کشاورزی را رقم می‌زنند. استفاده از فناوری در کشاورزی به حل چندین نقطه‌ضعف در زنجیره کشاورزی سنتی کمک می‌کند و پتانسیل بازار ۲۴ میلیارد دلاری را ارائه می‌دهد.

نوآوری در کشاورزی

پیشرفت در کشاورزی فناورانه، راه‌حل‌های دقیقی را برای کشاورزی پایدار ارائه می‌دهد که شامل کشاورزی عمودی داخل منزل، کشاورزی هیدروپونیک (آب‌کشت) و شیوه‌های مدرن گلخانه‌ای است. این روش‌ها درواقع برای طراحی مجدد تجربه کشاورزی با مزایای بی‌شمار تنظیم شده است. از طریق این روش‌ها مواد غذایی سالم، تازه و مغذی‌تری تولید می‌شود که ماندگاری بیشتری نیز دارند. این روش‌ها همچنین به صرفه‌جویی در مصرف آب، زمین و منابع با ارزش کمک می‌کند. بعلاوه، این سیستم رشد کنترل‌شده، کشاورزان را قادر می‌سازد مواد غذایی عاری از مواد شیمیایی مضر تولید کنند.

بهبود الگوی مصرف

الگوی مصرف در حال تغییر است. آگاهی مردم از خوردن غذای سالم و تازه رو به تکامل و افزایش است. علاوه بر این، بیماری همه‌گیر کرونا همچنین مصرف‌کنندگان را ترغیب کرده است که عادات غذایی خود را تغییر دهند و غذایی را که به جلوگیری از کرونا و ایجاد ایمنی قوی در برابر آن کمک می‌کند، مصرف کنند.
تکنیک‌های کشاورزی فوق مدرن، تولید محصول و کیفیت آن را بهینه می‌کند و ایمنی مواد غذایی را در تمام طول سال ارائه می‌دهد. محصولات در آب غنی از مواد مغذی پرورش می‌یابند که چند ساعت قبل از رسیدن به دست مشتری برداشت می‌شوند. این امر باعث تقویت قدرت انتخاب خوب و ایجاد تغییر در رفتار برای ایجاد یک سیستم غذایی سالم می‌شود.

تأثیر استفاده از فناوری

رشد اتخاذ راه‌حل‌های پیشرفته فناوری در کشاورزی، انقلابی در این بخش ایجاد می‌کند. با استفاده از مدل کشاورزی هوشمند، کشاورزی سنتی به‌تدریج به کشاورزی با تکنولوژی مدرن تغییر می‌کند. این امر باعث می‌شود با استفاده از فنون جدید تولید متفاوتی شکل بگیرد که درنتیجه موجب افزایش تولید و بهبود زنجیره تأمین مواد غذایی می‌شود. همچنین پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جمعیت جهان آسان‌تر می‌شود.
با توجه به تغییر سناریوی کشاورزی سنتی و پیشرفت‌های فنّاورانه، هم کشاورزان و هم شرکت‌های استارت‌آپ‌ در این حوزه روش‌های کشاورزی عمودی و هیدروپونیک در محیط داخلی را آغاز کرده‌اند. این روش‌ها بسیار داده‌محور هستند و کشاورزی و علم را برای تولید مواد غذایی سالم و ایمن در زمان کمتر ترکیب می‌کنند. این روش‌ها همچنین کشاورزان را قادر می‌سازد تا فاکتورهای رشد را مدیریت کرده و زمین خود را برای تولید بهتر بهینه کنند.
علاوه بر این، این حوزه به مرحله‌ای رسیده است که روبات‌ها و هوش مصنوعی وارد مزارع کشاورزان شده‌اند و سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد روی این صنعت تأثیر گذاشته‌اند. به تازگی استارت‌آپ‌های نویدبخش کشاورزی عمودی مانند شرکت «پلنتی» (Plenty AI) مستقر در سانفرانسیسکو، به دلیل افزایش تدریجی استفاده از کشاورزی عمودی مشهور شده‌اند. این شرکت نوپا با به‌کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی و روباتیک، به‌طور مداوم کیفیت رشد محصولات را درحالی‌که ۹۵ درصد آب و ۹۹ درصد زمین کمتری استفاده می‌کنند، بهبود می‌بخشد. این امر از طریق فناوری‌های کشاورزی حاصل می‌شود که با استفاده از هوش مصنوعی متغیرهای دما، رطوبت و گازها را کنترل می‌کند.
به‌کارگیری هوش مصنوعی باعث می‌شود در هر هکتار بتوان ۴۰۰ برابر بیشتر از یک مزرعه معمولی غذا تولید کرد. خوبیِ مزارع عمودی این است که می‌توان آنها را در هر جایی حتی گوش خانه‌ها قرار داد و بهره‌برداری کرد.
بنابراین ورود فناوری به صنعت کشاورزی هم مزایای بسیاری برای کشاورزان به همراه دارد و هم برای تأمین موادغذایی مورد نیاز بشر امری ضروری به نظر می‌رسد، چراکه با افزایش جمعیت، کشاورزی به سبک سنتی جوابگوی تقاضای فزاینده نخواهد بود.

منبع : پایگاه خبری اخبارخوب به نقل از خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا

 

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)