تولید روغن هسته انار

کاملا مشخص است هسته زیتون ، انار و انگور به شکل طبیعی قابل خوردن نیست اما از هسته ها می‌توان در کارخانه، روغن استخراج کرد. این روغن تا حدودی خواصی فوق العاده و مغذی دارند . قرن‌هاست از میوه انار محصولات مختلفی همچون آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تولید می‌شود. همچنین از پوست انار برای تهیه رنگ‌های سنتی، دباغی پوست و درمان برخی بیماری‌ها در طب سنتی استفاده می‌شود. یافته‌های علمی نشان می‌دهد هر هسته‌ انار ۱۲ تا ۲۰ درصد روغن دارد که ۶۵ تا ۸۰ درصد روغن موجود در آن از نوعی اسید چرب مزدوج به نام اسید پونیسیک (Punicic acid) که فرآورده‌ای مهم و کاربردی است، تشکیل شده است که به واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی برای بدن بسیار مفید و مقوی است. با این وجود، بررسی‌ها برای شناخت و استفاده از فواید کم‌نظیر میوه انار همچنان ادامه دارد.

دستگاه جداکننده بذر انار


روغن هسته انار با پرس کردن سرد دانه های انار به دست می آید. این روغن به زیبایی کهرباست و بوی مطبوع میوه ای دارد.روغن هسته انار بسیار مغذی است و برای اهداف درمانی و زیبایی به صورت موضعی بر روی پوست و به صورت خوراکی مصرف دارد. برای تولید انواع روغن نیاز به دستگاه روغن کشی دارید دستگاه دون گیر انار طراحی و ساخته شده است تا این فرآیند جداسازی را انجام دهد.دستگاه فوق تماماً از استیل ضد زنگ ساخته شده است و قادر است تمام محصول تولید شده در دستگاه دون گیر انار را با کیفیت بسیار مطلوب عمل جداسازی هسته های انار را انجام دهد. هسته جدا شده از این دستگاه هم قابل مصرف در روغن گیرها می باشد که هم ارزش ریالی بسیار داشته و هم ارزش درمانی و زیبایی و یا آنکه هسته جدا شده را به عنوان بزر انار مورد استفاده قرار گیرد. قیمت دستگاه روغن کشی هسته انار با توجه به نوع ساختار و مواد اولیه که در ترکیب آن به کار رفته است متغییر می باشد. برای گرفتن چربی از دانه می توان از دو روش استفاده کرد، در روش اول که به آن پرس سرد می گویند حداکثر میزان دما ۵۰ درجه سانتی گراد می باشد که با فشرده شدن دانه زیر پرس روغن آن بیرون می آید. در روش دوم تولید روغن با استفاده از پرس گرم انجام می شود که برای تولید آن دانه انار باید در دمای بالای ۱۰۰ درجه قرار بگیرد، در این روش به علت گرما و جنبش مولکولی زیاد راندمان تولید افزایش پیدا می کند.

خواص روغن هسته انار

تسکین دردهای عضلانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد التهاب، ضد سرطانی، ترمیم بافت‌های‌تخریب شده، افزایش متابولیسم چربی، سم‌زدایی، استروژن‌سازی، کاهش کلسترول مضر (LDL ) و افزایش کلسترول مفید خون (HDL)، آنتی‌اکسیدان قوی، پیشگیری از چاقی و بیماری‌های قلبی ـ عروقی از خواص این ماده مهم غذایی است.

روغن‌کشی از هسته انار

استخراج روغن هسته انار کار آسانی نیست، زیرا هسته انار بعد از خشک شدن بشدت سفت و سخت می‌شود. آنچنان که حتی با ضربه چکش هم خرد نمی‌شود! ضمن آن که چاره‌ای جز خشک کردن هسته انار وجود ندارد، زیرا دانه انار سریع کپک می‌زند. به همین دلیل باید سریع خشک شود. از هر هفت کیلو انار یک کیلو روغن گرفته می‌شود. روغن هسته انار با کمک دو روش پرس هسته انار و استفاده از حلال‌ها استخراج می‌شود. وقتی حلال وارد هسته می‌شود روغن را آب می‌کند.سپس حلال را تبخیر می‌کنند و مجدد روغن به دست می‌آید. در صنعت غذا، استفاده از حلال‌ها محدود است. به همین دلیل پرس سرد بیشترین نقش را در استخراج روغن هسته انار دارد.
تولید روغن هسته انار در غالب یک واحد تولیدی به کمک پرس سرد دارای توجیه اقتصادی می باشد. علت انتخاب این موضوع به این جهت بوده که در ایران هیچ کارخانه ای به تولید روغن هسته انار نمی ‌پردازد و با توجه به قیمت پایین تفاله انار و فراوانی صنایع تبدیلی انار، تولید روغن هسته انار مقرون به صرفه می‌باشد. همچنین با توجه به مشابه بودن ماشین آلات روغن، روغن کشی از دانه انار در ایران می‌تواند ظرفیت بلااستفاده در واحدهای روغن کشی را به اشتغال کامل نزدیک کند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید روغن هسته انار

کد آیسیک روغن خام هسته انار۱۵۱۴۴۱۲۳۱۷

وضعیت واحد های فعال تولید روغن هسته انار

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده روغن هسته انار در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید روغن هسته انار

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)