اهداف نگارش طرح توجیهی

اهداف نگارش طرح توجیهی

اهداف نگارش طرح توجیهی (Feasibility Study)

طرح توجیهی سندی است که اهداف کسب و کار را به روشنی بیان می کند به گونه‌ای که فعالیت، عملی و از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد. کارآفرینان، صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان با توجه به نیاز ناچار به نگارش طرح توجیهی می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا هدف از نگارش طرح توجیهی را برای ارائه تسهیلات بررسی کنیم.

اهداف نگارش طرح توجیهی-امکان سنجی
۱- نگارش طرح توجیهی-امکان سنجی و کارآفرینان
برای شروع هر پروژه سرمایه گذاری ابتدا بایستی ابعاد مالی، فنی و وضعیت بازار را بررسی کرد. بدیهی است که بدون اطلاع از ریسک سرمایه گذاری، حداقل سرمایه مورد نیاز، خسارات مالی احتمالی، هزینه‌ها‌، بازار فروش‌، بازده مالی و مواردی از این قبیل نمی‌توان هیچ پروژه ای را شروع کرد.
بررسی و تجزیه-تحلیل بازار توسط کارشناسان خبره و به صورت واقعی، می‌تواند جزئیات دقیق و مهمی را برای متقاضی دریافت طرح توجیهی آشکار کند. نگارش طرح توجیهی-امکان‌سنجی- چشم‌انداز خوبی را برای متقاضی و کارآفرین نشان داده و در تصمیم‌گیری نهایی برای انجام پروژه بسیار مؤثر است.

۲- نگارش طرح توجیهی-امکان سنجی و جذب سرمایه
بعد از اینکه متقاضی تصمیم به اجرای پروژه گرفت می‌بایست برای اخذ تسهیلات بانکی و یا جلب نظر سرمایه‌گذار احتمالی و مشارکت، تصمیمی را اتخاذ کند. نگارش طرح‌های توجیهی یا امکان سنجی پروژه می تواند ابعاد مختلفی را برای سرمایه گذار مشخص کند. اطلاع از شرایط دریافت تسهیلات و فرمت‌‌های قابل قبول مؤسسات اعتباری و بانک‌ها از اهم موارد در نوشتن طرح توجیهی با فرمت بانکی (bankable) است.

مهندسین مشاور پارس رابین با تخصص در تهیه طرح‌های توجیهی تاکنون توانسته انواع طرح های توجیهی فنی اقتصادی (در زمینه های صنعتی، خدماتی، گردشگری و …) را برای ارجاع به بانک آماده کند. اطلاع از قوانین بانکی‌، آیین‌نامه‌های جدید، اطلاع از اعتبار بانک‌ها و مشاوره‌های اختصاصی توانسته نگارش طرح توجیهی (امکان سنجی) را با موفقیت به دریافت تسهیلات منتهی کند. بدیهی است برای دریافت تسهیلات باید به طور روزانه و مرتب از آخرین وضعیت اولویت‌‌ها، اعتبارات، علاقه‌مندی‌ها و … بنگاه‌های مالی باخبر شد.

۳- نگارش طرح توجیهی-فنی اقتصادی و اخذ مجوز
برای دریافت مجوزهای قانونی و شروع پروژه باید موافقت اصولی و یا جواز تأسیس را از سازمان ذیربط اخذ کرد.به طور معمول وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور مجوزهای لازم می‌کنند. برای این منظور تهیه طرح توجیهی به صورت کلی و بدون ذکر جزئیات و ارائه به سازمان ذیربط مورد نیاز است. این طرح پیش نویس باید با دقت هر چه تمام‌تر تنظیم شود تا در آینده نیاز به اصلاح و صرف هزینه نباشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز تأسیس واحد تولیدی و یا مونتاژ برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می کند. به توصیه کارشناسان پارس رابین برای دریافت وام بیش از یک میلیارد تومان، بهتر است برای اخذ جواز حقوقی اقدام کنید.

۴- نگارش طرح توجیهی (امکان سنجی) و اخذ زمین
برای اجرای پروژه‌های کشاورزی یا صنعتی، اخذ زمین از منابع طبیعی اهمیت زیادی دارد. برای مثال سازمان بنادر اقدام به صدور جواز زمین برای خدمات بندری و فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه را برعهده دارد و اخذ زمین از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای انجام پروژه‌های اقتصادی در این مناطق الزامی است. نگارش طرح توجیهی در این موارد می‌تواند در حد طرح توجیهی بانکی و یا پیش‌طرح (Pre-FS) باشد که منجر به اجاره زمین خواهد شد.

امتیاز