احداث پایانه صادراتی چرم

پایانه‌های صادراتی تخصصی خدمات مربوط به صادرات یک کالای خاص و یا یک گروه کالای مشخص را ارائه می‌نماید. در حالی که پایانه‌های صادراتی عام کلیه کالاهای صادراتی یک کشور را مورد پوشش قرار می‌دهد.در راستای عمل به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون، اجرای پایانه‌های صادراتی به بخش خصوصی واگذار شده است و هدف آن توسعه و بهبود فرایند صادرات با ایجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین نظام‌های تولید، توزیع و صادرات است. صنعت چرم ایران هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بازارهای بین المللی پیدا کند. اکثر محصولات چرم ایران به‌ صورت چرم خام یا همان محصولات سالامبور صادر می‌شودکه با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به چرم دباغی شده در بازار عرضه می‌شود.اگر تجار ما بتوانند در صادرات انواع چرم های سنگین، سبک و محصولات مرتبط با آن کار کنند؛ می‌توانند این محصول را با سود بالاتری نسبت به چرم خام یا همان سالامبورعرضه کنند. این مدل فروش سودآوری بیشتری برای تجار ما دارد.

ویژگی‌ها و امکانات پایانه های صادراتی

پایانه صادراتی عامل تحرک، توسعه و تضمین بازار برای ایجاد و توسعه صنایع قابل صادرات در استان‌های کشور می‌باشد. در این برهه از زمان که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش بودجه و اعتبارات در کشور وضعیت تولید در عرصه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی با نقصان مواجه و در واحدهای تولیدی ظرفیت‌های راکد یاخالی موجود است؛ ایجاد پایانه صادراتی می‌تواند با توسعه بازار خارجی و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در واحدهای تجاری صادراتی در آن نقش اساسی را در به ظرفیت رسانی واحدهای تولیدی و توسعه واحدهای موجود و ایجاد واحدهای جدید ایفا نماید.پایانه صادراتی با دارا بودن زیرساخت‌های تخصصی ارایه خدمات صادراتی نظیر حمل و نقل، گمرک، بیمه و استاندارد موجب کاهش هزینه‌های پنهان و فرآیند صادرات بوده و قادر است خدمات عمومی به شرح ذیل را ارایه نماید.تامین امکانات مناسب جهت استقرار دفاتر سازمان‌های مرتبط دولتی و تشکل‌های مرتبط از قبیل:
-گمرک، بانک، استاندارد، قرنطینه، شرکت‌های حمل و نقل، اتاق بازرگانی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های بازرسی کننده
-تامین زیرساخت تجارت بین‌المللی با استقرار دفتر صادرکنندگان داخلی و خریداران خارجی
-تامین زیرساخت‌ها وتجهیزات تخلیه، بارگیری و حمل و نقل و خدمات مورد نیاز صادرات کالا
-ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی، اداری و مالی
-وجود سالن‌های برگزاری گردهمایی و نمایشگاه جهت نمایش، تبلیغ و عرضه محصولات
-وجود امکانات جهت بسته بندی کالاهای صادراتی
-وجود امکانات نگهداری کالاهای فاسد شدنی
-تامین امکانات واردات و ترخیص کالا جهت تامین نیاز تولیدکنندگان و کارخانه‌های داخلی به مواد اولیه و ماشین آلات
-مزایای ایجاد خدمات پایانه های صادراتی
-امکان دسترسی یکسان تولیدکنندگان به خدمات با هزینه مناسب، کنترل و حفظ کیفیت مطلوب در محصولات جهت رعایت استانداردهای بازارهای صادراتی
-بهره‌گیری از خدمات مشاوره تحقیق در بازار به منظور حضور موثرتر در بازارهای جهانی
-کارآمدی زیرساخت‌های لجستیکی پشتیبانی کننده برای پایانه‌های صادراتی

خدمات جایگزین پایانه های صادراتی

پارک‌های توسعه صادرات، مناطق آزاد تجاری-صنعتی، شرکتهای مدیریت صادرات واحدهای صادراتی، مناطق پردازش صادرات، خوشه‌های صادراتی، بنادر خشک و سایر مدل‌های مشابه، با هدف توسعه صادرات و بهبود فرآیند صادرات که مورد توجه قرار گرفته‌اند و به نوعی قادر به تمام یا بخشی از خدمات پیش‌بینی شده در پایانه‌های صادراتی می‌باشند. اما پایانه صادراتی جدیدترین مدل ارائه شده جهت توسعه صادرات در کشور می‌باشد که مورد حمایت دولت نیز است.

کشورهای هدف برای صادرات چرم

اگر بخواهیم از آمار و ارقام صحبت کنیم کشورهای مانند: عراق، هندوستان، مراکش، ترکیه و آذربایجان کشورهایی بودند که در سال ۹۷ چرم و محصولات چرمی را به آنجا صادر کردیم.
همین‌طور کشورهایی مانند رومانی، اندونزی، تایلند، مجارستان، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن هم کشورهایی هستند که در آینده می‌توانند هدف صادراتی ما در منطقه باشند.
ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در تجار این کشورها وجود دارد که اگر بتوانیم روی صادرات چرم و فراورده‌های چرمی کار کنیم؛ می‌توانیم درآمد فوق‌العاده زیادی از صادرات این محصول به دست آوریم. حتی کشورهای دیگری مانند کشورهای آفریقایی، اروپایی، کشورهای حوزه سی آی اس و کشورهای در حال توسعه و کشورهای آسیای شرقی این ظرفیت را دارند که این کالا را از ما خریداری کنند.

وضعیت صادراتی چرم مرغوب ایرانی

اگر بررسی کنید متوجه می ‌شوید به صورت سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار در جهان چرم خام خرید و فروش می‌ شود.و سهم ایران از این بازار عددی حدود ۲۳ میلیون دلار است یعنی کمتر از ۲/۱ درصد از تراکنش کلی دنیا است.

موانع صادرات چرم

موانع مختلف داخلی از جمله وضع عوارض صادراتی و عدم به‌روز شدن صنایع مورد نیاز در این صنعت، باعث کاهش صادرات در این بخش شده است.عدم سرمایه‌گذاری خارجی یکی از مشکلات جدی این صنعت است، اما در کشورمان به دلایل مختلف، سرمایه‌گذاری خارجی مورد توجه نبوده و حمایت‌های لازم نیز از این صنعت انجام نمی‌شود؛ بنابراین صنعت چرم صنعتی رها شده است که به مرور زمان نیز در حال کوچک‌تر شدن است.همچنین صدور بی‌رویه پروانه‌های بهره‌برداری نیز برای این صنعت یک تهدید است، زیرا در صورت فعال شدن تمام واحدهای تولید، پوست استحصالی داخلی، پاسخگوی تامین مواد اولیه این واحدها نخواهد بود و لذا باید واردات پوست انجام شود.

اهمیت استراتژیک پایانه صادراتی در کشور

طبق تعریف سازمان توسعه تجارت ایران، پایانه‌های صادراتی با متمرکز نمودن خدمات صادراتی (نظیر حمل و نقل، گمرک، بیمه، استاندارد و غیره)، کاهش هزینه‌های پنهان فرآیند صادرات و با هدف ایجاد مزیت رقابتی برای تولیدات داخلی ایجاد می‌گردند.
با توجه به اینکه برخی از گروه‌های کالایی نیازمندی‌های خاصی در خصوص تجهیزات و خدمات صادراتی را دارا هستند؛ ایجاد پایانه‌های تخصصی و پایانه‌های عام هر دو در دستور کار دولت قرار گرفته‌اند. کالاهای گروه پتروشیمی، کشاورزی، فلزات، سیمان، انواع کانی‌های غیرفلزی و البته منسوجات در زمره اقلام عمده صادرات غیرنفتی کشور قرار دارند.
ایجاد پایانه‌های عام به طور کلی و پایانه‌های تخصصی برای محصولاتی چون گل و گیاه، محصولات ساختمانی، محصولات کشاورزی و سنگ‌های تزئینی از جمله اقداماتی است که در راستای بهره‌گیری هر چه بیشتر از مزیت‌های صادراتی با همکاری بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفته است. ایجاد این پایانه‌های صادراتی در کشور قطعاً گام مثبتی در تسهیل صادرات غیرنفتی می‌باشد.

ویژگی های محل استقرار پایانه های صادراتی

پایانه های صادراتی عام به طور ویژه پتانسیل تبدیل شدن به هاب‌های لجستیکی با رویکرد صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ در استان‌های مرزی و با رویکرد تامین و توزیع کالا در سطح ملی برای سایر استان‌ها را دارا هستند.
با این رویکرد و توجه به نقش اساسی عوامل فیزیکی در کارایی پایانه‌های صادراتی و مفاد بند ۱-۴ -ذیل ماده ۴ دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه پایانه‌های صادراتی در کشور که “مکان‌یابی صحیح و استقرار در نقاط جغرافیایی مناسب از نظر دسترسی به زیرساخت‌های حمل و نقل (نظیر جاده‌های ترانزیتی، فرودگاه، بندر و خطوط راه آهن و نزدیکی با مراکز اصلی تولید کالاهای صادرات محور، همسویی با عوامل فیزیکی تاثیرگذار) از عوامل اصلی موثر در مکان‌یابی پایانه‌های صادراتی هستند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث پایانه صادراتی چرم

نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۹ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)