تحلیل بنیادی صنعت فولاد

در این تحلیل سعی شده است به اختصار ۶ شرکت حاضر در صنعت فولادی که تولید کننده شمش هستند معرفی شود. همچنین تحلیل و ارزشگذاری این ۶ شرکت تحلیل را در ادامه خواهیم داشت.

معرفی صنعت

فولاد یکی از کالاهای مهم و تأثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورها است. این کالا بعد از نفت و گاز دومین کالای پر‌حجم تجارت جهانی را تشکیل می­دهد و تعداد زیادی از صنایع پایه از قبیل حمل­و­نقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی، به صنعت فولاد وابسته هستند. از این رو بهبود و توسعه صنعت فولاد از اهمیت ویژه­ای در توسعه اقتصادی کشورها برخوردار است.ایران دارای ذخایر فراوان سنگ‌آهن بوده و در تولید سنگ‌آهن رتبه دهم جهان را دارد و از سوی دیگر از حیث ذخایر گاز طبیعی در جایگاه دوم جهان قرار دارد، اما به دلایل متعدد به جایگاه شایسته خود در تولید فولاد دست نیافته است. نامتوازن بودن زنجیره تولید فولاد به‌عنوان مهم‌ترین دلیل این عدم توفیق مطرح است و برای رفع این نقیصه به برنامه­ریزی­های دقیق و اصولی در آینده نیاز است.

کاربردهای فولاد در صنایع مختلف

استفاده از آهن و فولاد به هزاره سوم قبل از میلاد می­رسد. اما تولید محصولات فولادی به روش‌های جدید و به شکل امروزی، از قرن ۱۹ میلادی شروع شد. با توسعه تکنولوژی در این دوره که عصر انقلاب صنعتی نامیده می­شود، کاربردهای جدیدی برای استفاده از آهن و فولاد در بخش‌های مختلف نظیر راه‌آهن، صنایع اتومبیل­سازی، هواپیماسازی، کشتیرانی و سایر بخش‌ها به وجود آمد که تا امروز نیز در حال رشد بوده و نه تنها دامنه آن‌ها روز به روز گسترش یافته، بلکه تنوع عظیمی در صنعت فولاد ایجاد کرده­اند.

تولید جهانی فولاد

تولید جهانی فولاد در سال ۱۹۰۰، در حدود ۲۸ میلیون تن بوده است. این مقدار با بیش از ۶ برابر افزایش، به رقم ۱۸۹ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ رسیده و درنهایت به ۱،۶۸۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش‌یافته است. اگر میانگین میزان تولید فولاد سالیانه در اقتصاد جهانی در بازه­های ده‌ساله در نظر گرفته شود، در تمامی این دوران، تولید فولاد علی­رغم مواجه‌شدن با نوسانات، بخصوص در سال­هایی که بحران مالی جهانی رخ‌داده است، روندی رو به رشد و صعودی داشته است. میزان رشد ده‌ساله فولاد در دهه ۶۰ و ۵۰ میلادی از بقیه دهه­ها بیشتر بوده است و آمار حکایت از آن دارد که در دو دهه اخیر نیز، رشد فولاد، قابل‌توجه و بیشتر از ۴۰ درصد بوده است.
۵۹ برابر شدن تولید فولاد در طی ۱۱۵ سال گذشته، نشان از اهمیت بالای این صنعت و نقش آن در اقتصاد جهانی دارد. می­توان گفت، در ۶۰ سال گذشته، روند تولید فولاد جهان سیر صعودی داشته است اما از سال ۲۰۰۰ به بعد و با ظهور کشور چین در عرصه تولید فولاد، این افزایش با شیب تندتری صورت گرفته است.

عوامل اثرگذار روی نرخ جهانی فولاد

– رشد اقتصادی کل دنیا
– جنگ تجاری بین چین وامریکا
– ساخت و ساز در چین
– ارزش دلار آمریکا
– بلایای طبیعی (تاثیر بر روی سنگ آهن)

روش تولید فولاد

– روش کوره بلند کانورتر
– ۷۱ درصد تولید دنیا به روش کوره بلند
– ۲۹ درصد روش کوره قوس الکتریکی(احیاء مستقیم)
– درصد به روش قوس الکتریکی ولی در ایران ۸۹ درصد میباشد.

مقایسه شرکت های فولادی

جداول زیر مقایسه اجمالی بین ۶ شرکت فولادساز در کشور را نشان میدهند.

متغیر های تاثیر گذار بر ارزشگذاری صنعت فولاد

نرخ دلار : نرخ دلار یکی از پارامتر‌های اثرگذار درتحلیل صنعت صادرات محورفولادی میباشند. شرکت‌های فولادی طبق دستورالعمل می‌بایست ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بیاورند.نرخ جهانی شمش فولاد : قیمت جهانی شمش در نشریات بین المللی منتشر میشود. نرخ های شمش ایران به نرخ کشورهای مشترک المنافع(CIS) نزدیک میباشند. زیرا در گذشته ایران واردات خود را از این کشورها مانند روسیه، اکراین و قزاقستان انجام میداد.
نرخ سنگ آهن : کنسانتره سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد میباشد. این محصول به عوامل مختلفی مانند سطح تولید در استرالیا، برزیل و چین به عنوان بزرگترین تولید کننده های این محصول و عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. البته در ایران نرخ کنسانتره و گندله تابعی از نرخ شمش فولاد خوزستان است. تهدیدی که شرکت های فولادی با آن مواجه هستند افزایش نرخ کنسانتره و گندله میباشد که احتمالا کنسانتره از ۱۶ به ۱۹ و گندله از ۲۴ به ۲۷ درصد تغییر کند.
جدول زیر حاشیه سود ناخالص و خالص این ۶ شرکت در سال ۹۸ را مقایسه میکند.
همانطور که مشاهده میشود هرمز و فخوز بالاترین و ذوب پایین ترین حاشیه سود را در این بین دارند. ذوب به دلیل هزینه بالای حقوق و دستمزد حاشیه سود پایینی دارد.

مفروضات در ارزشگذاری

دیلی تحلیل در این گزارش از مفروضات زیر استفاده کرده است.
جدول زیر سود هر سهم ۶ شرکت فولاد ساز در ۲ سال آتی به اعتقاد تیم دیلی تحلیل نشان میدهد.

ارزشگذاری بر اساس ضریب قیمت به درآمد

با توجه به اینکه P/E فوروارد بازار در محدوده ۱۲تا ۱۳ میباشد تیم دیلی تحلیل برای ارزشگذاری از ضریب ۱۲ استفاده کرده است که به نظر منطقی میباشد.
جدول زیر فاصله ارزش ذاتی با قیمت روز هر سهم را نشان میدهد.
همانطور که مشاهده میشود فخوز همچنان ارزان ترین فولادی میباشد و به نظر برای خرید ارزنده میباشد.

مقایسه بر اساس مقدار تولید و فروش شمش در سال ۹۸

برخی تحلیلگران این نوع مقایسه بین ۶ شرکت را جالب و مفید میدانند. به همین دلیل تیم دیلی تحلیل ارزش بازار هر تن شمش را بین این ۶ شرکت مقایسه کرده است.باید اشاره شود که در این مقایسه مابقی محصولات به نسبت شمش تعدیل شده اند. مثلا مقدار فروش میلگرد و تیرآهن ۱.۱ برابر شمش لحاظ شده است.
همانطور که مشاهده میشود هرمز و ارفع ارزان ترین فولادی از این حیث هستند.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)