برند تجاری - مزایای اقتصادی و اجتماعی

برند تجاری – مزایای اقتصادی و اجتماعی

برند تجاری

طراحی برند یا نشان تجاری فرایند ایجاد پیوند بین یک سمبل/شئ/ حس/ درک و یک محصول/کمپانی با هدف نشان دادن وفاداری و وظیفه شناسی می باشد. برای مثال، کمپانی Coca Cola از طریق تولید بسته بندی و تبلیغات، اربتاط معناداری بین عناصر برند خود و مصرف کنندگان ایجاد کرده است. برط به شکل ساعت شنی، رنگ های قرمز و سفید و فونتی بکار رفته در لوگوی این کمپانی باعث شده است تا کمپانی Coca Cola با سایر رقیبان خود وجه تمایز بارزی داشته باشد. برندسازی اشکال، فرم ها و ابزارهای مختلفی دارد. برای مثال بروشور، آگهی های تبلیغاتی کوچک، کارت ویزیت کمپانی، محصولات، وب سایت، خبرنامه، بسته بندی و دفاتر و نمایندگی های داخلی و خارجی. همه این موارد به همراه یک تبلیغات ثابت و پیوسته در تقویت رابطه میان برند و مشتری نقش بسزایی دارند. هر یک از این ابزارهای بازاریابی از کارت ویزیت گرفته تا امضای شما می تواند به شناساندن برند شما به مشتری کمک کند.
در موسسات و شرکت های صنفی، یک برند صنفی کمپانی را از میان سایر رقبایش در بازار متمایز و مشخص می کند. امروزه برند یا نام تجاری پا را فراتر نهاده بنابراین مدیریت برند کار بسیار پیچیده ای شده است.
به علاوه مدیریت برند صنفی نیاز به یک پیشینه قوی در بازاریابی، تبلیغات، استراتژی های تبلیغاتی و تفکر خلاق دارد که کمک می کند تا به ایده های جدید در مورد موقعیت یابی برند رسید. مدیریت کردن یک برند به سادگی تولید تصاویر سه بعدی بصری از یک ایده و تفکر صنفی یک لوگو و یا آرم نیست بلکه به مثابه پیروز شدن در مبارزه دشوار و چالش برانگیز است.

مزایای اقتصادی و اجتماعی داشتن برند

برنامه ریزی برای تهیه برند بدون در نظر گرفتن سود و منفعت چیزی است که یک موسسه یا شرکت هرگز آن را انجام نمی دهد. مزایای داشتن برند بی شمار هستند به همین دلیل است که کمپانی ها تمایل دارند که محصولات، خدمات و بخصوص خودشان را به عنوان یک نام تجاری پر پتانسیل به رقبایشان معرفی کنند. در زیر برخی از مزایای نشان دار کردن محصول، سرویس و اهداف را مشاهده می کنید:

وفاداری و صداقت پرداخت نشده مشتری

داشتن برند یا نام تجاری باعث بوجود آمدن اعتماد و وابستگی خاطر نسبت به شما و محصول تان می شود. سپس این آسودگی خاطر و دلبستگی باعث می شود مشتری محصول شما را بر پایه احساس خوبی که نسبت به شما دارد خریداری کند نه بر اساس دلایل منطقی و عقلی. نشان دار کردن محصول و یا سرویس نیاز به صرف هزینه دارد اما در عوض وفاداری و صداقت بدست آمده با سود مالی بیشتری به شما خواهد رسید.

در هزینه کردن دچار دو دلی نشوید

ساخت یک برند قدرتمند در مشتری حس برتری ایجاد می کند. شکی نیست که ساخت برند به بصیرت، شفاف بودن و پول نیاز دارد، اما در نهایت همه این تلاش ها باعث بالا رفتن ارزش و مزایای برند می شود. یک برند قدرتمند می تواند ارزش مالی زیادی حتی بیشتر از آنچه صرف طراحی آن شده است برای شما داشته باشد.

تفکیک

برند یک بعد رقابتی دارد که شما را در ذهن مشتری از رقبای تان متمایز می کند. هر چه هزینه و وقت بیشتری صرف طراحی برند کنید، خود را از بین همکاران خود بیشتر بالا می برید و زمان کمتری صرف متقاعد کردن مشتری می کنید. یک برند به شما کمک می کند ماهرانه در مورد مزایای و ارزش های کمپانی خود صحبت کنید و توضیح دهید چرا در زمینه بازار و بازاریابی رقابت می کنید.

نیازی به فروشنده نیست

نام تجاری یا برند تصمیم گیری در هنگام خرید را راحت و آسان می کند. به این دلیل که برند یک مزیت بسیار مهم را اجرا و متقل می کند. در یک بازار پر از محصول و کالا یعنی جایی که ویژگی های و مزایا به طور واقعی قابل تشخیص هستند، یک برند قدرتمند کمک می کند تا مشتری و مصرف کننده به شما اطمینان کرده و بدون اینکه در مورد ویژگی های خاص محصول شما اطلاعی داشته باشد به آن اعتماد کرده و توقعات خود را توسط آن برآورده شده ببیند.

آگاه کردن

یک برند دریچه ای باز می کند که اهداف و چشم اندازه های فعالیت و تجارت شما را به مشتری ارائه می کند. برای مثال یک آرم و نام تجاری می تواند از طریق چند کلمه ساده و مختصر درباره یک شغل خاص به بیننده اطلاعاتی ارائه کند. این در مراحل اولیه شروع کار برای ارتقا سطح آگاهی افراد کمک شایانی می کند.

معرف

برند بر اساس چند معیار، هدف و مهارت ساخته می شود. این مستقیما از خواست های دارنده برند نشأت می گیرد و بر اساس آنچه کمپانی بر پاسه آن استوار است ارتقا پیدا می کند. صد در صد اوریجینال است. نشان دار کردن یک محصول نقش معرف را برای خریدار ایفا می کند.

آشنایی با برند

برند دار کردن دارای تاثیر مثبتی روی افرادی که قصد خرید محصول را ندارد نیز می گذارد، چون آشنایی علاقه به همراه دارد. این امکان وجود دارد که افرادی تا به حال پیشینه کار تجاری با شما نداشته باشند اما با به میزان کافی با کمپانی شما آشنایی دارند، ممکن است بخواهند با سفارشی به شما بدهند. دیدن آگهی شما روی اتوبوس های شهری، وجود خودکار شما روی میز آنها، و با خواندن مطلب در مورد شما، آنها مبلغ شما در دانشگاه، محل کار و بین اعضای خانواده شان خواهند بود.

گستردگی برند

داشتن برند فرصت و شانس بسیار خوبی است برای تبلیغ و گسترش تجارت شماست به این صورت که اگر مشتری از قبل با برند شما آشنا باشد محصول جدید را با آن ارتباط می دهد. به عبارت دیگر یک برند معروف و مشهور از شما کمک می کند گستره وسیعی از محصولات و خدمات جدید خود را با بودجه کمی به کاربران معرفی کنید.

از بین بردن شایعات

نشان دار کردن کمک می کند تا غبار تردید از روی نام تجاری شما زدوده شود. تفکر منفی در مورد هر محصول یا سرویس همیشه روی تولید درآمد آن محصول نیز تاثیر می گذارد. برای کاهش اطلاعات گمراه کننده در مورد محصول تان توصیه می شود با استفاده از برند دار کردن محصول به مشتری اجازه دهید تا نسبت به محصول شما اطمینان و اعتماد کافی بدست آورد از این طریق می توانید یک راهکار پیشگیری کننده ارائه کنید.

صاحبان کمپانی

یکی از مزایای اقتصادی داشتن برند که کمتر شناخته شده است، این است که با کمک ساخت یک برند برای کمپانی خود می توانید پول و درآمد بیشتری کسب کنید. یعنی اگر شما کمپانی خود را به یک نام تجاری تغییر دهید سپس این کار به صاحبان کمپانی بر می گردد. مثلا اگر صاحبان کمپانی Nike تصمیم به فروش آن بگیرند خریدار باید هزینه Nike و برند آن را پرداخت کند. این یعنی داشتن برند نه تنها برای صاحبان حال حاضر کمپانی بلکه برای کسی که خریدار آن است مفید و با ارزش است.

مخارج بازاریابی کمتر

بدیهی است که شما می بایستی برای طراحی برند خود مخارجی صرف کنید اما وقتی پس از طراحی آن می توانید سال ها بدون صرف هزینه بازار فروش خود را حفظ کنید. کمپانی ها معمولا برند خود را بدون اینکه تمام جزییات آن را هر بار در بازار بازگو کنند نگه می دارند. برای مثال برای کمپانی Coca Cola کافی است لوگوی خود را روی هر بنر، بیل بورد و یا بروشوری قرار دهد، بدون اینکه توضیح دهد Coca Cola چیست، چون این کمپانی خود را به عنوان یک برند یا نام تجاری ثابت کرده است.

کاهش ریسک با کمک برند

داشتن برند یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در افزایش درآمد است. این عامل هنگامی مصرف کننده تحت بین انتخاب دو محصول قرار دارد به او در انتخاب گزینه بهتر کمک می کند. بدیهی است که ما در مورد محصولی صحبت می کنیم که مصرف کننده نام آن را قبلا شنیده است. این کار میزان ریسک را برای مشتری و میزان درآمد را برای کمپانی افزایش می دهد.

تغییر گرایش مصرف کننده گان

در کنار مزایای اقتصادی داشتن برند، مزایای دیگری نیز وجود دارد که معمولا به تصویر سازی ذهنی مصرف کننده نسبت به محصول کمک می کند. رویدادها و اتفاقاتی وجود دارد که تصویر یک کمپانی را تیره می کند و در قبال آن بازسازی برند کمک می کند تا گرایش و برخورد مصرف کنندگان تغییر پیدا کند.

ارتباط مستقیم

سال ها قبل هنگامی که مصرف کنننده قصد خرید کالا یا محصولی را داشت گزینه های زیادی برای انتخاب کردن نداشت. با پیشرفت سریع رسانه ها و تبلیغات در گوشه و کنار دنیا مردم با محصولات زیادی آشنا شده اند. در دنیای خرید و فروش امروز هیچ چیز به اندازه برند یا نام تجاری نمی تواند بین مصرف کننده و تولید کننده ارتباط موثر برقرار کند.

محاسن رقابتی

کمپانی ها معمولا در دوران رکود و آشفتگی بازار نسبت به برند دار کردن کمپانی های خود اظهار بی میلی می کنند. به هر حال، تحقیقات نشان داده است که تبلیغات و برنددار کردن در زمان رکود اقتصادی دارای محاسن و مزایای رقابتی بین رقبا می باشد. تصمیم سازمان برای ادامه آگهی های تبلیغاتی به ترقی کمپانی و بالا بردن اعتماد به نفس افراد آن کمک می کند. این باعث می شود تا کارمندان آن سازمان اعتماد بیشتری به مدیریت آن پیدا کرده و با میل و رغبت کار خود را انجام دهند.
دنیای تبلیغات روز به روز و لحظه به لحظه در حال رشد و پیشرفت است. قبل از اینکه روی یک صنعت سرمایه گذاری کنید باید نهایت دقت و هوشیاری را به خرج دهید. راهکارهای پیشگیرانه ای وجود دارد که باید در هنگام صرف هزینه برای برند دار کردن کمپانی آن ها را مد نظر داشته باشید. انتخاب رسانه مناسب، در نظر داشتن پیام درست و صحیح برای بازار هدف، معنادار بودن برند و استفاده از تصویر مناسب و صحیح برند، نکات مهمی هستند که باید قبل از طرح ریزی برای ساخت برند آنها را در نظر داشت و رعایت کرد.
همه محاسن و مزایایی که در بالا از آنها یاد شد، مفهوم و هدف اصلی سرمایه گذاری در زمینه برند دار کردن به منظور کسب درآمود بیشتر است. این ها ترفندهایی در زمینه تجارت هستند که به کمپانی ها کمک می کنند خود را در میان رقبا بهتر و کارآمد تر جلوه دهند.

امتیاز