بهترین ایده های پول سازی در ایران

کشور ما با سرعت زیاد در حال رشد و توسعه است. اقتصاد مهم‌ترین معیار در تعیین سطح توسعه‌یافتگی کشورهاست. کشورهای در حال ‌توسعه در زمینه کارآفرینی، بهبود استانداردها و کیفیت زندگی و ارتقای تحصیلات، وضعیت جاده‌ها و حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و سلامت، راه دور و درازی پیش رو دارند.
این کشورها برای تأمین نیازهای مردم به سرمایه و کسب‌وکارها نیاز دارند. از طرف دیگر کشورهای در حال پیشرفتی مثل ایران، بهترین مکان برای ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای جدید هستند چراکه در این کشورها بازار تقاضا برای کسب‌کارهای جدید داغ است.
اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را توسعه دهید یا کسب‌وکار جدیدی ایجاد کنید، در این مقاله ایده های پولساز را بیان کردیم تا راهنمای خوبی برای پیمودن این مسیر باشد.
قبل از دست‌به‌کار شدن، باید تمام جوانب امر را بسنجید، از شرایط و قوانین کشورمان برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارهای جدید مطلع باشید و سختی‌ها و محدودیت‌های این راه را به‌خوبی بشناسید. زیاد بودن تعداد متقاضیان وام‌های کارآفرینی و شرایط دشوار دریافت این وام‌ها، مراحل اداری و لزوم مستندسازی مدارک لازم برای کارآفرینی و عدم قطعیت در دریافت حمایت‌های دولتی از جمله مسائلی هستند که باید از آنها آگاه باشید و آمادگی مواجهه با آنها را داشته باشید. اگر فکر همه جای کار را کرده‌اید و در تصمیم خود برای کارآفرینی در ایران جدی هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید و با ایده‌ های‌ پولسازی در ایران آشنا شوید.

املاک و مستغلات

تا زمانی که یک کشور شروع به پیشرفت نکرده است، بیشتر زمین‌های آن کاربرد زراعی دارند و پوشش جنگلی آن کشور دست‌نخورده باقی می‌ماند؛ اما با توسعه و رشد کشور، زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها به جاده، راه‌آهن، مناطق مسکونی و شهرک‌های صنعتی تبدیل می‌شوند. بنابراین زمین‌های بی‌ارزش گذشته ناگهان حکم سرمایه و دارایی پیدا می‌کنند و قیمت زمین بالا می‌رود.
خریدوفروش زمین و ملک یکی از بهترین ایده های پولساز است. زمین‌های ارزان اطراف کارخانه‌های تازه‌تأسیس و مناطقی را بخرید که در آینده احتمال توسعه و پیشرفت دارند. در آینده با ساخت شهرک‌های تجاری، صنعتی و مسکونی در این زمین‌ها یا فروش و اجاره آنها پول خوبی به‌ دست خواهید آورد. در مناطقی مثل اطراف شهرهای بزرگ و صنعتی که تقاضا برای زمین‌های مسکونی و تجاری بالاست، دولت حمایت و تسهیلات مالی خوبی برای زمین‌داران در نظر می‌گیرد. بسیاری از میلیاردرهای امروز ایران از راه خریدوفروش زمین به ثروت رسیده‌اند.

صنعت دارو و درمان

مشاغلی مثل پزشکی و ارائه خدمات درمانی در عین شریف‌بودن یک تجارت به حساب می‌آیند. فروش لوازم بهداشتی و دارویی یکی از ایده های پولسازی در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه است. باتوجه‌به اینکه سطح سلامت در کشورهای در حال توسعه پایین است، تقاضا برای دارو و اقلام بهداشتی در این کشورها بسیار بالاست؛ این میزان از تقاضا در کشورهای در حال پیشرفت سود قابل‌توجهی را نصیب کسب‌وکارهای حوزه بهداشت و درمان می‌کند. راه‌اندازی فروشگاه‌های لوازم بهداشتی، و ساخت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ازجمله ایده های پولساز در کشورهایی مثل ایران است. در این کشورها بسیاری از افراد مراکز درمان مرفه خصوصی را باوجود بالابودن هزینه، به بیمارستان‌های دولتی ترجیح می‌دهند.

آموزش

ارائه خدمات بخش آموزش در کشورهای در حال توسعه، پتانسیل بالایی برای رشد و پیشرفت دارد. در ایران نیز خانواده‌ها هزینه‌های گزافی برای پیشرفت سطح تحصیلی فرزندانشان می‌پردازند. گزینه‌های زیادی برای شروع کار در حوزه آموزش وجود دارد. راه‌اندازی مهدکودک، خوابگاه دانشجویی، فروشگاه‌های کتاب و مؤسسات آموزشی برخی از کارهایی است که می‌توانید در حوزه آموزش انجام دهید. مدت‌هاست که بازار کنکور و آزمون‌های مختلف زبان و استخدام در کشور ما پررونق است.
سرمایه‌گذاری در این حوزه آینده روشنی دارد. اغلب مؤسسات آموزشی در کشور ما نه‌تنها ورشکست نمی‌شوند بلکه روزبه‌روز تعداد شعبه‌های خود را افزایش می‌دهند. این پیشرفت از سود نهفته در این کسب‌وکار حکایت می‌کند.

صنعت پارچه و منسوجات

افزایش درآمد و رفاه جامعه در ظاهر و نوع پوشش افراد آن جامعه نمود پیدا می‌کند. در کشورهای در حال توسعه، پوشیدن لباس‌های خوب و باکیفیت نشانه‌ای از ارتقای رفاه و افزایش درآمد است. قشر پردرآمد جامعه در کشورهای در حال توسعه به پوشیدن لباس‌های خوب و باکیفیت تمایل دارند؛ بنابراین تقاضا برای پارچه و پوشاک در این کشورها رشد چشمگیری دارد. به‌دلیل تقاضا و نیاز دائم بازار، صنعت پارچه به‌این آسانی‌ها دچار رکود نمی‌شود و همواره در حال پیشرفت است. باتوجه‌به افزایش علاقه به مد و پوشاک در کشورهای در حال توسعه، افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای پارچه و فعالیت در این حوزه یکی دیگر از ایده های پولساز در ایران خواهد بود.

ساخت‌وساز و پیمانکاری

نیاز زیاد کشورهای در حال توسعه به ایجاد زیرساخت‌ها، فرصتی طلایی برای پیمانکاران و سازندگانی است که توانایی ساخت زیرساخت‌های مختلف را دارند. شرکت‌های ساخت‌وساز و پیمانکاران محلی می‌توانند در پروژه‌های دولتی پرسود مثل ساخت جاده، آزادراه و پل‌ها مشارکت کنند. همکاری در پروژه‌های بزرگ به‌عنوان پیمانکار سود خوبی عاید شما خواهد کرد. باتوجه‌به اینکه توسعه زیرساخت‌ها از اهداف اصلی توسعه در ایران است، دولت بودجه‌های کلانی برای پروژه‌های عمرانی در نظر می‌گیرد. اگر در زمینه پیمانکاری یا عقد قرارداد سررشته دارید، این گزینه برای شما مناسب است.

تهیه غذا و رستوران

صنعت غذا کشش و تقاضای بالایی در کشورهای در حال توسعه دارد، زیرا مردم در این کشورها با افزایش درآمدشان تمایل بسیاری به مصرف غذاهای رستورانی و آماده نشان می‌دهند. با رشد کشور، صنایع غذایی و به‌ویژه رستوران‌ها نیز رشد می‌کنند. تأسیس رستوران‌های خوب و ارائه غذاهای باکیفیت و لذیذ با قیمت‌های مناسب در شهر‌های بزرگ، کسب‌وکار پرسودی است و درآمد بالایی دارد.

صنعت مد و زیبایی

میزان استفاده از لوازم آرایشی و خدمات زیبایی در کشورهای در حال توسعه بالاست. کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. مردم کشورهای در حال توسعه بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف خرید لوازم آرایشی و محصولات زیبایی می‌کنند. موفقیت و فروش زیاد برندهای جهانی لوازم آرایشی در کشورهای در حال توسعه مصداقی از این ادعاست. تولید لوازم آرایشی، افتتاح سالن‌ها و کلینیک‌های زیبایی زنانه و مردانه، مراکز ماساژ و اسپا و تأسیس فروشگاه‌های لوازم آرایشی چند مورد از کسب‌وکارهای پولساز در حوزه زیبایی هستند. برخلاف باور رایج، مشتریان این کسب‌وکارها به زنان محدود نمی‌شوند؛ امروزه استفاده از لوازم و خدمات زیبایی و مراقبتی در میان آقایان نیز محبوبیت پیدا کرده است.

صادرات و واردات

پیشرفت اقتصادی در اکثر کشورهای در حال توسعه به واردات و صادرات خارجی متکی است. سرمایه‌گذاری در بخش صادرات و واردات کالا در کشورهای در حال توسعه می‌تواند سود کلانی به دنبال داشته باشد و اقدام زیرکانه‌ای به حساب می‌آید. برخی از صنف‌های تولیدی و صنعتی، اقلام موردنیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند یا برخی از این اصناف، کالاهای تولیدی خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. شما می‌توانید به‌عنوان واسطه در واردات و صادرات عمل کنید. فراموش نکنید که در این تجارت نباید بی‌گدار به آب بزنید. تحقیق، سرمایه کافی و ارتباطات قوی از پیش‌نیازهای ورود به این تجارت است. درکنار تمام این موارد، برای موفقیت در این راه به مشاوران توانا نیاز خواهید داشت.

تفکیک و بازیافت زباله

برخلاف کشورهای پیشرفته که سیستم و قواعد جاافتاده‌ای برای بازیافت زباله دارند، مدیریت پسماند و زباله یکی از مسائل چالش‌برانگیز درکشورهای در حال توسعه است. تبدیل زباله به پول هرچند عجیب به نظر می‌رسد، اما باکمی نوآوری و ابتکار شدنی است. جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله‌های پلاستیکی، شیشه‌ای، کاغذی، فلزی و یا ارسال این زباله‌ها به مراکز بزرگ بازیافت، تجارت پرسودی است. تولید زباله با رشد و توسعه شهرها افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر در کار خود وارد باشید، پول قابل‌توجهی از تجارت زباله به جیب می‌زنید. کمی سرمایه و فضای کافی مهم‌ترین چیزهایی هستند که برای ورود به این کسب‌وکار نیاز دارید.

ارائه خدمات

تجارت هم کالا و هم خدمات را دربرمی‌گیرد. بیشتر مواردی که پیش‌تر خواندید به تجارت کالا مربوط بودند. در کشورهای در حال توسعه، ارائه خدمات، ازلحاظ سوددهی، دست‌کمی از تجارت کالا ندارد. طراحی و توسعه نرم‌افزارها، ارائه خدمات اینترنتی و خدمات مربوط به فناوری اطلاعات، تعمیرات لوازم الکتریکی و اتومبیل، تحویل غذا، نظافت و خدمات بهداشتی مثال‌هایی از کسب‌وکارهای مربوط به ارائه خدمات هستند.
این کسب‌‌وکارها یک ایده پولساز محسوب می شود که بازار خوبی در کشورهای در حال توسعه دارند. ارائه خدمات تلفن همراه، اینترنت و کامپیوتر از موفق‌ترین نمونه‌های تجارت خدمات به حساب می‌آیند. اگر قصد دارید در این بخش‌ها فعالیت کنید و خدمات ارائه کنید، بهتر است سراغ خدماتی بروید که ضروری هستند و تقاضای بالا و سوددهی خوبی دارند.
مواردی که در این مقاله معرفی شدند، لیست کوتاهی از ایده های پولسازی در ایران و کشورهای در حال توسعه هستند. باکمی جست‌وجو می‌توانید ایده‌های بیشتری را به این لیست اضافه کنید.

 

منبع : هفته نامه شنبه

۵/۵ - (۱ امتیاز)