اشتباهات رایج در بیزینس پلن

در طول یک بحران تجاری، تغییرات سریع به سراغ شما می آیند. به این معنی که برنامه ریزی تجاری خوب برای بقا و موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است. با این حال، حتی زمانی که در حال عبور از یک بحران نیستید، مرتکب اشتباهاتی آسان است که می تواند برای کسب و کار شما گران تمام شود.

رایج ترین اشتباهات هنگام نوشتن بیزینس پلن چیست؟

برخی از اشتباهات رایج کلاسیک هستند. برخی دیگر بازتاب نیاز روزافزون به برنامه ریزی به عنوان ابزارهای هدایت و مدیریت هستند. اما همه آنها دام های رایجی هستند که باید از آنها اجتناب کرد. برنامه ریزی خود را به درستی انجام دهید و این ابزار قدرتمندی برای تصمیم گیری سریع، تنظیم سریع و بهینه سازی مدیریت است.
بنابراین، رایج ترین اشتباهات هنگام نوشتن یک بیزینس پلن چیست؟

۱. برنامه ریزی نکردن

بسیاری از کسب‌وکارها تنها زمانی برنامه‌های تجاری را می‌سازند که هیچ انتخابی در این زمینه نداشته باشند. تا زمانی که بانک یا سرمایه گذاران برنامه ای نخواهند، برنامه ای وجود ندارد.
منتظر نمانید تا برنامه خود را بنویسید تا زمانی که فکر کنید زمان کافی دارید. من نمی توانم برنامه ریزی کنم. تاجران می گویند که من خیلی مشغول انجام کارها هستم. هر چه مشغله بیشتری داشته باشید، نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارید. اگر همیشه آتش را خاموش می کنید، باید آتش شکن یا سیستم آبپاش بسازید. شما می توانید کل جنگل را به دلیل توجه بیش از حد به درختان در حال سوختن از دست بدهید.
در واقع می توانید یک برنامه ناب را در کمتر از ۳۰ دقیقه تنظیم کنید.

۲. استفاده از یک پلان استاتیک واحد

اکنون بیش از هر زمان دیگری، در حالی که با بحران ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ روبرو هستیم، بیزینس پلن را فقط به عنوان یک برنامه تصور نکنید. این اشتباه مفهومی شما را از مزایای عظیم برنامه ریزی به عنوان یک فرآیند، با بررسی و بازنگری منظم باز می دارد.
همه چیز یک شبه تغییر می کند. فرضیات در باد ناپدید می شوند. برنامه ریزی کسب و کار شما جایی است که تمام ارتباطات بین وظایف، هزینه ها، اهداف، فرضیات تغییر و بازارهای در حال تغییر را پیگیری می کنید.
یک بیزینس پلن خوب هرگز تمام نمی شود. زمانی که برنامه شما انجام شد، شرکت شما نیز به پایان رسیده است. یک برنامه ناب انجام دهید و آن را تازه نگه دارید.

۳. از دست دادن تمرکز بر پول نقد

بیشتر مردم به جای پول نقد به سود فکر می کنند . هنگامی که یک کسب و کار جدید را تصور می کنید، به این فکر می کنید که ساخت محصول چه هزینه ای دارد، برای چه چیزی می توانید آن را بفروشید و سود هر واحد چقدر می تواند باشد.
ما آموزش دیده ایم که تجارت را به عنوان فروش منهای هزینه ها و مخارج در نظر بگیریم که برابر با سود است. متأسفانه، ما سود را در یک تجارت خرج نمی کنیم. پول نقد خرج می کنیم.
درک جریان نقدی بسیار مهم است. اگر فقط یک جدول در بیزینس پلن خود دارید، آن را به جدول جریان نقدینگی تبدیل کنید. در اینجا یک الگوی جریان نقدی رایگان برای کمک به شما برای شروع وجود دارد.

۴. نادیده گرفتن اعتبار ایده

اهمیت ایده را دست بالا نگیرید. برای شروع یک کسب و کار نیازی به یک ایده عالی ندارید به زمان، پول، پشتکار و عقل سلیم نیاز دارید.
تعداد کمی از کسب و کارهای موفق کاملاً مبتنی بر ایده های جدید هستند. اجرای یک ایده جدید سخت تر از یک ایده موجود است، زیرا مردم یک ایده جدید را درک نمی کنند و اغلب مطمئن نیستند که آیا آن کار می کند یا خیر.
طرح ها ایده های تجاری جدید را به سرمایه گذاران نمی فروشند. برنامه ها فقط چشم انداز و دستاوردهای تجاری را خلاصه می کنند. سرمایه گذاران روی مردم و کسب و کارشان سرمایه گذاری می کنند نه ایده ها. سرمایه‌گذاران در یک کسب‌وکار، با نقاط عطف و کشش و اعتبار ، خرید می‌کنند. نه فقط ایده ها
این طرح اگرچه ضروری است، اما تنها راهی برای ارائه اطلاعات است. بنابراین مطمئن شوید که آماده هستید تا سرمایه گذاران بالقوه خود را با دانش و مهارت های رهبری خود شگفت زده کنید. انتظار نداشته باشید که ایده کسب و کار شما یا بیزینس پلن که در آن توضیح می دهید کار را برای شما انجام دهد.
چک لیست اعتبار سنجی ایده ما در اینجا آمده است می تواند به شما کمک کند قبل از صرف زمان و هزینه زیادی برای آن فکر کنید که آیا ایده شما قابل اجرا است یا خیر.

۵. ساختن فرآیند برنامه ریزی طاقت فرسا

انجام یک بیزینس پلن آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. شما مجبور نیستید یک پایان نامه دکتری یا یک رمان بنویسید. همانطور که قبلاً گفتیم، ساده‌ترین طرح ناب فقط چند صفحه از فهرست‌های نقطه‌ای، جداول و پیش‌بینی‌های ضروری است.
کتاب‌های خوب ، مشاوران زیادی در میان مراکز توسعه کسب‌وکارهای کوچک (SBDCs)، و از طریق برنامه راهنمایی کسب‌وکار SCORE، مدارس کسب‌وکار، و نرم‌افزاری برای کمک به شما وجود دارد
لوازم آرایشی را عرق نکنید. روی محتوا تمرکز کنید. مهم این است که چه برنامه ای دارید، نه اینکه چگونه در مورد آن بنویسید.

۶. اهداف اسفنجی و مبهم

گفتارهای مبهم و بی معنی عبارات تجاری (مانند “بهترین بودن”) را کنار بگذارید زیرا آنها صرفاً تبلیغاتی هستند.
به یاد داشته باشید که هدف یک طرح، نتایج آن است و برای نتایج، شما نیاز به پیگیری و پیگیری دارید . شما به تاریخ ها، مسئولیت های مدیریتی، بودجه و نقاط عطف خاصی نیاز دارید. سپس می توانید پیگیری کنید. مهم نیست که چقدر خوب فکر شده یا درخشان ارائه شده است، تا زمانی که به نتیجه نرسد هیچ معنایی ندارد. این مقاله در مورد اینکه چگونه نقاط عطف، بیزینس پلن شما را واقعی و عملی می کند، کمک خواهد کرد.

۷. با فرض اینکه یک اندازه برای همه مناسب است

لازم نیست هر بیزینس پلن یکسان باشد. در واقع هر طرحی نباید یکسان باشد. برای دستیابی به موفقیت، باید برنامه خود را با هدف تجاری واقعی آن تنظیم کنید.
بیزینس پلن ها می توانند چیزهای مختلفی باشند: آنها گاهی اوقات فقط اسناد فروش برای توضیح یک تجارت جدید هستند. آنها همچنین می توانند برنامه های ناب انعطاف پذیر، برنامه های عملیاتی دقیق، برنامه های مالی، برنامه های بازاریابی و حتی برنامه های پرسنلی باشند. می توان از آنها برای راه اندازی یک کسب و کار استفاده کرد یا فقط یک تجارت را بهتر اداره کرد.
برنامه ای را ایجاد کنید که به بهترین وجه با اهداف تجاری شما مطابقت دارد و اجازه ندهید روند برنامه ریزی شما را به بهترین شکل ممکن به ارمغان بیاورد.

۸. اولویت های رقیق شده

به یاد داشته باشید، استراتژی برابر است با تمرکز . اگر اولویت‌های خود را تقسیم کنید، تمرکز خود را تقسیم کرده‌اید و فقط برای پیشرفت با مشکل مواجه خواهید شد.
شروع با یک لیست اولویت سه تا چهار مورد تمرکز است. یک لیست اولویت با ۲۰ مورد مطمئناً استراتژیک نیست و به ندرت مؤثر است. هرچه موارد بیشتری در لیست باشد، اهمیت هر کدام کمتر می شود.

۹. پیش بینی رشد به شکل “چوب هاکی”.

فروش در ابتدا به کندی رشد می‌کند، اما به محض اینکه «چیزی» اتفاق می‌افتد، با نرخ‌های رشد بسیار بالا به سرعت بالا می‌رود. تنها مسئله این است که اگر این تنها طرح شما باشد، به زودی خود را در مشکل خواهید دید.
بهتر است پیش بینی هایی محافظه کارانه داشته باشید تا بتوانید از آنها دفاع کنید. وقتی شک دارید، کمتر خوش بین باشید. در واقع، ممکن است منطقی باشد که چندین پیش‌بینی عمل کند یکی که محافظه‌کارانه عمل می‌کند، یکی خوش‌بینانه‌تر، و دیگری که عملکرد واقعی شما را منعکس می‌کند.
اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، در اینجا به شما پیشنهاد می کنیم پیش بینی فروش خود را ایجاد کنید .

۱۰. توجه نکردن

ما آن را دوباره در سال ۲۰۲۰ دیده‌ایم برنامه‌ریزی به عنوان یک فرآیند بهترین کار را انجام می‌دهد. برای پیمایش در محیط‌های ناپایدار، یک برنامه ناب، بررسی‌های منظم و بازنگری‌ها در صورت نیاز ضروری است. این در مورد داشتن سند نیست، بیزینس پلن، این هدف نیست. این در مورد یک سیستم برنامه ریزی است که مانند رانندگی با GPS عمل می کند.
شما استراتژی و اهداف بلند مدت را به عنوان مقصد مورد نظر دارید. شما نقاط عطف و معیارهای اصلی را به عنوان مسیر توصیه شده در اختیار دارید. و شما به طور منظم بررسی پیشرفت را به عنوان معادل ترافیک و اطلاعات آب و هوا در زمان واقعی دارید.
فرمان یک موضوع اصلاح مکرر دوره است. برنامه ریزی این کار را برای شما انجام می دهد. اگر توجه نکنید و خود را با عوامل خارجی تطبیق نکنید، برنامه شما بی ارزش است.

۱۱. پایبند بودن به برنامه

بر خلاف تصور رایج، پایبندی به یک برنامه فضیلتی وجود ندارد، فقط به خاطر پایبندی به یک برنامه. موارد زیادی وجود دارد که برنامه اولیه شما ناآگاه است، مراحلی را از دست داده یا فقط بی اثر است.
داشتن یک برنامه به این معنی نیست که گزینه های خود را کاهش دهید یا انعطاف پذیری خود را کاهش دهید. داشتن یک برنامه به این معنی است که شما یک ابزار داشبورد برای نشان دادن اتصالات و وابستگی ها دارید. این در مورد توانایی ایجاد تغییرات مناسب به سرعت است. انعطاف پذیرتر است، نه کمتر.

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

درصورت نیاز به تدوین بیزینس پلن می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش بیزینس پلن را تکمیل نمائید.

 
 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)